اخبار داغ

آغازکوچ بهاره عشایر به سپیدان

آغازکوچ بهاره عشایر به سپیدان
ازاواسط فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ماه کوچ بهاره عشایر به سمت مراتع ییلاقی این شهرستان به طول می انجامد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مارگون ؛باتوجه به عدم بارش های بهاری وگرم شده هوای وسرسبز شدن چراگاههای ومراتع در مناطق  وارتفاعات شهرستان سپیدان ، آغاز کوچ بهاره عشایر به سمت مراتع ییلاقی این شهرستان  شروع می شود، که از اواسط فروردین ماه، تا اواخر اردیبهشت ماه به طول خواهد انجامید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مارگون,

کوچ عشایر با تمام زیبایی‌ها و جذابیت‌هایی که دارد، اما در کنار این زیبایی ها متاسفانه گاهی اوقات شاهد صحنه های دلخراش می باشیم که رنج سفر رابرای عشایر صد چندان می کند  یکی از این معظلات عبور عشایر درجاده  ها به علت نبود راه های مناسب  وبوجود آمدن مشکلات ازقبیل تصادفات جاده ای وترافیکی راشاید بتوان به عنوان جدی ترین خطروآسیب کوچ عشایر دانست .

,

 باتوجه به گرم شدن هوا پیش بینی خواهد شدکه در بهار امسال جمعیت خانوارعشایری کوچ کننده به مراتع شهرستان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد . حال نکته ای که حائز اهمیت خواهد بود این است که باورود عشایر به مراتع شهرستان مورد استفاده عشایر قرار می گیرد .

,

یکی از مشکلات اساسی وعمده که وجود دارد نبود مسیری برای حرکت دامهای عشایر که در جاده ها متاسفانه باعث تلفات وتصادفات جاده ای می شود  .

,

حرکت دامها به صورت گروهی در جاده ها ودرمسیرهای پرتردد در اوایل صیح ویادر هنگام غروب آفتاب باعث ایجاد خطرات وزیانهای مالی وجانی فراوانی در طول سالیان متمادی گردیده است .

,

 هر چند هرساله برای تامین امنیت مسیر های تردد کوچ نیز مکاتباتی با ارگان‌های ذیربط باید صورت می گیرد.

,

ولی کوچ عشایر با تمام زیبایی‌ها و جذابیت‌هایی که برای خود عشایر و سایر جوامع اعم از شهری و روستایی دارد، از سختی‌ها و مشقت‌های بسیاری برخوردار است به طوری که اکثر مسیر ایل‌راه‌ها از مناطق کوهستانی و صعب‌العبور می‌گذرد که این امر خطرات خاص خود را داشته و از آنجا که برخی از مواقع نیز مسیر ایل‌راه‌ها از میان زمین‌های کشاورزی شهرها و روستاهای واقع در مسیر ایل‌راه می‌گذرد، منازعات و تنش‌های اجتماعی را میان عشایر و مردم آن شهرها و روستا‌ها به همراه دارد که همین امر سبب شده است تا در چند سال اخیر، شاهد کاهش کوچ عشایر به روش سنتی بوده ایم به طوری که در حال حاضر عشایر بدلیل دوری از خطرات احتمالی به منظور کوچ از وسایل حمل و نقل استفاده می‌کنند.

,

اما درپایان با توجه به وقوع حوادثی ناگوار در مسیر های مواصلاتی که بعضا به خسارت جانی ومالی شدید می انجامد لازم است تمام دستگاه های متولی اهتمام لازم را در برقراری شرایط امن برای جاده ها وکوچ رو ها انجام دهند. حال این نکته حائز اهمیت است کاش مسئولان دستگاههای ذیربط برای کاهش خطرات احتمالی برای این قشر زحمت کش کلاسهای آموزشی و همچنین تعیین مسیر را مشخص می کردند تا ما شاهد مشکلات جاده ای وخدای ناکرده خسارات مالی وجانی نباشیم .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه