اخبار داغ

معرفی جاذبه های گردشگری درگز؛

از جاذبه‌های گردشگری چهلمیر تا اولین سایت موزه باستان شناسی ایران

از جاذبه‌های گردشگری چهلمیر تا اولین سایت موزه باستان شناسی ایران
گستره جغرافیایی شهرستان درگز از شمال به جمهوری ترکمنستان، از جنوب به شهرستانهای قوچان و چناران، از شرق به کلات نادری و از غرب به قوچان منتهی شده است که مناطق باستانی و طبیعی بسیاری را در دل خود جای داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از درگزخبر، گستره جغرافیایی شهرستان درگز از شمال به جمهوری ترکمنستان، از جنوب به شهرستانهای قوچان و چناران، از شرق به کلات نادری و از غرب به قوچان منتهی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, درگزخبر,

 

,

از مهمترین ارتفاعات این ناحیه می توان به زرین کوه، کوران داغ در شمال، قره داغ در غرب و رشته کوههای هزار مسجد در بخش جنوبی اشاره کرد؛ همچنین درونگر، دربندی علیا و زنگلانلو در زمره مهمترین رودخانه های پر آب این شهرستان به شمار می آیند.

,

 

,

به برکت بارندگی های مطلوب و اقلیم مناسب، این ناحیه دارای جلگه های وسیع و دشتهای حاصلخیز است که در این مجال سعی می کنیم به معرفی مهمترین مناطق نمونه گردشگری شهرستان درگز بپردازیم.

,

, ,

پارک ملی تندوره

, پارک ملی تندوره,

 

,

این پارک در 30 کیلومتری جنوب غربی درگز واقع شده و به سبب داشتن گونه های نادر گیاهی و جانوری و مناظر کم نظیر طبیعی، از اعتبار بین المللی ویژه ای برخوردار است.

,

 

,

تندوره منطقه ای است کوهستانی با صخره ها، تپه، ماهورهای بسیار و دره های عمیق و شیب دار که پوشیده از گیاهان گوناگون بوده و یکی از بهترین زیستگاههای جانوری است.

,

, ,

پوشش گیاهی پارک تندوره از انواع علفی، بوته ای، درختان و درختچه ها تشکیل شده است.

,

 

,

این پارک علاوه بر داشتن چشم اندازها و مناظر بی نهایت زیبا و استثنایی از نظر منابع حیات وحش نیز غنی است.

,

 

,

 به سبب اختلاف ارتفاع و پستی و بلندی فراوان، میزان درجه حرارت در نقاط مختلف آن متفاوت است؛ ارتفاعات جنوبی و غربی پارک دارای اقلیم استپی سرد است.

,

, ,

متاسفانه پارک تندوره از لحاظ منابع آب فقیر و فاقد رودخانه یا منابع آب دائمی است و تامین آب آشامیدنی وحوش، از رودخانه نهر مانندی در یکی از دره ها به نام (چهلمیر) و تعدادی چشمه ممکن شده است.

,

 

,

تندوره محل تداخل زندگی سه نژاد از قوچ و میش های اوریال یعنی اوریال ایران یا اوریال کپه داغ، اوریال ماوراء خزر و بالاخره اوریال افغان است؛ از مهمترین گونه های جانوری پارک تندوره می توان به کل، بز، پلنگ، گربه پالاس، گربه جنگلی، گراز یا خوک وحشی، گرگ، شغال، روباه، خرگوش، انواع پرندگان شکاری و غیره اشاره کرد.

,

 

,

منطقه نمونه گردشگری چهلمیر

, منطقه نمونه گردشگری چهلمیر,

, ,

منطقه چهلمیر یکی از دره های خوش آب و هوای پارک ملی تندوره است که به لحاظ ایجاد زیرساخت های گردشگری آماده شده و همه ساله پذیرای بیش از هزار نفر گردشگر و مسافر است.

,

 

,

در داخل این پارک به همت اداره محیط زیست موزه تاکسیدرمی از گونه های مختلف حیات وحش این منطقه تاسیس شده که پذیرای علاقه مندان به حیات وحش است.

,

 

,

این منطقه در فاصله حدود 20 کیلومتری از درگز واقع شده است.

,

, ,

سایت موزه بندیان

, سایت موزه بندیان,

 

,

از کشفیات منحصر به فرد باستان شناسان در شهرستان درگز منطقه ارزشمند موسوم به بندیان است که در پنج کیلومتری شمال شهر درگز و در مجاورت تپه ای باستانی به نام یاریم تپه واقع شده است.

,

, ,

آثار و شواهد مکشوفه از فصول متعدد کاوش باستان شناسی در این محوطه به سرپرستی مهدی رهبر، حکایت از وجود ابنیه ای مهم و با شکوه از دوران ساسانیان در این مکان دارد.

,

 

,

مهم ترین بخش این کاوش ها به تالارهای مرکزی به طول 10.25 و عرض 8.60 متر و فضاهای وابسته به آن اختصاص یافته است که در زمان رونق بنا به باغ یا حیاتی وسیع منتهی می شد.

,

, ,

گچبری های موزه بندیان درگز

, گچبری های موزه بندیان درگز,

 

,

آنچه پیرامون این تالار بر نمای دیوارها با ارتفاع حدود یک متر یا بیشتر مشاهده می شود نقوش نفیس گچبری شده زیبایی است که به معرفی موضوعات مذهبی، بزم و شکار، جنگ و پیروزی بر دشمن و معرفی اشخاص می پردازد.

,

, ,

از دیگر بناهای مکشوفه در این محوطه می توان به آتش دان و محراب، اتاق مخصوص نامه ها و مرسوله ها و برج خاموشی اشاره کرد.

,

 

,

در حال حاضر محوطه تاریخی بندیان به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به اولین سایت موزه باستان شناسی و گردشگری ایران تبدیل شده است.

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه