اخبار داغ

در حاشیه نشست خبری برگزاری کنفرانس ملی علوم پروتئینی و پپتیدی مطرح شد؛

رشد صنعت فارس با توان علمی دانشگاه‌های استان تناسبی ندارد/ اقبال شرکت هایی دارویی به واردات!

رشد صنعت فارس با توان علمی دانشگاه‌های استان تناسبی ندارد/ اقبال شرکت هایی دارویی به واردات!
عضو کمیته اجرایی کنفراس ملی علوم پروتیینی و پپتیدی گفت: شرکت‌های دارویی و صنعتگران مایل به حضور در همایش های علمی نیستند و بیشتر به واردات و واسطه گری مشغول هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه، سومین کنفرانس ملی علوم پروتئینی و پپتیدی به میزبانی شیراز در روزهای ۵ و ۶ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه, شیرازه,

دبیر علمی این کنفرانس گفت: آغاز صنعت داروهای پروتئینی و پپتیدی به سال 1982با ورود هورمون پروتئینی انسولین به حوزه درمان برمی‌گرددو از آن سال تاکنون هرساله تعداد جدیدی داروی پروتئینی وپپتیدی به حوزه درمان وارد شده است.
,
,

رضا یوسفی داروهای پروتئینی و پپتیدی را یک رقیب سرسخت برای داروهای شیمیایی رایج دانست و افزود: از 15داروی پرفروش کشور 5دارو از داروهای پروتئینی و پپتیدی هستند. ویژگی‌هایی چون اثرات جانبی حداقلی، ویژگی مناسب برای مولکول هدف، همچنین قدرت سلول برای ازبین بردن این مواد و انباشته نشدن آنها در کبد وکلیه و دیگر اعضای بدن باعث شده هرساله نقش این داروها  پررنگ‌تر شود و توجه شرکت‌های دارویی را بیشتر جلب کنند.

وی ابراز داشت: درحال حاضر بیش از 170داروی پروتئینی و پپتیدی در حوزه درمان استفاده می‌شود که میزان فروش جهانی آنها بالغ بر 200میلیارد دلار می‌باشد یعنی این نوع داروها حدودا یک سوم کل داروهایی که در دنیا مصرف می‌شوند را به خود اختصاص داده‌اند. اگر حتی سهم یک درصدی از تجارت داروهای پروتئینی و پپتیدی را بتوانیم به خود اختصاص دهیم گام موفقیت آمیزی به سوی  اشتغال آفرینی و رونق اقتصادی برداشته ایم.

 یوسفی تصریح کرد:به رغم اینکه فارغ‌التحصیلان زیادی در این حوزه در کشور داریم که می‌توانند قدم‌های موثری در راستای شکوفایی اشتغال و درآمدزایی و صادرات بردارند، متاسفانه هنوز از مزایای این علوم در کشوربه خوبی  استفاده نشده در حالیکه تمرکز بر آن می‌تواند درآمدزایی بسیار خوبی داشته باشد. باید باشتاب بیشتری در این حوزه گام برداریم. البته در کشور 20شرکت دارویی در این حوزه فعال هستند اما هیچ کدام متعلق به شیراز و فارس نیستند.این استان هم توان علمی و انسانی خوبی در این عرصه دارد.

این استاد دانشگاه شیراز به رشد 10 درصدی تجارت داورهای پروتئینی و پپتیدی در جهان اشاره و اضافه کرد: این حوزه، حوزه‌ای بکر برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و دانشگاه شیراز در سال‌های اخیر با برگزاری اولین کنفرانس عملا به این بخش ورود کرده است.


 دبیر علمی سومین کنفرانس ملی علوم پروتئینی و پپتیدی درخصوص جزییات این کنفرانس توضیح داد: کنفرانس ملی علوم پروتئینی و پپتیدی برای نخستین بار توسط دانشگاه شیراز در سال 93 برگزار شد و پس از آن دانشگاه اصفهان سال95میزبان دومین کنفرانس بود.

وی از حضور 300 شرکت کننده از 40 دانشگاه کشور خبر داد و گفت: علاوه بر محققان و دانشحویان داخلی، شرکت کنندگانی از کشورهای هلند، آلمان، فرانسه، سوییس، روسیه و اتریش نیز در این کنفرانس علمی حضور بهم می‌رسانند.

در حاشیه برگزاری این کنفرانس پنج کارگاه تخصصی کاربرد تجهیزات با فناوری بالادر حوزه پژوهش‌های پروتئین و پپتید به وسیله کارشناسان کمپانی‌های بنام بین المللی سازنده این تجهیزات برگزار می‌شود.

استاد بخش زیست‌شناسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه 300 مقاله توسط دبیرخانه این کنفرانس وصول شده است، گفت: از کل مقالات دریافتی، 250 مقاله پذیرفته شده است که 50 مقاله به شکل سخنرانی و 200 مقاله دیگر به شکل پوستر ارائه می‌شود.

به گفته یوسفی 10 مقاله از مجموع مقالات پذیرفته شده شفاهی مربوط به سخنرانانی از کشورهای خارجی خواهد بود .


برنده جایزه نوبل شیمی مهمان ویژه سومین کنفرانس ملی علوم پروتئینی و پپتیدی در شیراز

 امین رضا ذوالقدردبیر اجرایی سومین کنفرانس ملی علوم پروتئینی و پپتیدی هدف از برگزاری این کنفرانس را ترویج فعالیت‌های بین رشته ای و به طور خاص در این کنفرانس بخش های شیمی و فیزیک، وشیمی و زیست شناسی عنوان کرد.

سخنرانی روبرت هوبر، از موسسه ماکس آلمان و برنده جایزه نوبل شیمی در سال 1988 میلادی در حوزه مطالعات ساختاری پروتئئین در این کنفراس از جمله موضوعاتی بود که ذوالقدر به آن اشاره کرد و گفت: روز چهارم اردیبهشت قبل از آغاز رسمی این کنفرانس همایش عمومی برای دانشجویان دانشگاه شیراز و علوم پزشکی با حضور این شخصیت برجسته علمی ترتیب دادیم تا دانشجویان بتوانند از تجربیات برنده جایزه نوبل بیشتر استفاده کنند. از همه دانشجویان برای شرکت در این مراسم که ساعت چهار عصر روز چهارم اردیبهشت در تالار حکمت دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد دعوت به عمل می آید.

داریوش خلیلی عضو کمیته اجرایی کنفراس ملی علوم پروتیینی و پپتیدی نیز  در پاسخ به خبرنگاران درباره خروجی کاربردی این گونه کنفرانس‌ها گفت:  رسیدن به یک محصول دارویی بسیار زمانبر است و حداقل حدود 15سال زمان لازم دارد. منطقی نیست که پس از سه کنفرانس توقع داشته باشیم به تولید داروهای جیدی برسیم.

وی توضیح داد: این کنفرانس ها بستر خوبی برای انتقال تجربیات دانشمندان و تبادل جدید ترین اطلاعات است  مقالات ارائه شده در این کنفراس به هیچ عنوان کپی مقالات ارائه و چاپ شده توسط سایر دانشجویان نیست و تمام مقالات کار جدیدی است که تبدیل به مقاله علمی شده است.

او درباره ضرورت حضور شرکت ها و صنعت گران در کنار برگزاری چنین کنفراس هایی برای تبدیل ایده به محصول تولیدی افزود: در دنیا شرکت های معتبر داروسازی  برای تولید یک محصول دارویی جدید دراین کنفرانس های دانشگاهی شرکت می‌کنند و اسپانسر ایده‌های جدید شده ودانشگاه را حمایت می‌کنند.متاسفانه یکی از مشکلات ساختاری کشور ما ارتباط ضعیف صنعت و دانشگاه است. در کشور ما شرکت‌های دارویی و صنعتگران مایل به حضور در همایش های علمی نیستند و بیشتر به واردات و واسطه گری مشغول هستند.


وی دانشگاه شیراز، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، دفترنخبگان شهید فهمیده، مرکزمنطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، انجمن‌های شیمی، بیوشیمی فیزیک و پپتید ایران را از حامیان مالی سومین کنفراس علمی علوم پروتئینی و پپتیدی برشمرد و تصریح کرد: همانطور که می‌بینید هیچکدام از صنایع استان را در جمع حامیان کنفرانس ملی نمی‌بینیم و این جای تامل است.

خلیلی ابراز داشت: هیچکدام از شرکت های دارویی نیز اسپانسر این کنفراس نشدند و معمولا تمایلی به داده های سمینار علمی ندارند .

وی افزود: متاسفانه ارتباط صنعت و دانشگاه ضعیف است و کاملا واضح است که رشد صنعت استان با توان علمی دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی متناسب نیست.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, برنده جایزه نوبل شیمی مهمان ویژه سومین کنفرانس ملی علوم پروتئینی و پپتیدی در شیراز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه