اخبار داغ

در گفتگو با حجت‌الاسلام شمس‌الدین مطرح شد؛

انتقاد از ورود افراد غیرمتخصص به موضوع «شرف‌الشمس»/ اقبال افراطی به مسائل ماورایی راه حل مشکلات نیست

انتقاد از ورود افراد غیرمتخصص به موضوع «شرف‌الشمس»/ اقبال افراطی به مسائل ماورایی راه حل مشکلات نیست
رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان ضمن تأیید اصل مسأله «شرف‌الشمس»، از ورود افراطی افراد به این دست مسائل، جایگزینی آن با اصول و نیز ورود افراد غیرمتخصص به این مسأله انتقاد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شمس‌الدین، رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت به ارائه توضیحاتی پیرامون روز موسوم به «شرف‌الشمس» پرداخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

شمس‌الدین در ابتدای این گفتگو تأکید افراطی بر مسائل حاشیه‌ای و به متن آمدن برخی از مسائل نسبتا مهجور را اتفاقی سوال‌برانگیز خوانده و افزود: به نظر می‌رسد در شرایطی که مردم نمی‌توانند مسائل و مشکلات خود را از طرق عادی حل کنند به دنبال مسائل محیرالعقولی می‌گردند که این مشکلات را از سر آنان بردارد.

,

وی ضمن انتقاد از ورود افراد غیرمتخصص به مسائل دینی، درباره اصالت مسأله «شرف‌الشمس» اظهار داشت: روز نوزدهم فروردین‌ماه برای منجمان مسلمان روز بسیار مهمی بوده و هست.

,

مشاور استاندار سمنان با بیان این که شرف‌الشمس روزی است که مرکز جرم ظاهری خورشید به درجه 19 برج حمل یا فروردین برسد گفت: سخن منجمان مسلمان درباره شرف‌الشمس این بود که در سالیان طولانی به تجربه ثابت شده است که این روز، به ویژه در پاره‌ای از ساعات همچون خارج از بین‌الطلوعین و خارج از غروب آفتاب، برای انجام برخی اعمال روز خوش‌یمن و مبارکی است.

,

شمس‌الدین با اشاره به مستندات مربوط به اصالت شرف‌الشمس گفت: مرحوم ابوریحان بیرونی در کتاب «التفهیم» و مرحوم سیدعبدالله بوشهری در کتاب «السحاب‌الئالی» به تفصیل به مسأله «شرف‌الشمس» پرداخته‌اند.

,

وی با بیان این که علامه حسن‌زاده آملی در نکته دویست و هفتاد و هفتم از کتاب «هزار و یک نکته» مطالبی را در خصوص شرف‌الشمس آورده‌ است گفت: بر خلاف باور عموم که شرف‌الشمس را انگشتری می‌دانند، این عنوان به یک واقعه مربوط می‌شود و به نظر می‌رسد که درباره اطلاق عبارت «شرف‌الشمس» به انگشتری تسامحی صورت گرفته است.

,

شرف‌الشمس؛ یک روز خاص در تقویم شمسی و نام یک دعاست

, شرف‌الشمس؛ یک روز خاص در تقویم شمسی و نام یک دعاست, شرف‌الشمس؛ یک روز خاص در تقویم شمسی و نام یک دعاست,

رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان با اشاره به دعای نیم‌صفحه‌ای حضرت امیرالمومنین(ع) که آن را در این روز بر نگین انگشتری می‌نویسند گفت: بر این اساس، شرف‌الشمس افزون بر آن که یک روز خاص در تقویم شمسی است، نام دعایی است که از امیرالمومنین(ع) نقل شده است.

,

شمس‌الدین با استناد به سخنی از علامه حسن‌زاده آملی گفت: معظم‌له بیان داشته‌اند که پنج نام الهی «الله»، «جمیل»، «رحمان»، «مومن» و «نور» را نیز می‌‌توان جایگزین دعای مذکور کرد.

,

وی افزود: بر اساس آن‌چه گفته شد، اصل مسأله «شرف‌الشمس» به اثبات رسیده و خرافی نیست اما پرسش اصلی این‌جاست که چرا عده‌ای در فضای مجازی به طور افراطی به این مسأله ورود پیدا می‌کنند؟

,

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در ادامه با ناصواب خواندن اقبال افراطی به مسائل ماورایی در پی ناکام ماندن در حل و فصل مسائل و مشکلات روزمره گفت: در منقولات اسلامی داریم که بیماری به پیامبر اکرم(ص) مراجعه کرد و از ایشان خواست تا برای مداوای بیماری‌اش دعایی بنویسند اما پیامبر(ص) او را به حکیمی در مدینه ارجاع دادند و تأکید کردند که لازم است امور از مجاری عادی مورد پیگیری قرار بگیرد.

,

راه کسب روزی بیش‌تر؛ فعالیت و تلاش بیش‌تر است

, راه کسب روزی بیش‌تر؛ فعالیت و تلاش بیش‌تر است, راه کسب روزی بیش‌تر؛ فعالیت و تلاش بیش‌تر است,

شمس‌الدین تصریح کرد: اگرچه ما مسأله شرف‌الشمس را مسأله‌ای غیرخرافی، حقیقی و یقینی می‌دانیم اما کسی که بیمار می‌شود باید به پزشک مراجعه کند و کسی که به دنبال روزی بیش‌تر است باید فعالیتش را بیش‌تر کند؛ بنابراین امور ماورایی نباید ما را از امور عادی زندگی غافل کند، کما این که یک دانشجو یا دانش‌آموز نمی‌تواند در درس خواندن اهمال کند و با دعا سر جلسه امتحان حاضر شود!

,

وی اطاله برخی از این رویکردها را غیرنافع دانسته و افزود: به طور مثال در برخی از زمان‌ها همچون ایام اربعین مردم باید پیاده به زیارت سیدالشهداء(ع) بروند اما آیا در طول سال هم باید این روند تکرار شود؟ با این حساب، وظایف ما در حوزه کار، کسب، صنعت و تولید چه می‌شود؟

,

رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان با اشاره به برخی رویکردهای ناصواب در فضای مجازی در برجسته کردن پاره‌ای از مسائل دینی و غفلت از مسائل مهم‌تر گفت: پرسش ما این است که چرا در فضای مجازی درباره اثرات شگفت نماز شب و مسائلی همچون دوری از تهمت و چپاول و حیف و میل بیت‌المال کم‌تر سخن به میان می‌آید و در مقابل، افراد تحریک می‌شوند که به جای کار و تلاش صرفا به دعا متوسل شوند؟

,

شمس‌الدین افزود: این‌گونه استنادها به مسأله شرف‌الشمس مصداق کلمه حقی است که از آن اراده باطل شده است.

,

وی درباره چرایی هجوم مردم و حتی افراد تحصیلکرده به عرفان‌های نوظهور گفت: بسیاری از این افراد می‌خواهند مشکلاتشان را بدون تلاش و کوشش مضاعف و از راه میان‌بر حل و فصل کنند که این امر شدنی نیست.

,

حکایت شکایت همسر عثمان‌بن‌مظعون به امیرالمومنین(ع)

, حکایت شکایت همسر عثمان‌بن‌مظعون به امیرالمومنین(ع), حکایت شکایت همسر عثمان‌بن‌مظعون به امیرالمومنین(ع),

رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان در ادامه با بیان این که حضرت امیرالمومنین(ع) نام یکی از فرزندان خود را از شدت علاقه به شخصی به نام «عثمان بن مظعون»، عثمان انتخاب کرده بودند گفت: همسر چنین شخصیتی به امیرالمومنین(ع) مراجعه می‌کند و به ایشان اطلاع می‌دهد که عثمان‌بن‌مظعون در اثر سخنان حضرت امیر(ع)  درباره زهد و رفتار زاهدانه ایشان زندگی عادی را رها کرده و برای عبادت به کوه پناه برده است؛ حضرت امیر(ع) عثمان را نزد خود فراخواندند و او را از این روش منع کردند و تأکید کردند که باید دنیا و آخرت را در کنار هم مدنظر قرار داد.

,

شمس‌الدین با اشاره به جامعیت دین اسلام گفت: ما در ذکر قنوت خود که آیه‌ای از قرآن است، حسنه دنیا را بر حسنه آخرت مقدم می‌کنیم و این به معنای آن است که آخرت کسی آباد خواهد بود که وظایف خود را در دنیا به درستی به انجام رسانده باشد.

,

اهل‌بیت ما اهل خلق ثروت بودند

, اهل‌بیت ما اهل خلق ثروت بودند, اهل‌بیت ما اهل خلق ثروت بودند,

وی با یادآوری توصیه‌های رهبر انقلاب درباره تولید ثروت، رسانه‌ها را به پیگیری این توصیه فراخواند و گفت: رهبر انقلاب همگان و به ویژه ثروتمندان را به کارآفرینی و خلق ثروت بیش‌تر تشویق کرده‌اند؛ اهل‌بیتِ ما نیز همین‌گونه بودند کما این که امام صادق(ع) نخلستان آباد و بزرگی داشتند و عده زیادی در رکاب ایشان کار می‌کردند.

,

رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان در پایان، بار دیگر ضمن تأیید اصل مسأله «شرف‌الشمس»، از ورود افراطی افراد به این دست مسائل، جایگزینی آن با اصول و نیز ورود افراد غیرمتخصص به این مسأله انتقاد کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه