اخبار داغ

رییس اداره میراث فرهنگی فریمان:

مناره ارسلان جاذب،کهن‌ترین مناره آجری ایران

مناره ارسلان جاذب،کهن‌ترین مناره آجری ایران
رییس اداره میراث فرهنگی فریمان گفت: مناره ارسلان جاذب،کهن‌ترین مناره آجری ایران است که در محوطه باستانی سنگ بست قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن گیاهی در گفتگو با خبرنگار خبرفریمان، گفت: شهرستان فریمان به‌واسطه قرارگیری در مسیر شهرهای کهن خراسان قدیم(هرات،نیشابور،مرو،بلخ)،برخورداری از آب و هوایی مناسب و مجاورت با کلانشهر مشهدمقدس، دارای آثار تاریخی و تمدنی زیادی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرفریمان،,

 

,

رییس اداره میراث فرهنگی فریمان ادامه داد: مناره ارسلان جاذب(ایاز)از مهمترین آثار این شهرستان است.

,


وی بیان کرد: از این بنا که در محوطه باستانی سنگ بست واقع شده، به عنوان کهن‌ترین مناره آجری ایران و قدیمی‌ترین بنای دوران اسلامی خراسان نام می برند که در آن مقبره ارسلان جاذب تنها آثار معماری بازمانده از دوره تاریخی غزنویان به چشم می خورد.

,
,

 

,

گیاهی افزود: مناره ارسلان جاذب که به مناره ایاز نیز مشهور است قبل از از بین رفتن کاروانسرای ارسلان در مجاورت آن قرار داشته است.

,

 

,

رییس اداره میراث فرهنگی فریمان تصریح کرد: این اثر مهم تاریخی دارای تزئینات معماری مقرنس و کتیبه آجری «لا اله الا الله» است، در بدنه بنا فلشی دیده می شود که نشان دهنده جهت شمال می است، همچنین بنا دارای ۱۰۱ پله است، قسمت تاج مناره، ارتفاع بیشتری داشته که تقریبا دو متر از آن ریخته است و ارتفاع کلی مناره درحال حاضر حدود ۲۸ متر می باشد.

,


گیاهی گفت: کاربری بنا درگذشته راهنمای مسافرین، برافروختن آتش و ایجاد نور، دیدبانی و غیره بوده است.

,
,


وی با اشاره به این که جهت بازدید از بنای مذکور می توانید به سه راهی سنگ بست در مسیر فریمان به مشهد و یک کیلومتر به سمت سرخس(در مجاورت روستای سنگ بست)مراجعه کنید، بیان داشت: طی سه سال اخیر اقدامات زیرساختی مناسبی در اطراف آن صورت گرفته و در ایام نوروز میزبان گردشگران می باشد.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه