اخبار داغ

مدیر آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان:

آماده باش 3هزار همیار طبیعت در ایام نوروز/مردم حافظ منابع طبیعی باشند

آماده باش 3هزار همیار طبیعت در ایام نوروز/مردم حافظ منابع طبیعی باشند
مدیر آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به ابلاغ صادره از سازمان جنگلهادر ایام نوروز 3هزار همیار افتخاری طبیعت حاضر در استان به حالت آماده باش در آمدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمیدرضا شهرکی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، افزود: این افراد در کنار نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و ادارات تابعه، در راستای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و آبخیزداری فعال خواهند بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
وی با اشاره به همیاران طبیعت، تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان متولی اصلی حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری صحیح و اصولی از منابع‌طبیعی تجدیدشونده، اگر چه تاکنون طرح‌های بی شماری را به مرحله اجرا گذاشته اما به علت پراکندگی و وسعت زیاد عرصه‌های مرتعی، جنگلی و بیابانی، به تنهایی قادر به انجام حفاظت کامل این عرصه ها نبوده و این امر بدون مشارکت مردم و جوامع محلی امری محال و غیر ممکن می باشد.
وی با اشاره به این مطلب که از اوایل دهه 50تاکنون در 70کشور دنیا(واقع در استرالیا، آفریقا، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی و اقیانوسیه) فعالیتهای داوطلبانه غیرانتفاعی برای حفظ منابع طبیعی با شعار «برای حفظ طبیعت، هر روز، روز زمین است» صورت می گیرد، ادامه داد:  طرح همیاران طبیعت در سال 1377تهیه و در سال1386پس از بازنگری با امضای رئیس جمهور وقت، سازمان مرکزی به استانها ابلاغ شد.
این مسئول اضافه کرد: در راستای مشارکت گیری از مردم در حفظ، احیاء و توسعه منابع‌طبیعی و ترویج و تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی، افراد علاقمند و دوستداران منابع‌طبیعی به طور داوطلبانه و به قصد خدمت به منابع‌طبیعی کشور، در طرح همیاران طبیعت سازماندهی می‌شوند تا بوسیله دستورالعمل‌ها و آموزش‌های لازم، سطح دانش و بینش آنان افزایش یافته و به عنوان همیار دانش‌آموز، همیار مروج و همیار محافظ طبیعت به طور افتخاری با منابع طبیعی و آبخیزداری همکاری کنند.
وی اظهار کرد: ارتقاء سطح دانش و بینش در زمینه منابع‌طبیعی، تلاش در توسعه فرهنگ منابع‌طبیعی، شرکت در کلاس‌های آموزشی- ترویجی در راستای اهداف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، حفظ و صیانت از عرصه‌های منابع‌طبیعی، شناسایی و معرفی افراد علاقمند به همکاری با منابع‌طبیعی، سازماندهی افراد داوطلب در حوادث غیر مترقبه مانند آتش‌سوزی و اطلاع‌رسانی هر گونه تخریب منابع‌طبیعی به مسئولان مرتبط از مهمترین وظایف همیاران طبیعت می باشد.
شهرکی با اشاره به حضور 3هزار همیار طبیعت آموزش دیده در استان، بیان کرد: بیش از 80درصد مساحت کشور را عرصه های منابع طبیعی شامل جنگل، مرتع و بیابان تشکیل می دهد و بالغ بر یک میلیون خانوار به طور مستقیم، ازاین منابع خدادادی بهره برداری می کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: در آینده ای نزدیک و فرهنگ سازی مناسب، همه مردمان کشور ایران به عنوان حافظ عرصه های منابع طبیعی شناخته شوند و عرصه های منابع طبیعی از هر گونه آسیب به دور باشد.
وی در پایان گفت: مردم می توانند تمامی گزارشات خود را در خصوص تخریب، تصرفات اراضی ملی، قاچاق چوب و غیره را با شماره 1504اطلاع رسانی کرده تا همکاران ما در سریعترین زمان به موضوع رسیدگی کنند.
 
انتهای پیام//
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه