اخبار داغ

مدیران، کارکنان و کارمندان بخوانند:

استرس شغلی و کنترل آن + منابع

استرس شغلی و کنترل آن + منابع
مدیریت استرس تنها راه مقابله با استرس است که اکنون به شدت مورد توجه صاحب نظران بوده و کنفرانس‌ها و سمینارهای متعدد را در جهان به خود اختصاص داده است.یکی از بدترین استرس‌ها استرس شغلی است که اگر درمان نشود یا نتوان آن را کنترل کرد علاوه به لطمه به شخص خسارت سنگینی در روند فعالتی‌های شخص در محیط کاری ...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز؛ امروزه پیدا کردن شغل به یک آرزوی دست نیافتنی برای جوانان نه تنها ایران بلکه جهان تبدیل شده است. بنا بر آمار جهانی تنها ایران نیست که دارای وضعیت اشتغال نابسامان است بلکه در کشورهای اروپایی این مورد دیده می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز,

هر شخصی خواستار به کارگیر در شغلی است که در ابتدا با تخصص آن هم‌خوانی داشته باشد، دارای مزایا و حقوق مناسب باشد و در نهایت یک محیط آرام و دارای امنیت شغلی باشد اما شاید در جامعه مشاهده می‌کنید که تقریبا بیشتر افراد از شغل خود ناراضی هستند.

استرس یکی از مهم‌ترین علل بروز اختلالات جسمی و روانی است؛ بررسی‌های گوناگون نشان دهنده این است که ۷۰ تا ۹۰ درصد بیماری‌ها با استرس ارتباط دارند؛ فهرست بیماری‌های ناشی از استرس، سرطان، بیماری قلبی، آسم و میگرن و غیره را در برمی‌گیرد.

استرس با سلامتی و عملکرد ارتباط دارد؛ مقادیر کم آن موجب بهبود سلامتی و عملکرد می‌شود و مقادیر زیاد آن سلامتی را به خطر انداخته و عملکرد را دچار اختلال می‌کند.

مدیریت استرس تنها راه مقابله با استرس است که اکنون به شدت مورد توجه صاحب نظران بوده و کنفرانس‌ها و سمینارهای متعدد را در جهان به خود اختصاص داده است.یکی از بدترین استرس‌ها استرس شغلی است که اگر درمان نشود یا نتوان آن را کنترل کرد علاوه به لطمه به شخص خسارت سنگینی در روند فعالتی‌های شخص در محیط کاری وارد می‌کند.

استرس شغلی را می‌توان روی هم جمع شدن عاملهای استرس زا و آن گونه وضعیت های مرتبط با شغل دانست که بیشتر افراد نسبت به استرس زا بودن آن اتفاق نظر دارند.

 

* نشانه‌های داشتن استرس

بیر و نیومن دو محقق استرس عوامل استرس را در سه دسته روانی، جسمانی و رفتاری تقسیم بندی کردند که هر کدام از آن‌ها داری ویژگی‌ها مختلفی هستند.

نشانه روانی؛ نارضایتی از شغل، چنین شخصی هیچ گونه انگیزه‌ای برای آمدن به سر کار نشان نمی‌دهد و دلایل چندانی نمی‌بیند که کار خود را به خوبی انجام دهد، همچنین این افراد دچار افسردگی، اضطراب و احساس ناکامی در محیط کار هستند.

نشانه‌های جسمانی؛  در این مورد نشانه‌های خاصی وجود ندار چرا که افراد استرس رابطه مستقیم با بیماری‌ها مختلف جسمانی دارد اما آنچه بیشتر مشهود است فرد به مرور زماند چار بیماری‌های قلبی_عروقی می‌شود.

نشانه‌های رفتاری؛ این مورد به دو قسمت تقسیم می‌شود که اولین مورد متوجه خود شخص می‌شود که شامل علایمی همچون پرخاشگری با همکاران و افراد خانواده، خودداری از کار کردن، پرخوری، استفاده از مشروبات الکلی است، اما مورد دوم متوجه سازمان می‌شود که غیبت، رها کردن شغل، حوادث ناشی از کار و فقدان بهروری از علائم آن است.

آیا سازمان نیاز به رفع استرس شغلی دارد؟

هزینه‌های ناشی از استرس شغلی بسیار بالا است اما تعیین دقیق آن دشوار می‌باشد، اگر در مجموعه‌ای این روند ادامه پیدا کند و مدیریت بودن در نظر گرفتن آن به کار خود ادامه دهد، به صورت پنهان متحمل خسارت‌های سنیگینی می‌شود که قابل بررسی نیست. این قائده بر تمام مجموعه‌های حاکم است که اگر افراد آن دارای روحیه کاری به هر دلیلی نباشند آن مجموعه پیشرفت نمی‌کند از این جهت کش

افرادی که دچار استرس شغلی هستند معمولا به صورت شتاب‌‎زده عمل می‌کنند و همراه در صدد هستند کارهای خود را با کمترین زمان انجام دهند به همین خاطر دچار کمبود وقت می‌شوند.از ویژگی‌های دیگر این اشخاص این است که با حالت ستیزه آمیز رفتار می‌کنند و همیشه درصدد هستند چندین کار را همزمان انجام دهند.

تأثیر عاملهای متغیر فردی در استرس شغلی

عواملی را که از راه‌های گوناگون موجب استرس شغلی می‌شوند می‌توان چنین برشمرد:  فردی، محیطی و فردی_محیطی

که در خصوص عامل اول یعنی عوامل فردی، منطقی است بپذیریم رفتارهایی که از فرد و محیط کار سر می زند ، یعنی پاسخی  به خواست‌های شغلی‌اش می‌دهد و کنشهای متقابلی که با همکاران دارد ، مثل آینه ای تمام نما است که تصویر کلی کنش‌های متقابل او را در دیگر حوزه‌های زندگی نشان می‌دهد. هرچند که جنسیت افراد از صفات شخصیت شمرده نمی‌شود ، اما جنسیت شخص بخشی از موجودیت است. از زمان به کار گیری نیرو زن در بنگاه‌های اقتصادی که از قدیم در قلمر مردان بودند چینی وضعیتی سبب شده که نقش جنسیت در استرس شغلی لحاظ شود.

عوامل محیطی دومین عاملی است که می‌تواند به موضوع استرس شغلی بیفزاید، از جمله این عوامل‌ها نور، سر و صدا، دما، ارتعاش و حرکت، هوای آلوده و عوامل ارگونمیک مثل افزایش فعالیت با ماهیچه.

طبق گفته سایت پزشکی Web MD که جزو منابع معتبر جهان محسوب می‌شود استرس شغلی به شکل های مختلف و به شیوه های مختلفی از ذهن و بدن شما تاثیر می گذارد. چیزهای کوچک می‌توانند باعث ایجاد تنش شما شوند، مانند یک دستگاه کپی که هرگز به نظر نمی‌رسد که به آن نیاز داشته باشید یا گوشی‌هایی که زنگ نزنند. استرس اصلی ناشی از داشتن کار زیاد یا کافی نیست یا انجام کاری که شما را برآورده نمی‌کند. اختلافات با رئیس، همکاران و یا مشتریان شما دیگر علل اصلی استرس است.

استرس باعث آزاد شدن هورمون‌هایی می‌شود که قلب شما را سریع تر می‌کند، سریع تر نفس می‌کشد و انرژی زیادی به شما می‌دهد. استرس می‌تواند مفید باشد زمانی که شما نیاز دارید که تمرکز کنید یا یک پروژه بزرگ را پایان دهید. اما استرس بیش از حد و یا بودن در معرض استرس برای مدت طولانی برای شما خوب نیست. استرس پایدار می تواند احتمال بیشتری را برای بیمار شدن را فراهم کند. این می‌تواند درد مزمن را بدتر کند و همچنین  منجر به مشکلات سلامتی درازمدت مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، مشکلات عقب و افسردگی شود.

برای کاهش و مدیریت استرس چند راهکار ساده که می‌تواند مثمرثمر برای همگـان باشـد در زیر ارائه شده است.

افکار خوب تولید کنید

اگر افکار خوب داشته باشیم به صورت غیر اداری شاد می‌شویم و شاد بودن یکی از راه حل‌های کنترل استرس شغلی است، اما یاد بگیرم که شادی نباید به گونه‌ای باشدکه به دیگران لطمه وارد کند.

ترس از دست دادن موقعیت موفق خود را از بین ببرید 

همواره باید آمادگی آن را داشته باشید که ممکن است با یک اتفاق موقعیت خود را از دست بدهیم .هرگز موقعیت خود را مسلم فرض نکنیم .با این نگاه حتی اگر بیمار هم شویم، می‌توانیم به آن غلبه کنیم.

قبل از تغییردادن دیگران، خودتان را تغییر دهید

همواره یادمان باشد در بسیاری از موارد  این افراد نیستند که باید تغییر کنند بلکه با تغییر خودمان الگوی دیگران باشد.

از فرصت فکر کردن برای کاهش استرس کمک بگیرید

بعضی از مواقع با فکر کردن، یادداشت کردن، بیرون ریختن افکار بیهوده از ذهن و بازاندیشی می‌توان استرس را کنترل کرد .نباید به این موضوع فکر کرد که دیگران در مورد ما چگونه فکر می کنند.

خودتان را تنها با خودتان مقایسه کنید

-با خلاقیت خشم خود را کنترل کنید

به این فکر کنید که تنها کسانی که مشکل ندارند، آدم هایی هستند که در گورستان خوابیده‌اند، برای کنترل خشم یکی از بهترین راه ها، زدن یک راه میان بر و استفاده از خلاقیت برای حل مشکل است.

اصل حقیقت گویی

حقیقت را بگویید .ممکن است یک، دو یا سه دقیقه استرس پیدا کنید اما این مهم نیست .هر چند شدیدتر باشد، سریع تر هم فروکش می‌کند .پس از آن احساس مطلوبی از خودتان پیدا می‌کنید.

وقت خودتان را مانند پولتان مدیریت کنید

برای این منظور مدیریت زمان بهترین توصیه است .همه می‌خواهند کارهایی را که در دست دارند، انجام بدهند؛ کارهایی را که مهم اند و باید انجام شوند، بنابراین باید زمان را مدیریت کرد .کارهای مهم را زودتر انجام داد و از شر آن‌ها خلاص  شوید .به موقع تصمیم بگیرد و ابتدا کارهای مهم را که روی ذهن تاثیر می‌گذارند زودتر انجام داد .در عین حال نباید زندگی را پر از فعالیت های متعدد و متنوع کرد.

حرص نزنید

نه در کار و نه در خوردن حرص نزنید.حرص خوردن علاوه بر کاهش تمرکز شما، سلامت جسم و روح را به خطر می‌اندازد.

 نه گفتن را بیاموزید و نه شنیدن را قبول کنید

عبادت از مهم‌‌ترین راه‌های کنترل استرس است

زمانی که حس می‌کنید بالاترین قدرت خدای مطلق است به هیچ عنوان خود را درگیر مسائل پیرامون نمی‌کنید.

جالب است که بدانید در هیچ منبع معتبر علی از موسیقی به عنوان کاهش استرس یاد نکردند درحالی که در بسیاری از مقالات به اشتباه تلقین می‌کنند که موسیقی باعث کاهش استرس می‌شود.

در اکثر مقالات اینترنتی به اشتباه و با استفاده از سلایق شخصی موضوعاتی در خصوص استرس شغلی مطرح است که بدون هیچ گونه کار کارشناسی به آن پرداخته شده. این اطلاعات غلط سبب شده که با به کارگیری آن فرد دچار استرس بدتر و شدیتر در این حوزه قرار بگیرد.

منبع :کتاب استرس شغلی از  رندال راس و الیزابت آلتمایر

منبع: انقلاب ظریف، نوشته اسمیت

www.webmd.com/balance/stress-management/tc/managing-job-stress-topic-overview#1

https://www.helpguide.org/articles/stress/stress-in-the-workplace.htm

انتهای پیام/*

,

هر شخصی خواستار به کارگیر در شغلی است که در ابتدا با تخصص آن هم‌خوانی داشته باشد، دارای مزایا و حقوق مناسب باشد و در نهایت یک محیط آرام و دارای امنیت شغلی باشد اما شاید در جامعه مشاهده می‌کنید که تقریبا بیشتر افراد از شغل خود ناراضی هستند.

,

استرس یکی از مهم‌ترین علل بروز اختلالات جسمی و روانی است؛ بررسی‌های گوناگون نشان دهنده این است که ۷۰ تا ۹۰ درصد بیماری‌ها با استرس ارتباط دارند؛ فهرست بیماری‌های ناشی از استرس، سرطان، بیماری قلبی، آسم و میگرن و غیره را در برمی‌گیرد.

,

استرس با سلامتی و عملکرد ارتباط دارد؛ مقادیر کم آن موجب بهبود سلامتی و عملکرد می‌شود و مقادیر زیاد آن سلامتی را به خطر انداخته و عملکرد را دچار اختلال می‌کند.

,

مدیریت استرس تنها راه مقابله با استرس است که اکنون به شدت مورد توجه صاحب نظران بوده و کنفرانس‌ها و سمینارهای متعدد را در جهان به خود اختصاص داده است.یکی از بدترین استرس‌ها استرس شغلی است که اگر درمان نشود یا نتوان آن را کنترل کرد علاوه به لطمه به شخص خسارت سنگینی در روند فعالتی‌های شخص در محیط کاری وارد می‌کند.

,

استرس شغلی را می‌توان روی هم جمع شدن عاملهای استرس زا و آن گونه وضعیت های مرتبط با شغل دانست که بیشتر افراد نسبت به استرس زا بودن آن اتفاق نظر دارند.

,

 

,

* نشانه‌های داشتن استرس

, * نشانه‌های داشتن استرس,

بیر و نیومن دو محقق استرس عوامل استرس را در سه دسته روانی، جسمانی و رفتاری تقسیم بندی کردند که هر کدام از آن‌ها داری ویژگی‌ها مختلفی هستند.

,

نشانه روانی؛ نارضایتی از شغل، چنین شخصی هیچ گونه انگیزه‌ای برای آمدن به سر کار نشان نمی‌دهد و دلایل چندانی نمی‌بیند که کار خود را به خوبی انجام دهد، همچنین این افراد دچار افسردگی، اضطراب و احساس ناکامی در محیط کار هستند.

,

نشانه‌های جسمانی؛  در این مورد نشانه‌های خاصی وجود ندار چرا که افراد استرس رابطه مستقیم با بیماری‌ها مختلف جسمانی دارد اما آنچه بیشتر مشهود است فرد به مرور زماند چار بیماری‌های قلبی_عروقی می‌شود.

,

نشانه‌های رفتاری؛ این مورد به دو قسمت تقسیم می‌شود که اولین مورد متوجه خود شخص می‌شود که شامل علایمی همچون پرخاشگری با همکاران و افراد خانواده، خودداری از کار کردن، پرخوری، استفاده از مشروبات الکلی است، اما مورد دوم متوجه سازمان می‌شود که غیبت، رها کردن شغل، حوادث ناشی از کار و فقدان بهروری از علائم آن است.

,

آیا سازمان نیاز به رفع استرس شغلی دارد؟

,

هزینه‌های ناشی از استرس شغلی بسیار بالا است اما تعیین دقیق آن دشوار می‌باشد، اگر در مجموعه‌ای این روند ادامه پیدا کند و مدیریت بودن در نظر گرفتن آن به کار خود ادامه دهد، به صورت پنهان متحمل خسارت‌های سنیگینی می‌شود که قابل بررسی نیست. این قائده بر تمام مجموعه‌های حاکم است که اگر افراد آن دارای روحیه کاری به هر دلیلی نباشند آن مجموعه پیشرفت نمی‌کند از این جهت کش

,

افرادی که دچار استرس شغلی هستند معمولا به صورت شتاب‌‎زده عمل می‌کنند و همراه در صدد هستند کارهای خود را با کمترین زمان انجام دهند به همین خاطر دچار کمبود وقت می‌شوند.از ویژگی‌های دیگر این اشخاص این است که با حالت ستیزه آمیز رفتار می‌کنند و همیشه درصدد هستند چندین کار را همزمان انجام دهند.

,

تأثیر عاملهای متغیر فردی در استرس شغلی

,

عواملی را که از راه‌های گوناگون موجب استرس شغلی می‌شوند می‌توان چنین برشمرد:  فردی، محیطی و فردی_محیطی

,

که در خصوص عامل اول یعنی عوامل فردی، منطقی است بپذیریم رفتارهایی که از فرد و محیط کار سر می زند ، یعنی پاسخی  به خواست‌های شغلی‌اش می‌دهد و کنشهای متقابلی که با همکاران دارد ، مثل آینه ای تمام نما است که تصویر کلی کنش‌های متقابل او را در دیگر حوزه‌های زندگی نشان می‌دهد. هرچند که جنسیت افراد از صفات شخصیت شمرده نمی‌شود ، اما جنسیت شخص بخشی از موجودیت است. از زمان به کار گیری نیرو زن در بنگاه‌های اقتصادی که از قدیم در قلمر مردان بودند چینی وضعیتی سبب شده که نقش جنسیت در استرس شغلی لحاظ شود.

,

عوامل محیطی دومین عاملی است که می‌تواند به موضوع استرس شغلی بیفزاید، از جمله این عوامل‌ها نور، سر و صدا، دما، ارتعاش و حرکت، هوای آلوده و عوامل ارگونمیک مثل افزایش فعالیت با ماهیچه.

,

طبق گفته سایت پزشکی Web MD که جزو منابع معتبر جهان محسوب می‌شود استرس شغلی به شکل های مختلف و به شیوه های مختلفی از ذهن و بدن شما تاثیر می گذارد. چیزهای کوچک می‌توانند باعث ایجاد تنش شما شوند، مانند یک دستگاه کپی که هرگز به نظر نمی‌رسد که به آن نیاز داشته باشید یا گوشی‌هایی که زنگ نزنند. استرس اصلی ناشی از داشتن کار زیاد یا کافی نیست یا انجام کاری که شما را برآورده نمی‌کند. اختلافات با رئیس، همکاران و یا مشتریان شما دیگر علل اصلی استرس است.

,

استرس باعث آزاد شدن هورمون‌هایی می‌شود که قلب شما را سریع تر می‌کند، سریع تر نفس می‌کشد و انرژی زیادی به شما می‌دهد. استرس می‌تواند مفید باشد زمانی که شما نیاز دارید که تمرکز کنید یا یک پروژه بزرگ را پایان دهید. اما استرس بیش از حد و یا بودن در معرض استرس برای مدت طولانی برای شما خوب نیست. استرس پایدار می تواند احتمال بیشتری را برای بیمار شدن را فراهم کند. این می‌تواند درد مزمن را بدتر کند و همچنین  منجر به مشکلات سلامتی درازمدت مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، مشکلات عقب و افسردگی شود.

,

برای کاهش و مدیریت استرس چند راهکار ساده که می‌تواند مثمرثمر برای همگـان باشـد در زیر ارائه شده است.

,

افکار خوب تولید کنید

,

اگر افکار خوب داشته باشیم به صورت غیر اداری شاد می‌شویم و شاد بودن یکی از راه حل‌های کنترل استرس شغلی است، اما یاد بگیرم که شادی نباید به گونه‌ای باشدکه به دیگران لطمه وارد کند.

,

ترس از دست دادن موقعیت موفق خود را از بین ببرید 

,

همواره باید آمادگی آن را داشته باشید که ممکن است با یک اتفاق موقعیت خود را از دست بدهیم .هرگز موقعیت خود را مسلم فرض نکنیم .با این نگاه حتی اگر بیمار هم شویم، می‌توانیم به آن غلبه کنیم.

,

قبل از تغییردادن دیگران، خودتان را تغییر دهید

,

همواره یادمان باشد در بسیاری از موارد  این افراد نیستند که باید تغییر کنند بلکه با تغییر خودمان الگوی دیگران باشد.

,

از فرصت فکر کردن برای کاهش استرس کمک بگیرید

,

بعضی از مواقع با فکر کردن، یادداشت کردن، بیرون ریختن افکار بیهوده از ذهن و بازاندیشی می‌توان استرس را کنترل کرد .نباید به این موضوع فکر کرد که دیگران در مورد ما چگونه فکر می کنند.

,

خودتان را تنها با خودتان مقایسه کنید

,

-با خلاقیت خشم خود را کنترل کنید

,

به این فکر کنید که تنها کسانی که مشکل ندارند، آدم هایی هستند که در گورستان خوابیده‌اند، برای کنترل خشم یکی از بهترین راه ها، زدن یک راه میان بر و استفاده از خلاقیت برای حل مشکل است.

,

اصل حقیقت گویی

,

حقیقت را بگویید .ممکن است یک، دو یا سه دقیقه استرس پیدا کنید اما این مهم نیست .هر چند شدیدتر باشد، سریع تر هم فروکش می‌کند .پس از آن احساس مطلوبی از خودتان پیدا می‌کنید.

,

وقت خودتان را مانند پولتان مدیریت کنید

,

برای این منظور مدیریت زمان بهترین توصیه است .همه می‌خواهند کارهایی را که در دست دارند، انجام بدهند؛ کارهایی را که مهم اند و باید انجام شوند، بنابراین باید زمان را مدیریت کرد .کارهای مهم را زودتر انجام داد و از شر آن‌ها خلاص  شوید .به موقع تصمیم بگیرد و ابتدا کارهای مهم را که روی ذهن تاثیر می‌گذارند زودتر انجام داد .در عین حال نباید زندگی را پر از فعالیت های متعدد و متنوع کرد.

,

حرص نزنید

,

نه در کار و نه در خوردن حرص نزنید.حرص خوردن علاوه بر کاهش تمرکز شما، سلامت جسم و روح را به خطر می‌اندازد.

,

 نه گفتن را بیاموزید و نه شنیدن را قبول کنید

,

عبادت از مهم‌‌ترین راه‌های کنترل استرس است

,

زمانی که حس می‌کنید بالاترین قدرت خدای مطلق است به هیچ عنوان خود را درگیر مسائل پیرامون نمی‌کنید.

,

جالب است که بدانید در هیچ منبع معتبر علی از موسیقی به عنوان کاهش استرس یاد نکردند درحالی که در بسیاری از مقالات به اشتباه تلقین می‌کنند که موسیقی باعث کاهش استرس می‌شود.

,

در اکثر مقالات اینترنتی به اشتباه و با استفاده از سلایق شخصی موضوعاتی در خصوص استرس شغلی مطرح است که بدون هیچ گونه کار کارشناسی به آن پرداخته شده. این اطلاعات غلط سبب شده که با به کارگیری آن فرد دچار استرس بدتر و شدیتر در این حوزه قرار بگیرد.

,

منبع :کتاب استرس شغلی از  رندال راس و الیزابت آلتمایر

,

منبع: انقلاب ظریف، نوشته اسمیت

,

www.webmd.com/balance/stress-management/tc/managing-job-stress-topic-overview#1

,

https://www.helpguide.org/articles/stress/stress-in-the-workplace.htm

,

انتهای پیام/*

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه