اخبار داغ

فعالیت۷۰۰ مرکز درمانی در بخش بیماری های مشترک انسان و دام در کشور/ فوت 8 شهروند سیستانی به علت بیماری هاری

فعالیت۷۰۰ مرکز درمانی در بخش بیماری های مشترک انسان و دام در کشور/ فوت 8 شهروند سیستانی به علت بیماری هاری
رئیس اداره بیماری های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در دو دهه گذشته مرگ و میر ناشی از بیماری هاری در کشور انگشت شمار بوده است، گفت: در منطقه سیستان متاسفانه 8 مورد مرگ ومیر گزارش شده که بخاطر عدم آگاهی از مراجعه سریع به پزشک و یا عدم ادامه درمان بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، این روزها در حالی شاهد افزایش شمار سگ‌های ولگرد در اقصی نقاط مختلف استان پهناور سیستان وبلوچستان به ویژه شهرستان زابل هستیم که این معضل همیشگی علاوه بر اینکه باعث ترس و نارضایتی شهروندان شده منجر به آن شده که گاها شاهد فوت افراد به دلیل گزش سگ باشیم.
اگر چه وجود سگ های ولگرد تنها مختص به شهرستان زابل نبوده و در اقصی نقاط استان با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می کنیم اما وفور سگ های ولگرد آن هم به صورت دسته جمعی در کلانشهر زاهدان باعث نگرانی خانواده ها شده است.
 با این وجود همواره یکی از خطراتی که بهداشت جامعه انسانی را تهدید می کند گسترش بیماری های مشترک میان انسان و حیوان است که در این میان، وجود حیواناتی مانند سگ های بی صاحب در شهرها و روستاها نقش مهمی در گسترش بیماری های مشترک دارند. هاری از جمله  بیماری های قابل انتقال از سگ به انسان است که در سال های اخیر امنیت، سلامت و آسایش مردم این استان را به خطر انداخته است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون، ,
,
,
,
, ,

در همین رابطه حسین عرفانی رئیس اداره بیماری‌های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذائی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حال حاضر در هر یک از شهرستان‌های استان حداقل یک مرکز پیشگیری و درمان بیماری هاری فعال است که به صورت شبانه روزی خدمات لازم را به مصدومین و بیماران مورد گزش ارائه می کند، افزود: راهکار کاهش حیوان گزیدگی و مرگ و میر ناشی از هاری  شامل کنترل رشد جمعیت سگ های ولگرد و سگ های بلاصاحب، مدیریت پسماندها و زباله و مکان‌های زیست و تکثیر سگ های ولگرد، کنترل تبعات خشکسالی و آموزش همگانی است.
وی مهمترین توصیه‌های جدی برای  پیشگیری از وقوع مرگ ناشی از هاری  را مواجه کمتر با سگ‌های ولگرد، عدم تحریک سگ‌ها و مراجعه فوری افراد مورد گزش  به مراکز پیشگیری و درمان هاری عنوان کرد و گفت: گزش توسط حیوانات در سطح کشور در حال افزایش است.
این مسئول در تکمیل مطلب فوق خاطر نشان کرد: در حال حاضر۷۰۰ مرکز درمانی در بخش بیماری های مشترک انسان و دام در کشور فعال هستند که در واحدهای درمانی در زمینه خدمات درمانی، تزریق و شستشو گزیدگی حیوانات و دام فعالیت می کنند.
 
,
,
,
,
,
, ,


رئیس اداره بیماری های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت با اشاره به عملکرد خوب پزشکان متخصص بیماری‌های عفونی و کارکنان بیمارستان بوعلی زاهدان در تشخیص به موقع و درمان بیماری‌های شایع مانند تب کریمه کنگو گفت: کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در سطح کشور ضروری است و شهرداری ها و دهیاری ها در این زمینه می توانند نقش تاثیر گذاری داشته باشند.
عرفانی ادامه داد: طی دو دهه گذشته مرگ و میر ناشی از بیماری هاری در کشور انگشت شمار بوده و در منطقه سیستان متاسفانه 8 مورد گزارش شده که بخاطر عدم آگاهی از مراجعه سریع به پزشک و یا عدم ادامه درمان بوده است.
انتهای پیام/

,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه