اخبار داغ

جایزه ادبی من بوکر نویسنده تایوانی را راضی به تغییر ملیت کرد

جایزه ادبی من بوکر نویسنده تایوانی را راضی به تغییر ملیت کرد
پس از فشار های اعمال شده پکن بر سازمان دهندگان جایزه های مربوط به هنر و ادبیات، نامزد جایزه من بوکر، ملیت خود را از تایوانی به چینی تغییر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نگارانه؛ پس از فشار های وارد شده توسط پکن، وو مینگ ملیت خود را به چینی تغییر داد.پس از فشار های اعمال شده پکن بر سازمان دهندگان جایزه های مربوط به هنر و ادبیات، نامزد جایزه من بوکر، ملیت خود را از تایوانی به چینی تغییر داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نگارانه؛,

نام وو مینگ-یی در لیست نامزدان جایزه من بوکر در این ماه به چشم می خورد و او در صفحه شخصی فیس بوکش این چنین نوشت:« اگر چه این اولین قدم حضور من در این لیست است، اما باعث خوشحالی من می شود و بیشتر به دلیل اینکه ملیت من در این لیست به عنوان تایوانی ثبت شده افتخار می کنم. امیدوارم این رمان به خوانندگان اجازه دهد تا بیشتر با تاریخ، دیدگاه و روحیه تایلند آشنا شوند.»

,

کمی بیش تر از دو هفته بعد، ملیت او در وب سایت من بوکر مبنی بر اینکه 200 مایل (300 کیلومتر) به طرف شرق چین هم متعلق به این کشور است تغییر یافت.

,

وو در صفحه فیس بوکش نوشت که تغییر ملیت او در لیست بازتابی در موقعیت شخصی او نداشته و گفت که او دیدگاه خود مبنی بر این تغییر را به من بوکر اعلام می کند. سپس بعد از این ماجرا صفحه فیس بوک من بوکر با انتقادات شدیدی روبرو شد.

,

یکی از منتقدان نوشت:« ملیت بخش مهمی از هویت یک فرد است. یک سازمان که به خلاقیت یک فرد احترام می گذارد باید به ملیت او نیز احترام بگذارد و ملیت فینالیست خود را تایید کند.»

,

مسئولان من بوکر در روز سه شنبه اعلام کردند که به دنبال روشن کردن قضیه از طرف وزارت امور خارجه انگلستان به عنوان یک مقام رسمی در تایوان هستند. به گفته سخنگو ترودو اسپرویت این صحبت در میان سازمان دهندگان بوده که تایوان و چین از نظر سیاسی با هم مشکلی ندارند. اسپرویت تایید کرد که این سازمان دندگان شکایاتی از سفارت چین دارند.

,

وی گفت:« ما از این موضوع آگاهیم که وو مینگ-یی خود را به عنوان یک فرد تایوانی شناخته و از این کار خود نیز آگاه است.» وو در روز دوشنبه به مسئولین گاردین گفته که منتظر روشن شدن این قضیه خواهد ماند.

,

رمان او که نامزد دریافت جایزه من بوکر است دوچرخه دزدیده شده نام دارد. این کتاب داستان فردی را روایت می کند که در طی بازسازی دوچرخه های عتیقه به دنبال پد خود می گردد. این داستان تاریخ مدرن تایوان را بازگو می کند.

,

تا به الان نزدیک به شش دهه از فرار ارتش ملی ناسیونالیست چین به جزیره در سال 1949 می گذرد و از زمان تایوان توانسته انتخاباتی دولتی، مالی،نظامی و دیپلماتیک داشته باشد. البته هنوز استقلال رسمی کشور اعلام نشده است.

,

در طول سال گذشته، چین فشار های زیادی بر شرکت های خارجی وارد کرده که تایوان را به عنوان یک کشور می دانستند. شرکت های هواپیمایی لافتهانس در آلمان و شرکتی دیگر در بریتانیا جزو این شرکت ها هستند.

,

پکن همچنین افرادی را که تایوان را به اشتباه وارد بازار داخلی می کنند مجازات می کند. اخیرا پکن فیلمی تایوانی را متهم کرده و ادعا می کند که بازیگر نقش اصلی این فیلم استقلال تایوان را  پشتیبانی می کند.

,

برایان اسکرارت محققی در آموزشگاه ادبیات و فسلفه چین در تایپه پایتخت تایوان گفت:« چین قبلا هم از هنر و فرهنگ برای به اجرا در آوردن این سیاست استفاده کرده است. چین بزرگترین مخاطبان فرهنگ چینی را دارد، که همین موضوع می تواند به آن ها صدمه بزند.»

,

وو صحبت در مورد این موضع را رد کرد و روزنامه نگاران را به کار قبلیشان دعوت کرد. دو سال پیش هنگام بازدید از یک مدرسه در ماکائو، دانش آموزی از او درباره روابط چین و تایوان پرسید. وو در پاسخ بسیار با دقت صحبت کرد و از کلماتی بی طرف در صحبت خود استفاده کرد.

,

او گفت:« از نظر من، اکثر جوانان مثل من به برگشت به چین فکر نمی کنند. آن ها در یک محیط جدید فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زندگی می کنند.»

,

منبع: گاردین/ سوم آوریل

, گاردین,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه