اخبار داغ

صنعت چاقوی زنجان در سالی که گذشت؛

وقتی یک مصوبه نان صنعت چاقوی زنجان را برید/از دست رفتن 90 درصد بازار چاقو

وقتی یک مصوبه نان صنعت چاقوی زنجان را برید/از دست رفتن 90 درصد بازار چاقو
مصوبه قانون منع تولید و عرضه چاقو موجب شد تا صنعت چاقوی زنجان در سال 96 با فراز و فرودهای بسیاری مواجه شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از موج رسا، بعد از اکتشاف مردان نمکی و وسایل همراهشان، مشخص شد که قدمت ساخت چاقو در زنجان به بیش از ۱۸ قرن پیش برمی‌گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا،,

 چاقوی همراه یکی از مردان نمکی، که دسته‌ای از شاخ بز دارد، قدیمی‌ترین سند صنعت چاقوسازی در زنجان است. یکی از پیشینه‌های تاریخی که بر صنعت چاقوسازی بسیار تاثیر داشته، ساخت اسلحه بوده است.

,

محمد رضا جرجیسی امروز در گفت و گو با موج رسا ، اظهارداشت: زنجان 23 درصد چاقوی کشور را به صورت دستی تولید می کند.

, موج,  رسا,

وی با بیان اینکه در ایران 30 درصد چاقو به صورت دستی تولید می شود،خاطرنشان کرد:70 درصد چاقوی کشور به صورت وارداتی از مبادی قانونی و غیر قانونی وارد می شود.

,

این مسئول بیان داشت:یک هزار و 150 کارگاه شناسنامه دار با اشتغال 15 هزار نفر در استان زنجان فعالیت می کنند.

,

سخنگوی اتحادیه چاقو فروشان و چاقو سازان استان زنجان با بیان اینکه افزایش کیفیت تولیدات داخلی از تاکیدات مقام معظم رهبری است که اتحادیه نیز به دنبال این موضوع است، ادامه داد: قانون منع تولید و عرضه چاقو کارگاه ها و صنعت استان زنجان را ذلیل کرد.

,

جرجیسی با اشاره به اینکه یکی از هنرمندان استان زنجان شمشیرهای اسید جوهر دار در استان تولید می کند که در نوع خود بی نظیر است، افزود:از وقتی که ممنوعیت قمه، غداره و شمشمیر اعلام شد دعوت نامه به این فرد ارسال شد تا برای توسعه این دانش به کشور آلمان سفر کند.

,

تریت اساتید برجسته چاقو سازی در زنجان

, تریت اساتید برجسته چاقو سازی در زنجان,

وی گفت: اساتید برجسته ای در استان تربیت شده اند که با این قانون و طرح ناتمام این صنعت را به کشورهای آلمان و ژاپن تقدیم می کنیم.

,

این مسئول بر ضرورت توجه به بخش تولید و صادرات را تاکید کرد و گفت: صادرات از گمرگ زنجان آزاد است و استان های همجوار نیز اگر ظرفیت صادرات دارند، می توانند از گمرک زنجان صادرات خود را انجام دهند اما وقتی نمی توانیم تولید، حمل و عرضه کنیم چطور صادرات انجام دهیم.

,

سخنگوی اتحادیه چاقو فروشان و چاقو سازان استان زنجان گفت: در حال حاضر تولید در استان زنجان به شدت افت داشته است و جا را برای بازارهای خارجی خالی گذاشته است.

,

جرجیسی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان پا به پای صنعتگران چاقوی استان بوده اند، گفت: ایجاد کارگاه های صنایع دستی و شهرک های تخصصی خوب است و این صنعت را به رشد می رساند.

,

وی با بیان اینکه اتحادیه اجازه ادغام اتحادیه های مسگران و چاقوساران را رد کرد تا فعالیت این صنعت به صورت مجزا ادامه یابد، افزود: باید شهرک های صنعتی فاز بندی شود.

,

این مسئول بیان داشت: با این محدودیت ها ایجاد شده نتوانیم این صنعت را حفظ کنیم،ضرر می بنیم.

,

وی ادامه داد:به دلیل وجود مشکلاتی بر سر راه صنعتگران چاقوی زنجان، برخی از صنعتگران امروز تغییر شغل داده و به صنایع دیگر روی آورده اند.

,

این مسئول با بیان اینکه هنرمندان استان زنجان خلاق و قهار هستند که اگر با وجود این محدودیت حمایت ها نکنیم این صنعت از بین می رود،خاطرنشان کرد:استان زنجان دارای ظرفیت های مطلوبی در صنعت چاقو سازی است.

,

این هنرمند زنجانی با اشاره به ظرفیت های صادراتی صنعت چاقو، بیان داشت:بیشترین پتانسیل صادراتی چاقوی زنجان به کشورهای عربی، فرانسه و آلمان است.

,

سخنگوی اتحادیه چاقو سازان و چاقو فروشان استان زنجان ادامه داد: در کشور ایران موزه تخصصی صنعت چاقو سازی نداریم در حالی که دارای برندهای مختلفی در این زمینه هستیم.

,

جرجیسی با بیان اینکه کشورهایی همچون آلمان و ژاپن دارای موزه تخصصی چاقو هستند، تصریح کرد:راه اندازی چنین موزه هایی موجب ایجاد زیرساخت های توسعه صنعت گردشگری می شود.

,

وی ایجاد کارآفرینی در صنعت چاقو سازی را مهم ارزیابی کرد و گفت: در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال ضروری است به این صنعت که دارای اشتغال بالایی است توجه ویژه ای شود.

,

 بازدهی مناسب صنعت چاقو سازی

,  بازدهی مناسب صنعت چاقو سازی,

این هنرمند با بیان اینکه کارگاه های چاقو سازی با حداقل فضا و امکانات بیشترین بازدهی را برای ایجاد اشتغال دارند،خاطرنشان کرد: در فضای 10 متر مربع می توان زمینه اشتغال حداقل چهار نفر را فراهم کرد.

,

سخنگوی اتحادیه چاقو سازان و چاقو فروشان استان زنجان با اشاره به تولید 35 نوع چاقو در زنجان،بیان داشت:مدل های مختلفی در کارگاه های زنجان طراحی می شود که منطبق با مدل های روز دنیا است. 

,

جرجیسی اظهار داشت: الحاق تبصره ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی مشکلات عدیده ای را متوجه صنعتگران زنجانی کرد.

,

وی با بیان اینکه این قانون برای سومین بار تصحیح شد اما بسیاری از مشکلات به قوت خود باقی است، ادامه داد:این امر موجب واگذاری بازار صادرات قمه و غداره به چینی ها و ترکیه ای ها شد.

,

این مسئول تصریح کرد: بخش عمده ای از درآمد کارگاه‌ های تولید‌ کننده قمه استان زنجان با شرایط به وجود آمده، مختل شده است.

,

این مسئول با بیان اینکه مشکلات صادرات قمه از زنجان مرتفع شد، اما همچنان مسائلی وجود دارد که نیازمند شفاف ‌سازی بیشتر است،یادآور شد: گمرک هم با توجه به دستورالعمل‌ های جدید صادرشده از سوی دولت، خروج چاقو حتی از نوع صنایع ‌دستی را منوط به دریافت مجوز کرده است.

,

جرجیسی با بیان اینکه در زنجان تولید‌کنندگان محصولات صادراتی، تحت‌ تأثیر تغییر و تحولات  با مشکلات عدیده ای مواجه شدند، ادامه داد: بیش از یکصد کارگاه که پتانسیل صادرات داشتند، تعطیل شده‌ و کارگاه‌های فعال نیز با کمبود مشتری مواجه شده اند.

,

وی گفت: صنعتگران زنجان سالانه بین ۲ تا ۴‌میلیارد تومان صادرات انواع چاقو، قمه و قداره را به عراق داشتند اما این قانون دست صنعتگران زنجانی را به شدت بسته است.

,

این مسئول با بیان اینکه در این مصوبه،چاقوی ضامن‌ دار جزو ممنوعیت‌ ها بود، گفت: این درحالی‌ است که چاقوی ضامن ‌دار و قلم ‌تراش برند زنجان است و اگر در زنجان تولید نشود، مشابه آن با برند راجرز از انگلستان وارد ایران می ‌شود.

,

سخنگوی اتحادیه چاقو سازان و چاقو فروشان استان زنجان با بیان اینکه امسال بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد صادرات قمه را از دست داده و به چین و ترکیه واگذار کردیم،ادامه داد:تجار عرب وارد استان شدند و ارز آوری کردند اما در نهایت به این دلیل که فروشنده نمی توانست نام خود را در فاکتور بنویسید تاجر از خرید سر باز زد.

,

جرجیسی خاطرنشان کرد: تمام ابزارآلات صنعت چاقو چند کاربردی است، ما ظرفیت هایی همچون تولید تیغه های پزشکی داریم به گفته یکی از چاقوسازان زنجانی ما چاقو را به نیت مهر و محبت و ارتزارق خود می سازیم.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه