اخبار داغ

تلاش برای رونق بازارچه های مرزی در جنوب شرق/ تحرک اقتصاد مرزنشینان درگرو توسعه مرز

تلاش برای رونق بازارچه های مرزی در جنوب شرق/ تحرک اقتصاد مرزنشینان درگرو توسعه مرز
در حالی دور تازه ای از تلاش مسئولین برای تحرک بخشی و فعال سازی بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان آغاز شده که این موضوع می تواند زمینه ساز اشتغال مرزنشینان را فراهم کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از عصرهامون، بازارچه‌های مرزی همواره نقش بسزایی در چرخه اقتصادی استان های مرزی داشته و از آن به عنوان عاملی برای توسعه صادرات یاد می شود که اگر به درستی از آن استفاده شود می تواند زمینه اشتغالزایی برای مرزنشینان را به درستی فراهم نماید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

در هر حال بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان همواره روزنه ای برای امرار معاش مرزنشینان بوده که به دلیل سیاست های گاها سلیقه ای برخی از مسئولین نتوانسته نقش آفرینی لازم را در حوزه اشتغال داشته باشد.
در این خصوص باید گفت هنوز تکلیف مرزنشینان با مرز مشخص نیست و در حالی که بازارچه های مرزی می تواند نقش کلیدی در حل مشکلات معیشتی مردم ایفا کند اما به دلیل تعطیلی های چندباره در حال حاضر مرز به جای اینکه نعمت باشد بیشتر نقمت است.
کارشناسان حل مشکلات بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان را به‌ عنوان راهکاری برای مقابله با بیکاری و فقر اقتصادی که جزو وعده های دولت روحانی بوده می دانند اما تاکنون جز وعده و عید چیزی عایدشان نشده است.
آمارها می گوید در استان سیستان و بلوچستان تعداد ۳۹۸ هزار و ۹۶۸ خانوار مرزنشین زندگی می‌کنند که جمعیتی معادل یک‌میلیون و ۳۳۵ هزار نفر را تشکیل می‌دهد و اقتصاد آن‌ها با مرز گره‌خورده است.
سید دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان می گوید: بر اساس مصوبه جدید هیئت دولت دارای ۱۳ بازارچه مرزی مصوب است که در حال حاضر ۷ بازارچه در امر صادرات و واردات کالا فعال هستند.
گفتنی است از مجموع بازارچه‌های مصوب ۶ بازارچه در مرز مشترک با افغانستان و ۷ بازارچه در مرز مشترک با پاکستان قرار دارند.
علی ای حال ساکنان مناطق مرزی سیستان در شمال استان بر این باورند که راه اندازی بازارچه مرزی به‌طور مقطعی رونق اقتصادی برای آنها درپی داشته است اما بی‌توجهی به تکمیل و راه اندازی زیرساخت‌های موردنیاز در این بازارچه از یک‌سو وعدم توجه به انجام اقداماتی برای رسمیت دادن به فعالیت این مکان سبب شد تجار افغانستان به‌عنوان طرف مبادلات تجاری و دادوستدها بازارچه‌های مرزی استان‌های دیگر ازجمله خراسان جنوبی را برای مبادلات خود برگزینند.
حال اما استاندار سیستان و بلوچستان در کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان که چندی پیش و با هدف بررسی آخرین وضعیت بازارچه های مصوب جدید در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با اشاره به خشکسالی های مستمر دو دهه اخیر در استان، اظهار داشت: کاهش نزولات جوی و تغییر اقلیم باعث از بین رفتن زمینه اشتغال در حوزه کشاورزی و دامداری و مهاجرت روستائیان و عشایر به شهرها شده است، که با راه اندازی بازارچه های مرزی و بهره برداری حداکثری از مرز باید شرایط استفاده مرزنشینان فراهم گردد
محبی با مهم برشمردن اهمیت ایجاد اشتغال مبتنی بر مرز، تسریع در رفع موانع پیش رو و راه اندازی بازارچه های جدید استان را مورد تاکید قرار داد.
با این وجود مردم انتظار دارند تاثیر تصمیمات مسولان را در سفره و معیشت خود لمس کنند، آن زمان بهتر می توان در خصوص سیاست های دولت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال قضاوت کرد.
 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه