اخبار داغ

در سال 96 :

پرآب‌ترین منطقه چهارمحال و بختیاری، بی‌سابقه‌ترین خشکسالی را تجربه کرد

پرآب‌ترین منطقه چهارمحال و بختیاری، بی‌سابقه‌ترین خشکسالی را تجربه کرد
رئیس هواشناسی شهرستان سامان با بیان اینکه میزان بارش در شهرستان سامان 60 درصد کاهش داشته است، ابراز داشت: امسال شهرستان سامان خشک سال ترین سال را در 50 سال گذشته تجربه کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار سامان ما ،  رودخانه زاینده رود از حدود 30 هزار سال پیش به عنوان محور اصلی و تمدن ساز در جنوب غرب و فلات مرکزی ایران به شمار رفته و خواهد رفت. این رودخانه ۴۲۰کیلومتری، که کمتر از 100 کیلومتر آن در استان چهارمحال وبختیاری و مابقی آندر استان اصفهان واقع شده، از ارتفاعات زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و با در نوردیدن استانهای چهارمحال و بختیاری و اصفهان به تالاب گاوخونی می‌ریزد. رودخانه همیشه با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است.

و اکنون از سال 1386 تا بحال، 9 سال است که خشکسالی در منطقه خصوصأ ارتفاعات زردکوه بختیاری تداوم دارد. از طرفی تغییرات اقلیمی، گرم شدن نسبی هوا، کاهش تداوم ساعت های هوای سرد و حداقل های دما، باعث تبدیل بارش برف به باران شده است همین طور پراکندگی زیاد و کاهش زمان تداوم و میزان بارش ها،که اینتغییرات ، افزایش تبخیر وتلفات بارش را به همراه دارد.

اما مردم شهرستان سامان با توجه بر اینکه در کنار رودخانه زاینده رود هستند اما مشکل اساسی در زمینه مصرف آب دارند و  اهالی شهر سامان و بیشتر گردشگران شهر سامان در فصل تابستان و حضور گردشگران با کمبود شدید آب مواجعه هستند و این مشکلات  همه از تبعات خشکسالی و به بهره برداری نرسیدن تصفیه خانه شهر سامان است .

خشکسالی نه تنها در زمینه آب شرب بلکه در تولید محصولات کشاورزی نیز اثر گذاشته است، و در طی این چند سال شاهد افت کیفیت محصولات کشاورزی در شهرستان سامان شده ایم .

تجربه خشک سال ترین سال در 50 سال گذشته در شهرستان سامان

رئیس هواشناسی شهرستان سامان در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بیان اینکه مقدار بارندگی سال زراعی شهرستان استان از اول مهر تا 24 اسفند 153 میلی متر بوده است، بیان داشت: این میزان بارش نسبت به دوره مشابه سال قبل 60 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت سال قبل 66 درصد کاهش یافته است .

محمد علیزاده با بیان اینکه در شهرستان سامان  خشکسال ترین سال را در 50 سال گذشته تجربه کردیم ، بیان داشت: مقدار بارندگی زراعی سامان در سال جاری 83.8 درصد بوده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 60 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: این میزان بارندگی نسبت به تغییرات سال جاری به میانگین بلند مدت دوره مشابه سال قبل 65 درصد کاهش داشته است.

محمد علیزاده با بیان اینکه شهروندان سامانی باید در راستای  جلوگیری از کم آبی در شهرستان مهار کردن آب های هرز سطح شهرستان که تقریبا هزار لیتر بر ثانیه تخمین زده شده است که شامل  آب قنوات و آب های حاصل از بارندگی ها شامل می شود ا مد نظر داشته باشند ، بیان داشت: از دیگر تمهیداتی که باید در سطح شهرستان صورت گیرد تصویه آب فاضلاب شهرستان برای مصارف کشاورزی ، فرهنگ سازی مردم در زمینه صرفه جویی در  مصارف خانگی، کشاورزی و صنعت و تغییر الگوی کشت برای کشاورزی و احداث گلخانه در مزارع است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سامان ما ,
,
,
,
,
,
,
,
, تجربه خشک سال ترین سال در 50 سال گذشته در شهرستان سامان, تجربه خشک سال ترین سال در 50 سال گذشته در شهرستان سامان,
,
, سامان ما,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه