اخبار داغ

گوشه‌ای از زیبایی‌های خراسان رضوی؛

آثار تاریخی، فرهنگی و آیینی بردسکن آماده میزبانی از مسافران نوروزی

آثار تاریخی، فرهنگی و آیینی بردسکن آماده میزبانی از مسافران نوروزی
بردسکن- شهرستان بردسکن به عنوان دروازه ورود به خراسان رضوی از سمت جنوب با بیش از یکصد اثر تاریخی، فرهنگی و آیینی آماده میزبانی از مسافران نوروزی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح بردسکن، همه ساله با نزدیک شدن به سال جدید و ایام نوروز جمع زیادی از خانواده‌های کشور عزیزمان ایران قصد سفر می‌کنند و به اتفاق جمعی از خانواده خود رای شهرها و جادههای کشور می‌شوند و خوشبختانه کشور ما دارای مکانهای متعدد و زیبایی است تا مسافران بتوانند از آن‌ها دیدن و استفاده بهینه را از این مکانها داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح بردسکن,

شهرستان بردسکن یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی که در جنوب این استان قرار دارد با توجه به اینکه این شهرستان دروازه ورود به استان از سمت جنوب تلقی می‌شود و بر سر راه زائران و مجاوران علی بن موسی الرضا (ع) قرار دارد در ایام نوروز و تابستان پذیرای میهمانان است.

,

شهرستان بردسکن در حاشیه شمالی کویر نمک، بین 56 درجه و 14 دقیقه تا 58 درجه و 15 دقیقه طول و 34 درجه و 42دقیقه عرض جغرافیائی گستردگی دارد، این شهرستان از سمت شمال با شهرستان سبزوار و از شرق با شهرستان خلیل آباد و از جنوب با استان یزد « طبس» و از غرب با استان سمنان « شاهرود » محدود بوده و مرکز آن شهر بردسکن در 57 درجه و 57 دقیقه طول و 35درجه و 15 دقیقه عرض جغرافیائی و در فاصله 265 کیلومتری جنوب غربی مشهد مقدس قرار دارد.

,

ارتفاع این شهر از سطح دریا 985 متر است و بر اساس آخرین تصمیمات کشوری دارای 3 بخش  مرکزی، انابد و شهرآباد است و دارای 393 روستای دارای سکنه و خالی از سکنه می باشد .

,

قصد گزارش معرفی برخی از بناها و مکان‌های مهم تاریخی و تفریحی این شهرستان است.

,

 

,

آب انبار سید باقر

, آب انبار سید باقر,

 

,

, ,

در مرکز بردسکن و در نزدیکی مسجد بازار این شهربنای آجری از دوره قاجاریه باقی میباشد که به همت مردی خیّر و فاضل به نام سید باقر موسوی ساخته شده و به همین نام مشهور است. ساختار معماری این آب انبار دارای 22 پله آجری ورودی به پاشیر آب انبار را امکان پذیر میسازد و از ویژگی‌های بارز آن وجود 2 بادگیر بسیار زیبا یکی بادگیر 4 طرف بر فراز گنبد مخروطی آب انبار و دیگری به ارتفاع 3 متر از پای دور گنبد مخروطی به جهت شرق ساخته و ورود هوای مناسب را به مخزن امکانپذیر می‌سازد که نقش به سزایی در سرد ماندن آب مخزن داشته است و این بناء به شماره 11034 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

,

 

,

مناره فیروز آباد

, مناره فیروز آباد,

, ,

اولین بنایی است که در شهرستان بردسکن به شماره 91 و در مورخه 15 بهمن 1310 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این اثر تاریخی در 20 کیلومتری جنوب بردسکن در بخش شهرآباد در میان روستائی به همین نام که بر روی ویرانه‌های بست دروازه ترشیز قدیم بنا شده قرار دارد و شواهد باستان‌شناسی مؤید آثار زیستگاهی از صدر اسلام تا سده هفتم هجری در اطراف بنا است وعبور هشتمین اختر تابناک ولایت و امامت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از این محل بوده است. مناره مزبور استوانه‌ای شکل و با ارتفاع فعلی 18 متر و از تزئینات و نحوه آجرچینی نشان‌دهنده معماری به سبک شیوه رازی و 7و 8 می‌باشد. بنا دارای دو کتیبه در بالا و پائین به خط کوفی است که نشان می‌دهد این بنا متعلق به اواخر قرن هفتم هجری است و همچنین در داخل مناره نیز پلکانی به طور مارپیچ تعبیه شده است و معماری انتساب این اثر را به عصر سلجوقی نشان می‌دهد.

,

 

,

آبشار روستای سربرج

, آبشار روستای سربرج,

, ,

برج علی آباد کشمر

, برج علی آباد کشمر,

, ,

این بنا در فاصله 5 کیلومتری شمالی جاده اصلی بردسکن به شهرستان خلیل آباد در میان روستای کشمر واقع است این بنا بر فراز بقایا و آوارههای قلعه کهن بنام کوشک بنیان شده و از دیدگاه معماری با برج رادکان قابل مقایسه است. نمای خارجی بناء در پائین هشت ضلعی و بالاترین قسمت آن دارای گنبد مخروطی و به صورت دو پوسته است که 48 نیم ستون به انضمام تزئینات هندسی از آجر و کاشی فیروز ای زینت بخشی از آن شده است و این اثر بیشتر نشان‌دهنده اسلوب معماری در قرن هفتم است و از دیگر حوادث مهم تاریخی جنایت عظیم متوکل خلیفه عباسی است.

,

گاه اراده سلاطین و خلفای بوالهوس، درختان تنومندی را به خاک افکنده است، به طوری که دو سرو بزرگ و بسیار برومند یکی در دیه کشمر و دیگری در فریومد که از روزگار زرتشت به یادگار مانده بود، متوکل خلیفه فاسد عباسی فرمان داد تا یکی از آن دو را قطع کنند و به بغداد بفرستند بر همین اساس عُمال او با همکاری طاهربن عبدالله به قطع درخت سرو اقدام نمودند و البته تلاش زرتشتیان هم ثمری نداشت و در نهایت درخت را کندند.

,

بیهقی می نویسد در سایه آن درخت زیادت از دوهزار گوسفند قرارگرفتی چندان مرغ گوناگون بر شاخه‌های آن مأوا داشتند که اعداد آشیان کسی در ضبط و حساب نتواند آورد، چون درخت بیفتاد در آن حدود زمین بلرزید و کاریزها و بناهای بسیار خلل کرد انواع و اصناف مرغان بیامدند چندان که آسمان پوشیده گشت و به انواع اصوات خویش نوحه و زاری کردند و شاخه ها و فروع آن بر هزار و سیصد شتر نهادند به سمت بغداد بردند. 

,

سوغات و ره آورد سفر

,

از میان سوغات و ارمغان شهرستان بردسکن می‌توان به انواع گلیم ها و قالیچه‌های خوش نقش و نگار اشاره کرد و همچنین گیوه‌های دست دوز و سبدهای حصیرباف، کلاه و نمد این منطقه مورد توجه گردشگران و مسافرین است. بردسکن دارای محصولات باغی معروفی از جمله انار، انجیر، انگور، کشمش، پسته و برگه زردآلو است و البته خشکبار منطقه  از شهرت به سزائی برخوردار می‌باشد و حلوا مغزی بردسکن که با شیره انگور، کنجد و گیاهی بنام بیخ در باب‌الحکم درست می‌شود و شغل بیشترمردم این روستا جنبه صادراتی به خود گرفته است و زعفران و زیره سبز نیز جزو سوغات این شهرستان به حساب میرود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه