اخبار داغ

فلسفه زیبای هفت رنگ سفره ی نوروزی/ هفت سین نماینده نمادی خاص برای زندگی انسان

فلسفه زیبای هفت رنگ سفره ی نوروزی/ هفت سین نماینده نمادی خاص برای زندگی انسان
مگر می‌شود نوروز بیاید و سفره هفت‌سین نچینیم؟ مگر می‌شود بهار را بدون سفره هفت‌سین آغاز کنیم؟ هفت رنگ سفره ی نوروزی ( هفت سین) که در لحظه ی تحویل سال نو در خانه ها خودنمایی می کند هر یک عناصری هستند که نماینده ی نمادی خاص برای زندگی انسان است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، نوروز بزرگترین جشن ملی ایرانیان است و سابقه ای هزار ساله دارد و ماندگاری نوروز عاملی است که آن را از دیگر جشن های ایرانیان جدا کرده است . در آیین باستانی نوروز خوانچه ای ( سفره) می اندازند که هفت سین نام دارد و نزدیک به تحویل سال نو چیده می شود .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل, آفتاب دل,

 

,

زمانی که بهار از راه می رسد و زمین زندگی را دوباره آغاز می کند ایرانیان نیز این آغاز زندگی طبیعت را، شروع جدیدی می دانند و آن را جشن می گیرند و سال نو ایرانی به این شکل شروع می شود.

,

 

,

یرانیان کهن عدد هفت را مقدس می دانستند ( طبقات آسمان و زمین هفت بوده است و ایام هفته نیز هفت روز است ) و این سفره نیز بر پایه ی عدد هفت بنا شده است چرا که این عدد از قدیم الایام برای ایرانیان عزیز بوده است .

,

 

,

در ایران پیش از اسلام هفت سین بنام هفت چین یا هفت چیدنی معروف بوده است و در دوره ی ساسانیان بنام هفت شین متداول گردیده ( شمع ، شیرینی، شهد ، شمشاد، شربت، شقایق، شاخه نبات ) بعدها این هفت شین تغییر نام یافت و به هفت سین امروزی متداول گشته است .

,

 

,

رسم و باوری کهن وجود دارد که همه‌ی اعضای خانواده در موقع تحویل سال نو، در خانه‌ی خود در کنار سفره‌ی هفت‌سین گرد هم جمع می‌شوند. این سفره در بیشتر خانه‌ها تا روز سیزده فروردین گسترده است. در سفره‌ی سفید رنگ هفت‌سین که نماد گستردگی جهان، پاکی و سفید بختی است و معمولا آن را روی فرش پهن می‌کنند، هفت سینی گذاشته و در هر یک اقلامی قرار می‌دهند که با حرف (سین) شروع شده و هر یک نماد مفهومی است که ریشه در فرهنگ ایرانیان دارد. عدد 7 عدد نامیرایی، جاودانگی و کمال است و برای ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد.

,

, ,

خوراکی های سفره هفت سین به نیت ها و هدف های گوناگونی در این سفره چیده می شوند :

, خوراکی های سفره هفت سین به نیت ها و هدف های گوناگونی در این سفره چیده می شوند :,

کتاب مقدس قرآن کریم نشانه ی نور و روشنایی و رونق است .

, کتاب مقدس قرآن کریم,


 
سمنو : نماد زایش و باروری گیاهان است و از جوانه های تازه رسیده ی گندم تهیه می شود .
 

,
,
, سمنو ,
,

, ,

سیب میوه ی بهشتی و نماد تندرستی است .
 

, سیب,
,

 

,

سنجد نماد عشق و دلباختگی است و از مقدمات اصلی تولد و زایندگی است .
 

,
,

 

,

سیر نگهبان سفره و نماد پزشکی ( درمان یا طب ) است .
 

,
,

, ,

سرکه نماد شکیبایی و عمر است .
 

,
,

 

,

سبزه نماد شادابی ، سرسبزی و نشانگر زندگی انسان است .
 

,
,

, ,

سکه موجب برکت و سرشاری کیسه است .
 

,
, ,

سماق نماد طلوع خورشید است .

,

آینه نماد نور و روشنایی و شفافیت است تخم مرغ نشانه ی زایش و آفرینش است و ماهی زنده نشانه ی برکت در زندگی و شادابی است البته آینه و ماهی و تخم مرغ و سمبل ، سبزی ، سنگک و سپند معمولاٌ زینت بخش این سفره هستند .

,

 

,

وجود چنین سفره ای در خانه هنگام تحویل سال نو موجب می شود اعضای خانواده ها دور هم جمع شوند و با خواندن دعای تحویل سال نو خیر و سلامتی را برای سال جدید از خداوند متعال طلب نمایند .

,

 

,

معمولاٌ در خانواده های ایرانی اعضای خانواده هنگام تحویل سال در خانه ی بزرگتر فامیل ( پدربزرگ و مادربزرگ) جمع می شوند و به دور سفره ی زیبای مادربزرگ می نشینند و سال جدید را آغاز می کنند .

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه