اخبار داغ

توفان‌های ریزگرد در کمین پایتخت

توفان‌های ریزگرد در کمین پایتخت
دود خودروها مهمترین عامل آلودگی هوای پایتخت معرفی شده و این در حالیست که کارشناسان نسبت به ظهور پدیده گرد و خاک در تهران و فعال شدن کانون های ریزگرد در این استان هشدار داده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «ریزگرد» دیگر پدیده ناآشنایی نیست. توفان های گرد و خاک هر چند یکبار شرق و غرب و جنوب کشور را فرا می گیرد. حالا چند سالی می شود که ریزگردها دامن استان های مرکزی را هم گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

به گزارش ایرنا، پیش از این کانون های تولید گرد و خاک در خارج از مرزها به عنوان علت اصلی این پدیده معرفی می شد، اما کانون های داخلی به ویژه در خوزستان و سیستان و بلوچستان نقش خود را در این توفان ها ثابت کرده اند.

,

پایتخت نیز در سال های اخیر از «ریزگردها» در امان نبوده و کارشناسان بر این باورند که پدیده گرد و خاک تهران را تهدید می کند.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای پایتخت، در آخرین نشست کاری کارگروه در سال 96 با اشاره به فعال شدن کانون های تولید گرد و خاک در استان، نسبت به وقوع ریزگردها هشدار داد.

,

کیومرث کلانتری، محل این کانون ها را در جنوب و جنوب شرق استان تهران (شهرستان های ورامین و پیشوا) عنوان کرده که جزو منطقه حفاظت شده کویر هستند.

,

* 10 روز خاکی در تهران

,

امسال تهران 108 روز آلوده را پشت سر گذاشت. مهمترین آلاینده هوای پایتخت ذرات معلق ناشی از آلاینده های شهری عنوان شده است.

,

کارشناس تحقیقات اداره کل هواشناسی استان تهران در این باره گفت: طبق تحلیل نقشه های فراوانی گرد و خاک طی دوره فروردین تا دی 96 و مدت مشابه در سال 95 که در مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور و با استناد به داده های ایستگاه های هواشناسی استان تهران تهیه شده، هیچ روزی با گرد و خاک شدید (روزهای همراه با دید افقی کمتر از یک هزار متر) مشاهده نشده است، در بلند مدت استان تهران نیز تنها یک روز پدیده گرد و خاک با این شدت مشاهده شده است که همراه با توفان بوده است.

,

مجید گزل خو افزود: از فروردین تا دی ماه امسال 10 روز گرد و خاک خفیف (روزهای همراه با دید افقی کمتر از پنج هزار متر) در استان تهران به جز بخش هایی از فیروزکوه و دماوند، رخ داده که سهم دی ماه یک روز در جنوب غرب استان بوده است.

,

به گفته وی، این در حالیست که در مدت مشابه سال 95 به جز بخش هایی از فیروزکوه و دماوند و شرق تهران در بقیه نقاط استان تهران به مدت 10 روز این پدیده مشاهده شده و در مقایسه با بلند مدت این دوره نیز تعداد روزهای به ثبت رسیده 10 روز بوده که کل استان تهران را در برگرفته بوده است.

,

وی اظهار کرد: نتایج بررسی فراوانی ماهانه برای پدیده گرد و خاک معلق در هوا نشان می ‌دهد که بیشترین فراوانی مربوط به ماه های خرداد و تیر و کمترین فراوانی مربوط به ماه آذر است که دلیل آن هم کاهش بارش و کاهش رطوبت خاک و نوع سیستم های جوی حاکم بر منطقه است که اغلب در ماه های گرم سال با استقرار سامانه های کم فشار حرارتی و در نیمه دوم پاییز با فعالیت سامانه های کم فشار دینامیکی همراه است.

,

گزل خو، درباره منشا ریزگرها نیز گفت: منشا گرد و خاک و ریزگردها در استان تهران را می توان در 2 گروه با منشاء نزدیک و منشاء دور در نظر گرفت.

,

وی در توضیح این مطلب افزود: کانون های گرد و خاک نزدیک تهران، مناطق کم پوشش و بیابان های جنوب و جنوب غرب استان و همچنین زمین های دشت قزوین است که به دلیل کم آبی و خشکسالی های پی در پی سال های اخیر پوشش گیاهی خود را از دست داده و با توجه به این که قبلا در آنها کشت می شده، اکنون خاکدانه ها تخریب و به شدت مستعد خیزش شده اند و با سرعت های کم باد نیز برخاسته و در مسیر سامانه های جوی به استان تهران می رسند.

,

به گفته وی، علاوه بر آن، خشک شدن تالاب «بند علیخان» و دریاچه «حوض سلطان» در جنوب استان همچنین عملیات عمرانی در معادن شن و ماسه در غرب استان است.

,

وی اظهار کرد: وزش بادهای نسبتا شدید (بیش از 10 متر بر ثانیه)، باعث ورود ریزگردها از چشمه ‌های گرد و خاک اطراف تهران به پایتخت شده و شرایط ناسالم برای گروه‌ های حساس را به وجود آورده است.

,

این کارشناس سازمان هواشناسی ادامه داد: کانون های گرد و خاک دور از تهران نیز که در پی خشک شدن تالاب ها در مناطق مرزی ایران و عراق و محدود شدن عملیات مالچ پاشی صورت می گرفت، گسترش یافته و با توجه به بافت خاک این مناطق، با اندک سرعت باد از زمین جدا شده و به علت سبک بودن تا مدت ها در هوا معلق می ماند.

,

وی تصریح کرد: این ریزگردها با سامانه های جوی جنوب غرب ایران به خصوص در فصل خشک که رطوبت کافی وجود ندارد، به تهران رسیده و در مسیر خود نیمی از کشور را تحت تاثیر خود قرار می دهند، البته اخیرا دولت کاشت نهال و گسترش فضای سبز و مالچ پاشی را با سرعت بیشتری دنبال می کند که امیدواریم تاثیر آن ملموس و باعث کاهش گرد و خاک شود.

,

* ظهور ریزگرد

,

معاون مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی کشور نیز وسعت کانون های گرد و خاک که در استان تهران قرار دارند را 500 کیلومتر مربع عنوان کرد و گفت: استان های قزوین، البرز، قم و سمنان دارای کانون های گرد و غبار با وسعت چندین برابر تهران هستند که بخشی از آنها در امتداد این استان قرار می گیرد و آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

,

رضا شهبازی افزود: کانون های تهران به شکل کمربندی هستند که از جنوب و جنوب شرق و شرق به سمت غرب کشیده می شوند و در داخل استان پراکنده هستند؛ شاید مساحت کانون های گرد و خاک در تهران در مقایسه با کانون های خوزستان و سیستان زیاد نباشد اما می تواند برای تهران مشکل ساز باشد.

,

وی، یکی از خطرناک ترین کانون های تولید ریزگرد در تهران را در 20 کیلومتری ورامین عنوان کرد که از 2 سال پیش نسبت به فعال شدن آن هشدار داده شده بود.

,

شهبازی خاطرنشان کرد: مطالعه گرد و خاک تهران از 2 سال پیش با دقت بیشتری در حال انجام است و کانون ها نمونه برداری شده است، البته این مطالعه ادامه دار است.

,

وی اظهار کرد: بخشی از آلودگی هوای تهران ناشی از گرد و خاک پهنه های طبیعی است که این عامل علاوه بر گازهای آلاینده و ذرات معلق ناشی از آلاینده های شهری (صنایع و ساخت و ساز) است.

,

شهبازی افزود: منشاء گرد و غبار بسته به جریان های مختلف جو می تواند از سوریه و عراق (کانون های دور در خارج از کشور) تا کانون های نزدیک تهران باشد.

,

وی با بیان اینکه کانون های گرد و خاک با اراضی ماسه ای و شن زارها که از قبل در طبیعت منطقه بوده اند تفاوت دارند، افزود: وقتی درباره کانون های گرد و خاک صحبت می کنیم منظور تالاب های خشک شده، مزارع متروکه و یا مراتع تخریب شده است؛ در تهران نیز کانون های گرد و خاک شامل این زمین هاست.

,

شهبازی اضافه کرد: در تهران معمولا بادهای جنوبی و جنوب شرقی داریم که گرد و غبار با منشاء داخلی را بوجود می آورد و این گرد و غبارها در زمان تغییر فصل(اوایل و اواخر بهار) رخ می دهد، همانطور که در سال های گذشته در خرداد ماه شاهد توفان بودیم.

,

وی تصریح کرد: البته آنچه در تهران می بینیم با آنچه در خوزستان و سیستان وجود دارد متفاوت است، کوه های تهران مانعی برای سرعت باد و تشدید گرد و خاک هستند.

,

* از خاک تالاب تشنه تا فلزات سنگین

,

معاون مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی کشور در ادامه گفت: درباره ترکیب گرد و خاک تهران به سختی می توان نظر داد زیرا این گرد و خاک مخلوطی از آلودگی های شهری و صنعتی است، اما به صورت عمده این گرد و خاک شامل ترکیبی از رس با گرده های سیمان و فلزات سنگین (که منبع آنها آلاینده های صنعتی وشهری) است.

,

به گفته وی، هنوز نمی توان گفت چند درصد از گرد و غبارهای تهران منشاء داخلی دارد، زیرا با یک پدیده پویا مواجه هستیم که در هر فصل تغییر می کند.

,

معاون مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی کشور با اشاره به چالش های تغییر اقلیم و تغییر عمومی جو، افزود: در کشور با چالش کمبود و سوءمدیریت منابع آب روبرو هستیم که این تجربه در نقاط دیگر دنیا از جمله در آفریقا و چین اتفاق افتاده و در هر جای دنیا که این 2 پدیده همزمان با یکدیگر رخ دهد، مشکلات بیشتری ایجاد می کند.

,

شهبازی، راهکارهای مقابله با گرد و خاک را شامل 2 دسته دانست و گفت: مدیریت منابع آب و ایجاد منابع جدید (همچون بازچرخانی آب) و توسعه فضای سبز با استفاده از آن بخشی از این برنامه هاست، همچنین راهکار دیگر مواجهه و سازگاری با شرایط موجود شامل تغییر سبک زندگی، تغییر الگوی کشاورزی، ایجاد فضای سبز سازگار، کاربری اراضی، آمایش سرزمین و آمایش جمعیت از این جمله است.

,

وی تاکید کرد: بنابراین در گام نخست باید شرایط خاص و غیرطبیعی خود را بپذیریم، منابع و مصرف را با شرایط فعلی سازگار و به نحوی مدیریت کنیم تا از منابع آب بتوانیم بخشی را به طبیعت و محیط زیست اختصاص دهیم.

,

وی تاکید کرد: برای رویایی با خشکسالی(بخشی که از اختیار ما خارج است) نیز توسعه روش های غیروابسته به آب (همچون بازچرخانی پساب ها و توسعه فضای سبز) را انجام دهیم.

,

* گام به گام تا غبار

,

وقوع پدیده ریزگرد در خوزستان از سال 80 در شهرستان های آبادان، خرمشهر و شادگان آغاز شد. در این سال گرد و غبار 6 نوبت اتفاق افتاد و حداکثر زمان وقوع آن 48 ساعت بود. این پدیده بعد از چهار سال تمام شهرهای خوزستان، پس از هفت سال پنج استان دیگر و در حال حاضر بیش از 20 استان کشور را درگیر و به یک معضل ملی تبدیل شده است.

,

آیا پای توفان های ریزگرد به پایتخت باز می شود؟

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه