اخبار داغ

به مناسبت ولادت امام علی(ع)؛

از تولد در کعبه تا شهادت در محراب

از تولد در کعبه تا شهادت در محراب
حضرت علی (ع) کمالات بسیار زیادی داشتند و بهتر است بگوییم دارند، یکی از کمالات ایشان همین محل تولد ایشان است که در بهترین مکان متولد شده اند که تا کنون هیچ بشری در آن متولد نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از صبح توس؛ به نوشته مورخین ولادت على علیه السلام در روز جمعه 13 رجب در سال سى‏ام عام الفیل  بطرز عجیب و بی سابقه‏اى در درون کعبه یعنى خانه خدا به وقوع پیوست، پدر آن حضرت ابو طالب فرزند عبد المطلب بن هاشم بن عبد مناف و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود بنا بر این على علیه السلام از هر دو طرف هاشمى نسب است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

ولادت عجیب امیرالمومنین (ع)

, ولادت عجیب امیرالمومنین (ع),

 

,

شیخ صدوق به نقل از یکی از بزرگان بنی هاشم می نویسد که یکی از من با عباس بن عبد المطلب در کنار خانه خدا نشسته بودیم که فاطمه بنت اسد مادر امیر المؤمنین (ع) در حالیکه آبستن بود و درد مخاض داشت آمد و گفت خدایا من به تو ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق میکنم و اوست که این بیت عتیق را بنا نهاده است.

,

 به حق آنکه این خانه را ساخته و بحق مولودى که در شکم من است ولادت او را بر من آسان گردان ، یزید بن قعنب گوید ما بچشم خوددیدیم که خانه کعبه از پشت شکافت و فاطمه درون خانه رفت و از چشم ما پنهان گردید و دیوار بسته شد.

,

فاطمه پس از چهار روز بیرون آمد و در حالیکه امیر المؤمنین (ع) را در روى دست داشت گفت من بر همه زن هاى گذشته برترى دارم زیرا آسیه خدا را به پنهانى پرستید در آنجا که پرستش خدا جز از روى ناچارى خوب نبود و مریم دختر عمران نخل خشک را بدست خود جنبانید تا از خرماى تازه چید و خورد و هنگامیکه در بیت المقدس او را درد مخاض گرفت ندا رسید که از اینجا بیرون شو اینجا عبادتگاه است و زایشگاه نیست.

,

من داخل خانه خدا شدم و از میوه ‏هاى بهشتى و بار و برگ آنها خوردم و چون خواستم بیرون آیم هاتفى ندا کرد اى فاطمه نام او را على بگذار که او على است و خداوند على الاعلى فرماید من نام او را از نام خود گرفتم و با ادب خود تأدیبش کردم و او را بغامض علم خود آگاه گردانیدم و اوست که بتها را از خانه من میشکند و اوست که در بام خانه‏ام اذان گوید و مرا تقدیس و تمجید نماید خوشا بر کسی که او را دوست دارد و فرمانش برد و واى بر کسى که او را دشمن دارد و نافرمانیش کند.

, .,

 

,

دوران کودکی

, دوران کودکی,

 

,

حضرت علی ( ع ) تا سه سالگی نزد پدر و مادرش بسر برد و از آنجا که خداوند می خواست ایشان به کمالات بیشتری نائل آید ، پیامبر اکرم ( ص ) وی را از بدو تولد تحت تربیت غیر مستقیم خود قرار داد تا آنکه ، خشکسالی عجیبی در مکه واقع شد.

,

ابوطالب عموی پیامبر ، با چند فرزند با هزینه سنگین زندگی روبرو شد، رسول اکرم با مشورت عموی خود عباس توافق کردند که هر یک از آنان فرزندی از ابوطالب را به نزد خود ببرند تا گشایشی در کار ابوطالب باشد؛ عباس ، جعفر را و پیامبر، علی را به خانه خود بردند . به این طریق حضرت علی به طور کامل در کنار پیامبر قرار گرفت .

, . , .,

 

,

حضرت علی ( ع ) نخستین یاور پیامبر ( ص )

, حضرت علی ( ع ) نخستین یاور پیامبر ( ص ),

پس از وحی خدا و برگزیده شدن حضرت محمد به پیامبری و سه سال دعوت مخفیانه ، سرانجام پیک وحی فرا رسید و فرمان دعوت همگانی داده شد، در این میان تنها حضرت علی مجری طرح های پیامبر در دعوت الهیش و تنها همراه و دلسوز آن حضرت در ضیافتی بود که وی برای آشناکردن خویشاوندانش با اسلام و دعوتشان به دین خدا ترتیب داد.

,

در همین ضیافت پیامبر از حاضران سؤال کرد : چه کسی از شما مرا در این راه کمک می کند تا برادر و وصی و نماینده من در میان شما باشد؟ فقط علی پاسخ داد ای پیامبر خدا ! من تو را در این راه یاری می کنم پیامبر بعد از سه بار تکرار سؤوال و شنیدن همان جواب فرمود : ای خویشاوندان و بستگان من ، بدانید که علی برادر و وصی و خلیفه پس از من در میان شماست.

, ! ,

 

,

بهترین های عالم امکان در اختیار امیرالمومنین

, بهترین های عالم امکان در اختیار امیرالمومنین,

حجت الاسلام سید محمد حسین راجی با اشاره به شخصیت حضرت امیر المومنین (ع) اظهار کرد: حضرت علی (ع) کمالات بسیار زیادی داشتند و بهتر است بگوییم دارند، یکی از کمالات ایشان همین محل تولد ایشان است که در بهترین مکان متولد شده اند که تا کنون هیچ بشری در آن متولد نشده است.

,

 

,

وی افزود: در بهترین مکان به شهادت رسیدند یعنی در محراب عبادت، در بهترین شب ضربت خورده و در بهترین شب به شهادت می رسند، بهترین بانوی تاریخ همسر ایشان است که این از فضائل ایشان است.

,

 

,

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برخی از کمالات امیرالمومنین (ع) وجود دارد که ما می توانیم قطره ای از دریای کمالات ایشان را داشته باشیم، گفت: ایشان به ظاهر ویژگی های متضاد را در کنار یک دیگر قرار دادند که از جمله آن ها مهربانی و مروت در کنار صلابت و قاطعیت است، مورد اول در مقابل انسان های ضعیف است و مورد دوم در مقابل دشمنان بود.

,

 

,

وی ادامه داد: عدالت طلبی، مبارزه با فساد، دستگیری از ضعفا و کمک به افراد ناز مند از سایر ویژگی های امام علی (ع) بود که شیعیان ایشان باید همواره دنبال رو راه ایشان باشند تا بتوانیم حکومت علوی را در جهان گسترش دهیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه