اخبار داغ

پس از شش دهه فراموشی؛

احیای هنر سنتی عروسک سازی توسط بانوی جوان حسن آبادی/ تصاویر

احیای هنر سنتی عروسک سازی توسط بانوی جوان حسن آبادی/ تصاویر
بانوی جوان شهر حسن آباد جرقویه علیا با پشتکار تمام، هنر فراموش شده عروسک سازی را پس از ۶۰ سال احیا کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اصفهان شرق، چندسالی است که مردمان سخت کوش و هنرمند شرق اصفهان به احیای هنرهای دستی و سنتی منطقه خود پرداخته اند. هنرهایی که هر گره آن، جلوه ای خارق العاده از نگرش پاک مردان و زنان کویر شرق اصفهان است و امروز احیای دوباره آن می تواند منعکس کننده سبک و سنت قدیم منطقه باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اصفهان شرق, شرق اصفهان,

احیای هنر سنتی عروسک سازی، از جمله هنرهایی است که آمنه سادات فاطمی حسن آبادی، چند وقتیست به آن پرداخته و امروز جلوه ای زیبا از هنر دستش، چشم هر بیننده را به خود جلب می کند.

,

بانوی جوان حسن آبادی که ظرافت هنرش بسیار خیره کننده است، در گفتگو با اصفهان شرق، گفت: این سبک عروسک سازی و پوششی که به کار برده ام، نمادی از سبک زندگی قدیم زنان و مردان حسن آبادی است که به شکل مختلف ساخته شد.

, اصفهان شرق,

وی که این هنر را از مادرش آموخته بود، افزود: اهمیت دادن مادرم به صنایع دستی و کار عروسک سازی و همچنین راکد شدن بازار قالی بافی باعث شد تا به ساخت عروسک های پارچه ای همت گماریم و امروز چهار سال است که با اشتیاق این هنر را ادامه داده ایم.

,

, , ,

آمنه سادات با تاکید بر نامگذاری سال 96 به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال اظهار کرد: با جدیت این هنر را دنبال کردم و امسال 1000 نوع متفاوت از عروسک ها را ساختم.

,

وی تصریح کرد: مراحل ساخت عروسک های سنتی این منطقه شامل برش چوب به عنوان بدنه عروسک، قرار دادن سر آن به شکل دایره و سپس قرار دادن پارچه بر روی بدنه و صورت و تزئینات گلدوزی بر روی چهره عروسک و پوشاندن لباس های محلی شامل روسروی بلند و دامن چین دار سفید است و برای تهیه پارچه و چوب سعی داریم حداکثر صرفه جویی را داشته باشیم.

,

فاطمی با اشاره به نوع حجاب و پوشش عروسک ها گفت: شکل ظاهری عروسک ها را به صورت ذهنی طراحی و سعی کرده ام از پوشش زنان قدیمی شهرم الگو بگیرم و قطعا رونق این عروسک ها می تواند باعث گسترش فرهنگ و آداب و رسوم اجداد ما باشد.

,

وی رعایت حجاب اسلامی را در ساخت عروسک ها ضروری دانست و افزود: پوشش ساده و محجبه بودن عروسک های پارچه ای، باعث ترویج حجاب و عفاف در بین جوانان می شود.

,

, , ,

سازنده عروسک پارچه ای با بیان اینکه از حداقل لوازم برای ساخت عروسک استفاده می کنم و در این خصوص هیچ ارگانی از ما حمایت نکرده است، تاکید کرد: تا کنون هیچ ارگان یا مسئولی از ما حمایت نکرده است و بیشتر مواد اولیه را از فروش تولیدات خودم تهیه می کنم که جا دارد مسئولان میراث فرهنگی که تاکید بر احیای سنت ها دارند، حداقل حمایتی از کار ما داشته باشند.

,

وی به جوانان کویر توصیه هایی نیز کرد و گفت: با توجه به موضوع بیکاری و اشتغال، جوانان توانمند کویر می توانند هنر های سنتی و قدیمی را دوباره زنده و احیا کنند و بعنوان شغل خانگی باعث رونق اقتصاد خانواده و جامعه شوند و امیدوارم مسئولان نیز به جد از این گونه شغل ها حمایت و باعث تشویق و ترغیب جوانان به این گونه شغل ها شوند و باعث تولید اشتغال در جامعه شود.

,

آمنه سادات فاطمی از مزیت عروسک های ایرانی به عروسک های خارجی چندین مورد را برای ما مثال زد و خاطرنشان کرد:‌ داشتن حجاب در این عروسک ها نشانه اهمیت موضوع حجاب است و همچنین سنتی بودن آنها نشان دهنده آداب و رسوم پدر و مادر بزرگ ها خواهد بود.

,

وی صحبت از تولید ملی هم کرد و گفت: دست ساز بودن عروسک ها، اهمیت دادن به موضع تولید ملی است و می توانیم با حضور در نمایشگاه های استانی و کشوری، این سنت حسن آباد را معرفی کرده و منبع درآمدی هم برای خانواده باشد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه