اخبار داغ

به بهانه سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)؛

تلاشگران عرصه‌های اقتصادی؛ جهادگران در راه خداوند

تلاشگران عرصه‌های اقتصادی؛ جهادگران در راه خداوند
آموز‌ه‌های امام کاظم(ع) نشان می‌دهد که جامعه‌ای که عقلانیت بر آن حاکم نیست، از لطف خداوند بهره‌ای نبرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در سالروز شهادت باب‌الحوائج، امام موسی‌کاظم(ع) به پاره‌ای از معارف آن حضرت پرداخته‌ایم. بی‌مقدمه شما را به مطالعه این مطلب دعوت می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

خیانت مالی ممنوع!

, خیانت مالی ممنوع!, خیانت مالی ممنوع!,

چهار هزار سکه نقره از غیرمسلمانی به ودیعت گرفته بود. پیش از ادای امانت، طلبکار دیده از جهان فرو بست؛ بی‌آن‌که سند و مدرکی از میزان طلبکاری‌اش بر جای گذاشته باشد. قرار بود مصالحه‌ای مابین ورثه و بدهکار صورت بگیرد. بدهکار، نزد امام(ع) آمد و شرح ماوقع را به ایشان عرضه کرد. پرسید:«آیا می‌توانم به ورثه آن مرد غیرمسلمان نگویم که میزان بدهی‌ام چقدر است؟»

,

پاسخ امام(ع) رسا و کوتاه بود:«جایز نیست. باید آن‌ها را از مبلغ بدهی آگاه کنی.» و این یعنی اگر حقیقتا مسلمان و شیعه هستید، باید بدانید که خیانت مالی، حتی به یک غیرمسلمان حرام است. بر همین اساس بود که امام(ع) جامعه‌ای خالی از خیانت را که در آن امانت‌ها بازپس داده می‌شود، مشمول رحمت خداوند می‌دانست و چنین جامعه‌ای، از نگاه امام(ع) اهل آخرت است. 

,

معیار دنیاگرایی، دلبستگی است، نه میزان ثروت!

, معیار دنیاگرایی، دلبستگی است، نه میزان ثروت!, معیار دنیاگرایی، دلبستگی است، نه میزان ثروت!,

زهد در مکتب امام کاظم(ع)، در مقام تولید بی‌معناست و بلکه ممنوع. زهد در مقام مصرف است که معنا می‌یابد و بر این مبنا، هرکه بیش‌تر ثروت و قدرت و دانش تولید کند، در راه اعتلای جهان اسلام، «جهاد» بیش‌تری کرده است. این دلبستگی و وابستگی است که نشانه اهل دنیاست؛ چه بسا کسانی که از مال دنیا اندک بهره‌ای داشته باشند و به همان اندک، دل بسته باشند؛ و چه بسا بهره‌مندان از ثروت حلال دنیا که دل به آن نبسته‌اند، بلکه آن را در مسیری حلال در خدمت مردم قرار می‌دهند و چنین اشخاصی بر خلاف اشخاص نخست، اهل آخرت و زهدند.
امام کاظم(ع) معتقد است که:«آن کس که روزی حلال طلب کند تا به مصرف خود و خانواده خود برساند همچون کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند.» در این منطق، تلاشگران عرصه‌های اقتصادی، همان جهادگران در راه خدا هستند.
برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از سلامتی، توانایی‌ها و فراغت‌ها

,
,
,

این نکته مهمی است که همان امامی که همگان را به زهد فرامی‌خواند، همزمان، همگان را به تلاش اقتصادی و بهره‌گیری صحیح از سلامتی و نیرو و فراغت و جوانی و شادابی نیز فرامی‌خواند. در منطق امام(ع) باید برای بهره‌گیری از این نعمت‌ها برنامه‌ریزی کرد و اهداف استفاده از آن‌ها را روشن ساخت. امام(ع) می‌گوید نعمت‌ها خود هدف نیستند، بلکه وسیله‌اند.

,

هدف از نگاه امام(ع) آن است که:«آخرت را به واسطه این نعمت‌ها به دست آوریم.» ما برای روز بازپسین آماده می‌شویم و باید مراقب بود جای هدف‌ها و وسیله‌ها در روزگار کوتاه زندگی، تغییر نکند.

,

سه کرامت الهی: عقل، علم و بی‌نیازی

, سه کرامت الهی: عقل، علم و بی‌نیازی, سه کرامت الهی: عقل، علم و بی‌نیازی,

امام(ع) در بیانی، فرد و جامعه‌ای را مشمول رحمت خداوند و اتمام نعمت عنوان می‌کند که سه کرامت الهی به آن‌ها اعطا شده باشد:«عقلی که او را از زحمت هواهای نفسانی کفایت کند، علمی که بنده را از زحمت جاهل بودن کفایت کند و بی‌نیازی چندان‌که او را از بیم فقر کفایت کند.» بر این اساس، جامعه‌ای که شعور و عقلانیت بر آن حاکم نیست و ایستادگی در برابر نفسانیات در آن بی‌معناست، از لطف الهی بهره‌ای نبرده است.

,

مومن از کوه محکم‌تر است!

, مومن از کوه محکم‌تر است!, مومن از کوه محکم‌تر است!,

و نکته آخر این که امام(ع) به ما می‌آموزد که جامعه‌ای که ننگ ذلت را بپذیرد، جامعه‌ای ایمانی نیست. امام(ع) تأکید می‌کند که:«مومن از کوه محکم‌تر است زیرا از کوه با ضربات تیشه کم مى‌شود اما با هیچ وسیله‌اى از دین مؤمن نمى‌توان کاست.» کوه‌ها می‌فرسایند اما عزت مومن در برابر حوادث روزگار خدشه‌دار نخواهد شد. امید که جامعه ایران، جامعه‌ای عزت‌مند باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه