اخبار داغ

سبک تفکرمان را چگونه طراحی و ارزیابی کنیم؟

سبک تفکرمان را چگونه طراحی و ارزیابی کنیم؟
موضعگیری، موقعیت و تصمیمات ما بازتابی از سبک تفکر ماست و نوع اشتباه در تفکر، تصمیم اشتباه را می سازد و هر کسی که موضع خود را تعیین می کند هر آنچه که هست و می خواهد در مورد هر چه که باشد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل کوگانا،موضعگیری، موقعیت و تصمیمات ما بازتابی از سبک تفکر ماست و نوع اشتباه در تفکر، تصمیم اشتباه را می سازد و هر کسی که موضع خود را تعیین می کند هر آنچه که هست و می خواهد در مورد هر چه که باشد تصمیم گیری کند نیاز به تمرین در یک روش علمی و یک بخش تفکر سازمان یافته دارد که می توانیم از آن سبک در امور روزمره بهره ببریم و مشخصاً در فعالیت هایی که ما انجام می دهیم از وقتی که ما خرید و فروشی معمولی انجام می دهیم یا در رابطه با مردم و با جهان اطراف مان آن را بکار می بندیم نقشی به هم پیوسته دارد. به عبارتی دیگر این روند متعلق به یک طبقه خاص از مردم یا یک سطح مشخص از سلسله مراتب اجتماعی نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوگانا،,

هیچ انسانی در طرح سیر همه ی مسائل بدون اشتباه و نقص نیست اما آشکار است در هر صورت، وی محتاط تر در تفکر ات غیر واقعی و واقعی عملکرده است و در برخورد با امور متفاوت زندگی و تصمیم گیری سالم و ایمن ار تبعات ناخواسته و تردید تحمیلی همواره بدنیال تضمین تفکر سلیم در موقعیت و مواضع مختلف قرار داشته است.

,

برای تصمیم گیری درست تنها فکر کردن کافی نیست بلکه به درستی فکر کردن مهم است و برای اینکه تفکر ما درست باشد باید بر اساس قواعد و مبانی معین باشد که دقت و علم، آنها را فراتر از شک و عدم امکان تضاد با اطمینان یا الهام خاص ارزیابی کند.

,

این توجیه برای تلاش مستمر انسان از زمان بسیار قدیم از سوی دانشمندان، فیلسوفان و رهبران عقاید مطرح بوده است تا اصول تفکر صحیحی را تدوین کنند. که در جریان این تلاش تاریخی، توسعه انسانی اغلب با این پیشرفت در زمینه روش تفکر رشد کند.

در ادامه اکنون سوال مهمی مطرح می شود آیا می توان گفت که انسان به شکل گیری نهایی اصول و قواعد تفکر مطلوب دست یافته است؟

 مقدمه ی بالا پاسخ این سوال را بدون درنگ منفی می بیند که مفهومش این است تلاش انسان هنوز در این زمینه و در دو سطح زیر در حال انجام است.

,
,
,
,
,

1-سطح عمودی: عمیق کردن اصول موجود و توسعه و تقریب آن به صحت بیشتر از صِرف دقت و کلی نگری و تلاش برای اندازه گیری کمی، ارزیابی پایانی و کنترل و تعمیم آنها است گرچه چندان قابل تصور نیست که گسترش این محدودیت تا رسیدن به مرز کمال و تا بیکران چگونه ادامه  می یابد.

,

2. سطح افقی: تعمیم و انتشار قواعد تفکر سلیم به جای انحصار در دیدگاه نخبگان یعنی ارتقاءمشروعیت آن تا آنجا که امکان پذیر است توسعه می یابد این روند بر ضعف فکری  انسان دلالت دارد و تاکید می کند که  کمال مطلق متعلق به خداوند است.

,

فکر کردن در اصل تنها متکی بر سرمایه گذاری مثبت برجمع آوری دانش و آگاهی ، عادت های روان شناختی و تجربیات انباشته شده قرار دارد نبوغ تفکر همانطور که یونگ می گوید: دانش افزایی نهادینه شده در ذات و غریزه انسان است که آن پروسه با همه ی جزئیاتش ویژگی اختصاصی ماست.

,

دستیابی به میزان قابل توجه و فزاینده ی از دانش اگر چه ضروری است اما همچنین نیاز به روش متداول برای خلاص شدن از عادت های روحی و روانی نادرست یا نابالغ است که توسط محیط اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و نحوه ی اهتمام به شاخص ارزشی صعودی شرایط غالب پیرامون آن ایجاد می شود.

,

ما اغلب با توجه به ماهیت امور به آنها فکر نمی کنیم بلکه با توجه به عادت های فکری، فکر ما در نگاه اول در یک جهت خاص هدایت می شود این که آیا این روند معتبر یا مناسب است و به حل مشکلات می انجامد در پرده ی از ابهام قرار می گیرد. این عادات معمولا تحت تاثیر قدرت خانواده، مدرسه یا سطح اجتماعی قرار گرفته و هر تلاشی برای ترمیم آن  با عدم پذیرش و مقاومت مواجه می شود.

,

وقتی ما شیوه های تفکر را مورد بررسی قرار می دهیم، برخی از این عادت ها را پیدا می کنیم، ممکن است محدود نباشند، اما ممکن است ما توانایی تعیین جدی ترین سیر خطوط فکری پیرامون مواردی را داشته باشیم که در قالب های زیر قابل بررسی هستند.
 
1) خط سطحی و کم عمق از قضاوت های مبتنی بر تصورات گذرا و مشاهدات سریع تشکیل شده است. در این حالت، تفکر از مهمترین ویژگی هایش آگاهی و حضور ادراک است. اما سهل اندیشی و قشری نگری برآن سایه می اندازد
 
2)خط ذاتی ما نمی خواهیم امور را همانطور که در ذات و واقعیت خود جریان دارند، ببینیم و ما آنها را همانطور که خودمان می خواهیم و منطق مان به ما می گوید می پذیریم، تفسیر می کنیم و به خودمان اطمینان می دهیم ؟ و نمی خواهیم حرف دیگری را بدون توجه به اینکه آیا آن حرف درست است یا نه بشنویم.

,
,
,
,
,

 3) خط اَتُمیک یک فرمول ساخته شده برای تفکر جزء به جزء یا ذره به ذره است که یکی از منابع ذهن است و قادر به تعمیم است و به معنی کنار گذاشتن تفکر کلی و روی آوردن به تفکیک موضوعی جامع و تقسیم به جزئیات در هسته و جزئیات ریز علی الظاهرناپید است به عبارت دیگر بدون غفلت از روابط میان این ذرات است که می تواند مسئله را با هم مرتبط کند و نمای جامعی را از آن تعریف کند و در مورد شباهت یا در مورد تضاد آنها با هم به یافته های جدیدی دست یابد تفکرمسلح)

,

4.خط  روش شناسی شامل هر گونه تلاش برای شکل دادن به تفکر الگوهای آماده شده به طوری که آنها بدون خطا هستند و به طور مداوم معتبر می باشند که هر گونه تلاش برای لغو یا تعدیل آن یک انحراف از سمت مستقیم یا انحراف از هنجار بشمار آمده است.

,

عدم شناخت این عادتها برخی از ویژگی های تفکر ناتوان را نشان میدهند که در نهایت چیزی جز تکذیب تو هم و خروج از مسیر درست تولید نمی کند و اغلب باعث سوء تفاهم و تنش در روابط انسانی می شود همچنین مانع خلاقیت و محدود کردن اثر بخشی مقابله با مشکلات است.

,

بهبود تفکر به خودی خود هدف محسوب نمی شود و تنها یک محصول لوکس و فاخر برای اوقات فراغت ما نیست بلکه پیش نیازی همه جانبه و یک عامل حیاتی در توسعه توانایی ما برای مقابله بامعضلات زندگی فردی و اجتماعی، چالش ها و نیازهای آن است.


انتهای پیام/

,
,
,
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه