اخبار داغ

به بهانه روز هنر انقلاب اسلامی:

سید مرتضی؛ هنرمندی از جنس عشق و انقلاب

سید مرتضی؛ هنرمندی از جنس عشق و انقلاب
20 فروردین سال‌روز شهادت هنرمند متعهد انقلاب اسلامی و دل سوخته جبهه‌های حق علیه باطل و بیانگر حقایق و رشادت‌ها و شجاعت‌های رزمندگان اسلام، بنا به پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، روز هنر انقلاب اسلامی نام‌گذاری شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از رودبار ما؛شهید سید مرتضی آوینی در شهریور سال ۱۳۲۶ در شهر ری متولد شد تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و سپس به عنوان دانشجوی معماری وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودبار ما؛شهید سید مرتضی آوینی در شهریور سال ۱۳۲۶ در شهر ری متولد شد تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و سپس به عنوان دانشجوی معماری وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد., رودبار ما, رودبار ما,


او از کودکی با هنر انس داشت؛ شعر می‌سرود، داستان و مقاله می‌نوشت و نقاشی می‌کرد. تحصیلات دانشگاهی ‌اش را نیز در رشته‌ای به انجام رساند که به طبع هنری او سازگار بود ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معماری را کنار گذاشت و به اقتضای ضرورت‌های انقلاب به فیلمسازی پرداخت.

,
, او از کودکی با هنر انس داشت؛ شعر می‌سرود، داستان و مقاله می‌نوشت و نقاشی می‌کرد. تحصیلات دانشگاهی ‌اش را نیز در رشته‌ای به انجام رساند که به طبع هنری او سازگار بود ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معماری را کنار گذاشت و به اقتضای ضرورت‌های انقلاب به فیلمسازی پرداخت.,

بیستم فروردین 1372 یادآور عروج سید شهیدان اهل قلم و هنرمند فرزانه حاج سید مرتضی آوینی نویسنده توانا، راوی با صفای روایت فتح، سردبیر مجله ادبی و هنری سوره و مسئول واحد تلویزیونی حوزه هنری است.

, بیستم فروردین 1372 یادآور عروج سید شهیدان اهل قلم و هنرمند فرزانه حاج سید مرتضی آوینی نویسنده توانا، راوی با صفای روایت فتح، سردبیر مجله ادبی و هنری سوره و مسئول واحد تلویزیونی حوزه هنری است.,

شهید آوینی که همراه یک گروه فیلمبردار برای ساخت مجموعه جدیدی از روایت فتح به یکی از مناطق عملیاتی 8 سال دفاع مقدس عزیمت کرده بود، در حین بررسی منطقه و تحقیق پیرامون 8 سال دفاع مقدس به همراه مهندس محمد سعید یزدان پرست با مین برخورد کرد و به شهادت رسید.

,

شهید آوینی 2 روز قبل از عزیمت به منطقه فکه، در پاسخ به این سؤال که به کدام منطقه می‌روی گفته بود: می دانی به کجا می‌روم، به فکه، همان جائی که رزمندگان ما با چشم خود تحویل نفوس شهدا توسط فرشتگان را مشاهده می‌کردند.

,

پس از شهادت این بزرگوار، مقام معظم رهبری از شهید آوینی به عنوان سید شهیدان اهل قلم تجلیل کردند.

,

20 فروردین سال‌روز شهادت هنرمند متعهد انقلاب اسلامی و دل سوخته جبهه‌های حق علیه باطل و بیانگر حقایق و رشادت‌ها و شجاعت‌های رزمندگان اسلام، بنا به پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، روز هنر انقلاب اسلامی نام‌گذاری شد.

,

شهید سید مرتضی آوینی در سال 1326 شمسی در شهرری دیده به جهان گشود، بعد از گذراندن تحصیلات مقدماتی و اخذ دیپلم، موفق به گرفتن فوق لیسانس معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شده و قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی، در زمینه ادبیات مطالعاتی انجام داد.

,

بعد از پیروزی انقلاب و تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی(ره)، در سال 1358 به فعالیت در جهاد سازندگی مشغول شد و جهت مرتفع ساختن مشکلات روستائیان به روستاها عزیمت کرد، اما از مشاهده ظلم و ستمی که به این قشر از جامعه از طرف رژیم سابق وارد شده بود، بنا به ضرورت به سوی فیلم سازی برای جهاد سازندگی کشانده شد و نخستین کار خود را در مجموعه تلویزیونیِ "خان گَزیده‌ها" که در ارتباط با غائله خسرو قشقائی بود، به تصویر کشاند.

,

سال بعد به عنوان نماینده جهاد سازندگی به گروه تلویزیونی جهاد پیوست و مجموعه فیلم‌های روایت فتح را که خلقتی زیبا از هنر به یاد ماندنی رزمندگان اسلام بود، به یادگار گذاشت.

,

* برخی آثار شهید که پس از شهادت وی منتشر شد
روایت محرم ۱۳۷۴، گنجینه آسمانی (متن گفتارهای مجموعه مستند روایت فتح) ۱۳۷۶ ، توسعه و مبانی تمدن غرب ۱۳۷۶، آینه جادو (جلد ۱: مقالات سینمایی) ۱۳۷۷، آینه جادو (جلد ۲: نقدهای سینمایی) ۱۳۷۷، آغازی بر یک پایان ۱۳۷۸،‌ آینه جادو (جلد ۳: گفتگوها، سخنرانی‌ها و مقالات سینمایی)۱۳۷۸، امام (ره) و حیات باطنی انسان۱۳۷۸، فردایی دیگر (مجموعه مقالات‏) ۱۳۷۸، حلزون‌های خانه به‌دوش۱۳۷۹، رستاخیز جان۱۳۷۹، فتح خون‏ (روایت محرم‏)۱۳۷۹،یک تجربه‌ماندگار (روایت فتح به روایت شهید سیدمرتضی آوینی)۱۳۷۹،با من سخن بگو دوکوهه‏ (گفتار متن برنامه روایت فتح‏)۱۳۸۰، مرکز آسمان‏ ۱۳۸۰، حکومت فرزانگان‏ (مروری بر مبانی حاکمیت سیاسی در اسلام) ۱۳۸۲،سفر به سرزمین نور۱۳۸۲، شهری در آسمان.۱۳۸۴و نسیم حیات‏ (گفتار متن فیلم‏های مستند) ۱۳۸۴٫

,
,

 

,

«یادش گرامی و راهش پر رهرو باد»

,

 

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه