اخبار داغ

عملکرد مدیریت شهری در بوته نقد و بررسی

برای "همدان 2018 " آماده اید؟!

برای "همدان 2018 " آماده اید؟!
نوروز، فرصتی مناسب به منظور نقد و بررسی عملکرد مدیریت شهری از دیدگاه گردشگران و کارشناسان امور شهری در ابعاد مختلف است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع،عید به پایان رسید، نوروزی که برای رسیدنش ساعات و لحظات بسیاری را در روزهای پایانی سال به انتظار می‌نشینیم پس از گذشت سیزده روز به نقطه پایان رسید، مثل همه سال‌های عمر که با بهار از راه می‌رسند و با گذر روزها و شبها به پایان می‌رسند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

نوروز امسال در استان همدان، به نوعی فرصت محک عملکرد مسؤولین در برگزاری رویدادهای بزرگی همچون رویداد بین المللی 2018 بود.

,

عده بسیاری از مردم ما در ایام نوروز، سفر را گزینه ای مناسب به منظور لذت بردن از تعطیلات مد نظر قرار می‌دهند و البته تعداد این افراد در کشور ما کم نیست و بسیاری از ما در زمره این گروه قرار داریم.

,

سفر برای هریک از ما که به آن اقبال داریم علاوه بر تجدید قوای روحی وجسمی مواهبی چون آشنایی بیشتر با منابع خدادادی طبیعی در بر دارد همچنین بسیاری از زیبایی‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و حتی تفریحی دیگر استان‌ها را در سفرها درک می‌کنیم.

,

سفرهای نوروزی برای مسئولین شهرها و استان‌های مختلف کشور نیز فرصتی بی نظیر بشمار می‌رود از آن جهت که تقویت زمینه حضور مسافران و گردشگران در هر شهر و دیاری سبب افزایش رونق اقتصادی خواهد بود که به واسطه به حرکت درآمدن چرخ اقتصادی بخش‌های مختلف درگیر با حوزه گردشگری از جمله هتل‌ها، اصناف، اماکن دیدنی و تفریحی ایجاد می‌شود.

,

نوروز در این ماجرا مثل یک فرصت طلایی عمل می‌کند چراکه ورود گردشگران با هر رویکردی علاوه بر ایجاد آثار اقتصادی مثبت در این روزها، زمینه سازی برای ورود سرمایه بیشتر در بلندمدت را نیز به همراه خواهد داشت.

,

مسافر و گردشگری که از شهر و استان شما بازدید می‌کند با هر رویکردی که وارد این شهر شده باشد حتی اگر شهر شما را برای گذر به مقصد نهایی انتخاب کرده باشد اگر با رضایت از وضعیت جاده‌ها، هتل‌ها، اصناف و خدماتی که دریافت کرده شهر شما را ترک کند به یک قوه محرک تبلیغاتی برای این شهر و دیار تبدیل خواهد شد.

,

رضایتمندی مسافران، نه تنها تمایل بیشتری برای تکرار سفر به شهر و دیار شما را خواهد داشت بلکه اطرافیان و دوستان خود را نیز برای این سفر ترغیب و تشویق خواهد کرد به این ترتیب ورود افراد از نقاط مختلف کشور با اهداف مختلف سفر به شهر و دیار شما روز افزون خواهد شد و نه تنها چرخه اقتصادی شهر در ایام نوروز به گردش خواهد افتاد بلکه کلیه ایام سال و هر تعطیلی هرچند کوتاه مدت وسوسه سفر به این نقطه را در دل هر اهل سفری ایجاد خواهد کرد.

,

یکی از مهمترین نتایجی که این اتفاق به دنبال دارد این است که سرمایه گذاران نیز برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری مثل احداث هتل در این شهر و دیار اقبال خواهند یافت و همچنین برای استفاده بیشتر از این فرصت با ایجاد مراکز تفریحی  مثل پارک‌های آبی و یا باغ وحش‌ها و یا مراکز خرید و ...  اقدام خواهند کرد.

,

 طبعا افزایش ورود گردشگران رفاه بیشتری برای مسافران و به طریق اولی برای شهروندان شهر ایجاد خواهد شد اما لازمه این اتفاق این است که مسئولین در رقم زدن چنین آینده ای عزمی راسخ و اتحادی منسجم داشته باشند تا با ایجاد و گسترش زیرساخت‌های اولیه گردشگری و پس از آن با ارائه خدمات مناسب و مطلوب و در نهایت با برنامه ریزی تبلیغاتی مداوم و حساب شده نسبت به این موضوع اقدام کرده باشند.

,

یکی از نقاط عطف این جریان ارائه خدمات مناسب از سوی مدیریت شهری است که می‌تواند در رقم زدن خاطره ای دلچسب از سفر به یک شهر نقش ایفا کند و در روند جذب گرشگران بیشتر مؤثر واقع شود اگرچه ارائه خدمات مطلوب در ایام نوروز نباید منحصرا به دلیل حضور مسافران باشد بلکه از بدیهی ترین حقوق شهروندان دریافت خدمات مناسب از سوی مدیریت شهری است.

,

ما نوروز را فرصتی برای سنجش عملکرد مدیریت شهری قرار داده و گشتی در شهر زدیم و از نگاه شما به بررسی وظایف مدیریت شهری در این روزها پرداختیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

,

یکی از همشهریان که میهمانان تهرانی خود را برای بازدید از آرامگاه باباطاهر به این محل آورده بود در این رابطه اظهار کرد: تا جایی که من در برخی نقاط شهر حضور داشتم عملکرد مدیریت شهری را مناسب دیدم به ویژه در موضوع زیباسازی و نصب المان‌ها اتفاقات جالبی رخ داده که همین موضوع مردم را برای حضور در کنار المان‌های زیبا و ثبت لحظات خود ترغیب می‌کرد.

,

وی افزود: از یکی دو روز قبل از عید هم شاهد شستشوی خیابان‌ها و کاشت گل بوته‌ها در میادین مختلف شهر بودم که به نظرم این بیش از هر چیزی در طراوت و زیبایی شهر نقش داشته است.

,

یکی از مسافران در این رابطه عنوان کرد: بنظر من عملکرد شهرداری همدان در مقایسه باشهرداری بعضی از شهرهای شمالی کشور بهتر بوده است اما خالی از ضعف هم نیست به عنوان مثال من در حوالی همین آرامگاه و یا آرامگاه بوعلی نوازنده‌ها و خواننده‌های دوره گردی را می‌بینیم که اگرچه ممکن است برای بعضی افراد حضور آنها جداب بنظر برسد اما حتما عده‌ای هم هستند که از وجود چنین افرادی در نقاط دیدنی شهر ناخرسند هستند.

,

او ادامه داد: یکی از نقاط ضعف دیگر در چند نقطه گردشگری که من بازدید کردم کمبود سطل زباله است که به حد کفایت دیده نمی‌شود و مهمتر از آن نبود سرویس بهداشتی مناسب است البته در فضای آرامگاه باباطاهر در محوطه بیرونی چند چشمه سرویس بهداشتی وجود دارد اما بعضی مواقع به حدی شلوغ است که مدت‌ها باید در صف‌های طولانی به انتظار ایستاد و در برخی نقاط هم که همین مقدار سرویس بهداشتی هم دیده نمی‌شود.

,

نظرات مختلفی در گفتگو با مردم و مسافران در این نقطه هم دریافت کردم که بعضی از آنها مثل کمبود سطل‌های زباله و سرویس‌های بهداشتی تکراری بود اما برخی دیگر مثل نبود یا کمبود فضای نماز خانه در مناطق گرشگری بجا و به حق بود.

,

از جمله نقاطی که در این موضوع مورد تأکید مسافران قرار گرفت پارک‌های سطح شهر بودند که با حجم عظیمی از مسافران مواجه هستند اما به قدر کفایت از فضای نماز خانه برخوردار نیستند حتی در برخی پارک‌ها مثل پارک ارم فقط یک کانکس برای این منظور درنظر گرفته شده است که به زحمت یکی دو نفر را در خود جای می‌دهد و به قول یکی از مسافران موضوعی که باید از جمله ضرروت‌ها و اولویت‌های جامعه اسلامی باشد در حد رفع تکلیف انجام شده است.

,

در ادامه گفتگویی با یک کارشناس امور شهری داشتیم و از وی در خصوص چگونگی ایجاد آمادگی و مدیریت شهر در ایام نوروز جویا شدیم.

,

"دکتر اسدالله نقدی" در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: شهرها دو نوع حیات عمومی دارند که یک نوع آن حیات عادی شامل زیباسازی، خدمات نظافتی، خدمات حمل و نقل عمومی و ... می‌شود و نوع دوم حیات شهر ویژه شهرهایی است که جنبه توریستی و گردشگری دارند و برای میهمانان و گردشگران موقت دارای حیات مضاعف است.

,

وی تصریح کرد: هر شهری نیازمند مبلمان فاخر، زیباسازی، نظافت و ... است اما شهرهای گردشگری نیازمند امکانات و شرایطی بیش از این هستند و از آنجا که همدان با برخورداری از عنوان زیبنده و شایسته "پایتخت تاریخ و تمدن ایران" شهری فرهنگی تاریخی و گردشگری محسوب می شود باید رد این مورد هم به صورت خاص و ویژه دیده شود.

,

استاد دانشگاه بوعلی با تأکید بر اینکه تمام ارکان شهر، مردم، مدیران کلان استان و کنشگران صنعت گردشگری باید به وجه گردشگری شهر به‌ویژه رد ایام خاصی مثل نوروز توجه ویژه‌ای داشته باشند گفت: در همه جای دنیا شهرهایی مثل روم، ونیز، پاریس، مشهد و اصفهان وقتی میزبان‌ رخدادهای گردشگری می‌شوند و یا در ایام پیک پذیرش گردشگر قرار می‌گیرند تسهیلات و شرایط ختاصی برای گردشگران و شهروندان شهر ایجاد می‌کنند که با توجه به نقش و الزامات این شهرها این موضوع جزء الزامات مدیریتی آن به‌شمار می‌رود.

,

وی با بیان اینکه این اتفاق مدیریتی ویژه در ایام نوروز باید در چندین بخش رخ دهد عنوان کرد: مهیا کردن شهر اعم از آماده‌سازی ورودی‌ها، میادین، آماده‌سازی المان‌های دائمی و مقطعی و... نخستین گامی است که در این راستا باید برداشته شود.

,

نقدی تبیین کرد: زیباسازی شهر از دیگر اقداماتی است که در مناسبت‌های خاصی مثل نوروز باید منطبق بر فرهنگ بومی، ملی و دینی با نگاه مردم شناسی و زیبایی شناسی مدنظر قرار گیرد.

,

وی معرفی جاذبه‌های گردشگری را سرفصل دیگری در اقدامات موردنیاز این ایام برشمرد و افزود: ایجاد اطلاعات و شرایط لازم برای دسترسی به اماکن گردشگری مثل ایجاد شرایط حمل و نقل عمومی در سطح شهر از جمله موضوعاتی است که در این سرفصل باید مورد پیگیری قرار گیرد.

,

این کارشناس امور شهری بیان کرد: تأمین نظم و ایمنی و اطلاع‌رسانی محور دیگر امور مدیریتی شهر در ایام نوروز است که بتوان براین اساس خدمات استانداردی به شهروندان و گردشگران ارائه داد.

,

وی با بیان اینکه در مباحث گردشگری موضوعی تحت عنوان "سفارت فرهنگی" وجود دارد گفت: در این موضوع تبیین می‌شود چنانچه مردم و مسئولین یک شهر میزبانان خوبی برای گردشگران باشند، گردشگر به سفیر شهر تبدیل شده و در استان و محل زندگی خود عاملی تبلیغی برای جذب افراد دیگر به شهر مذکور خواهد بود.

,

نقدی ضمن تأکید بر این امر که برگه برنده شهر همدان در مسائل اقتصادی و اشتغالزایی توجه به صنعت "گردشگری" است خاطرنشان کرد: از آنجا که همدان شهر صنعتی نیست توجه به موضوع گردشگری با توجه به ظرفیت‌های عظیمی که در این شهر و استان وجود دارد می‌تواند در رونق اقتصادی استان و افزایش اشتغالزایی بسیار مؤثر واقع شود.

,

وی با بیان اینکه سرنوشت برخی شهرهای صنعتی از جمله اراک و ساوه و ... نشان می‌دهد صنعتی نبودن شهری مثل همدان چندان هم به ضرر شهر و شهروندان نیست اظهار کرد: توجه به موضوع گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و ارائه خدمات بهتر در ایام طلایی نوروز می‌تواند هرچه بیشتر به رونق صنعت گردشگری در استان کمک کند و این ظرفیت جزء مزیت‌های شهر همدان است که باید به نحو احسنت به‌کار گرفته شود.

,

کارشناس امور شهری با اشاره به این امر که گردشگرانی که از حضور در شهر راضی باشند به‌عنوان سفیر فرهنگی و تبلیغی شهر در دیگر مناطق کشور نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند تصریح کرد: نوروز همواره فرصت مطلوبی برای محک زدن برنامه‌ها و عملکرد مدیران شهری در این زمینه بوده‌است که در سال‌جای با همه تلاش‌ها و اقداماتی که صورت گرفت هنوز تا تحقق موقعیتی درخور عنوان پایتخت تاریخ و تمدن فاصله دارد.

,

از مجموع گفتگوهای مردمی میشد دریافت اگرچه عملکرد مدیریت شهری در این ایام نسبتا رضایت بخش بوده است اما برخی موارد مثل ساماندهی مناسب و دائمی ورودی‌های شهر نیز هست که گلایه سالهای طولانی مردم و مسافران است و مختص ایام نوروز هم نیست.

,

با توجه به اینکه همدان در سال جاری میزبان رویدادهای بین المللی و آسیایی گردشگری است طبعا انتظارات از مدیریت شهری و دیگر ارگانهای مرتبط بیش از این است، هرچند که به نظر می رسد شهرداری همدان نسبت به دیگر ارگان های میزبان گردشگران عملکرد بهتری داشته است.

,

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بسیاری از شهرهای توریست خیز دنیا از جمله شهرهای ترکیه با مدیریت صحیح و افزایش جاذبه های رفاهی، سیما منظر و تفریحی درآمدهای کلانی از این ممر برای خود ایجاد کرده اند و در شرایط نابسامان اشتغال، این موضوع می تواند در رونق اقتصادی و اشتغال در شهر و استان ما تأثیرات بسزایی داشته باشند که مسؤولین امر باید به آن اهتمام جدی و ویژه ای داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه