اخبار داغ

بخش چهارم گزارش از نمایش سرمایه‌گذاری؛

از تفاهم‌نامه‌های «صوری» تا مسئولانی که «سیاهی‌لشکر» شدند!/ آیا نهادهای نظارتی به موضوع ورود خواهند کرد؟

از تفاهم‌نامه‌های «صوری» تا مسئولانی که «سیاهی‌لشکر» شدند!/ آیا نهادهای نظارتی به موضوع ورود خواهند کرد؟
پس از انتشار سه گزارش در ارتباط با ابعاد پنهان همایش فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، در بخش چهارم این گزارش به ابعاد جدیدی از ناکارآمدی تیم اقتصادی استان اشاره شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، چهارم آذرماه سال جاری بود که دومین همایش معرفی فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری پس از تبلیغات فراوان با محوریت استان سمنان در تهران برگزار شد. در همین روز، امیر خلیلی‌خواه دبیر اجرایی این همایش و مدیرکل اقتصاد و دارایی استان سمنان اعلام کرد که 380 پروژه سرمایه‌گذاری در این همایش معرفی خواهد شد. پس از برگزاری همایش 4 روزه فرصت‌های اقتصادی و آشکار شدن برخی از آشفتگی‌ها در جریان برگزاری آن، مرآت در قالب سلسله‌گزارش‌هایی به برخی از ابعاد پنهان همایش مذکور پرداخت؛ هرچند در شانزدهم اسفندماه سال 1394 نیز همایشی مشابه همایش اخیر در استان سمنان برگزار شده بود که متأسفانه میزان تحقق وعده‌های آن همایش بر اثر غفلت رسانه‌های استان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مرآت به سهم خود بابت این غفلت رسانه‌ای از مردم شریف استان پوزش می‌طلبد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

آنچه در سه گزارش پیشین مطرح شد...

اما در نخستین حلقه از سلسله‌گزارش‌های پیشین با عنوان «چه کسانی از شفاف‌سازی فرار می‌کنند؟» به واکاوی پاره‌ای از اظهارات مسئولان و شخص استاندار سابق، پیش و پس از برگزاری همایش مذکور پرداختیم و مسئولان استان را به شفاف‌سازی فراخواندیم.(بخوانید)

در گزارش دوم طی گفتگوهای مجزایی با امیر خلیلی‌خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، منوچهر صادقی قادیکلایی مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری استانداری سمنان، ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی سمنان دیدگاه آنان را درباره همایش سرمایه‌گذاری جویا شدیم و از هماهنگی خودجودش(!) فرمانداران و برخی مسئولان استان در تمجید از همایش مذکور سخن گفتیم.(بخوانید)

و از آن‌جا که استاندار سابق سمنان در یک نشست خبری رسما اعلام کرده بود که حتی یک ریال از منابع استان برای برگزاری این همایش هزینه نشده است، مرآت در سومین گزارش خود تصویر نامه‌ای را که از سوی رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ارسال شده بود منتشر کرد؛ نامه‌ای که بر اساس آن هزار میلیون ریال برای برگزاری این همایش اختصاص داده شده بود! در واقع استاندار سمنان در حالی در روز یازدهم آذرماه مدعی عدم استفاده از اعتبارات استانی برای برگزاری این همایش شده بود که بر اساس نامه مذکور، اختصاص این مبلغ هزار میلیون ریالی، جزو مصوبات 16 خرداد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوده است! (بخوانید)

وقتی برگزارکنندگان همایش ناچار به شکستن سکوت خود شدند

انتشار این سلسله‌گزارش‌ها که بازتاب‌‌‌‌‌های گسترده‌ای در سطح افکار عمومی و کاربران شبکه‌های اجتماعی استان به دنبال داشت، با سکوت برگزارکنندگان این همایش به ویژه روابط عمومی استانداری سمنان همراه بود. روابط عمومی استانداری سمنان هرچند ابتدا تلاش می‌کرد از کنار انبوه انتقادات وارد شده به برگزاری این همایش عبور کند اما سرانجام ناچار شد برای آنچه که یکی از مدیران ارشد استان آنرا «ماله‌کشی» نامیده بود نسبت به برگزاری جلسه اضطراری در تهران اقدام کند.

در این جلسه که با حضور منوچهر صادقی مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری استانداری و امیر خلیلی‌خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان و جان تورنس و نیز اسپانسر مالی همایش برگزار شد روابط عمومی استانداری تلاش می‌کرد با ارسال اخبار مکرر از روند برگزاری جلسه، فضای آشفته بوجود آمده پس از برگزاری ناموفق این همایش را عادی جلوه دهد.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

پس از پایان جلسه مذکور، کانال استانداری سمنان در اخباری جداگانه، موضوعات مطروحه در این جلسه را اعلام کرد که جهت یادآوری مخاطبان و نیز برگزارکنندگان همایش، به مرور تعدادی از آنها می‌پردازیم:

خلیلی خواه: مدارک و اطلاعات لازم سرمایه‌پذیران حداکثر ظرف 2 هفته در اختیار فموزا قرار خواهد گرفت.

جان تورنس: نتایج مثبت همایش اخیر من را تشویق می‌کند تا برای همایش بزرگ 2018 برنامه‌ریزی کنیم.

خلیلی خواه: ده پروژه اولویت دار و دارای توجیه اقتصادی که در این همایش منعقد شده است، اجرایی خواهد شد.

خلیلی خواه: اطلاعات تفاهم‌نامه و سرمایه‌گذاران باید ظرف 10 روز در اختیار دبیرخانه قرار بگیرد.

(البته مخاطبان شبکه اطلاع‌رسانی مرآت می‌توانند اعتبار گزاره‌های خبری فوق و سایر مدعیات استاندار سابق و مدیران اقتصادی استان را پس از مطالعه آنچه درپی می‌آید مورد مداقه قرار دهند.)

سکوت دوباره مجریان همایش همزمان با ورود «سیدشهاب‌الدین چاوشی» به استان

با وجود وعده‌های فراوان مسئولان استان مبنی بر اعلام مستمر نتایج همایش سرمایه‌گذاری، اینک پس از گذشت بیش از 3 ماه از برگزاری این همایش، روابط عمومی استانداری سمنان و مدیران برگزارکننده همایش مذکور کوچک‌ترین اشاره‌ای به اصل برگزاری همایش و نتایج آن نمی‌کنند. به نظر می‌رسد که مدیران و مسئولان استان بهتر از هرکس از عمق فاجعه رخ‌داده در طول برگزاری همایش اطلاع دارند لذا بهترین اقدام را مسکوت گذاشتن اصل موضوع می‌دانند؛ آن هم در شرایطی که استان سمنان در ماه‌های اخیر شاهد تغییر استاندار بوده است و دست‌اندرکاران برگزاری همایش مذکور طبعا نگران آن هستند که موقعیتشان به واسطه روشن شدن ابعاد فاجعه‌آمیز این همایش، بیش از پیش متزلزل شود. در این میان اما مردم نجیب و افکار عمومی استان همچنان در رویای پاسخگویی دست‌اندرکاران همایش به سر می‌برند!

از ضرورت ورود نهادهای نظارتی تا مسئولانی که سیاهی‌لشکر همایش شدند

بر اساس شنیده‌های موثق مرآت که مستندات آن در صورت درخواست نهادهای نظارتی، قضایی و اطلاعاتی استان منتشر خواهد شد، همایش سرمایه گذاری استان سمنان، بیش از آن که اهداف اقتصادی داشته باشد یک «شو تبلیغاتی سیاسی» با هدف ابقاء استاندار سابق سمنان و به تبع آن مدیران اقتصادی استان بوده است که نه تنها هیچ رهاوردی برای این استان به همراه نداشته بلکه به خدشه دار شدن حیثیت و اعتبار مردم شریف استان و نیز ایجاد تصویری بسیار منفی از فرآیندهای اقتصادی موجود در استان منجر شده است.

بنابر گزارشهای دقیق، درپی بروز ناهماهنگی‌های مکرر در روند برگزاری این همایش، عوامل برگزارکننده به فاصله 48 ساعت مانده به آغاز همایش تصمیم گرفته‌اند برای پرشدن سالن از فرمانداران، شهرداران و بخشداران استان سمنان بخواهند تا در این همایش حضور پیدا کنند. موضوعی که در همان ایام نیز توسط یکی از شهرداران استان به صراحت اعلام شده بود.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

یک منبع آگاه در خصوص سردرگمی مجریان برگزاری این همایش به خبرنگار مرآت گفت: جان تورنس در روز اجرای همایش به یکی از افراد حاضر در این همایش گفته است «در تمام عمرم همایشی به این بی نظمی ندیده بودم.»

بر اساس اطلاع خبرنگار مرآت، محمدرضا خباز (استاندار وقت) پس محرز شدن بی‌برنامگی مدیران استان سمنان برای برگزاری این همایش، تصمیم گرفته بود این همایش را برگزار نکند اما در نهایت تحت تاثیر توصیه‌های «م.ص» (یکی از مدیران استانداری سمنان) و «ا.خ» به یکباره تصمیمش را عوض می‌کند.

شنیده‌های موثق مرآت حاکی از آن است که مدیران اقتصادی استان سمنان حتی به خود زحمت نداده بودند یک طرح توجیهی یا اصطلاحا feasibility Study را جهت ارائه به سرمایه‌گذارانی «موهوم» آماده کنند!

تاسف بارترین بخش ماجرا آنجاست که عکس یادگاری یکی از افراد عرب حاضر در لابی هتل در کنار استاندار وقت سمنان، به عنوان تصویری از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این همایش ارائه شده بود!

تصویر منتشر شده از این اتفاق به وضوح نشان می‌دهد خود این فرد نیز از این اتفاق متعجب شده است!

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

نکته دیگر آن که برخی از مسئولان استانداری سمنان در پی تشدید فشارها و انتقادات افکار عمومی نسبت به برگزاری این همایش، در اقدامی عجولانه دفتری را تحت عنوان «دبیرخانه همایش سرمایه‌گذاری» در فرمانداری شاهرود افتتاح کردند.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

ادامه روند پیگیری‌های مرآت در خصوص ابعاد پنهان همایش سرمایه‌گذاری با درخواست علی سپهوند حامی مالی این همایش و از ارکان اصلی برگزاری آن که در گزارش نخست با عنوان اختصاری «ع.س» از وی یاد شده بود همزمان شد. سپهوند طی گفتگویی تفصیلی با مرآت، ضمن افشای ابعاد تازه‌ای از ضعف عملکرد مدیران ارشد استان به بیان جزئیات اتفاقات رخ‌داده در جریان برگزاری همایش مذکور پرداخته است.

سپهوند در این گفتگو صراحتا از صوری بودن بالغ بر 90 درصد تفاهم‌نامه‌ها خبر داده و از بی‌برنامگی مدیران اقتصادی استان انتقاد کرده است.

بخش اول گفتگوی مرآت با علی سپهوند را از نظر می‌گذرانید:

مرآت- در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

من علی سپهوند هستم و مدتی است که به عنوان نماینده فموزا در ایران فعالیت می‌کنم. امیدوارم بتوانم صادقانه به سوالات شما پاسخ بدهم.

مرآت- چند ماه قبل همایشی تحت عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری با محوریت استان سمنان در تهران برگزار شد. پس از برگزاری این همایش، مسئولان امر از انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعددی خبر دادند. نقش شما در برگزاری این همایش چه بود؟

من 34 روز قبل از همایش سرمایه‌گذاری که چهارم آذرماه برگزار شد با استانداری سمنان آشنا شدم. تا پیش از این تاریخ من به عنوان یک مدعو و سرمایه‌پذیر در برخی از نشست‌های مرتبط با همایش حضور داشتم. آشنایی من با همایش، از طریق موسسه‌ای به نام اقتصاد ایرانیان که خود را مجری برگزاری همایش معرفی کرده بود، صورت گرفت و متوجه شدم که برگزارکننده اصلی این همایش، استانداری سمنان است.

آقای منوچهر صادقی به عنوان نماینده استانداری سمنان در اولین پیش‌نشستی که من در آن حضور پیدا کردم، سخنرانی کرد. در پی این سخنرانی، من علاقه‌مند شدم که به عنوان سرمایه‌گذار و  حامی مالی در این همایش حضور داشته باشم. دو سه ماهی که گذشت دیدیم که هرکس به نحوی کنار می‌کشد و احساس کردیم که اگر این نشست برگزار نشود آبروی جمهوری اسلامی و استان سمنان به خطر می‌افتد بنابراین به عنوان اسپانسر، سرمایه‌گذار و پوشش‌دهنده برنامه‌های این نشست اعلام آمادگی کردم و پس از آن قراردادی با استانداری سمنان و موسسه اقتصاد ایرانیان منعقد شد.

بنا به گفته مسئولان امر موسسه اقتصاد ایرانیان با همراهی و همکاری استانداری سمنان برای برگزاری این نشست 4 روزه در مرکز همایش‌های صدا و سیما و هتل استقلال، 1.5 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود. در ابتدا قرار بود که این هزینه را استانداری سمنان متقبل شود اما بعد از مدتی طبق گفته‌های خودشان متوجه شدند که استانداری سمنان توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارد.

پس از آن، موسسه اقتصاد ایرانیان برای پرداخت هزینه‌ها اعلام آمادگی کرد، سپس با شرکتی به نام دلیران پارس در این خصوص صحبت شد. تغییر مکرر اسپانسر سبب از دست رفتن زمان شد و نزدیک بود که برگزاری این نشست لغو شود اما به دلیل این که برای این همایش در سطح ملی تبلیغات صورت گرفته بود، از جهاتی برگزار نشدن آن برای کشور ابعاد منفی فراوانی به دنبال داشت. در چنین شرایطی من به دلیل عِرق ملی اعلام آمادگی کردم که اسپانسر همایش شوم. 

کل هزینه‌های برگزاری نشست بر عهده شخص بنده بود اما استانداری سمنان هم چه قبل از برگزاری نشست و چه در حین همایش هزینه‌های قابل‌توجهی کرد. آن‌ها هزینه‌های سنگینی را پیش‌بینی کرده بودند. من که وارد کار شدم، بسیاری از این هزینه‌ها اعم از هزینه‌های سنگین تبلیغات و اطلاع‌رسانی، فیلمبرداری و حتی هزینه بادیگارد را به حداقل رساندم.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

مرآت- بادیگارد؟ قرار بود این افراد از چه کسانی محافظت کنند؟

به هر حال هر همایشی که برگزار می‌شود افرادی در آن هستند که کنترل ارتباطات و رفت و آمدها و همراهی با برخی از افراد را بر عهده دارند. البته به دلیل این که محل برگزاری همایش یعنی مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما از امنیت بالایی برخوردار است، می‌شد که بادیگاردها حضور نداشته باشند اما بعضی از دوستان و برگزارکنندگان همایش تمایل داشتند که از این موضوع استفاده کنند.

مرآت- نظر شما درباره میهمانان خارجی و داخلی این همایش چیست؟

وظیفه حاکمیتی استانداری سمنان این بود که سرمایه‌پذیران داخلی را از استان‌های مختلف دعوت کند و با مسئولان و نهادهای کشوری اعم از وزارتخانه‌ها، معاونین وزرا و معاونین رئیس‌جمهور برای دعوت به همایش ارتباط بگیرد. قرار بود که موسسه اقتصاد ایرانیان هم تبلیغات خود را انجام دهد اما تا 48 ساعت پیش از برگزاری همایش سرمایه‌پذیری برای شرکت در همایش اعلام آمادگی نکرد.

از دو سه ماه قبل از برگزاری همایش نشست‌های مختلفی با حضور رئیس فدراسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شده بود و روشن بود که کسانی باید به همایش دعوت شوند که سرمایه‌پذیر واقعی باشند. سرمایه‌پذیر واقعی کسی است که طرح توجیهی را که تهیه آن زمان‌بر هم هست از قبل تدوین کرده باشد تا بتواند طرح خود را به سرمایه‌گذاران ارائه کند.

قرار بود طرح‌های مرتبط با همایش در قالب FTI و نه فاینانس ارائه شود. متأسفانه ما چیزی به این صورت ندیدیم. کسانی در این همایش شرکت کردند که اساسا رابطه کاری چندانی با همایش نداشتند. در واقع صاحبان طرح‌ها نیامده بودند بلکه افرادی صرفا بر حسب نیاز برگزارکنندگان برای حضور در همایش، دعوت شده بودند و سرمایه‌پذیر واقعی به همایش نیامده بود و از این موضوع استقبالی نشده بود.

مرآت- آیا این موضوع را به مسئولان استانداری و به ویژه تیم اقتصادی استان اعلام کردید؟

بله. ما در چندین نشست حضورا این مسائل را با مسئولان استانداری مطرح کردیم. حتی در جلسه‌ای با شخص آقای خباز به ایشان گفتیم که استقبالی از همایش صورت نگرفته و بهتر است که تدبیری بیاندیشید تا برگزاری این نشست به تعویق بیفتد و سرمایه‌پذیران و سرمایه‌گذاران واقعی در این بین شناسایی شوند یا این که همایش به کلی لغو شود.

متأسفانه آقای خباز مقاومت کردند و تمایل داشتند که این همایش در موعد مقرر اعلام‌شده برکزار شود. متأسفانه این همایش عوایدی برای کشور و استان دربرنداشت.

مرآت- واکنش تیم اقتصادی استان نسبت به این موضوع چه بود؟

سرمایه‌گذاران از عدم استقبال از این همایش مطلع بودند و می‌دانستند که چند نفر ثبت‌نام کرده‌اند و چه کسانی هستند. من بعد از نشست با برخی سرمایه‌گذاران صحبت کردم. آن‌ها می‌گفتند ما متوجه بودیم که سرمایه‌پذیری وجود ندارد لذا آبروی فدراسیون مناطق ویژه و آزاد را به خطر نینداختیم که سرمایه‌گذاران دیگری را به ایران بیاوریم و هیچ‌کس هم نباشد که با آن‌ها وارد تعامل شود.

بعضی از سرمایه‌پذیران با کارت ویزیت تقاضا داشتند که تفاهم‌نامه امضا شود! این وضعیت نشاندهنده این بود که سرمایه‌پذیران اساسا دعوت نشده بودند. به همین خاطر بیش از نود درصد از تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد شد صوری بود. کسانی که به عنوان سرمایه‌گذار مبایعه‌نامه‌ها را امضا کردند هم گفتند که ما وکالتا از دوستان اجازه گرفته‌ایم!

قرار بود که حداقل 100 سرمایه‌گذار خارجی در این نشست حضور پیدا کنند و قرارداد ببندند اما مجموعا ده دوازده‌نفر آمدند که این افراد هم سرمایه‌گذار نبودند. آن‌ها سخنران‌های مدعو بودند که در پنل‌های تخصصی مسائلی را مطرح کردند. دو خانم خارجی به همایش آمده بودند که یکی از آن‌ها سخنران بود و دیگری عضو هیأت مدیره فموزا بود.

مرآت- پس آن فردی که با لباس‌های عربی با آقای خباز عکس گرفته بود چه کسی بود؟

او جزو میهمانان ما نبود.

مرآت- استانداری سمنان چقدر برای برگزاری این همایش هزینه کرده است؟

اولا که استان سمنان به خاطر برگزاری این همایش عملا چهار روز تعطیل شد چون اکثر مدیران و معاونان استانداری سمنان، فرمانداران و بخشداران در همایش حضور داشتند. من فکر می‌کنم در آن 4 روز، سیستم اداری استان سمنان به کلی تعطیل بود! من نام این حضور را حضور اتوبوسی گذاشته بودم. مسئولان استان در واقع به عنوان پرکننده سالن‌ها در همایش حضور پیدا کردند و الا میهمانان واقعی بسیار کم‌تر از 10 درصد افراد حاضر در همایش بودند.

سرمایه‌گذار که هیچ، حتی شرکت‌کننده در همایش هم نداشتیم. ما پیش‌بینی کرده بودیم که 500 میهمان؛ شامل 100 میهمان خارجی، 100 نفر از برگزارکنندگان و 300 میهمان داخلی در همایش حضور پیدا کنند و چون در تبلیغات اعلام شده بود که 500 نفر در این همایش حضور خواهند داشت مجبور بودند که سالن‌ها را به هر نحو ممکن پر کنند.

تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

مرآت- هزینه‌های حضور آقای تورنس در همایش توسط شما پرداخت شد یا استانداری سمنان؟

ما در ابتدا ارتباط مستقیمی با تورنس نداشتیم و به همین دلیل استانداری سمنان به ما اعلام کرد که هزینه اقامت آقای تورنس و خانم مایا در هتل اسپیناس تهران را پرداخت کرده‌اند. حدود 20 روز بعد از برگزاری نشست ما آقای تورنس را برای اعطای نمایندگی فموزا و افتتاح دفتر نمایندگی به ایران دعوت کرده بودیم. ما برگزارکنندگان همایش را هم دعوت کردیم تا با یک تیر دو نشان بزنیم و درباره تفاهم‌نامه‌ها نیز صحبت کنیم.

در این نشست بود که آقای تورنس به ما گفت من تمام هزینه‌های خودم و خانم مایا را از حساب شخصی‌ام پرداخت کرده‌ام! به عبارت دیگر پول استانداری سمنان هزینه شده بود اما نه برای آقای تورنس و خانم مایا. ما اطلاع نداریم که آن ارقام کجا هزینه شده است. متأسفانه موسسه اقتصاد ایرانیان  هزینه‌های حضور آقای تورنس و خانم مایا را از من مطالبه کرده است در حالی که مسئولان استانداری قبلا اعلام کرده بودند که این هزینه‌ها پرداخت شده است!

مرآت- نقش موسسه ایرانیان در برگزاری همایش چه بود؟

طبق قراردادی که میان موسسه اقتصاد ایرانیان و استانداری سمنان منعقد شده بود، این موسسه باید به عنوان مجری فعالیت می‌کرد اما به دلیل این که من سرمایه‌گذار این نشست بودم هزینه‌های برنامه را من پرداخت کردم و نقشی در برنامه‌‌ها نداشتم.

از دیدگاه شخص بنده مدت 4 روز برای چنین همایشی بسیار زیاد بود. همایش‌های سرمایه‌گذاری غالبا یک یا دو روزه هستند که روز اول به معرفی فرصت‌ها و برگزاری پنل‌ها می‌پردازند و روز دوم هم به انعقاد تفاهم‌نامه‌ها می‌گذرد. اما خواست استانداری سمنان این بود که این همایش 4 روزه باشد.

مرآت- عنوان شده بود که معاون اول رئیس‌جمهور و برخی از وزرا در این همایش حضور پیدا خواهند کرد اما گویا این اتفاق نیفتاد، دلیل آن چه بود؟

من نمی‌دانم چرا نیامدند؛ یا استانداری سمنان نتوانسته آن‌ها را برای حضور در همایش مجاب کند و یا آن‌ها به این نتیجه رسیده بودند که سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیری وجود ندارد و بنابراین این نشست یک نشست اقتصادی واقعی نیست. به هر حال دعوت‌کننده استانداری سمنان بود و ما در این موضوع نقشی نداشتیم.

مرآت- تفاهم‌نامه‌ها توسط چه کسانی به امضا رسید؟

آقای خلیلی‌خواه دبیر برگزاری همایش اعلام کرد که 68 تفاهم‌نامه به ارزش تقریبی 6 میلیون یورو یعنی نزدیک به 34 هزار میلیارد تومان به امضا رسیده است. این چیزی بود که ما شنیدیم اما خودمان ندیدیم! بعد از همایش قاعدتا باید تفاهم‌نامه‌ها روند قانونی خود را طی می‌کردند اما این اتفاق هم نیفتاد. تا امروز که حدود 3 ماه از همایش می‌گذرد طرح توجیهیِ حتی یک تفاهم‌نامه به دست ما نرسیده است؛ این در حالی است که چندین‌بار در جلسات مشترک این مساله را عنوان کرده‌ایم.

قرار بود برای 15 طرح اولویت‌دار ظرف چند روز اقدامات قانونی به انجام برسد اما دبیرخانه و برگزارکنندگان نشست در این خصوص نیز کوتاهی کرده‌اند.

بعد از همایش ما نمایندگی فموزا را گرفتیم و تصمیم بر این بود که آغاز کارمان با عملی کردن تفاهم‌نامه‌هایی باشد که مسئولان استان به ما گفته بودند منعقد شده است. حتی چند روز قبل هم برای چندمین‌بار از استانداری سمنان خواستیم که برای عملی کردن تفاهم‌نامه‌ها تلاش کنند حتی بنا شد که خود سرمایه‌پذیران را به دفتر ما بفرستند تا نواقصی که در طرح‌های آن‌ها وجود دارد برطرف شود اما تا امروز حتی یک نفر را هم معرفی نکرده‌اند! من فکر می‌کنم آن‌ها اساسا طرحی ندارند.

مرآت-  گویا در تأمین مالی برگزاری همایش هم به مشکلاتی برخورد کرده بودند. ماجرا چه بود؟

وقتی هیچکس حاضر نبود همایش را برگزار کند موسسه اقتصاد ایرانیان از من تقاضا کرد که اگر آشنایی در بانک‌ها دارید، یک میلیارد و 500 میلیون تومان وام بگیرید تا ما این همایش را برگزار کنیم. من هم با یک شرکت سرمایه‌گذاری صحبت کردم و آن‌ها موافقت کردند که این مبلغ را در قالب تضمین‌های لازم پرداخت کنند. اما این موسسه پس از آن که متوجه شد که مدیر موسسه اقتصاد ایرانیان چک برگشتی دارد از پرداخت این مبلغ خودداری کرد.

پی‌نوشت:

ضمن پوزش از مخاطبان گرامی به دلیل طولانی بودن گزارش حاضر، بخش دوم گزارش مرآت شامل گوشه‌هایی از ابعاد مالی این همایش و دیگر بخش‌های گفتگوی تفصیلی مرآت با «علی سپهوند» پس از ایام نوروز منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

,

آنچه در سه گزارش پیشین مطرح شد...

اما در نخستین حلقه از سلسله‌گزارش‌های پیشین با عنوان «چه کسانی از شفاف‌سازی فرار می‌کنند؟» به واکاوی پاره‌ای از اظهارات مسئولان و شخص استاندار سابق، پیش و پس از برگزاری همایش مذکور پرداختیم و مسئولان استان را به شفاف‌سازی فراخواندیم.(بخوانید)

در گزارش دوم طی گفتگوهای مجزایی با امیر خلیلی‌خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، منوچهر صادقی قادیکلایی مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری استانداری سمنان، ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی سمنان دیدگاه آنان را درباره همایش سرمایه‌گذاری جویا شدیم و از هماهنگی خودجودش(!) فرمانداران و برخی مسئولان استان در تمجید از همایش مذکور سخن گفتیم.(بخوانید)

و از آن‌جا که استاندار سابق سمنان در یک نشست خبری رسما اعلام کرده بود که حتی یک ریال از منابع استان برای برگزاری این همایش هزینه نشده است، مرآت در سومین گزارش خود تصویر نامه‌ای را که از سوی رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ارسال شده بود منتشر کرد؛ نامه‌ای که بر اساس آن هزار میلیون ریال برای برگزاری این همایش اختصاص داده شده بود! در واقع استاندار سمنان در حالی در روز یازدهم آذرماه مدعی عدم استفاده از اعتبارات استانی برای برگزاری این همایش شده بود که بر اساس نامه مذکور، اختصاص این مبلغ هزار میلیون ریالی، جزو مصوبات 16 خرداد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوده است! (بخوانید)

وقتی برگزارکنندگان همایش ناچار به شکستن سکوت خود شدند

انتشار این سلسله‌گزارش‌ها که بازتاب‌‌‌‌‌های گسترده‌ای در سطح افکار عمومی و کاربران شبکه‌های اجتماعی استان به دنبال داشت، با سکوت برگزارکنندگان این همایش به ویژه روابط عمومی استانداری سمنان همراه بود. روابط عمومی استانداری سمنان هرچند ابتدا تلاش می‌کرد از کنار انبوه انتقادات وارد شده به برگزاری این همایش عبور کند اما سرانجام ناچار شد برای آنچه که یکی از مدیران ارشد استان آنرا «ماله‌کشی» نامیده بود نسبت به برگزاری جلسه اضطراری در تهران اقدام کند.

در این جلسه که با حضور منوچهر صادقی مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری استانداری و امیر خلیلی‌خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان و جان تورنس و نیز اسپانسر مالی همایش برگزار شد روابط عمومی استانداری تلاش می‌کرد با ارسال اخبار مکرر از روند برگزاری جلسه، فضای آشفته بوجود آمده پس از برگزاری ناموفق این همایش را عادی جلوه دهد.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

پس از پایان جلسه مذکور، کانال استانداری سمنان در اخباری جداگانه، موضوعات مطروحه در این جلسه را اعلام کرد که جهت یادآوری مخاطبان و نیز برگزارکنندگان همایش، به مرور تعدادی از آنها می‌پردازیم:

خلیلی خواه: مدارک و اطلاعات لازم سرمایه‌پذیران حداکثر ظرف 2 هفته در اختیار فموزا قرار خواهد گرفت.

جان تورنس: نتایج مثبت همایش اخیر من را تشویق می‌کند تا برای همایش بزرگ 2018 برنامه‌ریزی کنیم.

خلیلی خواه: ده پروژه اولویت دار و دارای توجیه اقتصادی که در این همایش منعقد شده است، اجرایی خواهد شد.

خلیلی خواه: اطلاعات تفاهم‌نامه و سرمایه‌گذاران باید ظرف 10 روز در اختیار دبیرخانه قرار بگیرد.

(البته مخاطبان شبکه اطلاع‌رسانی مرآت می‌توانند اعتبار گزاره‌های خبری فوق و سایر مدعیات استاندار سابق و مدیران اقتصادی استان را پس از مطالعه آنچه درپی می‌آید مورد مداقه قرار دهند.)

سکوت دوباره مجریان همایش همزمان با ورود «سیدشهاب‌الدین چاوشی» به استان

با وجود وعده‌های فراوان مسئولان استان مبنی بر اعلام مستمر نتایج همایش سرمایه‌گذاری، اینک پس از گذشت بیش از 3 ماه از برگزاری این همایش، روابط عمومی استانداری سمنان و مدیران برگزارکننده همایش مذکور کوچک‌ترین اشاره‌ای به اصل برگزاری همایش و نتایج آن نمی‌کنند. به نظر می‌رسد که مدیران و مسئولان استان بهتر از هرکس از عمق فاجعه رخ‌داده در طول برگزاری همایش اطلاع دارند لذا بهترین اقدام را مسکوت گذاشتن اصل موضوع می‌دانند؛ آن هم در شرایطی که استان سمنان در ماه‌های اخیر شاهد تغییر استاندار بوده است و دست‌اندرکاران برگزاری همایش مذکور طبعا نگران آن هستند که موقعیتشان به واسطه روشن شدن ابعاد فاجعه‌آمیز این همایش، بیش از پیش متزلزل شود. در این میان اما مردم نجیب و افکار عمومی استان همچنان در رویای پاسخگویی دست‌اندرکاران همایش به سر می‌برند!

از ضرورت ورود نهادهای نظارتی تا مسئولانی که سیاهی‌لشکر همایش شدند

بر اساس شنیده‌های موثق مرآت که مستندات آن در صورت درخواست نهادهای نظارتی، قضایی و اطلاعاتی استان منتشر خواهد شد، همایش سرمایه گذاری استان سمنان، بیش از آن که اهداف اقتصادی داشته باشد یک «شو تبلیغاتی سیاسی» با هدف ابقاء استاندار سابق سمنان و به تبع آن مدیران اقتصادی استان بوده است که نه تنها هیچ رهاوردی برای این استان به همراه نداشته بلکه به خدشه دار شدن حیثیت و اعتبار مردم شریف استان و نیز ایجاد تصویری بسیار منفی از فرآیندهای اقتصادی موجود در استان منجر شده است.

بنابر گزارشهای دقیق، درپی بروز ناهماهنگی‌های مکرر در روند برگزاری این همایش، عوامل برگزارکننده به فاصله 48 ساعت مانده به آغاز همایش تصمیم گرفته‌اند برای پرشدن سالن از فرمانداران، شهرداران و بخشداران استان سمنان بخواهند تا در این همایش حضور پیدا کنند. موضوعی که در همان ایام نیز توسط یکی از شهرداران استان به صراحت اعلام شده بود.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

یک منبع آگاه در خصوص سردرگمی مجریان برگزاری این همایش به خبرنگار مرآت گفت: جان تورنس در روز اجرای همایش به یکی از افراد حاضر در این همایش گفته است «در تمام عمرم همایشی به این بی نظمی ندیده بودم.»

بر اساس اطلاع خبرنگار مرآت، محمدرضا خباز (استاندار وقت) پس محرز شدن بی‌برنامگی مدیران استان سمنان برای برگزاری این همایش، تصمیم گرفته بود این همایش را برگزار نکند اما در نهایت تحت تاثیر توصیه‌های «م.ص» (یکی از مدیران استانداری سمنان) و «ا.خ» به یکباره تصمیمش را عوض می‌کند.

شنیده‌های موثق مرآت حاکی از آن است که مدیران اقتصادی استان سمنان حتی به خود زحمت نداده بودند یک طرح توجیهی یا اصطلاحا feasibility Study را جهت ارائه به سرمایه‌گذارانی «موهوم» آماده کنند!

تاسف بارترین بخش ماجرا آنجاست که عکس یادگاری یکی از افراد عرب حاضر در لابی هتل در کنار استاندار وقت سمنان، به عنوان تصویری از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این همایش ارائه شده بود!

تصویر منتشر شده از این اتفاق به وضوح نشان می‌دهد خود این فرد نیز از این اتفاق متعجب شده است!

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

نکته دیگر آن که برخی از مسئولان استانداری سمنان در پی تشدید فشارها و انتقادات افکار عمومی نسبت به برگزاری این همایش، در اقدامی عجولانه دفتری را تحت عنوان «دبیرخانه همایش سرمایه‌گذاری» در فرمانداری شاهرود افتتاح کردند.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

ادامه روند پیگیری‌های مرآت در خصوص ابعاد پنهان همایش سرمایه‌گذاری با درخواست علی سپهوند حامی مالی این همایش و از ارکان اصلی برگزاری آن که در گزارش نخست با عنوان اختصاری «ع.س» از وی یاد شده بود همزمان شد. سپهوند طی گفتگویی تفصیلی با مرآت، ضمن افشای ابعاد تازه‌ای از ضعف عملکرد مدیران ارشد استان به بیان جزئیات اتفاقات رخ‌داده در جریان برگزاری همایش مذکور پرداخته است.

سپهوند در این گفتگو صراحتا از صوری بودن بالغ بر 90 درصد تفاهم‌نامه‌ها خبر داده و از بی‌برنامگی مدیران اقتصادی استان انتقاد کرده است.

بخش اول گفتگوی مرآت با علی سپهوند را از نظر می‌گذرانید:

مرآت- در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

من علی سپهوند هستم و مدتی است که به عنوان نماینده فموزا در ایران فعالیت می‌کنم. امیدوارم بتوانم صادقانه به سوالات شما پاسخ بدهم.

مرآت- چند ماه قبل همایشی تحت عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری با محوریت استان سمنان در تهران برگزار شد. پس از برگزاری این همایش، مسئولان امر از انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعددی خبر دادند. نقش شما در برگزاری این همایش چه بود؟

من 34 روز قبل از همایش سرمایه‌گذاری که چهارم آذرماه برگزار شد با استانداری سمنان آشنا شدم. تا پیش از این تاریخ من به عنوان یک مدعو و سرمایه‌پذیر در برخی از نشست‌های مرتبط با همایش حضور داشتم. آشنایی من با همایش، از طریق موسسه‌ای به نام اقتصاد ایرانیان که خود را مجری برگزاری همایش معرفی کرده بود، صورت گرفت و متوجه شدم که برگزارکننده اصلی این همایش، استانداری سمنان است.

آقای منوچهر صادقی به عنوان نماینده استانداری سمنان در اولین پیش‌نشستی که من در آن حضور پیدا کردم، سخنرانی کرد. در پی این سخنرانی، من علاقه‌مند شدم که به عنوان سرمایه‌گذار و  حامی مالی در این همایش حضور داشته باشم. دو سه ماهی که گذشت دیدیم که هرکس به نحوی کنار می‌کشد و احساس کردیم که اگر این نشست برگزار نشود آبروی جمهوری اسلامی و استان سمنان به خطر می‌افتد بنابراین به عنوان اسپانسر، سرمایه‌گذار و پوشش‌دهنده برنامه‌های این نشست اعلام آمادگی کردم و پس از آن قراردادی با استانداری سمنان و موسسه اقتصاد ایرانیان منعقد شد.

بنا به گفته مسئولان امر موسسه اقتصاد ایرانیان با همراهی و همکاری استانداری سمنان برای برگزاری این نشست 4 روزه در مرکز همایش‌های صدا و سیما و هتل استقلال، 1.5 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود. در ابتدا قرار بود که این هزینه را استانداری سمنان متقبل شود اما بعد از مدتی طبق گفته‌های خودشان متوجه شدند که استانداری سمنان توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارد.

پس از آن، موسسه اقتصاد ایرانیان برای پرداخت هزینه‌ها اعلام آمادگی کرد، سپس با شرکتی به نام دلیران پارس در این خصوص صحبت شد. تغییر مکرر اسپانسر سبب از دست رفتن زمان شد و نزدیک بود که برگزاری این نشست لغو شود اما به دلیل این که برای این همایش در سطح ملی تبلیغات صورت گرفته بود، از جهاتی برگزار نشدن آن برای کشور ابعاد منفی فراوانی به دنبال داشت. در چنین شرایطی من به دلیل عِرق ملی اعلام آمادگی کردم که اسپانسر همایش شوم. 

کل هزینه‌های برگزاری نشست بر عهده شخص بنده بود اما استانداری سمنان هم چه قبل از برگزاری نشست و چه در حین همایش هزینه‌های قابل‌توجهی کرد. آن‌ها هزینه‌های سنگینی را پیش‌بینی کرده بودند. من که وارد کار شدم، بسیاری از این هزینه‌ها اعم از هزینه‌های سنگین تبلیغات و اطلاع‌رسانی، فیلمبرداری و حتی هزینه بادیگارد را به حداقل رساندم.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

مرآت- بادیگارد؟ قرار بود این افراد از چه کسانی محافظت کنند؟

به هر حال هر همایشی که برگزار می‌شود افرادی در آن هستند که کنترل ارتباطات و رفت و آمدها و همراهی با برخی از افراد را بر عهده دارند. البته به دلیل این که محل برگزاری همایش یعنی مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما از امنیت بالایی برخوردار است، می‌شد که بادیگاردها حضور نداشته باشند اما بعضی از دوستان و برگزارکنندگان همایش تمایل داشتند که از این موضوع استفاده کنند.

مرآت- نظر شما درباره میهمانان خارجی و داخلی این همایش چیست؟

وظیفه حاکمیتی استانداری سمنان این بود که سرمایه‌پذیران داخلی را از استان‌های مختلف دعوت کند و با مسئولان و نهادهای کشوری اعم از وزارتخانه‌ها، معاونین وزرا و معاونین رئیس‌جمهور برای دعوت به همایش ارتباط بگیرد. قرار بود که موسسه اقتصاد ایرانیان هم تبلیغات خود را انجام دهد اما تا 48 ساعت پیش از برگزاری همایش سرمایه‌پذیری برای شرکت در همایش اعلام آمادگی نکرد.

از دو سه ماه قبل از برگزاری همایش نشست‌های مختلفی با حضور رئیس فدراسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شده بود و روشن بود که کسانی باید به همایش دعوت شوند که سرمایه‌پذیر واقعی باشند. سرمایه‌پذیر واقعی کسی است که طرح توجیهی را که تهیه آن زمان‌بر هم هست از قبل تدوین کرده باشد تا بتواند طرح خود را به سرمایه‌گذاران ارائه کند.

قرار بود طرح‌های مرتبط با همایش در قالب FTI و نه فاینانس ارائه شود. متأسفانه ما چیزی به این صورت ندیدیم. کسانی در این همایش شرکت کردند که اساسا رابطه کاری چندانی با همایش نداشتند. در واقع صاحبان طرح‌ها نیامده بودند بلکه افرادی صرفا بر حسب نیاز برگزارکنندگان برای حضور در همایش، دعوت شده بودند و سرمایه‌پذیر واقعی به همایش نیامده بود و از این موضوع استقبالی نشده بود.

مرآت- آیا این موضوع را به مسئولان استانداری و به ویژه تیم اقتصادی استان اعلام کردید؟

بله. ما در چندین نشست حضورا این مسائل را با مسئولان استانداری مطرح کردیم. حتی در جلسه‌ای با شخص آقای خباز به ایشان گفتیم که استقبالی از همایش صورت نگرفته و بهتر است که تدبیری بیاندیشید تا برگزاری این نشست به تعویق بیفتد و سرمایه‌پذیران و سرمایه‌گذاران واقعی در این بین شناسایی شوند یا این که همایش به کلی لغو شود.

متأسفانه آقای خباز مقاومت کردند و تمایل داشتند که این همایش در موعد مقرر اعلام‌شده برکزار شود. متأسفانه این همایش عوایدی برای کشور و استان دربرنداشت.

مرآت- واکنش تیم اقتصادی استان نسبت به این موضوع چه بود؟

سرمایه‌گذاران از عدم استقبال از این همایش مطلع بودند و می‌دانستند که چند نفر ثبت‌نام کرده‌اند و چه کسانی هستند. من بعد از نشست با برخی سرمایه‌گذاران صحبت کردم. آن‌ها می‌گفتند ما متوجه بودیم که سرمایه‌پذیری وجود ندارد لذا آبروی فدراسیون مناطق ویژه و آزاد را به خطر نینداختیم که سرمایه‌گذاران دیگری را به ایران بیاوریم و هیچ‌کس هم نباشد که با آن‌ها وارد تعامل شود.

بعضی از سرمایه‌پذیران با کارت ویزیت تقاضا داشتند که تفاهم‌نامه امضا شود! این وضعیت نشاندهنده این بود که سرمایه‌پذیران اساسا دعوت نشده بودند. به همین خاطر بیش از نود درصد از تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد شد صوری بود. کسانی که به عنوان سرمایه‌گذار مبایعه‌نامه‌ها را امضا کردند هم گفتند که ما وکالتا از دوستان اجازه گرفته‌ایم!

قرار بود که حداقل 100 سرمایه‌گذار خارجی در این نشست حضور پیدا کنند و قرارداد ببندند اما مجموعا ده دوازده‌نفر آمدند که این افراد هم سرمایه‌گذار نبودند. آن‌ها سخنران‌های مدعو بودند که در پنل‌های تخصصی مسائلی را مطرح کردند. دو خانم خارجی به همایش آمده بودند که یکی از آن‌ها سخنران بود و دیگری عضو هیأت مدیره فموزا بود.

مرآت- پس آن فردی که با لباس‌های عربی با آقای خباز عکس گرفته بود چه کسی بود؟

او جزو میهمانان ما نبود.

مرآت- استانداری سمنان چقدر برای برگزاری این همایش هزینه کرده است؟

اولا که استان سمنان به خاطر برگزاری این همایش عملا چهار روز تعطیل شد چون اکثر مدیران و معاونان استانداری سمنان، فرمانداران و بخشداران در همایش حضور داشتند. من فکر می‌کنم در آن 4 روز، سیستم اداری استان سمنان به کلی تعطیل بود! من نام این حضور را حضور اتوبوسی گذاشته بودم. مسئولان استان در واقع به عنوان پرکننده سالن‌ها در همایش حضور پیدا کردند و الا میهمانان واقعی بسیار کم‌تر از 10 درصد افراد حاضر در همایش بودند.

سرمایه‌گذار که هیچ، حتی شرکت‌کننده در همایش هم نداشتیم. ما پیش‌بینی کرده بودیم که 500 میهمان؛ شامل 100 میهمان خارجی، 100 نفر از برگزارکنندگان و 300 میهمان داخلی در همایش حضور پیدا کنند و چون در تبلیغات اعلام شده بود که 500 نفر در این همایش حضور خواهند داشت مجبور بودند که سالن‌ها را به هر نحو ممکن پر کنند.

تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

مرآت- هزینه‌های حضور آقای تورنس در همایش توسط شما پرداخت شد یا استانداری سمنان؟

ما در ابتدا ارتباط مستقیمی با تورنس نداشتیم و به همین دلیل استانداری سمنان به ما اعلام کرد که هزینه اقامت آقای تورنس و خانم مایا در هتل اسپیناس تهران را پرداخت کرده‌اند. حدود 20 روز بعد از برگزاری نشست ما آقای تورنس را برای اعطای نمایندگی فموزا و افتتاح دفتر نمایندگی به ایران دعوت کرده بودیم. ما برگزارکنندگان همایش را هم دعوت کردیم تا با یک تیر دو نشان بزنیم و درباره تفاهم‌نامه‌ها نیز صحبت کنیم.

در این نشست بود که آقای تورنس به ما گفت من تمام هزینه‌های خودم و خانم مایا را از حساب شخصی‌ام پرداخت کرده‌ام! به عبارت دیگر پول استانداری سمنان هزینه شده بود اما نه برای آقای تورنس و خانم مایا. ما اطلاع نداریم که آن ارقام کجا هزینه شده است. متأسفانه موسسه اقتصاد ایرانیان  هزینه‌های حضور آقای تورنس و خانم مایا را از من مطالبه کرده است در حالی که مسئولان استانداری قبلا اعلام کرده بودند که این هزینه‌ها پرداخت شده است!

مرآت- نقش موسسه ایرانیان در برگزاری همایش چه بود؟

طبق قراردادی که میان موسسه اقتصاد ایرانیان و استانداری سمنان منعقد شده بود، این موسسه باید به عنوان مجری فعالیت می‌کرد اما به دلیل این که من سرمایه‌گذار این نشست بودم هزینه‌های برنامه را من پرداخت کردم و نقشی در برنامه‌‌ها نداشتم.

از دیدگاه شخص بنده مدت 4 روز برای چنین همایشی بسیار زیاد بود. همایش‌های سرمایه‌گذاری غالبا یک یا دو روزه هستند که روز اول به معرفی فرصت‌ها و برگزاری پنل‌ها می‌پردازند و روز دوم هم به انعقاد تفاهم‌نامه‌ها می‌گذرد. اما خواست استانداری سمنان این بود که این همایش 4 روزه باشد.

مرآت- عنوان شده بود که معاون اول رئیس‌جمهور و برخی از وزرا در این همایش حضور پیدا خواهند کرد اما گویا این اتفاق نیفتاد، دلیل آن چه بود؟

من نمی‌دانم چرا نیامدند؛ یا استانداری سمنان نتوانسته آن‌ها را برای حضور در همایش مجاب کند و یا آن‌ها به این نتیجه رسیده بودند که سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیری وجود ندارد و بنابراین این نشست یک نشست اقتصادی واقعی نیست. به هر حال دعوت‌کننده استانداری سمنان بود و ما در این موضوع نقشی نداشتیم.

مرآت- تفاهم‌نامه‌ها توسط چه کسانی به امضا رسید؟

آقای خلیلی‌خواه دبیر برگزاری همایش اعلام کرد که 68 تفاهم‌نامه به ارزش تقریبی 6 میلیون یورو یعنی نزدیک به 34 هزار میلیارد تومان به امضا رسیده است. این چیزی بود که ما شنیدیم اما خودمان ندیدیم! بعد از همایش قاعدتا باید تفاهم‌نامه‌ها روند قانونی خود را طی می‌کردند اما این اتفاق هم نیفتاد. تا امروز که حدود 3 ماه از همایش می‌گذرد طرح توجیهیِ حتی یک تفاهم‌نامه به دست ما نرسیده است؛ این در حالی است که چندین‌بار در جلسات مشترک این مساله را عنوان کرده‌ایم.

قرار بود برای 15 طرح اولویت‌دار ظرف چند روز اقدامات قانونی به انجام برسد اما دبیرخانه و برگزارکنندگان نشست در این خصوص نیز کوتاهی کرده‌اند.

بعد از همایش ما نمایندگی فموزا را گرفتیم و تصمیم بر این بود که آغاز کارمان با عملی کردن تفاهم‌نامه‌هایی باشد که مسئولان استان به ما گفته بودند منعقد شده است. حتی چند روز قبل هم برای چندمین‌بار از استانداری سمنان خواستیم که برای عملی کردن تفاهم‌نامه‌ها تلاش کنند حتی بنا شد که خود سرمایه‌پذیران را به دفتر ما بفرستند تا نواقصی که در طرح‌های آن‌ها وجود دارد برطرف شود اما تا امروز حتی یک نفر را هم معرفی نکرده‌اند! من فکر می‌کنم آن‌ها اساسا طرحی ندارند.

مرآت-  گویا در تأمین مالی برگزاری همایش هم به مشکلاتی برخورد کرده بودند. ماجرا چه بود؟

وقتی هیچکس حاضر نبود همایش را برگزار کند موسسه اقتصاد ایرانیان از من تقاضا کرد که اگر آشنایی در بانک‌ها دارید، یک میلیارد و 500 میلیون تومان وام بگیرید تا ما این همایش را برگزار کنیم. من هم با یک شرکت سرمایه‌گذاری صحبت کردم و آن‌ها موافقت کردند که این مبلغ را در قالب تضمین‌های لازم پرداخت کنند. اما این موسسه پس از آن که متوجه شد که مدیر موسسه اقتصاد ایرانیان چک برگشتی دارد از پرداخت این مبلغ خودداری کرد.

پی‌نوشت:

ضمن پوزش از مخاطبان گرامی به دلیل طولانی بودن گزارش حاضر، بخش دوم گزارش مرآت شامل گوشه‌هایی از ابعاد مالی این همایش و دیگر بخش‌های گفتگوی تفصیلی مرآت با «علی سپهوند» پس از ایام نوروز منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

,

آنچه در سه گزارش پیشین مطرح شد...

اما در نخستین حلقه از سلسله‌گزارش‌های پیشین با عنوان «چه کسانی از شفاف‌سازی فرار می‌کنند؟» به واکاوی پاره‌ای از اظهارات مسئولان و شخص استاندار سابق، پیش و پس از برگزاری همایش مذکور پرداختیم و مسئولان استان را به شفاف‌سازی فراخواندیم.(بخوانید)

در گزارش دوم طی گفتگوهای مجزایی با امیر خلیلی‌خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، منوچهر صادقی قادیکلایی مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری استانداری سمنان، ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی سمنان دیدگاه آنان را درباره همایش سرمایه‌گذاری جویا شدیم و از هماهنگی خودجودش(!) فرمانداران و برخی مسئولان استان در تمجید از همایش مذکور سخن گفتیم.(بخوانید)

و از آن‌جا که استاندار سابق سمنان در یک نشست خبری رسما اعلام کرده بود که حتی یک ریال از منابع استان برای برگزاری این همایش هزینه نشده است، مرآت در سومین گزارش خود تصویر نامه‌ای را که از سوی رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ارسال شده بود منتشر کرد؛ نامه‌ای که بر اساس آن هزار میلیون ریال برای برگزاری این همایش اختصاص داده شده بود! در واقع استاندار سمنان در حالی در روز یازدهم آذرماه مدعی عدم استفاده از اعتبارات استانی برای برگزاری این همایش شده بود که بر اساس نامه مذکور، اختصاص این مبلغ هزار میلیون ریالی، جزو مصوبات 16 خرداد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوده است! (بخوانید)

وقتی برگزارکنندگان همایش ناچار به شکستن سکوت خود شدند

انتشار این سلسله‌گزارش‌ها که بازتاب‌‌‌‌‌های گسترده‌ای در سطح افکار عمومی و کاربران شبکه‌های اجتماعی استان به دنبال داشت، با سکوت برگزارکنندگان این همایش به ویژه روابط عمومی استانداری سمنان همراه بود. روابط عمومی استانداری سمنان هرچند ابتدا تلاش می‌کرد از کنار انبوه انتقادات وارد شده به برگزاری این همایش عبور کند اما سرانجام ناچار شد برای آنچه که یکی از مدیران ارشد استان آنرا «ماله‌کشی» نامیده بود نسبت به برگزاری جلسه اضطراری در تهران اقدام کند.

در این جلسه که با حضور منوچهر صادقی مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری استانداری و امیر خلیلی‌خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان و جان تورنس و نیز اسپانسر مالی همایش برگزار شد روابط عمومی استانداری تلاش می‌کرد با ارسال اخبار مکرر از روند برگزاری جلسه، فضای آشفته بوجود آمده پس از برگزاری ناموفق این همایش را عادی جلوه دهد.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

پس از پایان جلسه مذکور، کانال استانداری سمنان در اخباری جداگانه، موضوعات مطروحه در این جلسه را اعلام کرد که جهت یادآوری مخاطبان و نیز برگزارکنندگان همایش، به مرور تعدادی از آنها می‌پردازیم:

خلیلی خواه: مدارک و اطلاعات لازم سرمایه‌پذیران حداکثر ظرف 2 هفته در اختیار فموزا قرار خواهد گرفت.

جان تورنس: نتایج مثبت همایش اخیر من را تشویق می‌کند تا برای همایش بزرگ 2018 برنامه‌ریزی کنیم.

خلیلی خواه: ده پروژه اولویت دار و دارای توجیه اقتصادی که در این همایش منعقد شده است، اجرایی خواهد شد.

خلیلی خواه: اطلاعات تفاهم‌نامه و سرمایه‌گذاران باید ظرف 10 روز در اختیار دبیرخانه قرار بگیرد.

(البته مخاطبان شبکه اطلاع‌رسانی مرآت می‌توانند اعتبار گزاره‌های خبری فوق و سایر مدعیات استاندار سابق و مدیران اقتصادی استان را پس از مطالعه آنچه درپی می‌آید مورد مداقه قرار دهند.)

سکوت دوباره مجریان همایش همزمان با ورود «سیدشهاب‌الدین چاوشی» به استان

با وجود وعده‌های فراوان مسئولان استان مبنی بر اعلام مستمر نتایج همایش سرمایه‌گذاری، اینک پس از گذشت بیش از 3 ماه از برگزاری این همایش، روابط عمومی استانداری سمنان و مدیران برگزارکننده همایش مذکور کوچک‌ترین اشاره‌ای به اصل برگزاری همایش و نتایج آن نمی‌کنند. به نظر می‌رسد که مدیران و مسئولان استان بهتر از هرکس از عمق فاجعه رخ‌داده در طول برگزاری همایش اطلاع دارند لذا بهترین اقدام را مسکوت گذاشتن اصل موضوع می‌دانند؛ آن هم در شرایطی که استان سمنان در ماه‌های اخیر شاهد تغییر استاندار بوده است و دست‌اندرکاران برگزاری همایش مذکور طبعا نگران آن هستند که موقعیتشان به واسطه روشن شدن ابعاد فاجعه‌آمیز این همایش، بیش از پیش متزلزل شود. در این میان اما مردم نجیب و افکار عمومی استان همچنان در رویای پاسخگویی دست‌اندرکاران همایش به سر می‌برند!

از ضرورت ورود نهادهای نظارتی تا مسئولانی که سیاهی‌لشکر همایش شدند

بر اساس شنیده‌های موثق مرآت که مستندات آن در صورت درخواست نهادهای نظارتی، قضایی و اطلاعاتی استان منتشر خواهد شد، همایش سرمایه گذاری استان سمنان، بیش از آن که اهداف اقتصادی داشته باشد یک «شو تبلیغاتی سیاسی» با هدف ابقاء استاندار سابق سمنان و به تبع آن مدیران اقتصادی استان بوده است که نه تنها هیچ رهاوردی برای این استان به همراه نداشته بلکه به خدشه دار شدن حیثیت و اعتبار مردم شریف استان و نیز ایجاد تصویری بسیار منفی از فرآیندهای اقتصادی موجود در استان منجر شده است.

بنابر گزارشهای دقیق، درپی بروز ناهماهنگی‌های مکرر در روند برگزاری این همایش، عوامل برگزارکننده به فاصله 48 ساعت مانده به آغاز همایش تصمیم گرفته‌اند برای پرشدن سالن از فرمانداران، شهرداران و بخشداران استان سمنان بخواهند تا در این همایش حضور پیدا کنند. موضوعی که در همان ایام نیز توسط یکی از شهرداران استان به صراحت اعلام شده بود.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

یک منبع آگاه در خصوص سردرگمی مجریان برگزاری این همایش به خبرنگار مرآت گفت: جان تورنس در روز اجرای همایش به یکی از افراد حاضر در این همایش گفته است «در تمام عمرم همایشی به این بی نظمی ندیده بودم.»

بر اساس اطلاع خبرنگار مرآت، محمدرضا خباز (استاندار وقت) پس محرز شدن بی‌برنامگی مدیران استان سمنان برای برگزاری این همایش، تصمیم گرفته بود این همایش را برگزار نکند اما در نهایت تحت تاثیر توصیه‌های «م.ص» (یکی از مدیران استانداری سمنان) و «ا.خ» به یکباره تصمیمش را عوض می‌کند.

شنیده‌های موثق مرآت حاکی از آن است که مدیران اقتصادی استان سمنان حتی به خود زحمت نداده بودند یک طرح توجیهی یا اصطلاحا feasibility Study را جهت ارائه به سرمایه‌گذارانی «موهوم» آماده کنند!

تاسف بارترین بخش ماجرا آنجاست که عکس یادگاری یکی از افراد عرب حاضر در لابی هتل در کنار استاندار وقت سمنان، به عنوان تصویری از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این همایش ارائه شده بود!

تصویر منتشر شده از این اتفاق به وضوح نشان می‌دهد خود این فرد نیز از این اتفاق متعجب شده است!

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

نکته دیگر آن که برخی از مسئولان استانداری سمنان در پی تشدید فشارها و انتقادات افکار عمومی نسبت به برگزاری این همایش، در اقدامی عجولانه دفتری را تحت عنوان «دبیرخانه همایش سرمایه‌گذاری» در فرمانداری شاهرود افتتاح کردند.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

ادامه روند پیگیری‌های مرآت در خصوص ابعاد پنهان همایش سرمایه‌گذاری با درخواست علی سپهوند حامی مالی این همایش و از ارکان اصلی برگزاری آن که در گزارش نخست با عنوان اختصاری «ع.س» از وی یاد شده بود همزمان شد. سپهوند طی گفتگویی تفصیلی با مرآت، ضمن افشای ابعاد تازه‌ای از ضعف عملکرد مدیران ارشد استان به بیان جزئیات اتفاقات رخ‌داده در جریان برگزاری همایش مذکور پرداخته است.

سپهوند در این گفتگو صراحتا از صوری بودن بالغ بر 90 درصد تفاهم‌نامه‌ها خبر داده و از بی‌برنامگی مدیران اقتصادی استان انتقاد کرده است.

بخش اول گفتگوی مرآت با علی سپهوند را از نظر می‌گذرانید:

مرآت- در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

من علی سپهوند هستم و مدتی است که به عنوان نماینده فموزا در ایران فعالیت می‌کنم. امیدوارم بتوانم صادقانه به سوالات شما پاسخ بدهم.

مرآت- چند ماه قبل همایشی تحت عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری با محوریت استان سمنان در تهران برگزار شد. پس از برگزاری این همایش، مسئولان امر از انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعددی خبر دادند. نقش شما در برگزاری این همایش چه بود؟

من 34 روز قبل از همایش سرمایه‌گذاری که چهارم آذرماه برگزار شد با استانداری سمنان آشنا شدم. تا پیش از این تاریخ من به عنوان یک مدعو و سرمایه‌پذیر در برخی از نشست‌های مرتبط با همایش حضور داشتم. آشنایی من با همایش، از طریق موسسه‌ای به نام اقتصاد ایرانیان که خود را مجری برگزاری همایش معرفی کرده بود، صورت گرفت و متوجه شدم که برگزارکننده اصلی این همایش، استانداری سمنان است.

آقای منوچهر صادقی به عنوان نماینده استانداری سمنان در اولین پیش‌نشستی که من در آن حضور پیدا کردم، سخنرانی کرد. در پی این سخنرانی، من علاقه‌مند شدم که به عنوان سرمایه‌گذار و  حامی مالی در این همایش حضور داشته باشم. دو سه ماهی که گذشت دیدیم که هرکس به نحوی کنار می‌کشد و احساس کردیم که اگر این نشست برگزار نشود آبروی جمهوری اسلامی و استان سمنان به خطر می‌افتد بنابراین به عنوان اسپانسر، سرمایه‌گذار و پوشش‌دهنده برنامه‌های این نشست اعلام آمادگی کردم و پس از آن قراردادی با استانداری سمنان و موسسه اقتصاد ایرانیان منعقد شد.

بنا به گفته مسئولان امر موسسه اقتصاد ایرانیان با همراهی و همکاری استانداری سمنان برای برگزاری این نشست 4 روزه در مرکز همایش‌های صدا و سیما و هتل استقلال، 1.5 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود. در ابتدا قرار بود که این هزینه را استانداری سمنان متقبل شود اما بعد از مدتی طبق گفته‌های خودشان متوجه شدند که استانداری سمنان توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارد.

پس از آن، موسسه اقتصاد ایرانیان برای پرداخت هزینه‌ها اعلام آمادگی کرد، سپس با شرکتی به نام دلیران پارس در این خصوص صحبت شد. تغییر مکرر اسپانسر سبب از دست رفتن زمان شد و نزدیک بود که برگزاری این نشست لغو شود اما به دلیل این که برای این همایش در سطح ملی تبلیغات صورت گرفته بود، از جهاتی برگزار نشدن آن برای کشور ابعاد منفی فراوانی به دنبال داشت. در چنین شرایطی من به دلیل عِرق ملی اعلام آمادگی کردم که اسپانسر همایش شوم. 

کل هزینه‌های برگزاری نشست بر عهده شخص بنده بود اما استانداری سمنان هم چه قبل از برگزاری نشست و چه در حین همایش هزینه‌های قابل‌توجهی کرد. آن‌ها هزینه‌های سنگینی را پیش‌بینی کرده بودند. من که وارد کار شدم، بسیاری از این هزینه‌ها اعم از هزینه‌های سنگین تبلیغات و اطلاع‌رسانی، فیلمبرداری و حتی هزینه بادیگارد را به حداقل رساندم.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

مرآت- بادیگارد؟ قرار بود این افراد از چه کسانی محافظت کنند؟

به هر حال هر همایشی که برگزار می‌شود افرادی در آن هستند که کنترل ارتباطات و رفت و آمدها و همراهی با برخی از افراد را بر عهده دارند. البته به دلیل این که محل برگزاری همایش یعنی مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما از امنیت بالایی برخوردار است، می‌شد که بادیگاردها حضور نداشته باشند اما بعضی از دوستان و برگزارکنندگان همایش تمایل داشتند که از این موضوع استفاده کنند.

مرآت- نظر شما درباره میهمانان خارجی و داخلی این همایش چیست؟

وظیفه حاکمیتی استانداری سمنان این بود که سرمایه‌پذیران داخلی را از استان‌های مختلف دعوت کند و با مسئولان و نهادهای کشوری اعم از وزارتخانه‌ها، معاونین وزرا و معاونین رئیس‌جمهور برای دعوت به همایش ارتباط بگیرد. قرار بود که موسسه اقتصاد ایرانیان هم تبلیغات خود را انجام دهد اما تا 48 ساعت پیش از برگزاری همایش سرمایه‌پذیری برای شرکت در همایش اعلام آمادگی نکرد.

از دو سه ماه قبل از برگزاری همایش نشست‌های مختلفی با حضور رئیس فدراسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شده بود و روشن بود که کسانی باید به همایش دعوت شوند که سرمایه‌پذیر واقعی باشند. سرمایه‌پذیر واقعی کسی است که طرح توجیهی را که تهیه آن زمان‌بر هم هست از قبل تدوین کرده باشد تا بتواند طرح خود را به سرمایه‌گذاران ارائه کند.

قرار بود طرح‌های مرتبط با همایش در قالب FTI و نه فاینانس ارائه شود. متأسفانه ما چیزی به این صورت ندیدیم. کسانی در این همایش شرکت کردند که اساسا رابطه کاری چندانی با همایش نداشتند. در واقع صاحبان طرح‌ها نیامده بودند بلکه افرادی صرفا بر حسب نیاز برگزارکنندگان برای حضور در همایش، دعوت شده بودند و سرمایه‌پذیر واقعی به همایش نیامده بود و از این موضوع استقبالی نشده بود.

مرآت- آیا این موضوع را به مسئولان استانداری و به ویژه تیم اقتصادی استان اعلام کردید؟

بله. ما در چندین نشست حضورا این مسائل را با مسئولان استانداری مطرح کردیم. حتی در جلسه‌ای با شخص آقای خباز به ایشان گفتیم که استقبالی از همایش صورت نگرفته و بهتر است که تدبیری بیاندیشید تا برگزاری این نشست به تعویق بیفتد و سرمایه‌پذیران و سرمایه‌گذاران واقعی در این بین شناسایی شوند یا این که همایش به کلی لغو شود.

متأسفانه آقای خباز مقاومت کردند و تمایل داشتند که این همایش در موعد مقرر اعلام‌شده برکزار شود. متأسفانه این همایش عوایدی برای کشور و استان دربرنداشت.

مرآت- واکنش تیم اقتصادی استان نسبت به این موضوع چه بود؟

سرمایه‌گذاران از عدم استقبال از این همایش مطلع بودند و می‌دانستند که چند نفر ثبت‌نام کرده‌اند و چه کسانی هستند. من بعد از نشست با برخی سرمایه‌گذاران صحبت کردم. آن‌ها می‌گفتند ما متوجه بودیم که سرمایه‌پذیری وجود ندارد لذا آبروی فدراسیون مناطق ویژه و آزاد را به خطر نینداختیم که سرمایه‌گذاران دیگری را به ایران بیاوریم و هیچ‌کس هم نباشد که با آن‌ها وارد تعامل شود.

بعضی از سرمایه‌پذیران با کارت ویزیت تقاضا داشتند که تفاهم‌نامه امضا شود! این وضعیت نشاندهنده این بود که سرمایه‌پذیران اساسا دعوت نشده بودند. به همین خاطر بیش از نود درصد از تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد شد صوری بود. کسانی که به عنوان سرمایه‌گذار مبایعه‌نامه‌ها را امضا کردند هم گفتند که ما وکالتا از دوستان اجازه گرفته‌ایم!

قرار بود که حداقل 100 سرمایه‌گذار خارجی در این نشست حضور پیدا کنند و قرارداد ببندند اما مجموعا ده دوازده‌نفر آمدند که این افراد هم سرمایه‌گذار نبودند. آن‌ها سخنران‌های مدعو بودند که در پنل‌های تخصصی مسائلی را مطرح کردند. دو خانم خارجی به همایش آمده بودند که یکی از آن‌ها سخنران بود و دیگری عضو هیأت مدیره فموزا بود.

مرآت- پس آن فردی که با لباس‌های عربی با آقای خباز عکس گرفته بود چه کسی بود؟

او جزو میهمانان ما نبود.

مرآت- استانداری سمنان چقدر برای برگزاری این همایش هزینه کرده است؟

اولا که استان سمنان به خاطر برگزاری این همایش عملا چهار روز تعطیل شد چون اکثر مدیران و معاونان استانداری سمنان، فرمانداران و بخشداران در همایش حضور داشتند. من فکر می‌کنم در آن 4 روز، سیستم اداری استان سمنان به کلی تعطیل بود! من نام این حضور را حضور اتوبوسی گذاشته بودم. مسئولان استان در واقع به عنوان پرکننده سالن‌ها در همایش حضور پیدا کردند و الا میهمانان واقعی بسیار کم‌تر از 10 درصد افراد حاضر در همایش بودند.

سرمایه‌گذار که هیچ، حتی شرکت‌کننده در همایش هم نداشتیم. ما پیش‌بینی کرده بودیم که 500 میهمان؛ شامل 100 میهمان خارجی، 100 نفر از برگزارکنندگان و 300 میهمان داخلی در همایش حضور پیدا کنند و چون در تبلیغات اعلام شده بود که 500 نفر در این همایش حضور خواهند داشت مجبور بودند که سالن‌ها را به هر نحو ممکن پر کنند.

تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

مرآت- هزینه‌های حضور آقای تورنس در همایش توسط شما پرداخت شد یا استانداری سمنان؟

ما در ابتدا ارتباط مستقیمی با تورنس نداشتیم و به همین دلیل استانداری سمنان به ما اعلام کرد که هزینه اقامت آقای تورنس و خانم مایا در هتل اسپیناس تهران را پرداخت کرده‌اند. حدود 20 روز بعد از برگزاری نشست ما آقای تورنس را برای اعطای نمایندگی فموزا و افتتاح دفتر نمایندگی به ایران دعوت کرده بودیم. ما برگزارکنندگان همایش را هم دعوت کردیم تا با یک تیر دو نشان بزنیم و درباره تفاهم‌نامه‌ها نیز صحبت کنیم.

در این نشست بود که آقای تورنس به ما گفت من تمام هزینه‌های خودم و خانم مایا را از حساب شخصی‌ام پرداخت کرده‌ام! به عبارت دیگر پول استانداری سمنان هزینه شده بود اما نه برای آقای تورنس و خانم مایا. ما اطلاع نداریم که آن ارقام کجا هزینه شده است. متأسفانه موسسه اقتصاد ایرانیان  هزینه‌های حضور آقای تورنس و خانم مایا را از من مطالبه کرده است در حالی که مسئولان استانداری قبلا اعلام کرده بودند که این هزینه‌ها پرداخت شده است!

مرآت- نقش موسسه ایرانیان در برگزاری همایش چه بود؟

طبق قراردادی که میان موسسه اقتصاد ایرانیان و استانداری سمنان منعقد شده بود، این موسسه باید به عنوان مجری فعالیت می‌کرد اما به دلیل این که من سرمایه‌گذار این نشست بودم هزینه‌های برنامه را من پرداخت کردم و نقشی در برنامه‌‌ها نداشتم.

از دیدگاه شخص بنده مدت 4 روز برای چنین همایشی بسیار زیاد بود. همایش‌های سرمایه‌گذاری غالبا یک یا دو روزه هستند که روز اول به معرفی فرصت‌ها و برگزاری پنل‌ها می‌پردازند و روز دوم هم به انعقاد تفاهم‌نامه‌ها می‌گذرد. اما خواست استانداری سمنان این بود که این همایش 4 روزه باشد.

مرآت- عنوان شده بود که معاون اول رئیس‌جمهور و برخی از وزرا در این همایش حضور پیدا خواهند کرد اما گویا این اتفاق نیفتاد، دلیل آن چه بود؟

من نمی‌دانم چرا نیامدند؛ یا استانداری سمنان نتوانسته آن‌ها را برای حضور در همایش مجاب کند و یا آن‌ها به این نتیجه رسیده بودند که سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیری وجود ندارد و بنابراین این نشست یک نشست اقتصادی واقعی نیست. به هر حال دعوت‌کننده استانداری سمنان بود و ما در این موضوع نقشی نداشتیم.

مرآت- تفاهم‌نامه‌ها توسط چه کسانی به امضا رسید؟

آقای خلیلی‌خواه دبیر برگزاری همایش اعلام کرد که 68 تفاهم‌نامه به ارزش تقریبی 6 میلیون یورو یعنی نزدیک به 34 هزار میلیارد تومان به امضا رسیده است. این چیزی بود که ما شنیدیم اما خودمان ندیدیم! بعد از همایش قاعدتا باید تفاهم‌نامه‌ها روند قانونی خود را طی می‌کردند اما این اتفاق هم نیفتاد. تا امروز که حدود 3 ماه از همایش می‌گذرد طرح توجیهیِ حتی یک تفاهم‌نامه به دست ما نرسیده است؛ این در حالی است که چندین‌بار در جلسات مشترک این مساله را عنوان کرده‌ایم.

قرار بود برای 15 طرح اولویت‌دار ظرف چند روز اقدامات قانونی به انجام برسد اما دبیرخانه و برگزارکنندگان نشست در این خصوص نیز کوتاهی کرده‌اند.

بعد از همایش ما نمایندگی فموزا را گرفتیم و تصمیم بر این بود که آغاز کارمان با عملی کردن تفاهم‌نامه‌هایی باشد که مسئولان استان به ما گفته بودند منعقد شده است. حتی چند روز قبل هم برای چندمین‌بار از استانداری سمنان خواستیم که برای عملی کردن تفاهم‌نامه‌ها تلاش کنند حتی بنا شد که خود سرمایه‌پذیران را به دفتر ما بفرستند تا نواقصی که در طرح‌های آن‌ها وجود دارد برطرف شود اما تا امروز حتی یک نفر را هم معرفی نکرده‌اند! من فکر می‌کنم آن‌ها اساسا طرحی ندارند.

مرآت-  گویا در تأمین مالی برگزاری همایش هم به مشکلاتی برخورد کرده بودند. ماجرا چه بود؟

وقتی هیچکس حاضر نبود همایش را برگزار کند موسسه اقتصاد ایرانیان از من تقاضا کرد که اگر آشنایی در بانک‌ها دارید، یک میلیارد و 500 میلیون تومان وام بگیرید تا ما این همایش را برگزار کنیم. من هم با یک شرکت سرمایه‌گذاری صحبت کردم و آن‌ها موافقت کردند که این مبلغ را در قالب تضمین‌های لازم پرداخت کنند. اما این موسسه پس از آن که متوجه شد که مدیر موسسه اقتصاد ایرانیان چک برگشتی دارد از پرداخت این مبلغ خودداری کرد.

پی‌نوشت:

ضمن پوزش از مخاطبان گرامی به دلیل طولانی بودن گزارش حاضر، بخش دوم گزارش مرآت شامل گوشه‌هایی از ابعاد مالی این همایش و دیگر بخش‌های گفتگوی تفصیلی مرآت با «علی سپهوند» پس از ایام نوروز منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

,

آنچه در سه گزارش پیشین مطرح شد...

اما در نخستین حلقه از سلسله‌گزارش‌های پیشین با عنوان «چه کسانی از شفاف‌سازی فرار می‌کنند؟» به واکاوی پاره‌ای از اظهارات مسئولان و شخص استاندار سابق، پیش و پس از برگزاری همایش مذکور پرداختیم و مسئولان استان را به شفاف‌سازی فراخواندیم.(بخوانید)

در گزارش دوم طی گفتگوهای مجزایی با امیر خلیلی‌خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، منوچهر صادقی قادیکلایی مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری استانداری سمنان، ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی سمنان دیدگاه آنان را درباره همایش سرمایه‌گذاری جویا شدیم و از هماهنگی خودجودش(!) فرمانداران و برخی مسئولان استان در تمجید از همایش مذکور سخن گفتیم.(بخوانید)

و از آن‌جا که استاندار سابق سمنان در یک نشست خبری رسما اعلام کرده بود که حتی یک ریال از منابع استان برای برگزاری این همایش هزینه نشده است، مرآت در سومین گزارش خود تصویر نامه‌ای را که از سوی رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ارسال شده بود منتشر کرد؛ نامه‌ای که بر اساس آن هزار میلیون ریال برای برگزاری این همایش اختصاص داده شده بود! در واقع استاندار سمنان در حالی در روز یازدهم آذرماه مدعی عدم استفاده از اعتبارات استانی برای برگزاری این همایش شده بود که بر اساس نامه مذکور، اختصاص این مبلغ هزار میلیون ریالی، جزو مصوبات 16 خرداد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوده است! (بخوانید)

وقتی برگزارکنندگان همایش ناچار به شکستن سکوت خود شدند

انتشار این سلسله‌گزارش‌ها که بازتاب‌‌‌‌‌های گسترده‌ای در سطح افکار عمومی و کاربران شبکه‌های اجتماعی استان به دنبال داشت، با سکوت برگزارکنندگان این همایش به ویژه روابط عمومی استانداری سمنان همراه بود. روابط عمومی استانداری سمنان هرچند ابتدا تلاش می‌کرد از کنار انبوه انتقادات وارد شده به برگزاری این همایش عبور کند اما سرانجام ناچار شد برای آنچه که یکی از مدیران ارشد استان آنرا «ماله‌کشی» نامیده بود نسبت به برگزاری جلسه اضطراری در تهران اقدام کند.

در این جلسه که با حضور منوچهر صادقی مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری استانداری و امیر خلیلی‌خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان و جان تورنس و نیز اسپانسر مالی همایش برگزار شد روابط عمومی استانداری تلاش می‌کرد با ارسال اخبار مکرر از روند برگزاری جلسه، فضای آشفته بوجود آمده پس از برگزاری ناموفق این همایش را عادی جلوه دهد.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

پس از پایان جلسه مذکور، کانال استانداری سمنان در اخباری جداگانه، موضوعات مطروحه در این جلسه را اعلام کرد که جهت یادآوری مخاطبان و نیز برگزارکنندگان همایش، به مرور تعدادی از آنها می‌پردازیم:

خلیلی خواه: مدارک و اطلاعات لازم سرمایه‌پذیران حداکثر ظرف 2 هفته در اختیار فموزا قرار خواهد گرفت.

جان تورنس: نتایج مثبت همایش اخیر من را تشویق می‌کند تا برای همایش بزرگ 2018 برنامه‌ریزی کنیم.

خلیلی خواه: ده پروژه اولویت دار و دارای توجیه اقتصادی که در این همایش منعقد شده است، اجرایی خواهد شد.

خلیلی خواه: اطلاعات تفاهم‌نامه و سرمایه‌گذاران باید ظرف 10 روز در اختیار دبیرخانه قرار بگیرد.

(البته مخاطبان شبکه اطلاع‌رسانی مرآت می‌توانند اعتبار گزاره‌های خبری فوق و سایر مدعیات استاندار سابق و مدیران اقتصادی استان را پس از مطالعه آنچه درپی می‌آید مورد مداقه قرار دهند.)

سکوت دوباره مجریان همایش همزمان با ورود «سیدشهاب‌الدین چاوشی» به استان

با وجود وعده‌های فراوان مسئولان استان مبنی بر اعلام مستمر نتایج همایش سرمایه‌گذاری، اینک پس از گذشت بیش از 3 ماه از برگزاری این همایش، روابط عمومی استانداری سمنان و مدیران برگزارکننده همایش مذکور کوچک‌ترین اشاره‌ای به اصل برگزاری همایش و نتایج آن نمی‌کنند. به نظر می‌رسد که مدیران و مسئولان استان بهتر از هرکس از عمق فاجعه رخ‌داده در طول برگزاری همایش اطلاع دارند لذا بهترین اقدام را مسکوت گذاشتن اصل موضوع می‌دانند؛ آن هم در شرایطی که استان سمنان در ماه‌های اخیر شاهد تغییر استاندار بوده است و دست‌اندرکاران برگزاری همایش مذکور طبعا نگران آن هستند که موقعیتشان به واسطه روشن شدن ابعاد فاجعه‌آمیز این همایش، بیش از پیش متزلزل شود. در این میان اما مردم نجیب و افکار عمومی استان همچنان در رویای پاسخگویی دست‌اندرکاران همایش به سر می‌برند!

از ضرورت ورود نهادهای نظارتی تا مسئولانی که سیاهی‌لشکر همایش شدند

بر اساس شنیده‌های موثق مرآت که مستندات آن در صورت درخواست نهادهای نظارتی، قضایی و اطلاعاتی استان منتشر خواهد شد، همایش سرمایه گذاری استان سمنان، بیش از آن که اهداف اقتصادی داشته باشد یک «شو تبلیغاتی سیاسی» با هدف ابقاء استاندار سابق سمنان و به تبع آن مدیران اقتصادی استان بوده است که نه تنها هیچ رهاوردی برای این استان به همراه نداشته بلکه به خدشه دار شدن حیثیت و اعتبار مردم شریف استان و نیز ایجاد تصویری بسیار منفی از فرآیندهای اقتصادی موجود در استان منجر شده است.

بنابر گزارشهای دقیق، درپی بروز ناهماهنگی‌های مکرر در روند برگزاری این همایش، عوامل برگزارکننده به فاصله 48 ساعت مانده به آغاز همایش تصمیم گرفته‌اند برای پرشدن سالن از فرمانداران، شهرداران و بخشداران استان سمنان بخواهند تا در این همایش حضور پیدا کنند. موضوعی که در همان ایام نیز توسط یکی از شهرداران استان به صراحت اعلام شده بود.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

یک منبع آگاه در خصوص سردرگمی مجریان برگزاری این همایش به خبرنگار مرآت گفت: جان تورنس در روز اجرای همایش به یکی از افراد حاضر در این همایش گفته است «در تمام عمرم همایشی به این بی نظمی ندیده بودم.»

بر اساس اطلاع خبرنگار مرآت، محمدرضا خباز (استاندار وقت) پس محرز شدن بی‌برنامگی مدیران استان سمنان برای برگزاری این همایش، تصمیم گرفته بود این همایش را برگزار نکند اما در نهایت تحت تاثیر توصیه‌های «م.ص» (یکی از مدیران استانداری سمنان) و «ا.خ» به یکباره تصمیمش را عوض می‌کند.

شنیده‌های موثق مرآت حاکی از آن است که مدیران اقتصادی استان سمنان حتی به خود زحمت نداده بودند یک طرح توجیهی یا اصطلاحا feasibility Study را جهت ارائه به سرمایه‌گذارانی «موهوم» آماده کنند!

تاسف بارترین بخش ماجرا آنجاست که عکس یادگاری یکی از افراد عرب حاضر در لابی هتل در کنار استاندار وقت سمنان، به عنوان تصویری از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این همایش ارائه شده بود!

تصویر منتشر شده از این اتفاق به وضوح نشان می‌دهد خود این فرد نیز از این اتفاق متعجب شده است!

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

نکته دیگر آن که برخی از مسئولان استانداری سمنان در پی تشدید فشارها و انتقادات افکار عمومی نسبت به برگزاری این همایش، در اقدامی عجولانه دفتری را تحت عنوان «دبیرخانه همایش سرمایه‌گذاری» در فرمانداری شاهرود افتتاح کردند.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

ادامه روند پیگیری‌های مرآت در خصوص ابعاد پنهان همایش سرمایه‌گذاری با درخواست علی سپهوند حامی مالی این همایش و از ارکان اصلی برگزاری آن که در گزارش نخست با عنوان اختصاری «ع.س» از وی یاد شده بود همزمان شد. سپهوند طی گفتگویی تفصیلی با مرآت، ضمن افشای ابعاد تازه‌ای از ضعف عملکرد مدیران ارشد استان به بیان جزئیات اتفاقات رخ‌داده در جریان برگزاری همایش مذکور پرداخته است.

سپهوند در این گفتگو صراحتا از صوری بودن بالغ بر 90 درصد تفاهم‌نامه‌ها خبر داده و از بی‌برنامگی مدیران اقتصادی استان انتقاد کرده است.

بخش اول گفتگوی مرآت با علی سپهوند را از نظر می‌گذرانید:

مرآت- در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

من علی سپهوند هستم و مدتی است که به عنوان نماینده فموزا در ایران فعالیت می‌کنم. امیدوارم بتوانم صادقانه به سوالات شما پاسخ بدهم.

مرآت- چند ماه قبل همایشی تحت عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری با محوریت استان سمنان در تهران برگزار شد. پس از برگزاری این همایش، مسئولان امر از انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعددی خبر دادند. نقش شما در برگزاری این همایش چه بود؟

من 34 روز قبل از همایش سرمایه‌گذاری که چهارم آذرماه برگزار شد با استانداری سمنان آشنا شدم. تا پیش از این تاریخ من به عنوان یک مدعو و سرمایه‌پذیر در برخی از نشست‌های مرتبط با همایش حضور داشتم. آشنایی من با همایش، از طریق موسسه‌ای به نام اقتصاد ایرانیان که خود را مجری برگزاری همایش معرفی کرده بود، صورت گرفت و متوجه شدم که برگزارکننده اصلی این همایش، استانداری سمنان است.

آقای منوچهر صادقی به عنوان نماینده استانداری سمنان در اولین پیش‌نشستی که من در آن حضور پیدا کردم، سخنرانی کرد. در پی این سخنرانی، من علاقه‌مند شدم که به عنوان سرمایه‌گذار و  حامی مالی در این همایش حضور داشته باشم. دو سه ماهی که گذشت دیدیم که هرکس به نحوی کنار می‌کشد و احساس کردیم که اگر این نشست برگزار نشود آبروی جمهوری اسلامی و استان سمنان به خطر می‌افتد بنابراین به عنوان اسپانسر، سرمایه‌گذار و پوشش‌دهنده برنامه‌های این نشست اعلام آمادگی کردم و پس از آن قراردادی با استانداری سمنان و موسسه اقتصاد ایرانیان منعقد شد.

بنا به گفته مسئولان امر موسسه اقتصاد ایرانیان با همراهی و همکاری استانداری سمنان برای برگزاری این نشست 4 روزه در مرکز همایش‌های صدا و سیما و هتل استقلال، 1.5 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود. در ابتدا قرار بود که این هزینه را استانداری سمنان متقبل شود اما بعد از مدتی طبق گفته‌های خودشان متوجه شدند که استانداری سمنان توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارد.

پس از آن، موسسه اقتصاد ایرانیان برای پرداخت هزینه‌ها اعلام آمادگی کرد، سپس با شرکتی به نام دلیران پارس در این خصوص صحبت شد. تغییر مکرر اسپانسر سبب از دست رفتن زمان شد و نزدیک بود که برگزاری این نشست لغو شود اما به دلیل این که برای این همایش در سطح ملی تبلیغات صورت گرفته بود، از جهاتی برگزار نشدن آن برای کشور ابعاد منفی فراوانی به دنبال داشت. در چنین شرایطی من به دلیل عِرق ملی اعلام آمادگی کردم که اسپانسر همایش شوم. 

کل هزینه‌های برگزاری نشست بر عهده شخص بنده بود اما استانداری سمنان هم چه قبل از برگزاری نشست و چه در حین همایش هزینه‌های قابل‌توجهی کرد. آن‌ها هزینه‌های سنگینی را پیش‌بینی کرده بودند. من که وارد کار شدم، بسیاری از این هزینه‌ها اعم از هزینه‌های سنگین تبلیغات و اطلاع‌رسانی، فیلمبرداری و حتی هزینه بادیگارد را به حداقل رساندم.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

مرآت- بادیگارد؟ قرار بود این افراد از چه کسانی محافظت کنند؟

به هر حال هر همایشی که برگزار می‌شود افرادی در آن هستند که کنترل ارتباطات و رفت و آمدها و همراهی با برخی از افراد را بر عهده دارند. البته به دلیل این که محل برگزاری همایش یعنی مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما از امنیت بالایی برخوردار است، می‌شد که بادیگاردها حضور نداشته باشند اما بعضی از دوستان و برگزارکنندگان همایش تمایل داشتند که از این موضوع استفاده کنند.

مرآت- نظر شما درباره میهمانان خارجی و داخلی این همایش چیست؟

وظیفه حاکمیتی استانداری سمنان این بود که سرمایه‌پذیران داخلی را از استان‌های مختلف دعوت کند و با مسئولان و نهادهای کشوری اعم از وزارتخانه‌ها، معاونین وزرا و معاونین رئیس‌جمهور برای دعوت به همایش ارتباط بگیرد. قرار بود که موسسه اقتصاد ایرانیان هم تبلیغات خود را انجام دهد اما تا 48 ساعت پیش از برگزاری همایش سرمایه‌پذیری برای شرکت در همایش اعلام آمادگی نکرد.

از دو سه ماه قبل از برگزاری همایش نشست‌های مختلفی با حضور رئیس فدراسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شده بود و روشن بود که کسانی باید به همایش دعوت شوند که سرمایه‌پذیر واقعی باشند. سرمایه‌پذیر واقعی کسی است که طرح توجیهی را که تهیه آن زمان‌بر هم هست از قبل تدوین کرده باشد تا بتواند طرح خود را به سرمایه‌گذاران ارائه کند.

قرار بود طرح‌های مرتبط با همایش در قالب FTI و نه فاینانس ارائه شود. متأسفانه ما چیزی به این صورت ندیدیم. کسانی در این همایش شرکت کردند که اساسا رابطه کاری چندانی با همایش نداشتند. در واقع صاحبان طرح‌ها نیامده بودند بلکه افرادی صرفا بر حسب نیاز برگزارکنندگان برای حضور در همایش، دعوت شده بودند و سرمایه‌پذیر واقعی به همایش نیامده بود و از این موضوع استقبالی نشده بود.

مرآت- آیا این موضوع را به مسئولان استانداری و به ویژه تیم اقتصادی استان اعلام کردید؟

بله. ما در چندین نشست حضورا این مسائل را با مسئولان استانداری مطرح کردیم. حتی در جلسه‌ای با شخص آقای خباز به ایشان گفتیم که استقبالی از همایش صورت نگرفته و بهتر است که تدبیری بیاندیشید تا برگزاری این نشست به تعویق بیفتد و سرمایه‌پذیران و سرمایه‌گذاران واقعی در این بین شناسایی شوند یا این که همایش به کلی لغو شود.

متأسفانه آقای خباز مقاومت کردند و تمایل داشتند که این همایش در موعد مقرر اعلام‌شده برکزار شود. متأسفانه این همایش عوایدی برای کشور و استان دربرنداشت.

مرآت- واکنش تیم اقتصادی استان نسبت به این موضوع چه بود؟

سرمایه‌گذاران از عدم استقبال از این همایش مطلع بودند و می‌دانستند که چند نفر ثبت‌نام کرده‌اند و چه کسانی هستند. من بعد از نشست با برخی سرمایه‌گذاران صحبت کردم. آن‌ها می‌گفتند ما متوجه بودیم که سرمایه‌پذیری وجود ندارد لذا آبروی فدراسیون مناطق ویژه و آزاد را به خطر نینداختیم که سرمایه‌گذاران دیگری را به ایران بیاوریم و هیچ‌کس هم نباشد که با آن‌ها وارد تعامل شود.

بعضی از سرمایه‌پذیران با کارت ویزیت تقاضا داشتند که تفاهم‌نامه امضا شود! این وضعیت نشاندهنده این بود که سرمایه‌پذیران اساسا دعوت نشده بودند. به همین خاطر بیش از نود درصد از تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد شد صوری بود. کسانی که به عنوان سرمایه‌گذار مبایعه‌نامه‌ها را امضا کردند هم گفتند که ما وکالتا از دوستان اجازه گرفته‌ایم!

قرار بود که حداقل 100 سرمایه‌گذار خارجی در این نشست حضور پیدا کنند و قرارداد ببندند اما مجموعا ده دوازده‌نفر آمدند که این افراد هم سرمایه‌گذار نبودند. آن‌ها سخنران‌های مدعو بودند که در پنل‌های تخصصی مسائلی را مطرح کردند. دو خانم خارجی به همایش آمده بودند که یکی از آن‌ها سخنران بود و دیگری عضو هیأت مدیره فموزا بود.

مرآت- پس آن فردی که با لباس‌های عربی با آقای خباز عکس گرفته بود چه کسی بود؟

او جزو میهمانان ما نبود.

مرآت- استانداری سمنان چقدر برای برگزاری این همایش هزینه کرده است؟

اولا که استان سمنان به خاطر برگزاری این همایش عملا چهار روز تعطیل شد چون اکثر مدیران و معاونان استانداری سمنان، فرمانداران و بخشداران در همایش حضور داشتند. من فکر می‌کنم در آن 4 روز، سیستم اداری استان سمنان به کلی تعطیل بود! من نام این حضور را حضور اتوبوسی گذاشته بودم. مسئولان استان در واقع به عنوان پرکننده سالن‌ها در همایش حضور پیدا کردند و الا میهمانان واقعی بسیار کم‌تر از 10 درصد افراد حاضر در همایش بودند.

سرمایه‌گذار که هیچ، حتی شرکت‌کننده در همایش هم نداشتیم. ما پیش‌بینی کرده بودیم که 500 میهمان؛ شامل 100 میهمان خارجی، 100 نفر از برگزارکنندگان و 300 میهمان داخلی در همایش حضور پیدا کنند و چون در تبلیغات اعلام شده بود که 500 نفر در این همایش حضور خواهند داشت مجبور بودند که سالن‌ها را به هر نحو ممکن پر کنند.

تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

مرآت- هزینه‌های حضور آقای تورنس در همایش توسط شما پرداخت شد یا استانداری سمنان؟

ما در ابتدا ارتباط مستقیمی با تورنس نداشتیم و به همین دلیل استانداری سمنان به ما اعلام کرد که هزینه اقامت آقای تورنس و خانم مایا در هتل اسپیناس تهران را پرداخت کرده‌اند. حدود 20 روز بعد از برگزاری نشست ما آقای تورنس را برای اعطای نمایندگی فموزا و افتتاح دفتر نمایندگی به ایران دعوت کرده بودیم. ما برگزارکنندگان همایش را هم دعوت کردیم تا با یک تیر دو نشان بزنیم و درباره تفاهم‌نامه‌ها نیز صحبت کنیم.

در این نشست بود که آقای تورنس به ما گفت من تمام هزینه‌های خودم و خانم مایا را از حساب شخصی‌ام پرداخت کرده‌ام! به عبارت دیگر پول استانداری سمنان هزینه شده بود اما نه برای آقای تورنس و خانم مایا. ما اطلاع نداریم که آن ارقام کجا هزینه شده است. متأسفانه موسسه اقتصاد ایرانیان  هزینه‌های حضور آقای تورنس و خانم مایا را از من مطالبه کرده است در حالی که مسئولان استانداری قبلا اعلام کرده بودند که این هزینه‌ها پرداخت شده است!

مرآت- نقش موسسه ایرانیان در برگزاری همایش چه بود؟

طبق قراردادی که میان موسسه اقتصاد ایرانیان و استانداری سمنان منعقد شده بود، این موسسه باید به عنوان مجری فعالیت می‌کرد اما به دلیل این که من سرمایه‌گذار این نشست بودم هزینه‌های برنامه را من پرداخت کردم و نقشی در برنامه‌‌ها نداشتم.

از دیدگاه شخص بنده مدت 4 روز برای چنین همایشی بسیار زیاد بود. همایش‌های سرمایه‌گذاری غالبا یک یا دو روزه هستند که روز اول به معرفی فرصت‌ها و برگزاری پنل‌ها می‌پردازند و روز دوم هم به انعقاد تفاهم‌نامه‌ها می‌گذرد. اما خواست استانداری سمنان این بود که این همایش 4 روزه باشد.

مرآت- عنوان شده بود که معاون اول رئیس‌جمهور و برخی از وزرا در این همایش حضور پیدا خواهند کرد اما گویا این اتفاق نیفتاد، دلیل آن چه بود؟

من نمی‌دانم چرا نیامدند؛ یا استانداری سمنان نتوانسته آن‌ها را برای حضور در همایش مجاب کند و یا آن‌ها به این نتیجه رسیده بودند که سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیری وجود ندارد و بنابراین این نشست یک نشست اقتصادی واقعی نیست. به هر حال دعوت‌کننده استانداری سمنان بود و ما در این موضوع نقشی نداشتیم.

مرآت- تفاهم‌نامه‌ها توسط چه کسانی به امضا رسید؟

آقای خلیلی‌خواه دبیر برگزاری همایش اعلام کرد که 68 تفاهم‌نامه به ارزش تقریبی 6 میلیون یورو یعنی نزدیک به 34 هزار میلیارد تومان به امضا رسیده است. این چیزی بود که ما شنیدیم اما خودمان ندیدیم! بعد از همایش قاعدتا باید تفاهم‌نامه‌ها روند قانونی خود را طی می‌کردند اما این اتفاق هم نیفتاد. تا امروز که حدود 3 ماه از همایش می‌گذرد طرح توجیهیِ حتی یک تفاهم‌نامه به دست ما نرسیده است؛ این در حالی است که چندین‌بار در جلسات مشترک این مساله را عنوان کرده‌ایم.

قرار بود برای 15 طرح اولویت‌دار ظرف چند روز اقدامات قانونی به انجام برسد اما دبیرخانه و برگزارکنندگان نشست در این خصوص نیز کوتاهی کرده‌اند.

بعد از همایش ما نمایندگی فموزا را گرفتیم و تصمیم بر این بود که آغاز کارمان با عملی کردن تفاهم‌نامه‌هایی باشد که مسئولان استان به ما گفته بودند منعقد شده است. حتی چند روز قبل هم برای چندمین‌بار از استانداری سمنان خواستیم که برای عملی کردن تفاهم‌نامه‌ها تلاش کنند حتی بنا شد که خود سرمایه‌پذیران را به دفتر ما بفرستند تا نواقصی که در طرح‌های آن‌ها وجود دارد برطرف شود اما تا امروز حتی یک نفر را هم معرفی نکرده‌اند! من فکر می‌کنم آن‌ها اساسا طرحی ندارند.

مرآت-  گویا در تأمین مالی برگزاری همایش هم به مشکلاتی برخورد کرده بودند. ماجرا چه بود؟

وقتی هیچکس حاضر نبود همایش را برگزار کند موسسه اقتصاد ایرانیان از من تقاضا کرد که اگر آشنایی در بانک‌ها دارید، یک میلیارد و 500 میلیون تومان وام بگیرید تا ما این همایش را برگزار کنیم. من هم با یک شرکت سرمایه‌گذاری صحبت کردم و آن‌ها موافقت کردند که این مبلغ را در قالب تضمین‌های لازم پرداخت کنند. اما این موسسه پس از آن که متوجه شد که مدیر موسسه اقتصاد ایرانیان چک برگشتی دارد از پرداخت این مبلغ خودداری کرد.

پی‌نوشت:

ضمن پوزش از مخاطبان گرامی به دلیل طولانی بودن گزارش حاضر، بخش دوم گزارش مرآت شامل گوشه‌هایی از ابعاد مالی این همایش و دیگر بخش‌های گفتگوی تفصیلی مرآت با «علی سپهوند» پس از ایام نوروز منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

,

آنچه در سه گزارش پیشین مطرح شد...

اما در نخستین حلقه از سلسله‌گزارش‌های پیشین با عنوان «چه کسانی از شفاف‌سازی فرار می‌کنند؟» به واکاوی پاره‌ای از اظهارات مسئولان و شخص استاندار سابق، پیش و پس از برگزاری همایش مذکور پرداختیم و مسئولان استان را به شفاف‌سازی فراخواندیم.(بخوانید)

در گزارش دوم طی گفتگوهای مجزایی با امیر خلیلی‌خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، منوچهر صادقی قادیکلایی مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری استانداری سمنان، ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی سمنان دیدگاه آنان را درباره همایش سرمایه‌گذاری جویا شدیم و از هماهنگی خودجودش(!) فرمانداران و برخی مسئولان استان در تمجید از همایش مذکور سخن گفتیم.(بخوانید)

و از آن‌جا که استاندار سابق سمنان در یک نشست خبری رسما اعلام کرده بود که حتی یک ریال از منابع استان برای برگزاری این همایش هزینه نشده است، مرآت در سومین گزارش خود تصویر نامه‌ای را که از سوی رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ارسال شده بود منتشر کرد؛ نامه‌ای که بر اساس آن هزار میلیون ریال برای برگزاری این همایش اختصاص داده شده بود! در واقع استاندار سمنان در حالی در روز یازدهم آذرماه مدعی عدم استفاده از اعتبارات استانی برای برگزاری این همایش شده بود که بر اساس نامه مذکور، اختصاص این مبلغ هزار میلیون ریالی، جزو مصوبات 16 خرداد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوده است! (بخوانید)

وقتی برگزارکنندگان همایش ناچار به شکستن سکوت خود شدند

انتشار این سلسله‌گزارش‌ها که بازتاب‌‌‌‌‌های گسترده‌ای در سطح افکار عمومی و کاربران شبکه‌های اجتماعی استان به دنبال داشت، با سکوت برگزارکنندگان این همایش به ویژه روابط عمومی استانداری سمنان همراه بود. روابط عمومی استانداری سمنان هرچند ابتدا تلاش می‌کرد از کنار انبوه انتقادات وارد شده به برگزاری این همایش عبور کند اما سرانجام ناچار شد برای آنچه که یکی از مدیران ارشد استان آنرا «ماله‌کشی» نامیده بود نسبت به برگزاری جلسه اضطراری در تهران اقدام کند.

در این جلسه که با حضور منوچهر صادقی مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری استانداری و امیر خلیلی‌خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان و جان تورنس و نیز اسپانسر مالی همایش برگزار شد روابط عمومی استانداری تلاش می‌کرد با ارسال اخبار مکرر از روند برگزاری جلسه، فضای آشفته بوجود آمده پس از برگزاری ناموفق این همایش را عادی جلوه دهد.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

پس از پایان جلسه مذکور، کانال استانداری سمنان در اخباری جداگانه، موضوعات مطروحه در این جلسه را اعلام کرد که جهت یادآوری مخاطبان و نیز برگزارکنندگان همایش، به مرور تعدادی از آنها می‌پردازیم:

خلیلی خواه: مدارک و اطلاعات لازم سرمایه‌پذیران حداکثر ظرف 2 هفته در اختیار فموزا قرار خواهد گرفت.

جان تورنس: نتایج مثبت همایش اخیر من را تشویق می‌کند تا برای همایش بزرگ 2018 برنامه‌ریزی کنیم.

خلیلی خواه: ده پروژه اولویت دار و دارای توجیه اقتصادی که در این همایش منعقد شده است، اجرایی خواهد شد.

خلیلی خواه: اطلاعات تفاهم‌نامه و سرمایه‌گذاران باید ظرف 10 روز در اختیار دبیرخانه قرار بگیرد.

(البته مخاطبان شبکه اطلاع‌رسانی مرآت می‌توانند اعتبار گزاره‌های خبری فوق و سایر مدعیات استاندار سابق و مدیران اقتصادی استان را پس از مطالعه آنچه درپی می‌آید مورد مداقه قرار دهند.)

سکوت دوباره مجریان همایش همزمان با ورود «سیدشهاب‌الدین چاوشی» به استان

با وجود وعده‌های فراوان مسئولان استان مبنی بر اعلام مستمر نتایج همایش سرمایه‌گذاری، اینک پس از گذشت بیش از 3 ماه از برگزاری این همایش، روابط عمومی استانداری سمنان و مدیران برگزارکننده همایش مذکور کوچک‌ترین اشاره‌ای به اصل برگزاری همایش و نتایج آن نمی‌کنند. به نظر می‌رسد که مدیران و مسئولان استان بهتر از هرکس از عمق فاجعه رخ‌داده در طول برگزاری همایش اطلاع دارند لذا بهترین اقدام را مسکوت گذاشتن اصل موضوع می‌دانند؛ آن هم در شرایطی که استان سمنان در ماه‌های اخیر شاهد تغییر استاندار بوده است و دست‌اندرکاران برگزاری همایش مذکور طبعا نگران آن هستند که موقعیتشان به واسطه روشن شدن ابعاد فاجعه‌آمیز این همایش، بیش از پیش متزلزل شود. در این میان اما مردم نجیب و افکار عمومی استان همچنان در رویای پاسخگویی دست‌اندرکاران همایش به سر می‌برند!

از ضرورت ورود نهادهای نظارتی تا مسئولانی که سیاهی‌لشکر همایش شدند

بر اساس شنیده‌های موثق مرآت که مستندات آن در صورت درخواست نهادهای نظارتی، قضایی و اطلاعاتی استان منتشر خواهد شد، همایش سرمایه گذاری استان سمنان، بیش از آن که اهداف اقتصادی داشته باشد یک «شو تبلیغاتی سیاسی» با هدف ابقاء استاندار سابق سمنان و به تبع آن مدیران اقتصادی استان بوده است که نه تنها هیچ رهاوردی برای این استان به همراه نداشته بلکه به خدشه دار شدن حیثیت و اعتبار مردم شریف استان و نیز ایجاد تصویری بسیار منفی از فرآیندهای اقتصادی موجود در استان منجر شده است.

بنابر گزارشهای دقیق، درپی بروز ناهماهنگی‌های مکرر در روند برگزاری این همایش، عوامل برگزارکننده به فاصله 48 ساعت مانده به آغاز همایش تصمیم گرفته‌اند برای پرشدن سالن از فرمانداران، شهرداران و بخشداران استان سمنان بخواهند تا در این همایش حضور پیدا کنند. موضوعی که در همان ایام نیز توسط یکی از شهرداران استان به صراحت اعلام شده بود.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

یک منبع آگاه در خصوص سردرگمی مجریان برگزاری این همایش به خبرنگار مرآت گفت: جان تورنس در روز اجرای همایش به یکی از افراد حاضر در این همایش گفته است «در تمام عمرم همایشی به این بی نظمی ندیده بودم.»

بر اساس اطلاع خبرنگار مرآت، محمدرضا خباز (استاندار وقت) پس محرز شدن بی‌برنامگی مدیران استان سمنان برای برگزاری این همایش، تصمیم گرفته بود این همایش را برگزار نکند اما در نهایت تحت تاثیر توصیه‌های «م.ص» (یکی از مدیران استانداری سمنان) و «ا.خ» به یکباره تصمیمش را عوض می‌کند.

شنیده‌های موثق مرآت حاکی از آن است که مدیران اقتصادی استان سمنان حتی به خود زحمت نداده بودند یک طرح توجیهی یا اصطلاحا feasibility Study را جهت ارائه به سرمایه‌گذارانی «موهوم» آماده کنند!

تاسف بارترین بخش ماجرا آنجاست که عکس یادگاری یکی از افراد عرب حاضر در لابی هتل در کنار استاندار وقت سمنان، به عنوان تصویری از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این همایش ارائه شده بود!

تصویر منتشر شده از این اتفاق به وضوح نشان می‌دهد خود این فرد نیز از این اتفاق متعجب شده است!

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

نکته دیگر آن که برخی از مسئولان استانداری سمنان در پی تشدید فشارها و انتقادات افکار عمومی نسبت به برگزاری این همایش، در اقدامی عجولانه دفتری را تحت عنوان «دبیرخانه همایش سرمایه‌گذاری» در فرمانداری شاهرود افتتاح کردند.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

ادامه روند پیگیری‌های مرآت در خصوص ابعاد پنهان همایش سرمایه‌گذاری با درخواست علی سپهوند حامی مالی این همایش و از ارکان اصلی برگزاری آن که در گزارش نخست با عنوان اختصاری «ع.س» از وی یاد شده بود همزمان شد. سپهوند طی گفتگویی تفصیلی با مرآت، ضمن افشای ابعاد تازه‌ای از ضعف عملکرد مدیران ارشد استان به بیان جزئیات اتفاقات رخ‌داده در جریان برگزاری همایش مذکور پرداخته است.

سپهوند در این گفتگو صراحتا از صوری بودن بالغ بر 90 درصد تفاهم‌نامه‌ها خبر داده و از بی‌برنامگی مدیران اقتصادی استان انتقاد کرده است.

بخش اول گفتگوی مرآت با علی سپهوند را از نظر می‌گذرانید:

مرآت- در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

من علی سپهوند هستم و مدتی است که به عنوان نماینده فموزا در ایران فعالیت می‌کنم. امیدوارم بتوانم صادقانه به سوالات شما پاسخ بدهم.

مرآت- چند ماه قبل همایشی تحت عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری با محوریت استان سمنان در تهران برگزار شد. پس از برگزاری این همایش، مسئولان امر از انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعددی خبر دادند. نقش شما در برگزاری این همایش چه بود؟

من 34 روز قبل از همایش سرمایه‌گذاری که چهارم آذرماه برگزار شد با استانداری سمنان آشنا شدم. تا پیش از این تاریخ من به عنوان یک مدعو و سرمایه‌پذیر در برخی از نشست‌های مرتبط با همایش حضور داشتم. آشنایی من با همایش، از طریق موسسه‌ای به نام اقتصاد ایرانیان که خود را مجری برگزاری همایش معرفی کرده بود، صورت گرفت و متوجه شدم که برگزارکننده اصلی این همایش، استانداری سمنان است.

آقای منوچهر صادقی به عنوان نماینده استانداری سمنان در اولین پیش‌نشستی که من در آن حضور پیدا کردم، سخنرانی کرد. در پی این سخنرانی، من علاقه‌مند شدم که به عنوان سرمایه‌گذار و  حامی مالی در این همایش حضور داشته باشم. دو سه ماهی که گذشت دیدیم که هرکس به نحوی کنار می‌کشد و احساس کردیم که اگر این نشست برگزار نشود آبروی جمهوری اسلامی و استان سمنان به خطر می‌افتد بنابراین به عنوان اسپانسر، سرمایه‌گذار و پوشش‌دهنده برنامه‌های این نشست اعلام آمادگی کردم و پس از آن قراردادی با استانداری سمنان و موسسه اقتصاد ایرانیان منعقد شد.

بنا به گفته مسئولان امر موسسه اقتصاد ایرانیان با همراهی و همکاری استانداری سمنان برای برگزاری این نشست 4 روزه در مرکز همایش‌های صدا و سیما و هتل استقلال، 1.5 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود. در ابتدا قرار بود که این هزینه را استانداری سمنان متقبل شود اما بعد از مدتی طبق گفته‌های خودشان متوجه شدند که استانداری سمنان توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارد.

پس از آن، موسسه اقتصاد ایرانیان برای پرداخت هزینه‌ها اعلام آمادگی کرد، سپس با شرکتی به نام دلیران پارس در این خصوص صحبت شد. تغییر مکرر اسپانسر سبب از دست رفتن زمان شد و نزدیک بود که برگزاری این نشست لغو شود اما به دلیل این که برای این همایش در سطح ملی تبلیغات صورت گرفته بود، از جهاتی برگزار نشدن آن برای کشور ابعاد منفی فراوانی به دنبال داشت. در چنین شرایطی من به دلیل عِرق ملی اعلام آمادگی کردم که اسپانسر همایش شوم. 

کل هزینه‌های برگزاری نشست بر عهده شخص بنده بود اما استانداری سمنان هم چه قبل از برگزاری نشست و چه در حین همایش هزینه‌های قابل‌توجهی کرد. آن‌ها هزینه‌های سنگینی را پیش‌بینی کرده بودند. من که وارد کار شدم، بسیاری از این هزینه‌ها اعم از هزینه‌های سنگین تبلیغات و اطلاع‌رسانی، فیلمبرداری و حتی هزینه بادیگارد را به حداقل رساندم.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

مرآت- بادیگارد؟ قرار بود این افراد از چه کسانی محافظت کنند؟

به هر حال هر همایشی که برگزار می‌شود افرادی در آن هستند که کنترل ارتباطات و رفت و آمدها و همراهی با برخی از افراد را بر عهده دارند. البته به دلیل این که محل برگزاری همایش یعنی مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما از امنیت بالایی برخوردار است، می‌شد که بادیگاردها حضور نداشته باشند اما بعضی از دوستان و برگزارکنندگان همایش تمایل داشتند که از این موضوع استفاده کنند.

مرآت- نظر شما درباره میهمانان خارجی و داخلی این همایش چیست؟

وظیفه حاکمیتی استانداری سمنان این بود که سرمایه‌پذیران داخلی را از استان‌های مختلف دعوت کند و با مسئولان و نهادهای کشوری اعم از وزارتخانه‌ها، معاونین وزرا و معاونین رئیس‌جمهور برای دعوت به همایش ارتباط بگیرد. قرار بود که موسسه اقتصاد ایرانیان هم تبلیغات خود را انجام دهد اما تا 48 ساعت پیش از برگزاری همایش سرمایه‌پذیری برای شرکت در همایش اعلام آمادگی نکرد.

از دو سه ماه قبل از برگزاری همایش نشست‌های مختلفی با حضور رئیس فدراسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شده بود و روشن بود که کسانی باید به همایش دعوت شوند که سرمایه‌پذیر واقعی باشند. سرمایه‌پذیر واقعی کسی است که طرح توجیهی را که تهیه آن زمان‌بر هم هست از قبل تدوین کرده باشد تا بتواند طرح خود را به سرمایه‌گذاران ارائه کند.

قرار بود طرح‌های مرتبط با همایش در قالب FTI و نه فاینانس ارائه شود. متأسفانه ما چیزی به این صورت ندیدیم. کسانی در این همایش شرکت کردند که اساسا رابطه کاری چندانی با همایش نداشتند. در واقع صاحبان طرح‌ها نیامده بودند بلکه افرادی صرفا بر حسب نیاز برگزارکنندگان برای حضور در همایش، دعوت شده بودند و سرمایه‌پذیر واقعی به همایش نیامده بود و از این موضوع استقبالی نشده بود.

مرآت- آیا این موضوع را به مسئولان استانداری و به ویژه تیم اقتصادی استان اعلام کردید؟

بله. ما در چندین نشست حضورا این مسائل را با مسئولان استانداری مطرح کردیم. حتی در جلسه‌ای با شخص آقای خباز به ایشان گفتیم که استقبالی از همایش صورت نگرفته و بهتر است که تدبیری بیاندیشید تا برگزاری این نشست به تعویق بیفتد و سرمایه‌پذیران و سرمایه‌گذاران واقعی در این بین شناسایی شوند یا این که همایش به کلی لغو شود.

متأسفانه آقای خباز مقاومت کردند و تمایل داشتند که این همایش در موعد مقرر اعلام‌شده برکزار شود. متأسفانه این همایش عوایدی برای کشور و استان دربرنداشت.

مرآت- واکنش تیم اقتصادی استان نسبت به این موضوع چه بود؟

سرمایه‌گذاران از عدم استقبال از این همایش مطلع بودند و می‌دانستند که چند نفر ثبت‌نام کرده‌اند و چه کسانی هستند. من بعد از نشست با برخی سرمایه‌گذاران صحبت کردم. آن‌ها می‌گفتند ما متوجه بودیم که سرمایه‌پذیری وجود ندارد لذا آبروی فدراسیون مناطق ویژه و آزاد را به خطر نینداختیم که سرمایه‌گذاران دیگری را به ایران بیاوریم و هیچ‌کس هم نباشد که با آن‌ها وارد تعامل شود.

بعضی از سرمایه‌پذیران با کارت ویزیت تقاضا داشتند که تفاهم‌نامه امضا شود! این وضعیت نشاندهنده این بود که سرمایه‌پذیران اساسا دعوت نشده بودند. به همین خاطر بیش از نود درصد از تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد شد صوری بود. کسانی که به عنوان سرمایه‌گذار مبایعه‌نامه‌ها را امضا کردند هم گفتند که ما وکالتا از دوستان اجازه گرفته‌ایم!

قرار بود که حداقل 100 سرمایه‌گذار خارجی در این نشست حضور پیدا کنند و قرارداد ببندند اما مجموعا ده دوازده‌نفر آمدند که این افراد هم سرمایه‌گذار نبودند. آن‌ها سخنران‌های مدعو بودند که در پنل‌های تخصصی مسائلی را مطرح کردند. دو خانم خارجی به همایش آمده بودند که یکی از آن‌ها سخنران بود و دیگری عضو هیأت مدیره فموزا بود.

مرآت- پس آن فردی که با لباس‌های عربی با آقای خباز عکس گرفته بود چه کسی بود؟

او جزو میهمانان ما نبود.

مرآت- استانداری سمنان چقدر برای برگزاری این همایش هزینه کرده است؟

اولا که استان سمنان به خاطر برگزاری این همایش عملا چهار روز تعطیل شد چون اکثر مدیران و معاونان استانداری سمنان، فرمانداران و بخشداران در همایش حضور داشتند. من فکر می‌کنم در آن 4 روز، سیستم اداری استان سمنان به کلی تعطیل بود! من نام این حضور را حضور اتوبوسی گذاشته بودم. مسئولان استان در واقع به عنوان پرکننده سالن‌ها در همایش حضور پیدا کردند و الا میهمانان واقعی بسیار کم‌تر از 10 درصد افراد حاضر در همایش بودند.

سرمایه‌گذار که هیچ، حتی شرکت‌کننده در همایش هم نداشتیم. ما پیش‌بینی کرده بودیم که 500 میهمان؛ شامل 100 میهمان خارجی، 100 نفر از برگزارکنندگان و 300 میهمان داخلی در همایش حضور پیدا کنند و چون در تبلیغات اعلام شده بود که 500 نفر در این همایش حضور خواهند داشت مجبور بودند که سالن‌ها را به هر نحو ممکن پر کنند.

تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

مرآت- هزینه‌های حضور آقای تورنس در همایش توسط شما پرداخت شد یا استانداری سمنان؟

ما در ابتدا ارتباط مستقیمی با تورنس نداشتیم و به همین دلیل استانداری سمنان به ما اعلام کرد که هزینه اقامت آقای تورنس و خانم مایا در هتل اسپیناس تهران را پرداخت کرده‌اند. حدود 20 روز بعد از برگزاری نشست ما آقای تورنس را برای اعطای نمایندگی فموزا و افتتاح دفتر نمایندگی به ایران دعوت کرده بودیم. ما برگزارکنندگان همایش را هم دعوت کردیم تا با یک تیر دو نشان بزنیم و درباره تفاهم‌نامه‌ها نیز صحبت کنیم.

در این نشست بود که آقای تورنس به ما گفت من تمام هزینه‌های خودم و خانم مایا را از حساب شخصی‌ام پرداخت کرده‌ام! به عبارت دیگر پول استانداری سمنان هزینه شده بود اما نه برای آقای تورنس و خانم مایا. ما اطلاع نداریم که آن ارقام کجا هزینه شده است. متأسفانه موسسه اقتصاد ایرانیان  هزینه‌های حضور آقای تورنس و خانم مایا را از من مطالبه کرده است در حالی که مسئولان استانداری قبلا اعلام کرده بودند که این هزینه‌ها پرداخت شده است!

مرآت- نقش موسسه ایرانیان در برگزاری همایش چه بود؟

طبق قراردادی که میان موسسه اقتصاد ایرانیان و استانداری سمنان منعقد شده بود، این موسسه باید به عنوان مجری فعالیت می‌کرد اما به دلیل این که من سرمایه‌گذار این نشست بودم هزینه‌های برنامه را من پرداخت کردم و نقشی در برنامه‌‌ها نداشتم.

از دیدگاه شخص بنده مدت 4 روز برای چنین همایشی بسیار زیاد بود. همایش‌های سرمایه‌گذاری غالبا یک یا دو روزه هستند که روز اول به معرفی فرصت‌ها و برگزاری پنل‌ها می‌پردازند و روز دوم هم به انعقاد تفاهم‌نامه‌ها می‌گذرد. اما خواست استانداری سمنان این بود که این همایش 4 روزه باشد.

مرآت- عنوان شده بود که معاون اول رئیس‌جمهور و برخی از وزرا در این همایش حضور پیدا خواهند کرد اما گویا این اتفاق نیفتاد، دلیل آن چه بود؟

من نمی‌دانم چرا نیامدند؛ یا استانداری سمنان نتوانسته آن‌ها را برای حضور در همایش مجاب کند و یا آن‌ها به این نتیجه رسیده بودند که سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیری وجود ندارد و بنابراین این نشست یک نشست اقتصادی واقعی نیست. به هر حال دعوت‌کننده استانداری سمنان بود و ما در این موضوع نقشی نداشتیم.

مرآت- تفاهم‌نامه‌ها توسط چه کسانی به امضا رسید؟

آقای خلیلی‌خواه دبیر برگزاری همایش اعلام کرد که 68 تفاهم‌نامه به ارزش تقریبی 6 میلیون یورو یعنی نزدیک به 34 هزار میلیارد تومان به امضا رسیده است. این چیزی بود که ما شنیدیم اما خودمان ندیدیم! بعد از همایش قاعدتا باید تفاهم‌نامه‌ها روند قانونی خود را طی می‌کردند اما این اتفاق هم نیفتاد. تا امروز که حدود 3 ماه از همایش می‌گذرد طرح توجیهیِ حتی یک تفاهم‌نامه به دست ما نرسیده است؛ این در حالی است که چندین‌بار در جلسات مشترک این مساله را عنوان کرده‌ایم.

قرار بود برای 15 طرح اولویت‌دار ظرف چند روز اقدامات قانونی به انجام برسد اما دبیرخانه و برگزارکنندگان نشست در این خصوص نیز کوتاهی کرده‌اند.

بعد از همایش ما نمایندگی فموزا را گرفتیم و تصمیم بر این بود که آغاز کارمان با عملی کردن تفاهم‌نامه‌هایی باشد که مسئولان استان به ما گفته بودند منعقد شده است. حتی چند روز قبل هم برای چندمین‌بار از استانداری سمنان خواستیم که برای عملی کردن تفاهم‌نامه‌ها تلاش کنند حتی بنا شد که خود سرمایه‌پذیران را به دفتر ما بفرستند تا نواقصی که در طرح‌های آن‌ها وجود دارد برطرف شود اما تا امروز حتی یک نفر را هم معرفی نکرده‌اند! من فکر می‌کنم آن‌ها اساسا طرحی ندارند.

مرآت-  گویا در تأمین مالی برگزاری همایش هم به مشکلاتی برخورد کرده بودند. ماجرا چه بود؟

وقتی هیچکس حاضر نبود همایش را برگزار کند موسسه اقتصاد ایرانیان از من تقاضا کرد که اگر آشنایی در بانک‌ها دارید، یک میلیارد و 500 میلیون تومان وام بگیرید تا ما این همایش را برگزار کنیم. من هم با یک شرکت سرمایه‌گذاری صحبت کردم و آن‌ها موافقت کردند که این مبلغ را در قالب تضمین‌های لازم پرداخت کنند. اما این موسسه پس از آن که متوجه شد که مدیر موسسه اقتصاد ایرانیان چک برگشتی دارد از پرداخت این مبلغ خودداری کرد.

پی‌نوشت:

ضمن پوزش از مخاطبان گرامی به دلیل طولانی بودن گزارش حاضر، بخش دوم گزارش مرآت شامل گوشه‌هایی از ابعاد مالی این همایش و دیگر بخش‌های گفتگوی تفصیلی مرآت با «علی سپهوند» پس از ایام نوروز منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

,

آنچه در سه گزارش پیشین مطرح شد...

, آنچه در سه گزارش پیشین مطرح شد..., آنچه در سه گزارش پیشین مطرح شد...,

اما در نخستین حلقه از سلسله‌گزارش‌های پیشین با عنوان «چه کسانی از شفاف‌سازی فرار می‌کنند؟» به واکاوی پاره‌ای از اظهارات مسئولان و شخص استاندار سابق، پیش و پس از برگزاری همایش مذکور پرداختیم و مسئولان استان را به شفاف‌سازی فراخواندیم.(بخوانید)

, بخوانید,

در گزارش دوم طی گفتگوهای مجزایی با امیر خلیلی‌خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، منوچهر صادقی قادیکلایی مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری استانداری سمنان، ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی و علی‌اصغر جمعه‌ای رئیس اتاق بازرگانی سمنان دیدگاه آنان را درباره همایش سرمایه‌گذاری جویا شدیم و از هماهنگی خودجودش(!) فرمانداران و برخی مسئولان استان در تمجید از همایش مذکور سخن گفتیم.(بخوانید)

, بخوانید,

و از آن‌جا که استاندار سابق سمنان در یک نشست خبری رسما اعلام کرده بود که حتی یک ریال از منابع استان برای برگزاری این همایش هزینه نشده است، مرآت در سومین گزارش خود تصویر نامه‌ای را که از سوی رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ارسال شده بود منتشر کرد؛ نامه‌ای که بر اساس آن هزار میلیون ریال برای برگزاری این همایش اختصاص داده شده بود! در واقع استاندار سمنان در حالی در روز یازدهم آذرماه مدعی عدم استفاده از اعتبارات استانی برای برگزاری این همایش شده بود که بر اساس نامه مذکور، اختصاص این مبلغ هزار میلیون ریالی، جزو مصوبات 16 خرداد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوده است! (بخوانید)

, بخوانید,

وقتی برگزارکنندگان همایش ناچار به شکستن سکوت خود شدند

, وقتی برگزارکنندگان همایش ناچار به شکستن سکوت خود شدند, وقتی برگزارکنندگان همایش ناچار به شکستن سکوت خود شدند,

انتشار این سلسله‌گزارش‌ها که بازتاب‌‌‌‌‌های گسترده‌ای در سطح افکار عمومی و کاربران شبکه‌های اجتماعی استان به دنبال داشت، با سکوت برگزارکنندگان این همایش به ویژه روابط عمومی استانداری سمنان همراه بود. روابط عمومی استانداری سمنان هرچند ابتدا تلاش می‌کرد از کنار انبوه انتقادات وارد شده به برگزاری این همایش عبور کند اما سرانجام ناچار شد برای آنچه که یکی از مدیران ارشد استان آنرا «ماله‌کشی» نامیده بود نسبت به برگزاری جلسه اضطراری در تهران اقدام کند.

,

در این جلسه که با حضور منوچهر صادقی مدیرکل جذب سرمایه‌گذاری استانداری و امیر خلیلی‌خواه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان و جان تورنس و نیز اسپانسر مالی همایش برگزار شد روابط عمومی استانداری تلاش می‌کرد با ارسال اخبار مکرر از روند برگزاری جلسه، فضای آشفته بوجود آمده پس از برگزاری ناموفق این همایش را عادی جلوه دهد.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

پس از پایان جلسه مذکور، کانال استانداری سمنان در اخباری جداگانه، موضوعات مطروحه در این جلسه را اعلام کرد که جهت یادآوری مخاطبان و نیز برگزارکنندگان همایش، به مرور تعدادی از آنها می‌پردازیم:

,

خلیلی خواه: مدارک و اطلاعات لازم سرمایه‌پذیران حداکثر ظرف 2 هفته در اختیار فموزا قرار خواهد گرفت.

,

جان تورنس: نتایج مثبت همایش اخیر من را تشویق می‌کند تا برای همایش بزرگ 2018 برنامه‌ریزی کنیم.

,

خلیلی خواه: ده پروژه اولویت دار و دارای توجیه اقتصادی که در این همایش منعقد شده است، اجرایی خواهد شد.

,

خلیلی خواه: اطلاعات تفاهم‌نامه و سرمایه‌گذاران باید ظرف 10 روز در اختیار دبیرخانه قرار بگیرد.

,

(البته مخاطبان شبکه اطلاع‌رسانی مرآت می‌توانند اعتبار گزاره‌های خبری فوق و سایر مدعیات استاندار سابق و مدیران اقتصادی استان را پس از مطالعه آنچه درپی می‌آید مورد مداقه قرار دهند.)

,

سکوت دوباره مجریان همایش همزمان با ورود «سیدشهاب‌الدین چاوشی» به استان

, سکوت دوباره مجریان همایش همزمان با ورود «سیدشهاب‌الدین چاوشی» به استان, سکوت دوباره مجریان همایش همزمان با ورود «سیدشهاب‌الدین چاوشی» به استان,

با وجود وعده‌های فراوان مسئولان استان مبنی بر اعلام مستمر نتایج همایش سرمایه‌گذاری، اینک پس از گذشت بیش از 3 ماه از برگزاری این همایش، روابط عمومی استانداری سمنان و مدیران برگزارکننده همایش مذکور کوچک‌ترین اشاره‌ای به اصل برگزاری همایش و نتایج آن نمی‌کنند. به نظر می‌رسد که مدیران و مسئولان استان بهتر از هرکس از عمق فاجعه رخ‌داده در طول برگزاری همایش اطلاع دارند لذا بهترین اقدام را مسکوت گذاشتن اصل موضوع می‌دانند؛ آن هم در شرایطی که استان سمنان در ماه‌های اخیر شاهد تغییر استاندار بوده است و دست‌اندرکاران برگزاری همایش مذکور طبعا نگران آن هستند که موقعیتشان به واسطه روشن شدن ابعاد فاجعه‌آمیز این همایش، بیش از پیش متزلزل شود. در این میان اما مردم نجیب و افکار عمومی استان همچنان در رویای پاسخگویی دست‌اندرکاران همایش به سر می‌برند!

,

از ضرورت ورود نهادهای نظارتی تا مسئولانی که سیاهی‌لشکر همایش شدند

, از ضرورت ورود نهادهای نظارتی تا مسئولانی که سیاهی‌لشکر همایش شدند, از ضرورت ورود نهادهای نظارتی تا مسئولانی که سیاهی‌لشکر همایش شدند,

بر اساس شنیده‌های موثق مرآت که مستندات آن در صورت درخواست نهادهای نظارتی، قضایی و اطلاعاتی استان منتشر خواهد شد، همایش سرمایه گذاری استان سمنان، بیش از آن که اهداف اقتصادی داشته باشد یک «شو تبلیغاتی سیاسی» با هدف ابقاء استاندار سابق سمنان و به تبع آن مدیران اقتصادی استان بوده است که نه تنها هیچ رهاوردی برای این استان به همراه نداشته بلکه به خدشه دار شدن حیثیت و اعتبار مردم شریف استان و نیز ایجاد تصویری بسیار منفی از فرآیندهای اقتصادی موجود در استان منجر شده است.

,

بنابر گزارشهای دقیق، درپی بروز ناهماهنگی‌های مکرر در روند برگزاری این همایش، عوامل برگزارکننده به فاصله 48 ساعت مانده به آغاز همایش تصمیم گرفته‌اند برای پرشدن سالن از فرمانداران، شهرداران و بخشداران استان سمنان بخواهند تا در این همایش حضور پیدا کنند. موضوعی که در همان ایام نیز توسط یکی از شهرداران استان به صراحت اعلام شده بود.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

یک منبع آگاه در خصوص سردرگمی مجریان برگزاری این همایش به خبرنگار مرآت گفت: جان تورنس در روز اجرای همایش به یکی از افراد حاضر در این همایش گفته است «در تمام عمرم همایشی به این بی نظمی ندیده بودم.»

,

بر اساس اطلاع خبرنگار مرآت، محمدرضا خباز (استاندار وقت) پس محرز شدن بی‌برنامگی مدیران استان سمنان برای برگزاری این همایش، تصمیم گرفته بود این همایش را برگزار نکند اما در نهایت تحت تاثیر توصیه‌های «م.ص» (یکی از مدیران استانداری سمنان) و «ا.خ» به یکباره تصمیمش را عوض می‌کند.

,

شنیده‌های موثق مرآت حاکی از آن است که مدیران اقتصادی استان سمنان حتی به خود زحمت نداده بودند یک طرح توجیهی یا اصطلاحا feasibility Study را جهت ارائه به سرمایه‌گذارانی «موهوم» آماده کنند!

,

تاسف بارترین بخش ماجرا آنجاست که عکس یادگاری یکی از افراد عرب حاضر در لابی هتل در کنار استاندار وقت سمنان، به عنوان تصویری از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این همایش ارائه شده بود!

,

تصویر منتشر شده از این اتفاق به وضوح نشان می‌دهد خود این فرد نیز از این اتفاق متعجب شده است!

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

نکته دیگر آن که برخی از مسئولان استانداری سمنان در پی تشدید فشارها و انتقادات افکار عمومی نسبت به برگزاری این همایش، در اقدامی عجولانه دفتری را تحت عنوان «دبیرخانه همایش سرمایه‌گذاری» در فرمانداری شاهرود افتتاح کردند.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

ادامه روند پیگیری‌های مرآت در خصوص ابعاد پنهان همایش سرمایه‌گذاری با درخواست علی سپهوند حامی مالی این همایش و از ارکان اصلی برگزاری آن که در گزارش نخست با عنوان اختصاری «ع.س» از وی یاد شده بود همزمان شد. سپهوند طی گفتگویی تفصیلی با مرآت، ضمن افشای ابعاد تازه‌ای از ضعف عملکرد مدیران ارشد استان به بیان جزئیات اتفاقات رخ‌داده در جریان برگزاری همایش مذکور پرداخته است.

,

سپهوند در این گفتگو صراحتا از صوری بودن بالغ بر 90 درصد تفاهم‌نامه‌ها خبر داده و از بی‌برنامگی مدیران اقتصادی استان انتقاد کرده است.

,

بخش اول گفتگوی مرآت با علی سپهوند را از نظر می‌گذرانید:

,

مرآت- در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

, مرآت- در ابتدا خودتان را معرفی کنید.,

من علی سپهوند هستم و مدتی است که به عنوان نماینده فموزا در ایران فعالیت می‌کنم. امیدوارم بتوانم صادقانه به سوالات شما پاسخ بدهم.

,

مرآت- چند ماه قبل همایشی تحت عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری با محوریت استان سمنان در تهران برگزار شد. پس از برگزاری این همایش، مسئولان امر از انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعددی خبر دادند. نقش شما در برگزاری این همایش چه بود؟

, مرآت- چند ماه قبل همایشی تحت عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری با محوریت استان سمنان در تهران برگزار شد. پس از برگزاری این همایش، مسئولان امر از انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعددی خبر دادند. نقش شما در برگزاری این همایش چه بود؟,

من 34 روز قبل از همایش سرمایه‌گذاری که چهارم آذرماه برگزار شد با استانداری سمنان آشنا شدم. تا پیش از این تاریخ من به عنوان یک مدعو و سرمایه‌پذیر در برخی از نشست‌های مرتبط با همایش حضور داشتم. آشنایی من با همایش، از طریق موسسه‌ای به نام اقتصاد ایرانیان که خود را مجری برگزاری همایش معرفی کرده بود، صورت گرفت و متوجه شدم که برگزارکننده اصلی این همایش، استانداری سمنان است.

,

آقای منوچهر صادقی به عنوان نماینده استانداری سمنان در اولین پیش‌نشستی که من در آن حضور پیدا کردم، سخنرانی کرد. در پی این سخنرانی، من علاقه‌مند شدم که به عنوان سرمایه‌گذار و  حامی مالی در این همایش حضور داشته باشم. دو سه ماهی که گذشت دیدیم که هرکس به نحوی کنار می‌کشد و احساس کردیم که اگر این نشست برگزار نشود آبروی جمهوری اسلامی و استان سمنان به خطر می‌افتد بنابراین به عنوان اسپانسر، سرمایه‌گذار و پوشش‌دهنده برنامه‌های این نشست اعلام آمادگی کردم و پس از آن قراردادی با استانداری سمنان و موسسه اقتصاد ایرانیان منعقد شد.

,

بنا به گفته مسئولان امر موسسه اقتصاد ایرانیان با همراهی و همکاری استانداری سمنان برای برگزاری این نشست 4 روزه در مرکز همایش‌های صدا و سیما و هتل استقلال، 1.5 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود. در ابتدا قرار بود که این هزینه را استانداری سمنان متقبل شود اما بعد از مدتی طبق گفته‌های خودشان متوجه شدند که استانداری سمنان توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارد.

,

پس از آن، موسسه اقتصاد ایرانیان برای پرداخت هزینه‌ها اعلام آمادگی کرد، سپس با شرکتی به نام دلیران پارس در این خصوص صحبت شد. تغییر مکرر اسپانسر سبب از دست رفتن زمان شد و نزدیک بود که برگزاری این نشست لغو شود اما به دلیل این که برای این همایش در سطح ملی تبلیغات صورت گرفته بود، از جهاتی برگزار نشدن آن برای کشور ابعاد منفی فراوانی به دنبال داشت. در چنین شرایطی من به دلیل عِرق ملی اعلام آمادگی کردم که اسپانسر همایش شوم. 

,

کل هزینه‌های برگزاری نشست بر عهده شخص بنده بود اما استانداری سمنان هم چه قبل از برگزاری نشست و چه در حین همایش هزینه‌های قابل‌توجهی کرد. آن‌ها هزینه‌های سنگینی را پیش‌بینی کرده بودند. من که وارد کار شدم، بسیاری از این هزینه‌ها اعم از هزینه‌های سنگین تبلیغات و اطلاع‌رسانی، فیلمبرداری و حتی هزینه بادیگارد را به حداقل رساندم.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

مرآت- بادیگارد؟ قرار بود این افراد از چه کسانی محافظت کنند؟

, مرآت- بادیگارد؟ قرار بود این افراد از چه کسانی محافظت کنند؟ ,

به هر حال هر همایشی که برگزار می‌شود افرادی در آن هستند که کنترل ارتباطات و رفت و آمدها و همراهی با برخی از افراد را بر عهده دارند. البته به دلیل این که محل برگزاری همایش یعنی مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما از امنیت بالایی برخوردار است، می‌شد که بادیگاردها حضور نداشته باشند اما بعضی از دوستان و برگزارکنندگان همایش تمایل داشتند که از این موضوع استفاده کنند.

,

مرآت- نظر شما درباره میهمانان خارجی و داخلی این همایش چیست؟

, مرآت- نظر شما درباره میهمانان خارجی و داخلی این همایش چیست؟,

وظیفه حاکمیتی استانداری سمنان این بود که سرمایه‌پذیران داخلی را از استان‌های مختلف دعوت کند و با مسئولان و نهادهای کشوری اعم از وزارتخانه‌ها، معاونین وزرا و معاونین رئیس‌جمهور برای دعوت به همایش ارتباط بگیرد. قرار بود که موسسه اقتصاد ایرانیان هم تبلیغات خود را انجام دهد اما تا 48 ساعت پیش از برگزاری همایش سرمایه‌پذیری برای شرکت در همایش اعلام آمادگی نکرد.

,

از دو سه ماه قبل از برگزاری همایش نشست‌های مختلفی با حضور رئیس فدراسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شده بود و روشن بود که کسانی باید به همایش دعوت شوند که سرمایه‌پذیر واقعی باشند. سرمایه‌پذیر واقعی کسی است که طرح توجیهی را که تهیه آن زمان‌بر هم هست از قبل تدوین کرده باشد تا بتواند طرح خود را به سرمایه‌گذاران ارائه کند.

,

قرار بود طرح‌های مرتبط با همایش در قالب FTI و نه فاینانس ارائه شود. متأسفانه ما چیزی به این صورت ندیدیم. کسانی در این همایش شرکت کردند که اساسا رابطه کاری چندانی با همایش نداشتند. در واقع صاحبان طرح‌ها نیامده بودند بلکه افرادی صرفا بر حسب نیاز برگزارکنندگان برای حضور در همایش، دعوت شده بودند و سرمایه‌پذیر واقعی به همایش نیامده بود و از این موضوع استقبالی نشده بود.

,

مرآت- آیا این موضوع را به مسئولان استانداری و به ویژه تیم اقتصادی استان اعلام کردید؟

, مرآت- آیا این موضوع را به مسئولان استانداری و به ویژه تیم اقتصادی استان اعلام کردید؟,

بله. ما در چندین نشست حضورا این مسائل را با مسئولان استانداری مطرح کردیم. حتی در جلسه‌ای با شخص آقای خباز به ایشان گفتیم که استقبالی از همایش صورت نگرفته و بهتر است که تدبیری بیاندیشید تا برگزاری این نشست به تعویق بیفتد و سرمایه‌پذیران و سرمایه‌گذاران واقعی در این بین شناسایی شوند یا این که همایش به کلی لغو شود.

,

متأسفانه آقای خباز مقاومت کردند و تمایل داشتند که این همایش در موعد مقرر اعلام‌شده برکزار شود. متأسفانه این همایش عوایدی برای کشور و استان دربرنداشت.

,

مرآت- واکنش تیم اقتصادی استان نسبت به این موضوع چه بود؟

, مرآت- واکنش تیم اقتصادی استان نسبت به این موضوع چه بود؟,

سرمایه‌گذاران از عدم استقبال از این همایش مطلع بودند و می‌دانستند که چند نفر ثبت‌نام کرده‌اند و چه کسانی هستند. من بعد از نشست با برخی سرمایه‌گذاران صحبت کردم. آن‌ها می‌گفتند ما متوجه بودیم که سرمایه‌پذیری وجود ندارد لذا آبروی فدراسیون مناطق ویژه و آزاد را به خطر نینداختیم که سرمایه‌گذاران دیگری را به ایران بیاوریم و هیچ‌کس هم نباشد که با آن‌ها وارد تعامل شود.

,

بعضی از سرمایه‌پذیران با کارت ویزیت تقاضا داشتند که تفاهم‌نامه امضا شود! این وضعیت نشاندهنده این بود که سرمایه‌پذیران اساسا دعوت نشده بودند. به همین خاطر بیش از نود درصد از تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد شد صوری بود. کسانی که به عنوان سرمایه‌گذار مبایعه‌نامه‌ها را امضا کردند هم گفتند که ما وکالتا از دوستان اجازه گرفته‌ایم!

,

قرار بود که حداقل 100 سرمایه‌گذار خارجی در این نشست حضور پیدا کنند و قرارداد ببندند اما مجموعا ده دوازده‌نفر آمدند که این افراد هم سرمایه‌گذار نبودند. آن‌ها سخنران‌های مدعو بودند که در پنل‌های تخصصی مسائلی را مطرح کردند. دو خانم خارجی به همایش آمده بودند که یکی از آن‌ها سخنران بود و دیگری عضو هیأت مدیره فموزا بود.

,

مرآت- پس آن فردی که با لباس‌های عربی با آقای خباز عکس گرفته بود چه کسی بود؟

, مرآت- پس آن فردی که با لباس‌های عربی با آقای خباز عکس گرفته بود چه کسی بود؟,

او جزو میهمانان ما نبود.

,

مرآت- استانداری سمنان چقدر برای برگزاری این همایش هزینه کرده است؟

, مرآت- استانداری سمنان چقدر برای برگزاری این همایش هزینه کرده است؟,

اولا که استان سمنان به خاطر برگزاری این همایش عملا چهار روز تعطیل شد چون اکثر مدیران و معاونان استانداری سمنان، فرمانداران و بخشداران در همایش حضور داشتند. من فکر می‌کنم در آن 4 روز، سیستم اداری استان سمنان به کلی تعطیل بود! من نام این حضور را حضور اتوبوسی گذاشته بودم. مسئولان استان در واقع به عنوان پرکننده سالن‌ها در همایش حضور پیدا کردند و الا میهمانان واقعی بسیار کم‌تر از 10 درصد افراد حاضر در همایش بودند.

,

سرمایه‌گذار که هیچ، حتی شرکت‌کننده در همایش هم نداشتیم. ما پیش‌بینی کرده بودیم که 500 میهمان؛ شامل 100 میهمان خارجی، 100 نفر از برگزارکنندگان و 300 میهمان داخلی در همایش حضور پیدا کنند و چون در تبلیغات اعلام شده بود که 500 نفر در این همایش حضور خواهند داشت مجبور بودند که سالن‌ها را به هر نحو ممکن پر کنند.

,

تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

, تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت,

مرآت- هزینه‌های حضور آقای تورنس در همایش توسط شما پرداخت شد یا استانداری سمنان؟

, مرآت- هزینه‌های حضور آقای تورنس در همایش توسط شما پرداخت شد یا استانداری سمنان؟,

ما در ابتدا ارتباط مستقیمی با تورنس نداشتیم و به همین دلیل استانداری سمنان به ما اعلام کرد که هزینه اقامت آقای تورنس و خانم مایا در هتل اسپیناس تهران را پرداخت کرده‌اند. حدود 20 روز بعد از برگزاری نشست ما آقای تورنس را برای اعطای نمایندگی فموزا و افتتاح دفتر نمایندگی به ایران دعوت کرده بودیم. ما برگزارکنندگان همایش را هم دعوت کردیم تا با یک تیر دو نشان بزنیم و درباره تفاهم‌نامه‌ها نیز صحبت کنیم.

,

در این نشست بود که آقای تورنس به ما گفت من تمام هزینه‌های خودم و خانم مایا را از حساب شخصی‌ام پرداخت کرده‌ام! به عبارت دیگر پول استانداری سمنان هزینه شده بود اما نه برای آقای تورنس و خانم مایا. ما اطلاع نداریم که آن ارقام کجا هزینه شده است. متأسفانه موسسه اقتصاد ایرانیان  هزینه‌های حضور آقای تورنس و خانم مایا را از من مطالبه کرده است در حالی که مسئولان استانداری قبلا اعلام کرده بودند که این هزینه‌ها پرداخت شده است!

,

مرآت- نقش موسسه ایرانیان در برگزاری همایش چه بود؟

, مرآت- نقش موسسه ایرانیان در برگزاری همایش چه بود؟,

طبق قراردادی که میان موسسه اقتصاد ایرانیان و استانداری سمنان منعقد شده بود، این موسسه باید به عنوان مجری فعالیت می‌کرد اما به دلیل این که من سرمایه‌گذار این نشست بودم هزینه‌های برنامه را من پرداخت کردم و نقشی در برنامه‌‌ها نداشتم.

,

از دیدگاه شخص بنده مدت 4 روز برای چنین همایشی بسیار زیاد بود. همایش‌های سرمایه‌گذاری غالبا یک یا دو روزه هستند که روز اول به معرفی فرصت‌ها و برگزاری پنل‌ها می‌پردازند و روز دوم هم به انعقاد تفاهم‌نامه‌ها می‌گذرد. اما خواست استانداری سمنان این بود که این همایش 4 روزه باشد.

,

مرآت- عنوان شده بود که معاون اول رئیس‌جمهور و برخی از وزرا در این همایش حضور پیدا خواهند کرد اما گویا این اتفاق نیفتاد، دلیل آن چه بود؟

, مرآت- عنوان شده بود که معاون اول رئیس‌جمهور و برخی از وزرا در این همایش حضور پیدا خواهند کرد اما گویا این اتفاق نیفتاد، دلیل آن چه بود؟,

من نمی‌دانم چرا نیامدند؛ یا استانداری سمنان نتوانسته آن‌ها را برای حضور در همایش مجاب کند و یا آن‌ها به این نتیجه رسیده بودند که سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیری وجود ندارد و بنابراین این نشست یک نشست اقتصادی واقعی نیست. به هر حال دعوت‌کننده استانداری سمنان بود و ما در این موضوع نقشی نداشتیم.

,

مرآت- تفاهم‌نامه‌ها توسط چه کسانی به امضا رسید؟

, مرآت- تفاهم‌نامه‌ها توسط چه کسانی به امضا رسید؟,

آقای خلیلی‌خواه دبیر برگزاری همایش اعلام کرد که 68 تفاهم‌نامه به ارزش تقریبی 6 میلیون یورو یعنی نزدیک به 34 هزار میلیارد تومان به امضا رسیده است. این چیزی بود که ما شنیدیم اما خودمان ندیدیم! بعد از همایش قاعدتا باید تفاهم‌نامه‌ها روند قانونی خود را طی می‌کردند اما این اتفاق هم نیفتاد. تا امروز که حدود 3 ماه از همایش می‌گذرد طرح توجیهیِ حتی یک تفاهم‌نامه به دست ما نرسیده است؛ این در حالی است که چندین‌بار در جلسات مشترک این مساله را عنوان کرده‌ایم.

,

قرار بود برای 15 طرح اولویت‌دار ظرف چند روز اقدامات قانونی به انجام برسد اما دبیرخانه و برگزارکنندگان نشست در این خصوص نیز کوتاهی کرده‌اند.

,

بعد از همایش ما نمایندگی فموزا را گرفتیم و تصمیم بر این بود که آغاز کارمان با عملی کردن تفاهم‌نامه‌هایی باشد که مسئولان استان به ما گفته بودند منعقد شده است. حتی چند روز قبل هم برای چندمین‌بار از استانداری سمنان خواستیم که برای عملی کردن تفاهم‌نامه‌ها تلاش کنند حتی بنا شد که خود سرمایه‌پذیران را به دفتر ما بفرستند تا نواقصی که در طرح‌های آن‌ها وجود دارد برطرف شود اما تا امروز حتی یک نفر را هم معرفی نکرده‌اند! من فکر می‌کنم آن‌ها اساسا طرحی ندارند.

,

مرآت-  گویا در تأمین مالی برگزاری همایش هم به مشکلاتی برخورد کرده بودند. ماجرا چه بود؟

, مرآت-  گویا در تأمین مالی برگزاری همایش هم به مشکلاتی برخورد کرده بودند. ماجرا چه بود؟,

وقتی هیچکس حاضر نبود همایش را برگزار کند موسسه اقتصاد ایرانیان از من تقاضا کرد که اگر آشنایی در بانک‌ها دارید، یک میلیارد و 500 میلیون تومان وام بگیرید تا ما این همایش را برگزار کنیم. من هم با یک شرکت سرمایه‌گذاری صحبت کردم و آن‌ها موافقت کردند که این مبلغ را در قالب تضمین‌های لازم پرداخت کنند. اما این موسسه پس از آن که متوجه شد که مدیر موسسه اقتصاد ایرانیان چک برگشتی دارد از پرداخت این مبلغ خودداری کرد.

,

پی‌نوشت:

,

ضمن پوزش از مخاطبان گرامی به دلیل طولانی بودن گزارش حاضر، بخش دوم گزارش مرآت شامل گوشه‌هایی از ابعاد مالی این همایش و دیگر بخش‌های گفتگوی تفصیلی مرآت با «علی سپهوند» پس از ایام نوروز منتشر خواهد شد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه