اخبار داغ

۵ روستا قربانی یک نفر؛

پیگیری ۲۵ ساله مردم ۵ روستا برای یک خواسته/اجرای قانون تنها درخواست این مردم است+عکس

پیگیری ۲۵ ساله مردم ۵ روستا برای یک خواسته/اجرای قانون تنها درخواست این مردم است+عکس
نزدیک به ۲۵ سال است که از مطالبه مردم چندین روستای شهرستان خمین برای به دست آوردن حق خود می‌گذرد اما این مردم همچنان در پیچ و خم اداری گرفتار شده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خمین نیوز، نزدیک به ۲۵ سال است که از مطالبه مردم چندین روستا از توابع شهرستان خمین برای به‌ دست آوردن حق خود می‌گذرد، اما همچنان این مردم در پیچ و خم بروکراسی اداری گرفتار شده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خمین نیوز،,

این پیگیری در حالی انجام شده است که تاکنون بعد از گذشت چندین سال و عدم حصول نتیجه، تعداد زیادی از اهالی این روستاها به شهرهای اطراف مهاجرت کرده یا اینکه به اجبار تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفته‌اند.

,

موضوع از جایی شروع شد که آب چشمه ای که ۵ روستا را سیراب می کرد به تدریج کاهش یافت و هم اکنون کاملا خشک شده است. اتفاقی که منجر به خالی از سکنه شدن برخی از این روستاها شد.

,

, ,

خشک شدن چشمه روستای نازی و یوجان

, خشک شدن چشمه روستای نازی و یوجان, خشک شدن چشمه روستای نازی و یوجان,

نوروزی یکی از اهالی روستای نازی از توابع شهرستان خمین در گفتگو با خبرنگار خمین نیوز گفت: سال ۶۷ فردی در بالا دست سرچشمه نازی که حدود ۵ روستا با آب این چشمه امرار معاش می‌کردند، اقدام به حفر چاه به منظور فعالیت در کار دامداری و کشاورزی کرد که قرار شد این چاه به شرط عدم تاثیر مستقیم بر آبدهی چشمه، ادامه فعالیت دهد.

,

وی ادامه داد: پس از حفر چاه، چشمه نازی به تدریج خشک شد و مردم روستاهایی که از این چشمه استفاده می‌کردند، شکوائیه‌ای تنظیم و برای مسئولان مربوطه فرستادند که هنوز بعد از حدود ۲۵ سال پیگیری، از طرف مسئولان جوابی نگرفته‌ایم.

,

عدم اجرای دستور وزیر مبنی بر پلمپ چاه

, عدم اجرای دستور وزیر مبنی بر پلمپ چاه, عدم اجرای دستور وزیر مبنی بر پلمپ چاه,

نوروزی بیان کرد: در سال ۷۹ نیز تخلفات این فرد برای مسئولان محرز شد که طبق آن، وزیر وقت نیرو دستور پر کردن چاه آب این مزرعه را صادر و به مراجع استانی ابلاغ کرد، اما چاه پر نشد و در حال حاضر نیز این فرد از آب چاه استفاده می‌کند.

,

, ,

دستور وزیر وقت نیرو مبنی بر پر کردن چاه مزرعه

, دستور وزیر وقت نیرو مبنی بر پر کردن چاه مزرعه, دستور وزیر وقت نیرو مبنی بر پر کردن چاه مزرعه,

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده قرار شد تا با آزمایش و استفاده از مواد رنگی و تأثیر مثبت بر چشمه، اقدامات لازم برای پلمپ چاه انجام شود که با وجود اینکه نتیجه این آزمایش مثبت بود، اما رأی کمیسیون تنها مجوز برداشت ۱۰ لیتر بر ثانیه برای این فرد بود. این در حالی است که در سال‌های گذشته نیز برداشت ۱۰ لیتر برثانیه بر آب چشمه تأثیر گذاشت و آن را خشک کرد.

,

 تنها خواسته مردم از مسئولان اجرای قانون است

,  تنها خواسته مردم از مسئولان اجرای قانون است,  تنها خواسته مردم از مسئولان اجرای قانون است,

این کشاورز روستایی گفت: خواسته‌ ما از مسئولان تنها اجرای قانون است نه چیزی بیشتر. استاندار مرکزی باید برای این موضوع جلسه‌ای بگذارد و این امر را تعیین تکلیف کند، چرا که مردم حاضر نیستند حتی قطره‌ای از این آب را که حق آنها است به این فرد بدهند.

,

یارمحمدی، یکی دیگر از اهالی روستا گفت: قبل از اینکه این چاه حفر شود، این چشمه آب زیادی داشت و اطراف آن نیز درختان بسیاری روییده و به یک تفرجگاه برای اهالی شهرستان تبدیل شده بود.

,

وی افزود: پس از حفر چاه در مسیر این چشمه، طبیعت آن نیز خشک شد و جز درختان خشک و چشمه‌ای بدون آب، چیز دیگری باقی نمانده است.

,

خالی شدن روستاها و بیکار شدن مردم با خشک شدن چشمه

, خالی شدن روستاها و بیکار شدن مردم با خشک شدن چشمه, خالی شدن روستاها و بیکار شدن مردم با خشک شدن چشمه,

یارمحمدی ادامه داد: هزاران نفر در این روستاها با آب این چشمه مشغول کشاورزی و دامداری بودند و جوانان نیز نیازی به مهاجرت به شهر برای کار نداشتند و در همین روستاها مشغول به کار بودند، اما امروز همه بیکار شده‌اند و عده زیادی نیز به شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند.

,

, ,

وی تصریح کرد: این چشمه با وجود خشکسالی‌های اخیر همیشه پرآب بوده و امسال هم با توجه به عدم بارندگی، آب این چشمه جاری است، چراکه هنوز این فرد در این فصل شروع به بهره‌برداری از چاه نکرده است، اما وقتی فعالیت خود را آغاز کند، آب چشمه پس از مدتی خشک می‌شود.

,

یارمحمدی گفت: در برخی مواقع که آب چشمه خشک است و بنا بر هر دلیلی چاه مورد نظر برداشتی ندارد، آب چشمه بعد از چند ساعت جاری می‌شود، اما باز هم مسئولان چشم خود را بر این موضوع بسته‌اند.

,

, ,

جاری شدن چشمه روستای نازی و یوجان

, جاری شدن چشمه روستای نازی و یوجان, جاری شدن چشمه روستای نازی و یوجان,

این کشاورز ادامه داد: حال که انجام آزمایش مواد رنگی دلالت بر تأثیر مستقیم چاه بر روی چشمه دارد، چرا مسئولان سکوت کرده‌ و کاری انجام نمی‌دهند و تنها رأی بر استفاده ۱۰ لیتر بر ثانیه به مالک این مزرعه داده‌اند.

,

یارمحمدی با بیان اینکه مالک مزرعه بالادست، حدود ۲۰۰ هکتار زمین را با روش مدرن آبیاری می کند، افزود: مگر می‌شود با این مقدار آب یا حتی ۳۰ لیتر بر ثانیه ۲۰۰ هکتار را حتی با روش‌های مدرن، آبیاری کرد؟ این در حالی است که مزرعه کنار آن با این مقدار آب و بسیار پایین‌تر از این میزان، تنها یک زمین را آبیاری کند.

,

مسئولان باید درد مردم را از نزدیک حس کنند/چشمه‌ای که منبع درآمد و گذران زندگی مردم روستا بود

, مسئولان باید درد مردم را از نزدیک حس کنند/چشمه‌ای که منبع درآمد و گذران زندگی مردم روستا بود, مسئولان باید درد مردم را از نزدیک حس کنند/چشمه‌ای که منبع درآمد و گذران زندگی مردم روستا بود,

وی گفت: مسئولان باید بیایند و درد این مردم را از نزدیک حس کنند و اوضاع آنان را بررسی و به مشکلات رسیدگی کنند.

,

یارمحمدی ادامه داد: حدود ۹ آسیاب آبی بر سر راه این چشمه کار می‌کردند که اکنون از آنها خرابه‌ای بیش نمانده است.

,

یکی دیگر از اهالی روستا به خبرنگار ما گفت: ۵ الی ۶ روستا از این چشمه امرار معاش می‌کردند، اما در حال حاضر صدها خانوار به شهر مهاجرت کرده‌اند و صدها هکتار از زمین این روستاها نیز دیگر قابل کشت نیستند.

,

وی افزود: چرا باید فردی به هر دلیلی و به هر شکلی از این چاه برداشت کند و این چنین روستاها را به نابودی بکشاند و به این شکل ۵ روستا فدای یک نفر شود.

,

این کشاورز گفت: به گفته گذشتگان چندین سال نیز در این منطقه خشکسالی شده بود، اما هرگز آب این چشمه خشک نشد. حال چرا آب این چشمه با حفر یک چاه خشک شده و مسئولان نیز به داد این مردم نمی‌رسند.

,

, ,

وی گفت: به گفته برخی از نزدیکان مالک این مزرعه، شیارهای منتهی به چشمه با سیمان مسدود شده و حتی در عکس‌برداری از چاه، وسایلی از قبیل کلنگ و چراغ برای روشنایی در چاه حفر شده در مسیر چشمه دیده شده است، اما کسی کاری انجام نمی‌دهد.

,

یکی از جوانان این روستا گفت: زمانی که این چشمه جریان داشت، به همراه خانواده به کشت محصولات کشاورزی مشغول بودم و به راحتی زندگی خود را می‌گذراندم.

, یکی از جوانان این روستا گفت: زمانی که این چشمه جریان داشت، به همراه خانواده به کشت محصولات کشاورزی مشغول بودم و به راحتی زندگی خود را می‌گذراندم.,

وی بیان کرد: میزان زمین‌ها و آب این چشمه به گونه‌ای بود که هیچ یک از اعضای خانواده نیازی به مهاجرت به شهر نداشتیم، اما اکنون که آب این چشمه خشک شده دیگر توان کشت محصول و امرار معاش ندارم.

,

مهاجرت جوانان روستایی به شهر بعد از خشک شدن آب چشمه

, مهاجرت جوانان روستایی به شهر بعد از خشک شدن آب چشمه, مهاجرت جوانان روستایی به شهر بعد از خشک شدن آب چشمه,

وی ادامه داد: حال که به شهر مهاجرت کرده‌ام، گاهی اوقات کار دارم و بعضی از روزها نیز بیکار هستم، اما چاره‌ای برایم باقی نمانده است.

,

این جوان روستایی افزود: مگر نباید به تولید ملی اهمیت داد، با این حال چرا باید اعتراض مردم به جایی نرسد و مسئولان پیگیر این موضوع نباشند، که حتی با دستور وزیر نیرو در سال ۷۹ نیز این چاه پلمپ نشود.

,

رئیس منابع آب شهرستان خمین:

, رئیس منابع آب شهرستان خمین:,

عملیات ردیابی انجام و قانون تقلیل بهره‌برداری از این چاه اعمال شده است

, عملیات ردیابی انجام و قانون تقلیل بهره‌برداری از این چاه اعمال شده است, عملیات ردیابی انجام و قانون تقلیل بهره‌برداری از این چاه اعمال شده است,

حمید رنجبری، رئیس منابع آب شهرستان خمین در گفتگو با خبرنگار خمین نیوز، با اشاره به روند طولانی این پرونده در طی حدود ۲۵ سال گفت: به دلیل اینکه عملیات ردیابی در گذشته انجام نگرفته بود، صاحب مزرعه آفرینش با طرح شکایت، پروانه خود را به حالت اول و برداشت ۳۰ لیتر بر ثانیه از چاه آب برگرداند.

, خمین نیوز،,

وی اظهار کرد: با پیگیری‌های امور آب منطقه‌ای و اجرای عملیات ردیابی مشخص شد که بخشی از کسری آب چشمه روستاهای نازی و یوجان می‌تواند بهره‌برداری مزرعه آفرینش از چاه آب باشد.

,

رنجبری ادامه داد: با توجه به ماده ۱۴ قانون توزیع عادلانه آب، کمیسیون با نظر کارشناسی، بهره‌برداری از این چاه را به ۱۰ لیتر بر ثانیه تقلیل داد.

,

وی افزود: این رأی به مالک مزرعه آفرینش ابلاغ شده و این فرد موظف است به مدت ۲۰ روز، منصوبات ابلاغی از سوی امور آب منطقه‌ای به منظور برداشت ۱۰ لیتر بر ثانیه را نصب کند.

,

رنجبری بیان کرد: این چاه از ابتدا مجهز به کنتور هوشمند بوده و به صورت فیزیکی بر میزان برداشت آب از چاه مورد نظر، نظارت شده است.

,

وی همچنین از دستور وزیر وقت نیرو در سال ۷۹ اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: چنین دستوری را ندیده‌و تنها در حد شنیدن بوده است اما در حال حاضر با توجه به پیگیری‌ و بررسی‌های کارشناسی، قانون ذکر شده برای این چاه ابلاغ و اعمال شده است.

,

, ,

, ,

دستور وزیر وقت نیرو در سال ۷۹ در مورد چاه مزرعه آفرینش

, دستور وزیر وقت نیرو در سال ۷۹ در مورد چاه مزرعه آفرینش, دستور وزیر وقت نیرو در سال ۷۹ در مورد چاه مزرعه آفرینش,

حال سوال اینجا است که چرا بررسی چنین پرونده‌ای باید حدود ۲۵ سال به طول بینجامد و رسیدگی به مشکل مردم چندین روستا، اینهمه طول بکشد که مردم در طی این مدت با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده و خانه و کاشانه و روستای خود را که محلی برای در یک کشور است، رها و به شهر مهاجرت کنند. در حالی که چندین سال است مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و تولید ملی تاکید بسیار دارند.

,

, ,

, ,

 حشک شدن درختان اطراف چشمه

,  حشک شدن درختان اطراف چشمه,  حشک شدن درختان اطراف چشمه,

, ,

, ,

 اعتراض اهالی روستای نازی و یوجان به تصمیم مسئولان

,  اعتراض اهالی روستای نازی و یوجان به تصمیم مسئولان,  اعتراض اهالی روستای نازی و یوجان به تصمیم مسئولان,

, ,

, ,

, ,

 خالی از سکنه شدن خانه‌های روستای نازی

,  خالی از سکنه شدن خانه‌های روستای نازی,  خالی از سکنه شدن خانه‌های روستای نازی,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه