اخبار داغ

گزارش تصویری/جاذبه های فرهنگی،گردشگری شهرستان اسفراین

گزارش تصویری/جاذبه های فرهنگی،گردشگری شهرستان اسفراین
با فرا رسیدن عید نوروز و شروع مسافرت ها تعدادی از اماکن فرهنگی و گردشگری شهرستان اسفراین را معرفی خواهیم کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپهرآیین ، شهرستان اسفراین جنوبی ترین شهرستان خراسان شمالی است و فاصله آن با مرکز استان در حدود 60 کیلومتر می باشد. این شهرستان در میان کوه های معروف منطقه مانند شاه جهان، آلاداغ و سالوک قرار دارد. به لحاظ پیشینه، قدمت این شهرستان به دوران پیش از ساسانیان باز می گردد و از آن به نامهای اسپرآئین، میان آباد و مهرگان نیز یاد شده است و شهر باستانی بلقیس که به لحاظ معماری شهری همانند ارگ بم می باشد مربوط به دوره ساسانیان است  در کنار اسفراین قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , سپهرآیین, سپهرآیین, ، شهرستان اسفراین جنوبی ترین شهرستان خراسان شمالی است و فاصله آن با مرکز استان در حدود 60 کیلومتر می باشد. این شهرستان در میان کوه های معروف منطقه مانند شاه جهان، آلاداغ و سالوک قرار دارد. به لحاظ پیشینه، قدمت این شهرستان به دوران پیش از ساسانیان باز می گردد و از آن به نامهای اسپرآئین، میان آباد و مهرگان نیز یاد شده است و شهر باستانی بلقیس که به لحاظ معماری شهری همانند ارگ بم می باشد مربوط به دوره ساسانیان است  در کنار اسفراین قرار دارد.,

روستای بیدواز

, روستای بیدواز, روستای بیدواز,

روستای بیدواز از توابع دهستان میلانلو بخش مرکزی شهرستان اسفراین ودر 19 کیلومتری شمال شرق شهر اسفراین بین 42ً 57َ طول جغرافیای و06ً 37َ درجه عرض جغرافیایی قرار گرفته است. این از شمال شرقی به دهستان گلیان شهرستان شیروان از شرق به دهستان شاهجهان شهرستان فاروج واز جنوب به دهستان بام وصفی اباد واز غرب به دهستان روئین محدود میگردد، موقعیت اقلیمی منطقه کوهستانی ودره ای است. ازجمله جاذبه های گردشگری منطقه عباتند از: چشمه علی بره در ابتدای ورودی روستا، چشمه مسجد، چشمه رشیدالدین بیدوازی ، رودخانه بیدواز که تامین کننده آب اراضی کشاورزی پائین دست میباشد، سد بیدواز که بر روی رودخانه احداث شده حجم عظیمی از اب رودخانه را به منظوراستفاده در بخش کشاورزی واب شرب اهالی روستاها وشهر اسفراین استفاده میشود، از جاذبه های فرهنگی تاریخی منطقه میتوان به قلعه بالا، حمام قدیمی روستا، ارامگاه شیخ رشیدالدین بیدوازی اشاره کرد،از جمله صنایع دستی فعال روستا گلیم بافی وپلاس جاجیم وسفره کردی میتوان برشمرد.

,

, ,

مقبره بابا قدرت

, مقبره بابا قدرت, مقبره بابا قدرت,

 

,

بنای مقبره باباقدرت از آثار تاریخی ارزشمند شهرستان اسفراین به شمار می­رود که تاریخ دقیق ساخت آن معلوم نیست، ولی اغلب آن را به دورۀ صفوی نسبت می­دهند. برجسته­ترین ویژگی این اثر تلفیق معماری دستکند و افزوده است. بنای مقبره در دل تپه­ای حفر شده و متشکل از یک دالان دستکند به طول حدود 40 متر و یک اتاق گنبددار در انتهای دالان است که در آن قبری وجود دارد. به اعتقاد مردم و اهالی روستاهای مجاور این مکان مرقد یکی از نوادگان امام محمد تقی (ع) به نام بابا حسین، معروف به بابا قدرت است.

,

شماره ثبت در فهرست آثار ملی: 11052

,

موقعیت: شهرستان اسفراین، بین روستای نصر آباد و بابا قدرت

,

 

,

, , ,

 

,

شهر تاریخی بلقیس

, شهر تاریخی بلقیس, شهر تاریخی بلقیس,

این شهر در 3 کیلومتری جنوب شرقی اسفراین قرار دارد و از ویرانه‌های قدیمی اسفراین به شمار می‌رود. این بنای عظیم گِلی پس از ارگ بم دومین بنای گلی ایران است اما به دلیل استفاده از خاک آن برای کشاورزی، وسعت زیادی از زمین‌های آن از بین رفته است. مساحت این شهر 48600 مترمربع می‌باشد که بر روی تپه‌ای در ارتفاع 6 الی 9 متری قرار گرفته است. این شهر بر اساس اسلوب معماری ساسانی ساخته شده و شامل سه بخش کهن‌دژ، ربض و شارستان بوده و 29 برج با ارتفاع‌های مختلف داشته که اغلب آن‌ها ویران شده‌اند. در این شهر یک آتشکده نیز وجود دارد. در کاوش‌های باستان‌شناسی قطعات چینی‌های سبز رنگ و همچنین چینی‌های گل و بوته‌دار لاجوردی بر زمینه سفید مربوط به عصر صفوی به دست آمده است. به نظر می‌رسد این شهر در دوره صفوی متروک شده و شهر اسفراین به حدود 3 کیلومتری شمال این ویرانه‌ها منتقل شده است.

,

, , , ,

 

,

بقعه شیخ آذری

, بقعه شیخ آذری, بقعه شیخ آذری,

فخرالدین حمزه بن علی ملک بن حسن اسفراینی، شاعر، عارف و مورخ پارسیگوی شیعی در آذر ماه سال 784 ه.ق در اسفراین زاده شد. وی از آغاز جوانی به سرودن شعر پرداخت. چون ولادتش در ماه آذر بود، «آذری» تخلص کرد. پدرش عبدالملک از سوی سربداران صاحب اختیار اسفراین بود. در کودکی همراه با دایی خود به قراباغ رفت و با الغ بیک همباری شد و دوستی عمیقی بین آنان پدید آمد. وی از جوانی شروع به شاعری و مدح سلاطین، بویژه سلطان شاهرخ تیموری کرد. اما بزودی به عرفان روی آورد . دوبار به حج رفت و یک سال در آنجا مجاور حرم شد و کتاب سعی الصفا را در باره مناسک حج نگاشت سپس به هند رفت و در دربار احمد شاه اول بهمنی به مقام ملک الشعرایی و معلمی علاالدین همایون بن احمد شا رسید و کتاب بهمن نامه را به وی تقدیم کرد. و پس از سالها به خراسان بازگشت و تا پایان عمر در اسفراین به تربیت شاگردان و عبادت و تالیف مشغول بود. وی درعین انزوا با شاهزادگانی چون علاالدین همایون، بایسنقر میرزا و الغ بیگ میرزا پسران شاهرخ ارتباط داشت. وی در 86 هـ.ق وفات یافت و در اسفراین به خاک سپرده شد.

,

, , ,

 

,

روستای روئین

, روستای روئین, روستای روئین,

روستای رویین در 26 کیلومتری شمال شهر اسفراین و 52 کیلومتری جنوب شرقی شهر بجنورد و 7 کیلومتری جاده اسفراین به بجنورد، در یکی از دره‌های دامنه جنوبی آلاداغ به نام دره رویین واقع شده است. این روستا به سبب شکل پلکانی آن به روستای ماسوله‌ای رویین نیز شهرت دارد و یکی از نقاط خوش آب و هوا و از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان اسفراین می‌باشد. ارتفاعات بلند، رودخانه‌های دائمی و درختان چنار کهنسال چهره این روستای ماسوله‌ای را منحصر به فرد ساخته است. منطقه گردشگری رویین به روستای شکوفه‌های سیب نیز معروف است و از مشخصات بارز آن کوچه‌های پیچ در پیچ، بافت قدیمی خانه‌ها و شیب کوچه به کوچه روستا است که نظر بینندگان را به خود جلب می‌کند.

,

, ,

 

,

بقعه شیخ بیدوازی

, بقعه شیخ بیدوازی, بقعه شیخ بیدوازی,

 

,

بقعه شیخ محمد رشیدالدین در 32 کیلومتری شمال شرق شهرستان اسفراین و در حاشیه روستای بیدواز قرار گرفته است. بنای بقعه دارای طرحی هشت ضلعی است که گنبدی روی آن استوار شده است. این بنا در اصل دارای سه درِ ورودی در جبهه‌های شمالی، شرقی و غربی بوده است که درهای شمالی و شرقی آن مسدود شده و هم اکنون از ورودی غربی جهت ورود و خروج استفاده می‌شود. از مجموع سه جفت درِ چوبی این بقعه در حال حاضر دو جفت بسیار نفیس آن درون بنا نگهداری می‌شود که در بدنه آن نقوش اسلیمی و ختائی به طرز زیبا و چشم‌نوازی کنده‌کاری شده است. ضریح چوبی آرامگاه ایشان یکی از باارزش‌ترین صندوق‌های باقی‌مانده از قرن نهم است که احتمالاً از چوب ارس ساخته شده و دارای نگاره‌ها و نقوشی است که به صورت منبت‌کاری و در قالب ترکیبی از گره‌های هندسی و نقوش اسلیمی بر آن حک شده است. متأسفانه این ضریح چندین سال قبل مورد دستبرد سارقان واقع شد اما خوشبختانه این سرقت ناکام ماند و این ضریح که در مخزن سازمان میراث فرهنگی استان خراسان رضوی نگهداری می‌شد، اکنون به موزه آینه‌خانه بجنورد انتقال یافته است.

,

در داخل بنا دو ردیف کتیبه گچبری نفیس تعبیه شده است. در بخشی از کتیبه گچبری باقیمانده، شجره‌نامه شیخ محمد رشیدالدین وجود دارد که نشان می‌دهد وی نواده شیخ همام و نبیره شیخ احمد غزالی برادر امام محمد غزالی می‌باشد و خود ایشان از عرفا و شاعران خطّه خراسان بوده است.

,

, , ,

 

,

پارک ملی ساریگل

, پارک ملی ساریگل, پارک ملی ساریگل,

پارک ملی ساریگل در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان اسفراین واقع است. مساحت این پارک 7037 هکتار می‌باشد و دارای اقلیم نیمه خشک معتدل است. منطقه ساریگل در 20 شهریور ماه سال 1353 با عنوان «منطقه حفاظت شده شاه جهان» به صورت رسمی تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. پس از انقلاب منطقه حفاظت شده شاه جهان به منطقه حفاظت شده ساریگل تغییر نام داد و از آذر ماه سال 1381 بخشی از منطقه حفاظت شده ساریگل، از آن تفکیک و به پارک ملی ارتقا یافت. از جمله گیاهان منطقه می‌توان به ارس، زرشک، زالزالک، کرکو، انجیر وحشی، گردو، باریجه، درمنه، کلاه میرحسن، گون، شیر خشت، نسترن وحشی، چوبک، کنگر و … اشاره داشت.

,

ساریگل یکی از زیستگاه‌های اصلی قوچ و میش اوریال است. جانوران دیگری نظیر پلنگ، بز و پازن، کفتار، گرگ، گربه پالاس، گربه وحشی، آهو، کبک، تیهو، هما، چکاوک، سهره، عقاب طلایی، بالابان، انواع سارگپه، افعی (گرزه مار)، کفچه مار، تیر مار و … نیز در این منطقه زیست می‌کنند. امروزه این منطقه یکی از مناطق شاخص نه تنها در استان خراسان شمالی بلکه در سطح کشور می‌باشد. از شاخص‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه می‌توان به آبشار ایزی، رودخانه و دره اردغان، روستای سرچشمه و چشم‌انداز پشت سد اسفراین اشاره نمود.

,

, ,

 

,

پارک ملی سالوک

, پارک ملی سالوک, پارک ملی سالوک,

پارک ملی سالوک در بخش شرقی منطقه حفاظت شده سالوک و در شمال غربی اسفراین قرار دارد. این پارک با مساحت 17 هزار هکتار دارای اقلیم نیمه خشک و معتدل است که از گونه‌های گیاهی آن می‌توان به کلاه میرحسن، گون، زالزالک، زرشک، نسترن وحشی، گوجه وحشی، انجیر، کما، کلاغک، زیره، انواع لاله و … اشاره نمود. شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی این منطقه سبب شده است که این مکان یکی از متنوع‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های وحشی به شمار آید. قسمت شمالی این جاذبه طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه‌زی و قسمت جنوبی آن زیستگاه حیوانات دشت‌زی است. قوچ و میش اوریال، پازن و بز در کوهستان‌ها از جانوران شاخص منطقه به شمار می‌آیند. از دیگر گونه‌های مهم جانوری منطقه عبارتند از پلنگ، گراز، گرگ، روباه، شغال، کفتار، گربه، پالاس، سمور سنگی، تشی، کبک، تیهو، چکاوک، انواع سهره، سارگپه، بحری، کفچه مار، افعی، مار آتشی و … .

,

, , ,

 

,

منطقه نمونه میلانلو

, منطقه نمونه میلانلو, منطقه نمونه میلانلو,

 

,

دهستان میلانلو به مرکزیت روستای پرکانلو از بخش مرکزی شهرستان اسفراین ودر 9 کیلومتری شرق شهر اسفراین بین 37ً 57َ تا 52ً 57َ طول جغرافیای و1ً 37َ تا16ً 37َ درجه عرض جغرافیایی قرار گرفته است. این دهستان از شمال شرقی به دهستان گلیان شهرستان شیروان از شرق به دهستان شاهجهان شهرستان فاروج واز جنوب به دهستان بام وصفی اباد واز غرب به دهستان روئین محدود میگردد این دهستان دارای 20 روستا و 37 مزرعه ومکان میباشد موقعیت اقلیمی اغلب روستاهای منطقه کوهستانی ودره ای است.

,

ازمهمترین جاذبه های آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

, ازمهمترین جاذبه های آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد :,

چشمه های متعدد در منطقه باتوجه به موقعیت کوهستانی منطقه مانند چهل چشمه (روستای سرچشمه) رودخانه دائمی که بخشی از آب خود را از چهل چشمه تامین میکند باعث مشروب نمودن زمینهای زراعی شده و انواع محصولات باغی مانند: سیب هلو زردالو گردو و… انواع سیفی جات تولیدمیشود، غار سنجد سرچشمه، غار نوشیروان، منطقه تفریحی چمن که بخصوص در ایام نوروز وسیزده بدر پزیرای جمع کثیری از دوستداران طبیعت است، کوه های شاه جهان وکرکزاب، باغ دره ها وفضاهای باز وسرسبز جویبارها چشمه سارها، بافت معماری متفاوت روستای منطقه از جمله توانهای گردشگری منطقه نمونه گردشگری میلانلو میباشد.

,

 

,

, , , ,

 

,

روستای بام

, روستای بام, روستای بام,

روستای بام از توابع شهرستان اسفراین،استان خراسان شمالی، بخش بام صفی آباد،دهستان بام

,

بخشدار فعلی،محمدعلی تاجی – دهیار،مهدی نامدرست

,

جمعیت این روستا طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ حدود ۲۰۰۶۰ نفر و ۸۸۴ خانوار بوده.

,

زبان اصلی این منطقه زبان ترکی است( نیمی از مردم خراسان شمالی به زبان ترکی تکلم می کنند من جمله بخش بام صفی آباد-بخشی از مردم اسفراین-نیمی از ساکنان شیروان و فاروج و بجنورد….).

,

از لحاظ نژاد، ۲نژاد بیات و بغایری در این منطقه بودند که نژاد بیات قبل از اسلام و نژاد بغایری ها که در زمان حمله هولاکوخان به ایران از منطقه قراقوم ترکمنستان به این منطقه کوچ داده شدند از این رو زبان بیشتر این منطق ترکی است.

,

, ,

غار گسک

, غار گسک, غار گسک,

غار گسک که به نام‌ غار یِرقیستان نیز خوانده می‌شود، در شمال روستای گِسک از توابع بخش صفی‌آباد شهرستان اسفراین و در 100 کیلومتری بجنورد در ارتفاعات کوه یارم جان واقع شده است. یِرقی کلمه‌ای ترکی است و به معنای نوعی درخت می‌باشد که از آن برای ساخت دسته بیل توسط بومیان منطقه استفاده می‌شود. شاید به خاطر وجود استالاکمیت‌های فراوان صاف و بلندی که به شکل دسته بیل یا مشابه آن در این غار موجود است، نام آن را یِرقیستان گذاشته‌اند. این غار از جمله غارهای فنی استان خراسان شمالی محسوب می‌شود که دارای 3 حلقه چاه به عمق‌های 10، 15 و 45 متر می‌باشد. همچنین این غار از غارهای زنده بوده و هم اکنون در آن ساخت استالاگمیت و استالاکتیت ادامه دارد. در این غار تعدادی خفاش نیز زندگی می‌کنند. از آنجا که این غار توسط محمدرضا شیخ کشف شد، به آن، غار شیخ نیز می‌گویند.

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه