اخبار داغ

امام زاده حسن الافطس نگینی بر انگشتر روستا؛

سفر به آستان امامزاده‌ای در دل روستای اسفین+تصاویر

سفر به آستان امامزاده‌ای در دل روستای اسفین+تصاویر
با آمدن هر بهار، امامزادگان و بقاع متبرکه میربان مسافران نوروزی است، در هوای پاک بهاری راهی یکی از امامزادگان فراهان در روستای اسفین می شویم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از فراهان خبر؛ با آمدن هر بهار، امامزادگان و بقاع متبرکه میربان مسافران نوروزی است، در هوای پاک بهاری راهی یکی از امامزادگان فراهان در روستای اسفین می شویم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فراهان خبر, فراهان خبر,

در فاصله 10 کیلومتری از مرکز شهر روستای سرسبز با شکوفه های بهاری درختان خود نمایی می کند، شکوه و آبادانی حکایت از پُرآب بودن منطقه است.

,

روستا حدود یک کیلومتری با جاده اصلی فاصله دارد، تابلوی ورودی روستا را دنبال می کنیم و وارد روستا می شویم، از وسط روستا عبور کرده و مسیر خاکی را ادامه می دهیم.

,

از پشت تپه بزرگ انتهای روستا، پرچمی سبز بر گنبد آجری امامزاده نظر هر رهگذری را به خود جلب می کند، مسیر را ادامه دهیم و آن طرف ثپه با نمایان شدن گلدسته ها دست ادب به سینه می گذاریم و عرض ادب می کنیم این امامزاده در محوطه ی وسیع قرار دارد.

,

,

, , , ,

قبور اموات در اطراف محوطه امامزاده است، بر روی سنگ قبرهای موجود در قبرستان کنار امامزاده روستا، تاریخ ۱۱۰۰ ه. ق. درج شده است و نشان از قدمت این امامزاده دارد. شالوده بنای قدیمی امامزاه از سنگ، گل و خشت و آجر ساخته شده است

,

بر روی تابلوی ورودی امامزاده درج شده که امامزاده حسن الافطس؛ فرزند امام سجاد(ع) است که تاریخ شهادت وی به سال ۱۴۶ هجری قمری می رسد. قدمت این بقعه به قرن ۹ و ۱۰ و دوره اسلامی برمی‌گردد  و معماری آن مربوط به دوره ایلخانی و صفویه است.

,

از درب امامزاده وارد حرم مطهر این امامزاده بزرگوار می شویم، مردی میانسال با روی گشاده در ضلع غربی امامزاده در حال چای ریختن است، چشمانمان به ضریح این امامزاده می افتد، با سلام و صلوات جلو می رویم و زیارت نامه را قرائت می کنیم. بنای قدیمی محل ضریح امامزاده، از سطح شبستان ورودی پایین‏‌تر است و حدود پنج راه پله دارد، قبور خادمین قبلی امامزاده در پایین پلکان ورودی ضریح قرار دارد.

,

اصل اتاق مرقد یک فضای هشت ضلعی است که بر فراز آن، گنبد شلجمی بزرگی قرار دارد که قطر آن حدود ۱۰ و ارتفاع آن بیش از ۱۰ متر است.

,

,

, , , ,

پس از زیارت و دعا در محوطه امامزاده قدم می زنیم، بنای این بقعه دارای سه فضای به هم مرتبط است، فضای ورودی شامل ایوان و شبستان مستطیل شکل با سقف مسطح و پس از آن به در ورودی بنای قدیمی محل ضریح می رسد. در مجاور شبستان ورودی یک فضای مستطیل شکل دیگر نیز قرار دارد که به عنوان نمازخانه از آن استفاده می‏ شود.

,

به کنار فردی که در حال چای دم کردن در ضلع غربی امامزاده است، می رویم با او وراد گفتگو می شویم، درست حدس زده بودیم، او خادم امامزاده است.

,

اسفینی که نسل اندر نسل متولی امامزاده بوده‌اند چنین می گوید؛ «حاج محمدتقی و برادرش قنبرعلی این بنا را ساخته اند. ایشان ساکن نجف بوده و در خواب دیده بودند که امامزاده به ایشان فرمود؛ «مرا به نور برسانید» ایشان با نشانه هایی که داشتند مرقد امامزاده حسن افطس(ع) را پیدا می کنند.

,

وی افزود: این امامزاده نوه امام سجاد(ع) است، اما توجهی در خور شان و جایگاه از سوی متولیان امر به این امامزاده نشده است و این موضوع سبب شده که این امامزاده ناآشنا بماند.

,

اسفینی اظهار کرد: این امامزاده بزرگوار جد مقام معظم رهبری است، در کتاب عصر جعفری آمده است(2)؛ «حسن افطس پنج پسر داشته: عبدالله شهید، علی، عمر، حسین و حسین مکفوف. عبدالله شهید به دست هارون الرشید مقتول شده؛ و حسین مکفوف جد سادات هزاوة فراهان است که مرحوم میرزا ابوالقاسم قائم مقام از آنهاست؛ و علی الجرزی والد شاهزاده محمد است که در فم تفرش مدفون گردیده و قبه و صحن مجلل او را خواجه مؤمن (فوت  1170 هجری) برادر امین الدین (امینا) بن محمد حسین الحسینی در زمان شاه عباس دوم بنا نموده است».

,

خادم امامزاده بیان کرد: برای فرزندان این امامزاده بزرگوار در تفرش و هزاوه بقعه و بارگاهی در شان این امامزادگان بنا شده است اما پدر این امامزادگان و نوه امام سجاد(ع) در این دیار غریب و ناآشنا است.

,

وی گفت: امامزاده محمد(ع) تفرش و امامزاده ابراهیم(ع) هزاوه نوه این امام بزرگوار به عنوان جد مقام معظم رهبری یاد می شود و رهبر معظم انقلاب به تفرش و هزاوه سر زدند. این در حالی است که امامزاده حسن الافطس فراهان جد بزرگ مقام معظم رهبری است.

,

خادم امامزاده بر روی دیوار امامزاده نقوشی از اجدادش را که خادم امامزاده بودند به ما نشان می دهد و نام آن ها را یک یه یک برای ما قرائت می کند.

,

اسفینی ادامه داد: با بی توجهی مسئولان این امامزاده به سوی فراموشی می رود، امید است که مسئولان اقدامات در راستای معرفی این بقعه متبرکه انجام دهند.

,

,

, , , ,

 

,

,

, , , ,

 

,

,

, , , ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه