اخبار داغ

چشم‌ها دروغ نمی‌گویند؛

فقط 54 درصد از دروغ‌های شما پنهان می‌مانند!/ آزمایش جالب دکتر فرهنگ در سمنان

فقط 54 درصد از دروغ‌های شما پنهان می‌مانند!/ آزمایش جالب دکتر فرهنگ در سمنان
بر اساس پژوهش‌هایی که در آمریکا صورت گرفته است، اکثر مردم نمی‌توانند ده دقیقه صحبت کنند بدون این که دروغ بگویند!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، دروغگویی آفتی است که متأسفانه بخش قابل توجهی از مردم جهان را درگیر کرده است. ما روزانه با طیف وسیعی از دروغگویان سر و کار داریم؛ از آدم‌های معمولی دور و برمان گرفته تا سیاستمداران بزرگ! دروغ البته می‌تواند خیلی هم شاخدار نباشد! خیلی از ما به دروغ گفتن درباره مسائل کوچک هم عادت کرده‌ایم؛ آن‌قدر که شاید متوجه حجم زیاد دروغ‌هایی که می‌گوییم هم نباشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

جالب است بدانید که سایت شبکه تلویزیونی  NBC News در نیمه آگوست سال 2017 به نتایج پژوهشی که در ژوئن سال 2002 در دانشگاه ماساچوست واقع در شرق ایالات متحده آمریکا انجام و نتایج آن در ژورنال روانشناسی عمومی و کاربردی منتشر شده بود، اشاره کرد و نوشت:«بر اساس این پژوهش 60 درصد از مردم نمی‌توانند ده دقیقه بدون این که دست‌کم یک دروغ بگویند حرف بزنند! اوضاع البته از این هم بدتر است. این مطالعه نشان داده است که افراد طی یک مکالمه کوتاه، به طور متوسط دو تا سه بار دروغ می‌گویند!(اینجا بخوانید

, اینجا بخوانید,

رابرت سولد فلدمن، استاد روان‌شناسی دانشگاه ماساچوست آمریکا در پژوهش خود نشان داده بود که اکثر مردم در حالی که تلاش می‌کنند شایسته و صالح به نظر برسند(!) در مکالمات روزمره خود دروغ می‌گویند! فلدمن نتیجه گرفت که وقتی مردم نمی‌توانند در یک مکالمه ده‌دقیقه‌ای راستگو باشند، در واقع روزانه تعداد قابل توجهی دروغ بین مردم رد و بدل می‌شود!(بخوانید)

, بخوانید,

پژوهش‌های جالب دیگری درباره دروغ نشان می‌دهد که در بهترین حالت – اگر بسیار دقت کنیم! - می‌توانیم 54 درصد از این دروغ‌ها را پنهان کنیم! همچنین افراد برون‌گرا بیش از افراد درون‌گرا دروغ می‌گویند و حدود 82 درصد از دروغ‌های روزمره بدون اهداف مشخصی بیان می‌شوند! در این میان خبر خوب این است که به هر حال مردم می‌توانند توانایی‌شان را در تشخیص دروغ تا حدود 90 درصد ارتقاء دهند!(بخوانید)

, بخوانید,

یک راهکار برای تشخیص دروغ!

, یک راهکار برای تشخیص دروغ!, یک راهکار برای تشخیص دروغ!,

پژوهشگران معتقدند یکی از راهکارهای کشف دروغ، همراهی با شخص دروغگو و تأیید وی است! با این کار شخص دروغگو به دروغ گفتن ادامه می‌دهد و نهایتا در نقطه‌ای حجم تناقضات در گفتار وی آن‌قدر بالا می‌رود که نمی‌تواند از آن فرار کند!(بخوانید)

, بخوانید,

البته قدیمی‌ها می‌گفتند چشم آدم‌ها دروغ نمی‌گوید! این گفته ظاهرا کمی هم پشتوانه علمی دارد. وب‌سایت simplybodylanguage چندی قبل مطلبی منتشر کرد که در آن حالات مختلف چشم در هنگام اندیشیدن مورد بررسی قرار گرفته است. بنابر این مطلب، اگر شما در هنگام صحبت با کسی می‌توانید به چشم‌های او نگاه کنید، این امکان را دارید که قدری احساسات او را حدس بزنید و در واقع چشم‌ها نشانه‌های خوبی برای پی بردن به احساسات درونی انسان‌ها هستند.

,

البته در خود این مطلب هم آمده است که در کسانی که زیاد دروغ می‌گویند، حالت چهره و چشم‌ها نمی‌تواند چندان ملاک درستی برای دروغگویی باشد! اما یک قاعده درست و کلی وجود دارد. وقتی شما به بالا نگاه می‌کنید، در حال اندیشیدن هستید و وقتی به بالا و چپ نگاه می‌کنید، در حال اندیشیدن به تجربیات گذشته و احساسات خود هستید.(بخوانید)

, بخوانید,

آزمایش جالب دکتر فرهنگ در سمنان

, آزمایش جالب دکتر فرهنگ در سمنان, آزمایش جالب دکتر فرهنگ در سمنان,

نگارنده به خاطر دارد چند سال قبل که دکتر شاهین فرهنگ در سمنان یک برنامه طولانی‌مدت داشت، در یکی از شب‌ها، این گزاره را به طور عملی مورد بررسی قرار داد. او چند نفر از حاضران را روی سن آورد و از آن‌ها خواست که به رویدادی در گذشته فکر کنند. همه آن‌ها بدون استثناء در هنگام فکر کردن به گذشته به سمت چپ و بالا فکر می‌کردند!

,

برخی از افراد این گزاره را مطرح کرده‌اند که اگر یک فرد راست‌دست در هنگام به خاطر آوردن یک واقعه به سمت راست نگاه می‌کند، احتمال دروغ گفتن او وجود دارد!

,

کوتاه سخن؛ برای این که از شر این نشانه‌ها که دروغ گفتن را لو می‌دهند خلاص شوید، ساده‌ترین کار این است که دروغ نگویید!

,

دروغ در آیین و فرهنگ ما هم به شدت مورد نهی واقع شده است. خوب است اگر در سال 97 از حجم دروغ‌های خود بکاهیم. آقایان و خانم‌های مسئول! مخاطب این عبارات شما هم هستید!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه