اخبار داغ

گفتگو با بهترین کارتونیست زن سال 96؛

با یک رفتن اتفاقی، انگار تمام عمرم کاریکاتور را در درون خودم می شناختم !

با یک رفتن اتفاقی، انگار تمام عمرم کاریکاتور را در درون خودم می شناختم !
ژاله یوسفی نژاد یکی از بانوان موفق سنندجی است که بعنوان بهترین کارتونیست زن سال 96 در سطح کشور شناخته شد...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، زنان در استان کردستان همواره نقش های متعددی را بر عهده دارند و توانسته اند پا به پای مردان در تمام زمینه ها خوش بدرخشند، ژاله یوسفی نژاد یکی از بانوان موفق سنندجی است که بعنوان بهترین کارتونیست زن سال 96 در سطح کشور شناخته شد، در این زمینه با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل, آفتاب دل,


۱. لطفا خودتان را کامل معرفی کنید و بفرمایید که از چه سالی شروع به این کار کردید؟

,
, ۱. لطفا خودتان را کامل معرفی کنید و بفرمایید که از چه سالی شروع به این کار کردید؟, ۱. لطفا خودتان را کامل معرفی کنید و بفرمایید که از چه سالی شروع به این کار کردید؟,


ژاله یوسفی نژاد هستم کارتونیست و تصویرگر، لیسانس گرافیک محیطی ، عضو خانه کاریکاتور سنندج و دارای چندین جایزه بین المللی، کشوری واستانی و بهترین کارتونیست زن سال 96

,
,

 

,

 از کودکی استعداد وعلاقه زیادی به نقاشی داشتم و بیشترین کاری که در طول روز انجام می دادم تصویرسازی ها و تصاویر طنزگونه مختص خودم وگاها طراحی بود، اما بلاخره همه ما باید یک زمانی تصمیم بگیرم بصورت جدی اهدافمان را دنبال کنیم و من از پاییز سال 91 تصمیم گرفتم برای همیشه در راه عشقم "هنر"قدم بردارم.

,


بصورت اتفاقی در آبان 91 به کلاس کاریکاتور در حوزه هنری سنندج رفتم و و چنان شیفته کاریکاتور شدم که انگار تمام عمرم کاریکاتور را در درون خودم می شناختم! در بهار همان سال اولین جایزه ام که مقام سوم کشوری جشنواره سبک زندگی ایرانی بود را کسب کردم ، و این آغازی شد برای شروع موفقیتهای هنری ام. ولی بصورت جدی و حرفه ای از پاییز 95 بود که ترم آخر دانشگاه بودم و وقت بیشتری برای کار کردن داشتم ودر زمستان همین سال برای اولین بار کارم به نمایشگاه جشنواره بانوان برزیل راه یافت.

,
,


و این اتفاق خوب درهای نمایشگاه های بین المللی را به رویم باز کرد و انگیزه بیشتری برای کار کردن به من داد تا در بهار 96 اولین جایزه بین المللی را کسب کنم.

,
,

, ,

۲. مشوق اصلی شما در این حوزه چه کسی بوده و آیا خانواده ی شما با این کارتون موافق هستند؟

, ۲. مشوق اصلی شما در این حوزه چه کسی بوده و آیا خانواده ی شما با این کارتون موافق هستند؟, ۲. مشوق اصلی شما در این حوزه چه کسی بوده و آیا خانواده ی شما با این کارتون موافق هستند؟,


عشق به هنر، بیشترین تاثیر را در موفقیتهایم داشت ، هرگز از هنر دور نشدم و همواره به زیبایی های هنر عشق ورزیدم و برایش از خیلی چیزها گذشتم، خانواده ام  هم وقتی عشق مرا به هنر دیدند به علاقه من احترام گذاشتندو اکنون که موفقیتهایم را می بینند می دانند که من راه درستی را انتخاب کرده بودم.

,
,


ولی توصیه من به جوانان این است که قرار نیست حتما خانواده ما و یا افرادی مدام در حال تشویق کردن ما باشند این زندگی ماست و هدف ما دلیل زندگی کردن ما ،پس با تمام توان برای خواسته هایتان تلاش کنید.از نظر من بزرگترین مشوق هر انسانی خودش است، چون حتی اگر صدسال هم در انتظار باشیم کسی برای ما کاری نمی کند، البته همیشه بسیاری از اطرافیانم مرا تشویق کرده اند .اما من همیشه در ذهنم انسان های موفق دنیا را سرمشق خودم قرار می دادم که هرگز دست از کوشش برنمی دارند ناامید نمی شوند و با عشق برای هدفشان تلاش میکنند.

,
,

, ,

۳. درباره دلایل موفقیت هنر کاریکاتور کردستان در سطح کشور و جوایز بسیاری که هنرمندان جوان کُرد از مسابقات بین‌المللی کسب کرده اند توضیحی بفرمایید؟

, ۳. درباره دلایل موفقیت هنر کاریکاتور کردستان در سطح کشور و جوایز بسیاری که هنرمندان جوان کُرد از مسابقات بین‌المللی کسب کرده اند توضیحی بفرمایید؟, ۳. درباره دلایل موفقیت هنر کاریکاتور کردستان در سطح کشور و جوایز بسیاری که هنرمندان جوان کُرد از مسابقات بین‌المللی کسب کرده اند توضیحی بفرمایید؟,


هنر کاریکاتور هنر مردمی و جذابی ست برخواسته از بطن جامعه ست شما هیچ هنری رو نمی یابید که اینگونه با مردم به آسانی ارتباط برقرار کند، همین امر باعث شد که  پتانسیل بالای جوانان کورد در این زمینه رونمایی شود و استعدادهای جوان کشف شوند و این جای خوشحالی و افتخاره که کردستان از استان های برتر در سطح ایران در زمینه کاریکاتوراست.

,
,

 

,

۴. با موفقیت های اخیری که شما در این مورد کسب کردید می توان گفت که واقعا زنان کاریکاتوریست ایران بی رقیب هستند . نظرتون در این مورد چیست؟

, ۴. با موفقیت های اخیری که شما در این مورد کسب کردید می توان گفت که واقعا زنان کاریکاتوریست ایران بی رقیب هستند . نظرتون در این مورد چیست؟, ۴. با موفقیت های اخیری که شما در این مورد کسب کردید می توان گفت که واقعا زنان کاریکاتوریست ایران بی رقیب هستند . نظرتون در این مورد چیست؟,


خوشبختانه زنان کاریکاتوریست موفق زیادی در کشور عزیزمان وجود دارند که همواره در سطح بین المللی می درخشند و این باعث خوشحالی ست و شاید بتوانیم بگوییم که زنان کاریکاتوریست ایران از بهترین های دنیا هستند .

,
,

, ,

۵. چه موفقیت هایی را در این حوزه کسب کرده اید و اهداف شما در آینده چیست؟

, ۵. چه موفقیت هایی را در این حوزه کسب کرده اید و اهداف شما در آینده چیست؟ , ۵. چه موفقیت هایی را در این حوزه کسب کرده اید و اهداف شما در آینده چیست؟ ,

سه جایزه جهانی و یک دیپلم افتخار از جمله جوایز بین المللی ام و چندین مقام کشوری و استانی و برگزیده چندین ورکشاپ هستم.

,


هدفم بهتر، و بهتر شدنه هرچه بیشتر در هنرم است چرا که جاده هنر بی انتهاست و همواره تلاش  در وادی  هنر را ادامه خواهم داد به امید روزی که بتوانم بهترین زن کارتونیست جهان بشوم و برای کشورم ایران و کردستان افتخار افرینی کنم.

,
,


۶. کارتون های شما بیشتر در چه مواردی است؟

,
, ۶. کارتون های شما بیشتر در چه مواردی است؟, ۶. کارتون های شما بیشتر در چه مواردی است؟,


کاریکاتور هنری ست برای به چالش کشیدن و  دیدن مشکلات جامعه و اتفاقات روزمره با نگاه طنز و البته نقدآمیز . در نتیجه کارهای من بیشتر حول و حوش اتفاقات روز، دنیا، مشکلات جامعه و نقد آنها ، نشان دادن معضلات اجتماعی و در واقع اعتراضی ست به آنچه که نباید باشد ولی هست !

,
,

, ,


۷.سرمایه‌گذاری ایرانی ها در زمینه هنر کارتون و کاریکاتور چطور است و آیا اسپانسر خاصی در این مورد دارید؟

,
, ۷.سرمایه‌گذاری ایرانی ها در زمینه هنر کارتون و کاریکاتور چطور است و آیا اسپانسر خاصی در این مورد دارید؟, ۷.سرمایه‌گذاری ایرانی ها در زمینه هنر کارتون و کاریکاتور چطور است و آیا اسپانسر خاصی در این مورد دارید؟,


خیر،  جدا از بحث جشنواره ها و ورکشاپها که جوایز مادی دارند من تاکنون اسپانسری نداشتم. با وجودی که درجوامع غربی هنرمند تنها حرفه اش هنرش هست ولی در جامعه ما اغلب هنرمندها علاوه بر هنرشان شغل دیگری برای امرار معاش دارند.

,
,


 باوجود این من با هزینه خودم دو مجموعه استیکر کوردی ساخته و تقدیم مردم کردستان وایران و تمام کورد زبانان جهان کرده ام بدون داشتن هیچ گونه اسپانسری. و کاملا معتقدم که هنرمند نسبت به جامعه اش مسئول است.

,
,


۸. توجه مسئولان فرهنگی و هنری نسبت به جشنواره‌های هنری را چطور ارزیابی می کنید؟

,
, ۸. توجه مسئولان فرهنگی و هنری نسبت به جشنواره‌های هنری را چطور ارزیابی می کنید؟, ۸. توجه مسئولان فرهنگی و هنری نسبت به جشنواره‌های هنری را چطور ارزیابی می کنید؟,


دید مسئولان نسبت به سالهای گذشته کمی بهترشده  اما همچنان جای خالی حمایت های مالی و معنوی شان مشخص است و بسیاری از آنها برای این هنر هزینه نمی کنند ،در حالی که این نهادها می توانند با برگزاری جشنواره ها بیشتر خودشان را به مردم بشناسانند.

,
,


خوشبختانه جناب اقای امین مرادی مدیرحوزه هنری استان از حامیان هنر استان هستند و من همین جا به شخصه از زحمات والطاف ایشان تشکر می کنم که به هنر استان چنین بها می دهند که خانه کاریکاتور سنندج زیر نظر حوزه هنری به مدیریت آقای مرادی در اختیار کاریکاتوریستهای استان قرار گرفته است.

,
,

, ,


9. سخن آخر شما ...؟

,
, 9. سخن آخر شما ...؟, 9. سخن آخر شما ...؟,


جامعه ما به زنان کاریکاتوریست بیشتری نیاز دارد زنانی که بتوانند با زبان کاریکاتور خواسته هایشان رابیان کنند، زنانی که شهامت بیان حقایق زندگی را داشته باشند خودشان را باور کنن و معاصر خویش باشند.

,
,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه