اخبار داغ

یاداشت؛

رجب، ماه خودسازی و توشه گرفتن

رجب، ماه خودسازی و توشه گرفتن
هفتمین ماه از سال هجری قمری رجب نام دارد که نباید فضیلت آن را به بوته فراموشی سپرد، رجب ماه خودسازی و توشه گرفتن است، فرا رسیدن این ماه، نعمت بزرگی است که باید از آن بهره فراوان ببریم و نگذاریم شبها و روزهایش، با غفلت سپری شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چهل ماه نیوز، هفتمین ماه از سال هجری قمری رجب نام دارد که نباید فضیلت آن را به بوته فراموشی سپرد، رجب ماه خودسازی و توشه گرفتن است. فرا رسیدن این ماه، نعمت بزرگی است که باید از آن بهره فراوان ببریم و نگذاریم شبها و روزهایش، با غفلت سپری شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهل ماه نیوز,

 

,

عبادت و نیایش، نماز و روزه، دعا و صلوات و سرانجام به یاد خدا بودن و تذکر در این ماه خجسته، لذتی دیگر دارد، همین بس که اگر یک روز از این ماه را با خلوص نیت و با توجه قلب روزه بگیریم، مستوجب رضوان بزرگ الهی خواهیم شد.

,


ماه رجب، از ماه‏های بزرگی است که طلوع سه امام معصوم، امام علی(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جواد(ع) را در آن شاهدیم و شروع بزرگ ترین جنبش تاریخ بشری، یعنی برانگیخته شدن پیام آور مهر و محبت، محمد مصطفی صلی‏ الله ‏علیه ‏و‏ آله برای هدایت و سعادت انسان‏ها، در آن اتفاق افتاده است. یاد و نام پیشوایان شهید این ماه، حضرت امام موسی کاظم(ع) و امام هادی(ع) و نیز پیام‏ آور کربلا، زینب کبری سلام الله علیها گرما‏ بخش دل‏های مؤمنان است و نیمه رجب هم، پذیرای معتکفان کوی دوست خواهد بود و شاهدِ خلوتِ مشتاقان.

,
,


رسول اکرم(ص) فرموده ‏اند: «رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در حرمت و فضیلت‏ به پایه آن نمی ‏رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است، آگاه باشید که رجب ماه پروردگار و شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است و اگر کسی در ماه رجب حتی یک روز روزه بگیرد خداوند را از خود خشنود ساخته و خشم الهی از او دور می‏گردد.

,
,


امام هفتم(ع) فرموده ‏اند: رجب نام نهری است در بهشت که از شیر، سفیدتر و از عسل، شیرین‏تر است؛ هر کس یک روز از آن را روزه بدارد خداوند از آن نهر به او بیاشامد.

,
,


از حضرت موسى بن جعفر علیهماالسلام روایت است که: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه دارد بهشت او را واجب شود.

,
,


دراین ماه علاوه برروزه گرفتن اذکاری واردشده که ثوابهای بسیاری برای آن بیان شده است:

,
,

 

,

* أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ
از حضرت صادق علیه السلام روایت است که حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرمود که: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را "أصب" مى‏گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى‏شود

,
,

 

,

* أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِی لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ
رسول خدا (ص) فرموده اند:هر کس در ماه رجب 100 مرتبه بگویدو در پایان صدقه ای بدهد، خداوند کارش را به رحمت و مغفرت پایان دهد و هر کس 400 مرتبه آن را بگوید فضیلت شهیدان را دارد.

,
,

 

,

* لا اِلهَ اِلاَّ اللّه
رسول خدا (ص) فرمودند:کسی که در ماه رجب هزار مرتبه لا اِلهَ اِلاَّ اللّه بگوید، خداوند برای او حسنات فراوانی می نویسد.

,
,

 

,

* اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَ أَتُوبُ اِلَیْهِ
در روایتی آمده است:«هر کس در ماه رجب، در وقت صبح، 70 مرتبه و شبانگاه نیز 70 مرتبه بگوید اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَ أَتُوبُ اِلَیْهِ و پس از آن، دست ها را بلند کند و بگوید
أَللّهُمَّ اغْفِرْ لی وَ تُبْ عَلَیَّ
اگر در همان ماه رجب بمیرد، خداوند از او راضی خواهد بود...».

,
,
,
,

 

,

*در تمام ماه رجب، این دعا را بخواند:
یا مَنْ یَمْلِکُ حَوآئِجَ السّآئِلینَ، ویَعْلَمُ ضَمیرَ الصّامِتینَ، لِکُلِّ مَسْئَلَة؛ مِنْکَ سَمْعٌ حاضِرٌ وَجَوابٌ عَتیدٌ. اللّهُمَّ وَمَواعیدُکَ الصّادِقَةُ واَیادیکَ الفاضِلَةُ وَ رَحْمَتُکَ الواسِعَةُ فَاَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّد وَآلِ محمد؛ واَنْ تَقْضِیَ حَوائِجی لِلدُّنْیا وَالاْخِرَةِ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْء قَدیرٌ؛

,
,

 

,

یادداشت حجت الاسلام سید محمود رضوان پناه

,



انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه