اخبار داغ

لحظات تحویل سال متفاوت در قم

لحظات تحویل سال متفاوت در قم
چند روزی است که مردم قم شاهد حضور زائران و مسافران نوروزی در قم هستند تا جایی که ترافیک شهری تعطیلات به وضوع در شهر قم مشاهده می شود، به دلیل حضور زائران و مجاوارن کریمه اهل بیت در هنگام شروع سال جدید صحن ها و خیابان های اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) از جمعیت لبریز می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازانقلاب نیوز، شاید بتوان به جرات گفت شهر مقدس قم متفاوت ترین شهر کشور است،قم به عنوان پایتخت جهان تشییع شناخته شده است و از این حیث در کانون توجه قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز,

به دلیل فرهنگ مذهبی جاری در این شهر همه مراسم ها و آئین های سنتی و ملی در شهر مقدس قم نیز رنگ و بوی معنوی و دینی به خود گرفته و می توان گفت که هرگز مسئله ملی گرایی در قم به شکل یک موضوع متعارض وجود نداشته است.

,

به دلیل مهاجر پذیر بودن شهر قم تقریبا از همه شهرهای ایران در قم ساکن هستند به همین خاطر فرهنگ ها و آئین های بسیاری از شهرها دیگر نیز به قم وارد شده است اما در نهایت این فرهنگ مذهبی قم بوده که بر همه فرهنگ ها و آئین ها غلبه کرده و رنگ و بوی مذهبی به آن فرهنگ های ملی و آئینی داده است.

,

از جمله این مراسم ها عید باستانی نوروز است که در قم به شکل مذهبی برگزار می شود، طبق یک باور که در میان مردمان ایران وجود دارد  اگر در زمان تحویل سال فرد در هر کجا و در حال انجام هر کاری باشد تا آخر سال همان مسئله بر روی وی تاثیر گذار است، به همین خاطر در سفره هفت سین قرآن جز اصلی ترین هه است و همه مردم در هنگام تحویل سال آیه معروفه به آیه تحویل سال " یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال"را قرائت می کنند تا زندگیشان تا آخر سال بیمه قرآن شود.

, یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال,

, ,

حضور پرشورمردم در حرم حضرت معصومه هنگام تحویل سال

, حضور پرشورمردم در حرم حضرت معصومه هنگام تحویل سال,

مردم قم نیز علاوه بر پایبندی به قرائت آیه تحویل سال سعی می کنند در هنگام تحویل سال نو در مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت معصومه(س) حضور پیدا کنند و سال جدید را با معنویت آغاز کنند و تا آخر سال زندگیشان بر پایه اهل بیت باشد، لحظه تحویل سال در مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت معصومه(س) که مملو از جمعیت است قابل توصیف نیست ، خیابان های اطراف حرم حضرت معصومه(س) نیز شاهد حضور مردم برای تحویل سال نو است  باید این صحنه را از نزدیک مشاهده کرد تا به عمق عشق و ارادت مردم قم و دیگر زائران به اهل بیت مشاهده کرد.

,

همین خاطرهر ساله تولیت آستان حضرت معصومه(س) برای تحویل سال نو برنامه های متنوع و ویژه ای را در حرم مطهر اجرا می کند در روزهای پایان سال 96 زمان هر چه به  روزتحویل سال نو نزدیک تر می شد، جمعیت مشتاق سعی می کنند تا خود را به قم و به حرم مطهر حضرت معصومه(س) برسانده تا هنگام تحویل سال در این مکان مقدس حضور داشته باشد.

,

چند روزی است که قم شاهد حضور زائران و مسافران نوروزی در قم است تا جایی که ترافیک شهری تعطیلات به وضوع در شهر قم مشاهده مش شود، به دلیل حضور زائران و مجاوارن کریمه اهل بیت در هنگام شروع سال جدید صحن ها و خیابان های اطراف حرم مطهر  حضرت معصومه(س) از جمعیت لبریز می شود.

,

 

,

, ,

همچنین حضور در گلزار شهدا سالها است که جزء فرهنگ های مردم در هنگام تحویل سال نو در قم است هنگام تحویل سال نو با سر زدن به گلزار های شهدا می توان از نزدیک شاهد معنوی بودن عید باستانی نوروز در قم بود.

,

علاوه بر مردم قم مردم از شهرهای مختلف نیز برای اینکه سال خوبی را آغاز کنند به قم سفر می کنند و هنگام تحویل سال در حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران حضور پیدا می کنند.

,

 

,

, ,

ماهی پلوی شب عید در قم

, ماهی پلوی شب عید در قم,

معمولا در قم رسم دارند  شب عید ماهی پلو بخوردند و در روز اول عید باید رشته پلو خورد تا به این وسیله در سال جدید سر رشته کار‌ها دستشان آمده و تا پایان سال از دستشان خارج نشود همچنین پهن کردن سفره هست سین که شمامل انواع آجیل ها است هنوز در قم  به عنوان یک سنت اجرا می شود و در مراسم های دید و بازدی رسم است که اول کوچکترها به دیدار بزرگترها بروند و سپس بزرگترها به منزل کوچکترها برای عید دیدنی بروند.

,

بعد از تحویل سال نو رسم عید دیدنی نیز از رسوم بسیار نیکوی مردم قم است، به این شکل که ابتدا کوچک‌ترها به دیدن بزرگ‌ترها می‌روند و از آن‌ها عیدی می‌گیرند که این عیدی می‌تواند پول و یا چیزهای دیگر باشد.

,

روز دوازدهم فروردین‌ماه نیز مردم قم به کنار رودخانه‌ها می‌روند و سبزه‌هایی را که برای سفره هفت‌سین سبز کرده‌اند را به آب می‌اندازند و بر این باورند که با این کار درد و بلای خود و خانواده‌شان را به آب می‌دهند.

,

بازی الک دولک، یک بازی بسیار پرطرفدار در قم بود که نوجوان و جوانان قمی آن را در ایام مختلف سال حتی درکوچه پس‌کوچه‌ها تنگ و باریک محله‌های قدیمی هم انجام می‌دادند، اما در روز 13 بدر که خانواده‌ها به دامن دشت و طبیعت می‌رفتند، فضای بسیار مناسبی برای انجام این بازی فراهم می‌شد و حتی بزرگ‌سالان خانواده را نیز به‌سوی خود می‌کشاند.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه