اخبار داغ

بقاع متبرکه؛ بهترین ظرفیت گردشگری در خنداب

بقاع متبرکه؛ بهترین ظرفیت گردشگری در خنداب
شهرستان خنداب در کنار اماکن تاریخی و گردشگری دارای اماکن و مزیت های مهم در زمینه گردشگری مذهبی است که  هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ شهرستان خنداب در کنار اماکن تاریخی و گردشگری دارای اماکن و مزیت های مهم در زمینه گردشگری مذهبی است که  هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , دیار آفتاب, ؛ شهرستان خنداب در کنار اماکن تاریخی و گردشگری دارای اماکن و مزیت های مهم در زمینه گردشگری مذهبی است که  هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می کنند.,

انگیزه‌های مذهبی چون بازدید از اماکن مقدس، زیارت بقعه‌های متبرکه، به جای‌آوردن مناسک مذهبی یا حتی ادا کردن نذورات، همواره جریان‌ عظیمی از گردشگری مذهبی را در بسیاری از کشورها به ویژه ایران شکل داده است. زیارت امامان و امامزادگان به اندازه‌ای حائز اهمیت است که می‌توان از آن به عنوان پل ارتباطی میان بنده و خالق یاد کرد.

,

امامزاده آمنه خاتون(س)

, امامزاده آمنه خاتون(س),

امامزاده آمنه خاتون(س) بنا به گفته اهالی این منطقه از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است که در ۳۰۰ متری روستای «استوه» بخش قره‌چای قرار گرفته و مکانی زیبا برای گردشگری است، در حال حاضر درب قدیمی این امامزاده در موزه چهار فصل اراک نگه‌داری می‌شود.

,

ساختمان این امامزاده از جنس سنگ، آجر با پوشش سیمان است. این بنا متشکل از گنبد، دو ایوان و دو گلدسته است. بر اساس نوشته‌ای که روی ضریح قدیمی این بنا به یادگار مانده، قدمت اصلی این بقعه مربوط به سال ۵۱۲ هجری شمسی است.

,

مزار ۲۰ شهید دوران جنگ تحمیلی در کنار این بارگاه مطهر نورانیت ویژه‌ای به این مکان بخشیده است.

,

,

, , , ,

,

, , , ,

آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع)

, آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع),

امامزاده ابراهیم(ع) از نوادگان حضرت ابوالفضل(ع) است که در دهستان جاورسیان، روستای «نوده» واقع شده است.

,

بنای اولیه این امامزاده از خشت، گل و سیمان بوده که به مرور زمان بافت این بنا دچار فرسودگی شده بود اما در سال‌های اخیر قسمت‌هایی از ساختمان این امامزاده بازساری شده است.

,

بنای بازسازی شده امامزاده شامل گنبد، گلدسته، فضای حرم و  3 شبستان‌ همجوار است. که در ایام مختلف سال پذیرای زائرانی از شهرهای دور و نزدیک است که این امامزاده را برای زیارت بر می‌گزینند.

,

,

, , , ,

 

,

,

, , , ,

 

,

,

, , , ,

,

, , , ,

امامزاده محمد مسعود(ع)

, امامزاده محمد مسعود(ع),

امامزاده محمد مسعود(ع) از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است که در مرکز شهر خنداب و در ۱۰۵ کیلومتری شمال غربی اراک قرار دارد.

,

در ۱۰۵ کیلومترى شمال غربى اراک

,

بنای ساختمان این امامزاده شامل حرم، شبستان‌های جانبی، ایوان و گنبدی است که از سنگ و کاشی با طرح‌های فیروزه‌ای ساخته شده و به گفته اهالی این منطقه بیش ۳۰۰ سال قدمت دارد.

,

بنای ساختمان این امامزاده مربوط به دوران صفویه و پهلوی اول است، که با گذشت زمان و فرسوده شدن بنای قدیمی، با کمک خیرین و از محل بودجه‌های استانی این بنا را مرمت کرده‌اند.

,

امامزاده محمد مسعود(ع) در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ به ثبت آثار ملى و تاریخى ایران رسیده است، کتیبه‌ 300 ساله این امامزاده از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر خنداب محسوب می‌شود.

,

,

, , , ,

,

, , , ,

امامزادگان ابوالحسن(ع) و  آمنه خاتون(س)

, امامزادگان ابوالحسن(ع) و  آمنه خاتون(س),

امامزادگان ابوالحسن(ع) و آمنه خاتون(س) از نوادگان امام زین العابدین(ع) هستند که در ۱۱ کیلومترى شمال شهر خنداب و 2 کیلومترى جنوب روستاى دیزآباد قرار دارد و با توجه به معجزات و کرامات متعدد، این امامزادگان ملجأ بسیاری از اهالی منطقه است. ‌

,

ساختمان بقعه این امامزاده شامل دو بخش قدیم و جدید است و جنس مصالح به کار رفته در این بنا عموما از سنگ و گچ بوده و دارای ۴ طاق قوسی شکل مزین به خط برجسته کوفی است.

,

مساحت حرم این امامزادگان به بیش از ۲۵ مترمربع می‌رسد و قدمت این امامزاده ۴۰۰ سال و بنای آن مربوط به دوران قاجاریه است.

,

 آستان مقدس این امامزادگان در ۲ مرداد سال ۱۳۸۷ به ثبت آثار ملی ایران رسیده و در حال حاضر ضریح این امامزادگان در دست ساخت است.

,

,

, , , ,

,

, , , ,

,

, , , ,

امامزاده اسماعیل(ع)

, امامزاده اسماعیل(ع),

امامزاده اسماعیل(ع) از نوادگان امام زین العابدین(ع) است که در مجاورت روستای آقداش (توابع بخش قره‌چای شهرستان خنداب) قرار دارد، همجواری این امامزاده با رودخانه قره‌چای و کوه لجور زمینه مناسبی برای بازدید گردشگران فراهم کرده است.

,

ساختمان این امامزاده شامل حرم، شبستان، گنبد و یک زائرسرای قدیمی است که از قدمت دقیق آن اطلاعات زیادی در دست نیست اما بر اساس گفته اهالی روستا مربوط به دوران معاصر است.

,

بنای اولیه این بقعه از خشت و گل بوده است که پس از تخریب بنای جدید امامزاده احداث شد و درب قدیمی کتیبه‌دار این امامزاده در حال حاضر در اختیار معتمدان محلی است.

,

,

, , , ,

,

, , , ,

امامزاده شاهور(ع)

, امامزاده شاهور(ع),

امامزاده شاهور(ع) از نوادگان امام موسی ابن‌جعفر(ع) است که در بخش مرکزی شهرستان خنداب، دهستان دهچال، روستای «قلعه‌چی» قرار دارد.

,

بقعه ساختمان این امامزاده از سنگ و خشت ساخته شده و شامل دو ایوان، حرم، شبستان و گنبد است که از قدمت آن به گفته اهالی این روستا نزیک به ۲۰۰ سال می‌گذرد.

,

بنای ساختمان امامزاده شاهور مربوط به دوران صفویه و قاجاریه بوده که متاسفانه به دلیل فرسودگی و عدم رسیدگی در حال تخریب است.

,

این بنا در سال ۱۳۸۵ به ثبت آثار ملّى و تاریخى ایران رسیده است.

,

,

, , , ,

,

, , , ,

امامزاده خضربن زکریا(ع) 

, امامزاده خضربن زکریا(ع) ,

امامزاده خضربن زکریا(ع) از نوادگان امام زین العابدین(ع) است که در روستای «شهید» دهستان سنگ سفید قرار دارد.

,

مقبره این امامزاده چند سالیست که بازسازی شده است.

,

,

, , , ,

امامزاده شاهزاده احمد(ع)

, امامزاده شاهزاده احمد(ع),

امامزاده شاهزاده احمد(ع) از نوادگان امام زین العابدین(ع) است که مقبره این امامزاده بالای کوهی در یک کیلومتری روستای «درمن» از توابع بخش قره‌چای شهرستان خنداب قرار دارد.

,

بنای تخریب شده این امامزاده در دست بازسازی است.

,

,

, , , ,

امامزاده سید علی حسین(ع)

, امامزاده سید علی حسین(ع) , امامزاده سید علی حسین(ع) ,

امامزاده سید علی حسین(ع) از نوادگان امام‌موسی کاظم(ع) است، این امامزاده در مسیر جاده خنداب-ملایر واقع شده است.

,

بقعه قدیمی این امامزاده تخریب و بازسازی شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه