اخبار داغ

کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته ای/ از شناسایی مین های ضد نفر تا بهره گیری در بخش صنعت و برق

کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته ای/ از شناسایی مین های ضد نفر تا بهره گیری در بخش صنعت و برق
دانشمندان جوان ایران زمین ثابت کردند که می توان با هوش و ذکاوت بالا گامی بلند در عرصه های علمی و فناوری برداشت به نحوی که استفاده از انرژی هسته ای کاربردهای فراوانی در پی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، بیستم فروردین ماه سال 85 بود که خبر دستیابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد و دانشمندان جوان ایران زمین ثابت کردند که ایرانی می تواند با هوش و ذکاوت بالای خود بار دیگر گامی بلند در عرصه های علمی و فناوری بردارد و دانش هسته ای را برای ایران و ایرانی بومی کند.
در پی این خبر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش های افتخار آمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی این روز در تاریخ زرین کشورمان روز ملی فن آوری هسته ای نام گرفت تا یاد و نام شهدای دانشمند هسته ای که سند مظلومیت ایران اسلامی هستند برای همیشه در ذهن ها به یادگار بماند و از سوی دیگر نیز با توجه به اهمیت حوزه علم و فناوری خاکریز مستحکمی در برابر استکبار جهانی بسازیم.
 
کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته ای 
 کاربرد انرژی هسته ای در تولید برق: استفاده ازعلوم و فنون هسته ای در تولید برق از طریق نیروگاه اتمی از اهمیت بالایی برخوردار است ،جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به پایان پذیر بودن منابع فسیلی و روند روبه رشد توسعه اجتماعی و اقتصاد کشور،استفاده از انرژی هسته ای برای تولید برق را امری ضروری و لازم می دانند و ساخت چند نیروگاه اتمی ر ا از جمله سیاست های اصلی خود قرار داده است.

 کاربرد انرژی اتمی در پزشکی و اموربهداشتی: دانش هسته ای با دانش پزشکی پیوستگی ناگسستنی دارد به گونه ای که علم پزشکی بدون دانش هسته ای تعریف نشده است.درکشورهای پیشرفته صنعتی از این فناوری در علوم پزشکی استفاده می شود. درحال حاضر علاوه بر استفاده از انرژی اتمی در اشعه ایکس و کاربرد آن در دستگاههای رادیوگرافی و عکسبرداری در کشورمان درمان بیماریهای سرطان بارادیو داروها انجام می شود.

کاربرد انرژی هسته ای در بخش دامپزشکی و دامپروری: تکنیک های هسته ای در حوزه دامپزشکی موارد مصرفی چون تشخیص و درمان بیماری دامی ، تولید مثل دام ، تغذیه دام ، اصلاح نژاد ، بهداشت و ایمن سازی محصولات دامی و خوراک دام را دارد .

کاربرد انرژی هسته ای در دسترسی به منابع آب: تکنیک های هسته ای برای شناسایی حوزه های آب زیرزمینی ، هدایت آب های سطحی و زیر زمینی ، کشف و کنترل نشت و ایمنی سدها مورد استفاده قرار می گیرد . برای شیرین کردن آبهای شور نیز این انرژی کاربرد دارد .

کاربرد انرژی هسته ای در بخش صنایع غذایی و کشاورزی: از انرژی هسته ای در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی استفاده های بسیارفراوانی صورت می گیرد ، موارد عمده استفاده در این بخش عبارتست از جلو گیری از جوانه زدن محصولات غذایی ،کنترل و از بین بردن حشرات ،به تأخیر انداختن زمان رسیدن محصولات ، افزایش زمان نگهداری محصولات کشاورزی و... 

کاربرد انرژی هسته ای در بخش صنعت: برای تولید چشمه های پرتو زایی جهت مصارف صنعتی ، تولید چشمه های ایریدیم برای کاربردهای صنعتی و بررسی جوشگاری در لوله های نفت و گاز از انرژی هسته ای استفاده می گردد ، همچنین برای ساخت انواع سیستم سطح سنجی ، ضخامت سنجی ، دانسیته سنجی و اندازه گیری خاکستر زغال سنگ و بررسی کوره های مذاب شیشه سازی و نشت یابی در لوله های انتقال استفاده می شود . 

کاربرد تکنیک هسته ای در شناسایی مین های ضد نفر : تکنیک های هسته ای برای کشف مین های ضد نفر نیز کاربرد دارد . هرروز بر دامنه استفاده از انرژی هسته ای افزوده می گردد . فناوری هسته ای در بخشهای مختلف به گونه ای است که اگر کشوری فناوری هسته ای را بومی و نهادینه کنددر بسیاری از حوزه های علمی و صنعتی ارتقاء جایگاه پیدا می کند و مسیر توسعه را با سرعت طی می کند .

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون،,
,
,
, کاربردهای صلح آمیز انرژی هسته ای ,
, کاربرد انرژی هسته ای در تولید برق:, کاربرد انرژی هسته ای در تولید برق:,
,
,  کاربرد انرژی اتمی در پزشکی و اموربهداشتی:,  کاربرد انرژی اتمی در پزشکی و اموربهداشتی:,
,
, کاربرد انرژی هسته ای در بخش دامپزشکی و دامپروری: , کاربرد انرژی هسته ای در بخش دامپزشکی و دامپروری:,
,
, کاربرد انرژی هسته ای در دسترسی به منابع آب:, کاربرد انرژی هسته ای در دسترسی به منابع آب:,
,
, کاربرد انرژی هسته ای در بخش صنایع غذایی و کشاورزی:, کاربرد انرژی هسته ای در بخش صنایع غذایی و کشاورزی:,
,
, کاربرد انرژی هسته ای در بخش صنعت:, کاربرد انرژی هسته ای در بخش صنعت:,
,
, کاربرد تکنیک هسته ای در شناسایی مین های ضد نفر : , کاربرد تکنیک هسته ای در شناسایی مین های ضد نفر :,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه