اخبار داغ

وقتی ظرفیت هست؛

ایجاد اشتغال پایدار از گذر توجه به سنگ های قیمتی/ زنجان دارای ذخایر سنگ های قیمتی

ایجاد اشتغال پایدار از گذر توجه به سنگ های قیمتی/ زنجان دارای ذخایر سنگ های قیمتی
استان زنجان دارای ظرفیت های خوبی در زمینه سنگ های قیمتی است که توجه به این صنعت می تواند اشتغال پایدار را ایجاد کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا، استان زنجان با دارا بودن ذخایر سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی همچون آگات(عقیق)، فلورین، مالاکیت، گارنت و...، موقعیت مناسبی برای راه اندازی کارگاه های تولید سنگ های جواهر را دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا،,

کارگاه تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در سال 1383، در مرکز آموزشی صنایع دستی زنجان راه اندازی و تاکنون دوره های آموزشی متعددی در این مرکز برگزار و با استقبال زیاد علاقمندان مواجه بوده است.

,

 

,

*تاریخچه

,

قدیمی ترین روش تزئین و زیباتر جلوه دادن سنگ های گرانبها، حکاکی اَشکال و حروف بر روی آنها بوده است،تصور می شود برای اولین بار بلورهای جواهر را در هند تراش داده اند. تا حدود اوایل قرن پانزدهم برش و پرداخت نگین های با ارزش فقط محدود به جلای صفحات طبیعی می شد که حتماً می بایستی شفاف و خوش رنگ باشد و نتیجه کار فقط درخشانتر و بهتر جلوه دادن آن بلور بود. سنگهای غیرشفاف مانند عقیق نیز برش داده شده و با سنگ سمباده برای جلوه بهتر جلا داده می شد. باور عمومی بر این است که تراش سنگ های جواهر در قرن 15 میلادی آغاز و تا حدودی تکمیل و متداول شده است. برای مدت نسبتاً طولانی فنون مربوط به تراش سنگ جزو اسرار بود و عده معدودی از آن اطلاع داشتند.

,

از قرن 16 میلادی شهر «ایدار اوبرشتاین» در آلمان غربی به مرکز تراش عقیق و سایر سنگهای رنگین و گرانبها تبدیل شد از اوایل قرن 20 میلادی شهرهای «آمستردام» و «آنتورپ» به عنوان مراکز تراش و فروش برلیان مشهور شدند.

,

سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی که به آنها گوهر و جواهر نیز گفته می شود، به دسته ای از مواد کانی اطلاق می شود که بعلت وجود بعضی خواص در آنها، از سایر معدنی ها و سنگها، متمایزند. بیشتر گوهرها از مواد متبلور معدنی می باشند. برای اینکه قطعه ای سنگ معدنی مرغوب و گرانبها بوجود آید باید وضع و محیط کاملا مساعد باشد.

,

اغلب زمین شناسان معتقدند که قسمت داخلی مواد مذاب که بتدریج سرد و متبلور می شود پدیدآورنده سنگهای گوهر است،به گفته دانشمندان این کار در مدت چندین ماه یا هفته هم می تواند صورت بگیرد. الماس معمولاً در اعماق زمین، در جایی که حرارت و فشار فوق العاده زیاد باشد متبلور می گردد. شناخت و استفاده از نگین های رنگین و زیبا و یا به عبارتی از جواهر، قدمت هفت هزار ساله دارد و از میان اولین سنگ های جواهر شناخته شده می توان از عقیق، کوارتز، کهربا، گارنِت، یَشم سبز، یشم، زمرد و فیروزه نام برد.

,

 سنگ های قیمتی نشانگر ثروت و تشخص بوده و فرمانروایان از نگین هایی که از این کانی های جواهر ساخته شده بود استفاده می کردند. ارزش و گرانبهایی گوهرها بعلت بعضی خواص، از جمله رنگ، استحکام و زیبایی و درخشندگی است که در آنها وجود دارد. گذشته از اینها کمیابی نیز در مطلوب بودن و بالا بردن بهای آنها بی اثر نیست.

,

 سنگهای گرانبها و نیمه قیمتی، یا ساده و بی رنگند یا دارای رنگهای زیبا و خیره کننده هستند، یک قطعه سنگ گرانبها اگر دارای ترکیبات شیمیایی خالص باشد بی رنگ خواهد بود، مانند الماس، که کربن خالص است. وجود اندکی اکسید در یاقوت، سبب تجزیه و بازتاب نور قرمز می گردد و وجود اکسید کرومیوم، باعث ایجاد رنگ سبز در زمرد و یشم سبز می شود.

,

زوایای تاج یا قسمت بالای یک نگین و همچنین زوایای قاعده آن، که بوسیله تراش ایجاد شده است در کثرت درخشندگی و رنگ و وارنگی تأثیر بسزایی دارد. بنابراین هرچه تناسب تراش سنگ بهتر باشد، زیبایی و جلوه آن بیشتر خواهد بود. سنگهای جواهر روی پایه هایی از طلا یا پلاتین نصب می شده است و هم اکنون نیز به همین ترتیب می باشد و علاوه بر آن روی فلزات دیگری چون نقره و غیره نیز، نصب می شود.

,

در دوره های گذشته سنگ های قیمتی علاوه بر ارزش مادی بیشتر جنبه سِحر و جادو داشته و به عنوان طلسم برای صاحبان جواهرات محسوب می شده اند. همچنین اعتقاد بر این بود که سنگ های قیمتی به عنوان شفادهنده بیماری ها و ناراحتیهای جسمی مؤثر است. اخیراً در بعضی از کشورها نوعی از سنگ های قیمتی را که در معادن استخراج می شوند، به عنوان سمبُل کشور خود برگزیده اند.

,

 

,

*توسعه صنعت تراش سنگهای قیمتی

, *توسعه صنعت تراش سنگهای قیمتی,

توسعه صنعت تراش سنگهای قیمتی در زنجان اشتغال پایدار را به دنبال دارد و این صنعت در آینده برای هزار نفر اشتغال ایجاد می کند.

,

سازمان فنی و حرفه ای در راستای توسعه اشتغال در استان آموزش های بازار محوری و آموزش بازار یابی را در اولویت کاری خود دارد.

,

زنجان جزو چهار استان برتر کشور در توسعه مشاغل خانگی در تراش سنگهای قیمتی است.

,

گفتنی است،از ۱۰۰ نوع سنگ قیمتی در جهان ۵۰ نوع سنگ قیمتی در ایران وجود دارد و در این میان این سازمان می خواهد تراش سنگاههای قیمتی را در استان توسعه بدهد.

,

حرفه تراش سنگهای قیمتی از نظر اقتصادی به صرفه است و هر فرد می تواند ماهانه یک میلیون تا دو میلیون تومان در آمد داشته باشد.

,

در راستای بحث آموزش های حرفه ای سازمان، تفاهم نامه ای در سال 93 با چند شرکت فعال حوزه ی تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی بسته شد.

,

در طی تفاهم نامه ای که سال گذشته اداره کل فنی و حرفه ای استان با یک شرکت روسی مشترک با ایران بست ، با همکاری اساتید مجرب در این زمینه در راستای اشتغال زایی آموزش تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی زنجان کلید خورد.

,

سنگ های عقیق، کوارتز، آمیتیت و کلسیت از معادن و کوه های زنجان استخراج می شود و زمینه تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و همچنین صنایع مربوط به این حوزه با سنگ هایی که در معادن استان زنجان است ظرفیت افزایش در این زمینه را دارا می باشد و نیز اشتغال زایی در این بخش با بستر سازی بهینه ی سازمان میسر خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه