اخبار داغ

التهاب در بازار برنج هرمزگان؛

تداوم قاچاق برنج در آب های هرمزگان/ ممنوعیت و آزادسازی واردات برنج دردی درمان نکرد

تداوم قاچاق برنج در آب های هرمزگان/ ممنوعیت و آزادسازی واردات برنج دردی درمان نکرد
افزایش یکباره نرخ ارز و ممنوعیت واردات برنج در ماههای اخیر علاوه بر گرانی یکباره قیمت ها معیشت مردم خصوصا اقشار کم‌درآمد را تحت الشعاع قرار داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛اوایل تابستان بود که قانون ممنوعیت واردات برنج همزمان با فصل برداشت محصول از شالیزاران کشور آغاز شد تا در راستای حمایت از تولید کننده بازار از دست محصولات بی کیفیت خارجی گرفته شود و زمینه فروش محصول را برای برنجکارانی که ماهها در گل و لای شالیزار عرق ریخته بودند،فراهم شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

هرچند مرزهای قانونی برای ورود این محصول مصرفی بسته شد اما قاچاقچیان برنج بیکار ننشتند و با لابی گری تجارت پرسود و سیاه خود را ادامه دادند از این رو بخش اعظمی از برنج های خارجی موجود در بازار به صورت زیر زمینی وارد می شوند که ضعف عملکرد دستگاههای متولی را می رساند.

,

مرزهای آبی مهم ترین کانون واردات کالای قاچاق به شمار می روند و به لطف سودجویان، استان هرمزگان سهم بسزایی در این زمینه اقتصادی دارند که با تلاش ماموران ومرزداران هرمزگانی بخش قابل توجهی از برنج قاچاق وارداتی کشف و مصادره می شود.

,

کشف ۸هزار کیلوگرم برنج قاچاق در سیریک

, کشف ۸هزار کیلوگرم برنج قاچاق در سیریک,

فرمانده پایگاه دریابانی سیریک از توقیف یک فروند لنج تجاری حامل ۸هزار کیلوگرم برنج قاچاق در آبهای داخلی خلیج فارس خبر داد و گفت: مرزبانان این شهرستان حین کنترل شناورهای تجاری مستقر در اسکله این بندر به یک شناور موتور لنج مشکوک و شناور را مورد بازدید قرار دادند.
فرمانده پایگاه دریابانی سیریک با اشاره به توقیف شناور مذکور و دستگیری یک نفر متهم در این خصوص افزود:مرزبانان در بررسی از شناور موفق به کشف ۸هزار کیلوگرم برنج قاچاق شدند که ارزش ریالی این محموله ۶۴۰میلیون ریال برآورد شده است

,
,

اجرای قانون ممنوعیت واردات برنج و محدودیت های مرزی برای واردات آن موجب افزایش یکباره قیمت این کالای مصرفی شد از این رو نرخ برنج خارجی تا دو برابر قیمت پیشین خود افزایش یافت.

,

التهاب بازار برنج در هرمزگان

, التهاب بازار برنج در هرمزگان,

از آن جایی که برنج ایرانی سهم چندانی از بازارهای هرمزگان ندارند افزایش قیمت این محصول در جنوب فشار مضاعفی را بر ساحل نشینان وارد آورد همچنین محدودیت های کالای ملوانی موجب شد تا شهروندان هرمزگانی که معیشت خود را با ته لنجی و واردات کالای اساسی می گذراندند بیش از پیش آسیب پذیر شوند.

,

شهرستان های میناب، قشم، خمیر و بندرلنگه که بخش اعظمی از جامعه ملوانی استان را شامل می شوند و با واردات کالاهای ضروری به صورت خرد و اندک نقش بسزایی در تثبیت قیمت ها داشتند به یکباره سیر صعودی قیمت ها را نظاره گر شدند.

,

وضعیت ملتهب قیمت برنج در بازارهای هرمزگان در حالی رقم می خورد که مافیای این کالا به صورت سازمان یافته و کلان کار خود را دنبال می کنند و به آشفته بازار قیمت ها دامن می زنند.

,

اواسط پاییز سال جاری عضو ناظرمجلس شورای اسلامی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور از ثبت سفارش 200هزار تن برنج از هند خبر داد واظهار داشت: از این مقدار حدود 20 هزار تن به‌صورت قانونی از مبادی رسمی و از شهر دُبی وارد کشور شده است.

,

وی ادامه داد: حدود 180هزار تن نیز از این برنج‌ها به‌صورت قاچاق از امارات وارد کشور شده است.

,

قاچاق سازمان یافته  از یک سو و دپوی برنج به صورت فله در جزیره قشم موجب شده تا این جزیره با فاصله گرفتن از ماهیت وجودی مناطق آزاد به کانون بسته بندی محصولات خارجی تبدیل شود که سود عایدی آن به جیب عده ای خاص سرازیر شود.

,

اکنون با لغو قانون ممنوعیت واردات برنج همچنان بازار این محصول در التهاب قیمت هاست و هیچ کدام از وعدهای تنظیم بازار نتوانسته برنج را تب و تاب نابسامانی ها بیاندازد.

,

در شرایطی که مردم هرمزگان به واسطه مسافت طولانی و وجود دلالان از برنج مرغوب داخلی باقیمت مناسب محروم هستند گرایش عموم به استفاده از ارقام مشابه خارجی افزایش می یابد که در ماههای اخیر افزایش چشم گیر قیمت ها اهرم فشاری بر جامعه شده است.

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه