اخبار داغ

طمع ورزی بی سابقه به هویت سترگ لرستان / طرح نخ نمای اختلاف افکنی بین قومیت ها

طمع ورزی بی سابقه به هویت سترگ لرستان / طرح نخ نمای اختلاف افکنی بین قومیت ها
خناسان براساس طرح نخ نمای اختلاف افکنی، سعی دارند احساسات و عواطف قومیت ها را تحریک نمایند شاید از قِبَل آن به اهداف تجزیه طلبانه خود برسند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیر افلاک این روزها که بیگانگان و واسطه های آنها در یک طمع ورزی بی سابقه موجودیت و هویت سترگ لرستان که شامل لر، لک و بختیاری است را نادیده گرفته و به آن به عنوان لقمه ای چرب و لذیذ چشم دوخته اند و برآنند که ظرفیت ها و قابلیت های آن را به نفع اهداف سیاسی و شیطانی خود و یا به نام قومی دیگر مصادره و یا به یک جغرافیای خودساخته الحاق نمایند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک,

 

,

رسانه استانی صدا و سیما هوشمندانه و با نگاه نافذ خود از اصالت، فرهنگ و تمدن کهن این خطه پاسداری و صیانت می نماید که گویا این رویکرد صواب به ذائقه واسطه ها یا پادوهایی که احتمالاً به قیمت اختلاف و تفرقه افکنی مزد می ستانند خوش نیامده که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اعتماد و رضایت مردم از این رسانه پیشرو را هدف قرار داده اند.

,

 

,

در این باره ذکر چند نکته ضروری است:

,

1 ـ پس از حوادث ساختارشکنانه آشوبگران در دی ماه سال 96 که خارج از مرزها حمایت و هدایت می شد و ابتدا در پوشش مطالبات معیشتی شروع و سپس به تخریب اموال عمومی و دولتی و کشته سازی و هدف قراردان جان و مال مردم منجر شد، شبکه افلاک با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی توانمند و مستعد خود توانست با اطلاع رسانی به موقع و صحیح، بافته های طراحان این فتنه را پنبه کند و ریشه این التهابات منافقانه را بخشکاند و با یک رویکرد افشاگرانه و مستند سازی از چگونگی شکل گیری این حرکتِ ضدانقلابی و ضد دینی، عوامل پشت صحنه آن را برملا سازد.

,

 

,

درپی آن به نظر می رسد این فضاسازی ها عقده گشایی و تلافی جویانه است؛ به این دلیل که در عملیات روانی آشوب های دی ماه 96، این رسانه صدا و سیمای لرستان بود که پیروزشد و اجازه نداد آنان بتوانند کارنامه ای قابل قبول نزد اربابان خود ارائه دهند و آن طراحی عظیم که سران آن مثلث شوم (رهبر معظم انقلاب آن را به تفضیل بیان فرمودند) از آن حمایت کردند ناکام و ابتر ماند.

,

 

,

2 ـ در ارزیابی های گوناگونِ رسانه ملی که برخاسته از نظر سنجی های دقیق و علمی و بازخورد تولید و پخش برنامه های صدا، سیما و خبر مرکز لرستان است، این نتیجه به دست آمده که صدا و سیمای مرکز لرستان از جمله موفق ترین شبکه های استانی است که همواره درصدر شبکه های 33 گانه از لحاظ میزان مخاطب، اعتماد و رضایت قراردارد.

,

 

,

علاوه بر این،  شبکه افلاک، رادیو و خبر مرکز لرستان همواره در جشنواره استانها، جشنواره حقیقت، جشنواره عمار و جشنواره های بین المللی از جمله رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه، صاحب امتیاز، صاحب مقام و نام آشنا بوده و هست و هیچ سالی نبوده که شایسته تقدیر نباشد.

,

 

,

در حوزه فنی نیز مرکز لرستان از لحاظ بخش برودکست و به روزآوری امکانات و تجهیزات و کیفیت و کمیت آن  در میان مراکز 33 گانه رتبه اول را داراست.

,

 

,

عده ای می خواهند این شبکه محبوب و نام آشنا که توفیقات آن روز به روز بیشتر می شودرا با غرض ورزی ها وکینه توزی ها نزد افکار عمومی به باد انتقاد بگیرند شاید بتوانند از غبار پاشیدن بر این حقیقتِ غیرقابل کتمان، طرفی بربندند و یا از اعتماد و رضایت مخاطبان آن بکاهند که اگر اندکی هم در این مسیر موفق شوند همان اندک را هم برای خود غنیمت می دانند.

,

 

,

3 ـ تمسک به کمپین های خودساخته در فضای مجازی با سوءاستفاده از احساسات قومی و قبیله ای ترفند یا حربه دیگری است که این روزها در قالب لر و لک بروز و ظهور یافته و دستمایه قرار گرفته است.

,

 

,

این اختلاف افکنی های محلی و عشیره ای که صداقت مردم لر را با ساده لوحی و واپس گرایی اشتباه گرفته و بر آن موج سواری می کنند گویی ریشه در همان توطئه های استعمار پیر دارد که از عوامل محلی برای ترور رئیسعلی دلواری در قبال اخذ مواجب کمک گرفت.

,

 

,

لرها و لک ها قرن هاست که در کنار هم مسالمت آمیز و به بهترین وجه ممکن زیسته اند و در شادی ها و غم ها یک سرود و یک مویه داشته و با یک لباس واحد به نام شال و ستره در تنگنای حوادث، پشت به پشت هم ایستاده و نام قوم لر را معنا نموده اند.

,

 

,

در آئین عزاداری سالار شهیدان بارها دیده ایم که لرها مویه های لکی و لک ها نوحه های لری را هم سُرایی نموده که این حاکی از امتزاج فرهنگی و قرابت معنوی و فکری آنها بوده و همگان زیر یک علم، هدف معینی را فرا راه خود دیده اند.

,

 

,

خناسان اکنون براساس طرح نخ نمای اختلاف افکنی، سعی دارند احساسات و عواطف قومیت ها را تحریک نمایند شاید از قِبَل آن به اهداف تجزیه طلبانه خود برسند.

,

 

,

در این میان شبکه استانی صدا و سیمای لرستان گویش لری را دراین استان پاس داشته و رنگین کمانی از همه لهجه ها و گویش ها را در برنامه های متعدد در قالب شعر، موسیقی، مصاحبه، تماس های مردمی و گفتمان مجریان به منصه ظهور رسانده است.

,

 

,

حال که بیش از 40 سال از عمر پخش محلی رادیو و تلویزیون و بیش از 15 سال از عمر شبکه افلاک و 20 سال از عمر شبکه صدای لرستان می گذرد این رویه مثل قبل ادامه داشته و اکنون رویکرد دیگری اتخاذ نشده است که عده ای نتوانند آنرا برتابند.

,

 

,

از طرفی پوشش جغرافیایی و پردازش به ظرفیت های استان تنها و تنها در گویش و لهجه خلاصه نمی شود. در این باره نیز صدا و سیمای لرستان با وارد شدن به عرصه های حرفه ایِ تولیدِ تله فیلم، سریال و مستند، توانسته است پاسدار میراث تاریخی، فرهنگی و طبیعی این مرز و بوم باشد.

,

 

,

تولید مستند «راه بی عبور» حکایت محرومیت های مردم عشایر میان کوه شرقی، تولید «مستند بلند اشترانکوه» برای معرفی زیست بوم اشترانکوه در حوزه های الیگودرز، ازنا و دورود، تولید مجموعة «مستند شهید بروجردی» و سرداردان شهیدی مثل میرشاکی، سعیدی، مصطفی زاده،  سرتیپ نیا، شکارچی و حسنوند برای معرفی این اسوه های ایثار و مقاومت، تولید سریال «نزدیکی های بهشت» به منظور شناساندن ظرفیت های گردشگری لرستان، تولید «مستند داروهای گیاهی»، تولید مجموعة مستند «با سیمره»، تولید «مستند شیرز»، تولید مستند بلند «محراب کوه دلفان» و در دست تولید بودن سریال «پسران آفتاب» که به زندگی سرداران شهید میرشاکی در خطة قهرمان پرور الیگودرز می پردازد تنها و تنها بخشی از تولیدات حرفه ای شبکهء افلاک با رعایت تنوع جغرافیایی استان لرستان است  که توزیع مناسبی در سراسر استان داشته است.

,

 

,

پردازش به مشکلات روستاها با سفر به نقاط دور دست در همه شهرستانها و پخش مطالبات آنها با گویش و لهجه خودشان سال هاست در رادیو و تلویزیون مرسوم است.

,

 

,

پخش موسیقی های متنوع نواحی لرستان نیز در رادیو و تلویزیون در فرآیند تولید و پخش 24 ساعته از دیگر عواملی است که توان بازدارندگی در مقابله با استیلای فرهنگی برای استحاله قوم لر را بالا برده است و از ایجاد گسست فرهنگی جلوگیری نموده است.

,

 

,

رسانه استانی صدا و سیما همچون نخ تسبیح اتحاد، همبستگی و همدلی است که با تمسک به هنجارها و باورهای مذهبی و فطری و تکیه بر پیشینه دراز دامن فرهنگ و تمدن قوم لر، چتری وحدت بخش و هم افزا با رسانه های مکمل و نوپدید گسترانده است.

,

 

,

با بهره گیری از فناوری پیشرفته صدا و سیمای استان لرستان می رود تا به رسانه ای تعاملی وهوشمند مبدل شود که خود گامی مهم در راه توجه به نظر مخاطبان است.

,

 

,

به نظر می رسد این توفیق ها و پیشرفت ها در رسانه استانی صدا و سیما، شایسته افتخار، تقدیر و تشویق است نه شماتت، عتاب، نکوهش وناسپاسی وآنچه که ازتنگ نظری و خودکم بینی و تحقیرها بر سراین استان آمده بسی بیشتر از آن است که بگوئیم دیگران کم توجهی نموده و یا ما را نادیده گرفته اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه