اخبار داغ

نیم‌نگاهی بر رویکرد متفاوت دو فیلم نوروزی؛

مصادره‌ی بی‌غیرتی در مصادره، به‌وقت غیرت در لاتاری!/ تقسیم ناموس با آمریکایی یا انتقام از شیخ پولدار متجاوز؟!

مصادره‌ی بی‌غیرتی در مصادره، به‌وقت غیرت در لاتاری!/ تقسیم ناموس با آمریکایی یا انتقام از شیخ پولدار متجاوز؟!
رضا عطاران در فیلم مصادره خیلی راحت با زنی که از دوست خود حامله است ازدواج می‌کند و دوباره همسرش را با یک آمریکایی شریک و در انتها بدون طلاق او را به دست همان ‌آمریکایی می‌سپارد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، در تعطیلات عید نوروز فیلم‌های متفاوتی در سینماها به اکران درآمده‌اند که محتوای برخی از آن‌ها با یکدیگر زمین تا آسمان فرق دارد. حتماً اسم دو فیلم لاتاری و مصادره را شنیده‌اید و شاید هم آنونس تبلیغاتی آن را مشاهده کرده‌اید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج, در تعطیلات عید نوروز فیلم‌های متفاوتی در سینماها به اکران درآمده‌اند که محتوای برخی از آن‌ها با یکدیگر زمین تا آسمان فرق دارد. حتماً اسم دو فیلم لاتاری و مصادره را شنیده‌اید و شاید هم آنونس تبلیغاتی آن را مشاهده کرده‌اید.,

لاتاری در عین نمایان ساختن واقعیت‌های جامعه ایرانی همچون فقر و مشکلات پیش‌روی ازدواج جوانان و حتی اختلافات سیاسی به معضل قاچاق دختران ایرانی به کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس پرداخت کرده و در سکانس پایانی با نمایش بلایی که بر سر متجاوز می‌آید، غیرت ایرانی را به تصویر کشیده است.

,

این غیرت تنها در فیلم نیست و بعد از حوادث تلخی که مخاطبان در لاتاری می‌بینند، با مشاهده سکانس انتقام از شیخ ثروتمند عربی، از خرسندی به پا می‌خیزند و دست می‌زنند و این همان پیام‌هایی است که از این فیلم می‌توان دریافت.

,

اما در مصادره که اتفاقاً در صف اول فروش قرار گرفته است و شوخی‌های رضا عطاران را به همراه دارد اوضاع متفاوت است، فارغ از اینکه چهره‌ای ساده‌لوح از کارمند ساواک به نمایش گذاشته شده است، رویکرد کلی فیلم به‌گونه‌ای است که نه‌تنها چهره اعضاء ساواک تطهیر می‌شود بلکه خارج‌نشینان مخالف نظام نیز تطهیر می‌شوند.

,

آنچه مصادره را از لاتاری متمایز می‌کند و مقصود اصلی نگارنده است، واژه‌ی «غیرت» می‌باشد! در مصادره زن آمریکایی که از همسفرش حامله شده با یک ایرانی ازدواج می‌کند و بعد از مدتی دوباره پای همان آمریکایی به زندگی‌شان باز می‌شود و مرد ساده‌لوح عضو ساواک در دوران قبل از انقلاب، زنِ خود را بدون آنکه طلاق دهد با مرد آمریکایی رها می‌‌کند و می‌رود!

,

همان‌قدر که لاتاری نماد غیرت شده است، مصادره مظهر بی‌غیرتی می‌باشد با این تفاوت که بی‌غیرتی را در لابلای شوخی‌های مبتذل پنهان کرده‌‌اند تا مخاطب برای خنده هم که باشد، به تماشای فیلم بشیند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه