اخبار داغ

از شیرینی‌های خَش یزدی‌ تا صنایع دستی ماندگار کویر

از شیرینی‌های خَش یزدی‌ تا صنایع دستی ماندگار کویر
شیرینی یزدی در سطح کشور معروف است و کمتر کسی است که به یزد سفر کند و به شیرینی فروشی‌های این شهر مراجعه نکند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، استان یزد علاوه بر جاذبه‌های گردشگری زیادی که دارد، دارای صنایع دستی و شیرینی های متعدد نیز هست که می تواند سوغاتی خیلی خوبی برای مسافرانی که به یزد سفر می کنند، باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

شیرینی یزدی

, شیرینی یزدی, شیرینی یزدی,

شیرینی یزدی در سطح کشور معروف است و کمتر کسی است که به یزد سفر کند و به شیرینی فروشی‌های این شهر مراجعه نکند. برخی از انواع شیرینی در یزد قدمتی صد ساله دارد.

,

قطاب

, قطاب, قطاب,

, ,

قطاب یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین شیرینی‌های سنتی است که در استان یزد طبخ می‌شود. این شیرینی در دو نوع سنتی یزدی و عسلی توسط مردم این استان تهیه می‌شود.

,

باقلوا

, باقلوا, باقلوا,

, ,

هرچند در برخی از استان های کشور باقلوا وجود دارد اما باقلوا با پخت ویژه در یزد شیرینی سنتی این استان محسوب می شود. لوز پسته، لوز بادامی یا بیدمشک، لوز نارگیلی، لوز مخلوط دورنگ و لوز ترحیمی از جمله انواع باقلوای یزدی هستند.

,

کیک یزدی

, کیک یزدی, کیک یزدی,

, ,

یکی دیگر از مشهورترین شیرینی‌های سنتی تهیه شده در استان یزد، کیک یزدی نام دارد که امروزه از طرفداران بسیاری در سراسر ایران برخوردار است.

,

پشمک یزدی

, پشمک یزدی, پشمک یزدی,

, ,

پشمک یزدی شیرینی سبک و لذیذ و دوست‌داشتنی است که به عنوان خوراکی سنتی و بومی استان یزد در سراسر کشور شناخته می‌شود.

,

حاجی بادام

, حاجی بادام, حاجی بادام,

, ,

حاجی بادام یکی از انواع شیرینی‌های سنتی و بومی در یزد است که به دلیل استفاده از بادام، مقوی و پرخاصیت نیز محسوب می‌شود.

,

فالوده یزدی

, فالوده یزدی, فالوده یزدی,

, ,

یکی از خوراکی هایی که یزدی ها در فصل گرما  به آن متوسل شده و سعی می کنند خود را خنک کنند فالوده است. این ماده غذایی خوش مزه همواره یکی از مواردی بوده است که بخشی از علایق مردم این شهر و همچنین مسافران و توریست‌هاست. البته فالوده تنها مخصوص یزد نیست بلکه انواع لذیذ و گوناگون آن مورد استقبال مردم شهرها و کشورهای دیگر نیز هست، هرچند که معروف‌ترین آن، فالوده شیرازی و فالوده یزدی است. فالوده یزدی بنا به اذعان فعالین این حوزه از قدمت چند صد ساله برخوردار است و در گذر زمان به دلیل خوش طعمی و خاصیت از بین برندگی گرما همواره مورد استقبال مردم و گردشگران بوده است.

,

ترمه یزدی

, ترمه یزدی, ترمه یزدی,

, ,

هنر ترمه‌بافی حدود چهارصد سال سابقه دارد. ترمه پارچه‌ای است که تار آن ابریشمی و پودش نخ، پشم، کرک الوان و ابریشم است. پارچه ترمه از لحاظ نقش و بافت و مواد اولیه متنوع است. بافت ترمه در گذشته با انگشت انجام می‌شد و از این رو به انگشت‌باف هم شهرت داشت ولی بعدها این کار به صورت نیمه‌دستی انجام شد و برای بافت آن از دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌کردند. بته و جقه، طرح شاه عباسی و شاخ گوزنی طرح‌های رایج مورد استفاده در بافت ترمه‌ها هستند.

,

همچنین انواع مختلف محصولات ترمه عبارت‌اند از شال بندی، شال چارقدی، شال راه‌راه، شال اتابکی، شال محرمات، شال رضایی، شال کشمیری، شال یزدی و… بازار ترمه امروزه در شهر یزد رونق خوبی دارد و این محصول زیبا را می‌توان به عنوان سوغات تهیه کرد.

,

زیلو

, زیلو, زیلو,

, ,

زیلو یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی یزد است که قدمت آن به صدها سال قبل برمی‌گردد. همچنین زیلو یکی از کالاهای تجاری ایران نیز بوده است. این زیرانداز به علت خنکی، در فصل تابستان بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفته است. یکی از مهم‌ترین مراکز زیلوبافی شهر میبد یزد است که قدیمی‌ترین زیلو در حال حاضر به این منطقه نسبت داده می‌شود و می‌توان آن را در مسجد جامع شهر میبد دید.

,

نخ مورد استفاده در بافت زیلو پنبه است و طرح‌های بسیار زیبایی مانند زلفک، رکنه دونی، هشت‌پر بزرگ و کوچک، بند رومی و کلید بر آن زده می‌شود. رنگ آبی و سفید از رنگ‌های غالب در بافت زیلوها هستند و گاهی از رنگ نارنجی، قرمز و سبز هم در بافت آنها استفاده می‌کنند. رنگ‌های به کار رفته در بافت زیلوها رنگ‌های طبیعی هستند که از گیاهانی مانند روناس، پوست گردو و … به دست می‌آیند.

,

سفال

, سفال, سفال,

, ,

یکی از عمده‌ترین تولیدکننگان محصولات سفال ایران میبد یزد است. سفال‌های این خطه به شکل‌های سفال ساده‌ی بدون لعاب، سفال لعاب‌دار و کاشی و سرامیک عرضه می‌شوند. نقوش سفال میبد بسیار دیدنی و البته منحصربه‌فرد هستند. نقش‌های اصیل مرغ و ماهی و خورشید خانم از رایج‌ترین نقوشی هستند که بر سفال‌های میبد نقش می‌بندند.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه