اخبار داغ

نگاهی به سه قلعه معروف در هرمزگان؛

از قلعه اسرار آمیز بندرعباس تا قلعه‌ای در خلیج فارس که هر روز سرخ‌تر می‌شود+تصاویر

از قلعه اسرار آمیز بندرعباس تا قلعه‌ای در خلیج فارس که هر روز سرخ‌تر می‌شود+تصاویر
قلعه‌ها در سراسر جهان از زیباترین و جذاب‌ترین یادگارهای تاریخ هستند و استان هرمزگان هم از این یادگار بی‌بهره نیست و در شهرستان های مختلف این استان پهناور قلعه‌هایی قدیمی و زیبا باقی مانده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از فرهنگ کده؛ قلعه‌ها در سراسر جهان از زیباترین و جذاب‌ترین یادگارهای تاریخ هستند و استان هرمزگان هم از این یادگار بی‌بهره نیست و در شهرستان های مختلف این استان پهناور قلعه‌هایی قدیمی و زیبا باقی مانده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ کده, قلعه‌ها در سراسر جهان از زیباترین و جذاب‌ترین یادگارهای تاریخ هستند و استان هرمزگان هم از این یادگار بی‌بهره نیست و در شهرستان های مختلف این استان پهناور قلعه‌هایی قدیمی و زیبا باقی مانده‌اند.,

این قلعه‌های که در استان هرمزگان به یادگار مانده در دوران‌های مختلف ساخته شده‌اند و بسته به زمان ساختشان یا تاریخی که از سر گذرانده‌اند، تخریب شده یا سالم باقی‌ مانده‌اند. در این جا نگاهی داریم به ۳ تا از دیدنی‌ترین قلعه های استان هرمزگان می اندازیم.

,

قلعه هرمز

, قلعه هرمز, قلعه هرمز,

قلعه هرمز در بخش هرمز از توابع شهرستان قشم واقع شده که از نقاط دیدنی استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است.

,

این قلعه که در ضلع شمالی جزیره هرمز و درساحل دریا قرار دارد، مهم‌ترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی ها برسواحل و جزایر خلیج فارس است. این قلعه به فرمان آلفونسو آلبوکرک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به «مورنا» احداث شد.

,

, ,

قلعه به شکل چند ضلعی نامنظم است. ساختمان آن بسیار محکم است و دیوارهایی به قطر ۵/۳ متر با چند برج به ارتفاع ۱۲ متر دارد.

,

تأسیسات قلعه شامل انبارهای تسلیحات، آب انبار (برکه) و اتاق‌هایی باسقف هلالی است. در زمان شاه عباس که استعمار پرتغالی‌ها درایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی خان از سرداران شاه عباس فتح گردید.

,

علاوه بر قلعه‌های مذکور، آثارو بقایای قلعه‌های شهرهای میناب و جاسک نیز از بقایای سایرقلعه‌های استان است.

,

, ,

قلعه فین

, قلعه فین, قلعه فین,

قلعه فین بر روی تپه ای مرتفع و مشرف به راه های ارتباطی منطقه قرار دارد. این قلعه و تپه طبیعی آن فضای بزرگی را در بر می گیرد که بیشترین طول آن 290 متر و بیشترین عرض آن 180 متر است. از وجود برج هایی که در هر یک از گوشه ها قرار گرفته می توان حدس زد نقشه واقعی این قلعه چند ضلعی نامنظمی بوده که بوسیله برج های مدوری محافظت می شده است.

,

, ,

قدمت قلعه را از روی سفال‌های بدست آمده می‌توان به قرون میانه اسلامی نسبت داد. دقیق تر را بخواهید می شود دوره ایلخانی و تیموری. با این حال، این بنا تا دهه های اخیر هم مورد استفاده خوانین منطقه قرار داشت. در حاشیه قلعه و بر روی دامنه تند آن الحاقاتی از سده اخیر با اسکلت فلزی و آجر و سیمان و کاشی دیده می شود که در دوره های بعد به فضای قلعه افزوده شده است.

,

این قلعه احتمالاً در زمان ساخت جنبه نظامی داشته‌است. البته قلعه فین که به شماره 7270 به ثبت آثار ملی ایران رسیده‌است، در زلزله سال 1386 کمی خسارت دید و حالا ویرانه های آن را می توان بر ارتفاعات این تپه مشاهده کرد.

,

قلعه تاریخی گوهران بشاگرد

, قلعه تاریخی گوهران بشاگرد, قلعه تاریخی گوهران بشاگرد,

شهرستان بشاگرد با قدمتی برابر با تاریخچه ۳۴۰۰ساله جیرفت واقع در شرق استان هرمزگان یکی از غریب ترین شهر ها در زمینه معرفی آثار باستانی است.

,

قلعه تاریخی گوهران آثار به جا مانده از دوران قاجار در منطقه بشاگرد بر فراز تپه ای به دست معماران بومی ساخته شده که این قلعه دارای یک حسینیه و مسجد است.

,

, ,

از آن جا که گوهران در گذشته همواره مورد هجوم دشمنان قرار می گرفت خوان های گوهران دستور ساخت این بنای مستحکم را دادند تا بتوانند از خود و خانواده حکومت و شهرسان دفاع شخصی کنند.

,

این بنا کاربرد نظامی داشته سه ضلع آن پرتگاه بوده و در ضلع دیگر آن خندق بزرگی با عمق 60متر بوده تا از ورود دشمن به داخل قلعه جلوگیری شود و تنها راه ورد به قلعه ضلع شرقی قلعه بوده است .

,

, ,

یکی از عجایب این بنا در آن زمان وجود یک چاه عمیق بیش از 200 متر از داخل قلعه تا عمق رود خانه حفر کرده بودند که آب اشامیدنی قلعه را فراهم می کرد و این قلعه به دو قسمت محل زندگی خان و محل زندگی سربازان تشکیل شده است.

,

ملات و مصالح به کار رفته در این بنا ملات گل و سنگ است و قلعه گوهران در همین نزدیکی هاست اما صد افسوس که یکی از مکان های ناشناخته هرمزگان به شمار می رود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه