اخبار داغ

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اهواز:

پلمپ قهوه‌خانه‌های اهواز، تنها راه حل در وضعیت فعلی این اماکن است/ دادستانی و اداره اماکن برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه ورود کنند

پلمپ قهوه‌خانه‌های اهواز، تنها راه حل در وضعیت فعلی این اماکن است/ دادستانی و اداره اماکن برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه ورود کنند
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اهواز با بیان اینکه اکثر قهوه‌خانه‌های اهواز با تغییر کاربری املاک مسکونی ایجاد شده‌اند، گفت: این اماکن قابلیت نصب سیستم‌های اعلام و اطفای حریق را ندارند و پلمپ آنها تنها راه حل در وضعیت فعلی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب: بامداد 14 فروردین امسال نخستین حادثه تلخ برای خوزستانی‌ها در سال 97 رقم خورد و 11 نفر به دلیل خصومت شخصی پسری 16 ساله با شوهر خاله خود طعمه حریق شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب,

برخی از ساکنان منطقه کوی علوی تعلل آتش نشانان در اعزام گروه اطفای حریق را عامل گسترش حادثه می‌دانند و برخی دیگر می‌گویند که امکانات آتش نشان برای مقابله با حوادث اینچنینی دچار کمبود است. یکی از اعضای شورا هم خالی بودن معاونت آموزش و پیشگیری از معاون را یکی از عوامل بروز حادثه معرفی می‌کند و چندین سوال دیگر که مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس آنها را پاسخ می‌دهد.

,

کمتر از 4 دقیقه در محل حریق حاضر شدیم

, کمتر از 4 دقیقه در محل حریق حاضر شدیم,

علی تراب‌پور می‌گوید: آتش نشانی مجهز به سیستم ضبط مکالمات است و این سیستم مشخص می‌کند که ما پس از اطلاع یافتن از موضوع آتش سوزی تیم‌های اطفای حریق را اعزام و در کمتر از 4 دقیقه در صحنه حاضر شدیم.

,

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه خودروهای آتش نشانی چرا به محل حریق نزدیک نشدند، عنوان می‌کند: حضور خودروها در نزدیکی محل حریق الزامی نیست چرا که شیلنگ آتش نشانی 20 تا 60 متر است و فقط کافی است که ماشین در محل استقرار پیدا کند. کمبود امکانات در سازمان داریم اما در این حادثه ما کمبودی نداشتیم.

,

کمبودهای آتش نشانی با نیروهای حمایتی جبران می‌شود

, کمبودهای آتش نشانی با نیروهای حمایتی جبران می‌شود,

وی می‌افزاید: با توجه به تجربیات گذشته مرکز ارتباطات آتش نشانی به غیر از ایستگاه 200 کمپلو دو ایستگاه دیگر را برای امدادرسانی و اطفای حریق به محل حادثه اعزام کرد. کمبودهای آتش نشانی با نیروهای حمایتی جبران می‌شود.

,

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اهواز درباره خلاء در معاونت آموزش و پیشگیری این سازمان بیان می‌کند: براساس چارت مصوب ما معاونت آموزش و پیشگیری داریم و یکی از اصول پیشگیری هم تدابیر ایمنی سطح شهر است.

,

وی می‌گوید: براساس مصوبه سال 93 هیئت وزیران موظف به بازرسی از کلیه اماکن تجاری، اداری و عمومی هستیم اما مشکل ما این است که اکثر قهوه‌خانه‌های اهواز بدون مجوز دایر شده‌اند و اگر مجوز کسب داشتند واداره اماکن نیروی انتظامی آنها را به شهرداری معرفی می‌کرد، بدون شک سازمان آتش نشانی از این اماکن بازدید و دستورالعمل ایمنی صادر می‌کرد.

,

, ,

قهوه خانه به انباری از باروت تبدیل شده بود

, قهوه خانه به انباری از باروت تبدیل شده بود,

تراب‌پور می‌افزاید: متأسفانه خطر آتش سوزی قهوه خانه‌ها در خیابان انوشه و کوی سید خلف هم وجود دارد و با توجه به دکور چوبی، این اماکن خطر بلقوه‌ای دارند. در همین قهوه خانه نوارس هم دکور چوبی، حصیر، کپر و سقف آن از پشم شیشه بود و بعد از آتش سوزی به حالت انباری از باروت تبدیل شده بود.

,

وی درباره بازار کیان بیان می‌کند: در این حادثه بازار زیاد موثر نبود اما اگر اتفاقی در این بازار بیفتد، سازمان آتش نشانی برای امداد رسانی با مشکل مواجه می‌شود چرا که سیستم برق آنها 220 ولت و سایه‌بان آنها از حصیر و کپر است و مواد اشتعال‌زای زیادی در این بازار داریم.

,

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اهواز می‌گوید: آتش قهوه خانه نوارس در کمتر از 15 دقیقه کنترل شد اما چون محل به انباری از باروت تبدیل شده بود، خیلی زود افراد حاضر در قهوه خانه جان دادند.

,

لزوم ورود دادستانی و اداره اماکن برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه

, لزوم ورود دادستانی و اداره اماکن برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه,

وی می‌افزاید: اداره اماکن نیروی انتظامی، دادستانی و مسئولان شهر باید فکر ویژه‌ای برای این قهوه‌خانه‌ها کنند. در لشکرآباد هم به خاطر معابر کم عرض و شلوغ اگر حادثه‌ای رخ دهد برای امداد رسانی با مشکل مواجه می‌شویم و ایمنی اماکن اصلاً رعایت نشده است.

,

تراب‌پور عنوان می‌کند: براساس استانداردها اولین الزام اماکن عمومی و تجاری نصب سیستم اعلام حریق است و در حوادث عمدی که خود شخص با مواد اشتعال‌زا اقدام به آتش زدن می‌کند، آتش به سرعت گسترش پیدا می‌کند به همین دلیل بعد از سیستم اعلام حریق نیاز به سیستم اطفای حریق استیلر وجود دارد.

,

پلمپ قهوه‌خانه‌ها، تنها راه حل در وضعیت فعلی این اماکن است

, پلمپ قهوه‌خانه‌ها، تنها راه حل در وضعیت فعلی این اماکن است,

وی می‌گوید: مشکل اینجا است که 99 درصد قهوه‌خانه‌های مناطقی مانند کوی علوی، لشکرآباد و سید خلف در اماکنی ساخته شدند که کاربری آنها مسکونی است و بعد با یک سری تغییرات به حالت تجاری تبدیل شده‌اند به همین دلیل قابلیت اجرا کردن سیستم‌های اعلام و اطفای حریق در این اماکن وجود ندارد.

,

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اهواز می‌افزاید: یکی از موارد مهم در اماکن تجاری وجود 2 راه ورودی و خروجی است و املاک فعلی به دلیل کاربری مسکونی قابلیت احداث دو راه ورودی و خروجی را ندارند.

,

وی بیان می‌کند: چون کاربری این اماکن مسکونی است، تنها راه حل در وضعیت فعلی پلمپ این محل‌ها است اما افراد زیادی از این طریق کاسبی می‌کنند و باید مسئولان ما از جمله دادستانی، اداره اماکن، شهرداری، فرمانداری و حتی استانداری به فکر راه حلی در این زمینه باشند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه