اخبار داغ

سنتهای به جای مانده؛

آداب و رسوم گذشته کلاتی‌ها در آستانه فراموشی از اذهان

آداب و رسوم گذشته کلاتی‌ها در آستانه فراموشی از اذهان
آداب و رسوم شیرین کیسه اندازی (ملاقه دوز) و فال گوش ایستادن که نشان از صمیمیت مردم دیار نادرشاه افشار بود؛ به دلیل عدم ثبت و تکرارآن در دنیای نوین ارتباطات، در آستانه فراموشی از اذهان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کلات نادر، منطقه کلات با قرار گرفتن در موقیعت کوهستانی و با وجود اقوام و طوایف کرمانج و ترک و لک ودیگر اقوام در جای جای شهرستان رسومات مختلفی وجود دارد،که در اینجا به رسوماتی که در اکثر نقاط شهرستان متداول و مشترک است، می پردازیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کلات نادر،,

 

,

پیشه کلاتی‌ها با توجه به شکل جغرافیایی و آب و هوای منطقه عمدتا کشاورزی، دامداری، باغداری و بویژه شالیکاری می باشد و پخت برنج کلات در شب عید یکی از سنتهاست.

,

 

,

, ,

 

,

از رسوماتی که در سطح شهرستان هنوز پا برجاست، چهارشنبه سوری است که در آخرین شامگاه سه شنبه سال برگزار میشود و جوانان در کنار خانواده ها اقدام به برپایی آتش و پریدن از روی آن میکنند و در حین پریدن  این بیت شعر «زردی من از تو؛ سرخی تو از من» را میخوانند به امید دور شدن از تمام بیماریها در سال جاری.

,

, ,

 

,

سه شنبه آخر هرسال که به (آخر چهارشنبه معروف است) خانواده های دارای متوفی با حضور بر سر مزار عزیزان وبردن سبزه عید برای از دست دادگانشان یاد عزیزان را زنده نگه میدارند و روز چهارشنبه با حضور در منزل افرادی که در طی سال عزیزی را از دست داده اند تسلی بخش خانوادهایشان میشوند.

,

 

,

یکی از رسوماتی که در برخی نقاط  کلات جاری ست، تمیز بودن خانه و اینکه خاک کهنه در شب چهارشنبه در منزل نباشد، چرا که مادران در قدیم بر این باور بودند که وجود خاک کهنه و کثیفی باعث تنبلی و بیماری در سال آتی میشود.

,

 

,

دیگر رسومات شهرستان فال گوش ایستادن است؛ عده‏ ای پس از نیت کردن خانه‏ هایی را انتخاب می‏کردند و اوایل شب به در این خانه ‏ها رفته و بدون این که صاحب خانه متوجه شود، به صحبت‏های آنها گوش می‏کردند. چنانچه در خانواده صحبت از نیکی و کارهای خوب بود، فرد گوش دهنده شادمان از برآورده شدن نیت خود بود که معمولا مادران به این کار می پرداختند وهمیشه فرزندان خود را به صحبت کردن به خوبی در این شب توصیه میکردند.

,

, ,

 

,

رسم کیسه اندازی که دربین مردم به ( ملاقه دوز)معروف است؛ رسمی که معمولا شب عید در روستاهای شهرستان انجام میشود که نوجوانان روستا با پوششی ناشناس و با در دست داشتن کیسه ای به در خانه ها میروند و کیسه را از بالای در یا از روی بام به داخل خانه می اندازند و صاحب خانه معمولا درون کیسه را پر از شیرینی و عیدی و غیره میکند، بدون اینکه متوجه شود چه کسی پشت در است.

,

 

,

 امید است مسئولین در جهت ثبت این آداب و رسوم قدیمی گام های موثری بردارند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه