اخبار داغ

گفتگو با بانوی هنرمند جاجرمی در عرصه بافت کلاه کرکی؛

گرمای بازار کلاه کلاکی در نمایشگاه های سراسری

گرمای بازار کلاه کلاکی در نمایشگاه های سراسری
کلاه کرکی، کلاهی از جنس کرک است، که به دلیل داشتن حفاظ روی گوش در اصطلاح محلی به کلاه گوشی نیز معروف است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، این هنر از هنرهای دستی خاص و کهن شهرستانهای گرمه و جاجرم است که ماده اولیه آن کرک بز بوده و به صورت کاملاً خام و خود رنگ استفاده می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

مراحل بافت آن بسیار ساده بوده و بدون دخالت هیچ گونه ماشین یا ابزرا خاص، تنها توسط ۵ عدد میل چوبی بافته می شود. از خواص منحصر به فرد آن غیرقابل نفوذ بودن در برابر سرما، نم و رطوبت است که باعث شده تا کنون کاربرد خود را حفظ کند.

,

با بهانه معرفی این هنر با بانویی از شهرستان جاجرم که به صورت حرفه ای در این شاخه فعالیت می کند به گفتگو پرداختیم که تقدیم تان می شود:

,

 

,

خودتان را معرفی کنید:

, خودتان را معرفی کنید:, خودتان را معرفی کنید:,

فاطمه سبحانی، 49 ساله ، متولد روستای کرف جاجرم هستم.

, .,

 

,

در رابطه با شاخه فعایت تان توضیح دهید و اینکه چند وقت است به صورت حرفه ای فعالیت می کنید؟

, در رابطه با شاخه فعایت تان توضیح دهید و اینکه چند وقت است به صورت حرفه ای فعالیت می کنید؟, در رابطه با شاخه فعایت تان توضیح دهید و اینکه چند وقت است به صورت حرفه ای فعالیت می کنید؟,

 تقریبا از سن 5 سالگی کنار مادرم می نشستم و بعد از اینکه یاد گرفتم فعالیتم را شروع کردم. مادرم هم اکنون 78 سال سن دارد و هنوز هم بافندگی می کند.

, .,

 

,

در چه رشته های هنری فعالیت دارید؟

, در چه رشته های هنری فعالیت دارید؟, در چه رشته های هنری فعالیت دارید؟,

کلاه کرکی، نمدمالی، پالاس، گلیم، جاجیم، چوخه بافی، شال پا، بافت چادر عشایر، خورجین، جوال( نوعی کیسه) ، از جمله کارهایی هست که انجام می دهم.

, .,

 

,

در مورد پیشنیه هنر کلاه کرکی توضیح دهید؟

, در مورد پیشنیه هنر کلاه کرکی توضیح دهید؟, در مورد پیشنیه هنر کلاه کرکی توضیح دهید؟,

کار اجدادی ما است و نسل به نسل به ما رسیده است. در ابتدا این نخ ها را با رنگ ها کاملا طبیعی از ریشه گیاهان و علف های بیابانی رنگ می کردند ولی الان بیشتر نخ هایی که استفاده می شود نخ های خریداری شده و صنعتی هستند.

, .,

 

,

بازار فروش محصولاتتان چگونه است؟ 

, بازار فروش محصولاتتان چگونه است؟ , بازار فروش محصولاتتان چگونه است؟ ,

چند سالی می شود که وضعیت مناسبی نداریم،  بعد از اینکه مسیر عبوری مسافران شهر جاجرم تغییر کرد و جاده کمربندی مسیر عبور و مرور اصلی شان شد، حضور مسافران در شهر از رونق افتاد و وضعیت فروش در حالت نا مناسبی قرار گرفت.

, .,

متاسفانه 9 ماهی می شود که هیچ فروشی نداشته ام و با توجه به اینکه همسرم بیمار است زندگی را به سختی می گذرانم.

, .,

 

,

حضورتان در نمایشگاه ها چگونه است؟

, حضورتان در نمایشگاه ها چگونه است؟, حضورتان در نمایشگاه ها چگونه است؟,

اگر با حمایت میراث فرهنگی در نمایشگاهی دعوت شوم حضور پیدا می کنم و معمولا در نمایشگاه ها به خصوص خارج از استان استقبال خوبی از صنایع دستی این منطقه می شود، تا کنون در شهر های سمنان، تهران و مشهد برای ارائه و معرفی محصولات استان حضور داشته ام.

, .,

 

,

برای فروش محصولات مکان ثابتی دارید و یا از طریق شبکه های مجازی محصولات را به فروش می رسانید؟

, برای فروش محصولات مکان ثابتی دارید و یا از طریق شبکه های مجازی محصولات را به فروش می رسانید؟, برای فروش محصولات مکان ثابتی دارید و یا از طریق شبکه های مجازی محصولات را به فروش می رسانید؟,

در کنار پارک شهر جاجرم  یک دکه از شهرداری اجاره کرده ام و به صورت ثابت در آن جا محصولاتم را ارائه می کنم.

, .,

سخن آخر: چند وقت پیش یک مشتری از آلمان سفارش گرفت و من 14 میلیون نخ برای تولید خرید کردم و نزدیک به 2000 حوله تولید کردم و دیگر خبری از مشتری نشد و من بدهکار شده ام، بزرگترین مشکل من نداشتن بازار است، اگر از سمت ادارات حمایت می شدیم شرایط خیلی بهتر می شد.

, .,

هم اکنون 25 نفر از اعضای خانواده ام در این کار مشغول به فعالیت هستند و تولیدات را برای فروش به من می سپارند که متاسفانه بخاطر نبود بازار درآمدی در کار نیست.

, .,

 

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه