اخبار داغ

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان:

نرخ واقعی دلار بین 6 تا 7 هزار تومان است/ باید به فکر واحد پولی جدیدی باشیم

نرخ واقعی دلار بین 6 تا 7 هزار تومان است/ باید به فکر واحد پولی جدیدی باشیم
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان با بیان اینکه نرخ واقعی دلار بین 6 تا 7 هزار تومان است گفت: سیاست دلار 4200 تومانی در بلندمدت موثر نخواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رحمان سعادت عضو هیات علمی و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت در خصوص افزایش شدید قیمت دلار در هفته گذشته با بیان اینکه دو تحلیل در خصوص نوسانات نرخ ارز وجود دارد گفت: عده ای معتقدند افزایش نرخ دلار امری غیرمنتظره بوده است و برخی از کارشناسان نیز معتقدند نرخ ارز افزایش پیدا نکرده است بلکه در حال نزدیک شدن به قیمت واقعی خود است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

نرخ واقعی دلار بین 6 تا 7 هزار تومان است

, نرخ واقعی دلار بین 6 تا 7 هزار تومان است,

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان افزود: برخی متخصصین و تحلیلگران بر اساس نظریه برابری قدرت خرید یا نظریه ppp عنوان می کنند که قیمت واقعی دلار بین 6 تا 7 هزار تومان است و هر قیمتی پایین تر از این قیمت، غیرواقعی است و دیر یا زود این نرخ در اقتصاد کشور خودنمایی خواهد کرد.

,

سعادت با اشاره به اعلام نرخ 4200 تومان از سوی دولت برای دلار اظهار کرد: این قیمت، قیمت بازار نیست و صرفا قیمتی است که به وسیله دولت تعیین شده است و اصطلاحا در حوزه مسائل مالی بین الملل به آن سیستم ثابت ارزی می گویند، به این معنا که دولت قیمتی را برای کنترل نرخ ارز اعلام می کند و خرید و فروش آن با سایر قیمت ها غیرقانونی است.

,

وی ادامه داد: این روش ممکن است مزایایی از جمله کنترل و تثبیت کوتاه مدت نرخ ارز را به دنبال داشته باشد اما در نهایت نرخ ارز باید به نرخ واقعی خود نزدیک شود، کما اینکه در دولت های مختلف شاهد آن بودیم که نرخ ارز با تخصیص یارانه پایین نگه داشته می شد اما وقتی عرضه دلار با مشکلاتی مواجه می شد قیمت ارز افزایش می یافت، لذا من معتقدم قیمت 4200 تومان برای دلار قیمت واقعی نیست و حل این موضوع نیازمند اتخاذ راهبردی بلند مدت است.

,

نرخ تورم سالیانه بر قیمت دلار تاثیر می گذارد

, نرخ تورم سالیانه بر قیمت دلار تاثیر می گذارد,

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان در پاسخ به این سوال که چرا یکباره شاهد افزایش شدید نرخ ارز در کشور بودیم گفت: در سال 92 قیمت ارز حدود 3 هزار و 500 تومان و نرخ تورم اعلامی 10 درصد بود که البته معتقدم نرخ تورم واقعی در سالهای گذشته حدود 20 درصد بوده است.

,

سعادت با رد نرخ تورم 10 درصدی در چهارسال گذشته تصریح کرد: هرچند نرخ تورم در چهارسال نخست دولت تدبیر و امید نسبت به چهار سال دوم دولت مهرورزی کاهش یافته است اما نرخ تورم واقعی در سالهای گذشته 10 درصد نبوده است.

,

وی افزود: اگر واقع بینانه به اقتصاد کشور بنگریم و نرخ تورم سالیانه را طی پنج سال گذشته 20 درصد لحاظ کنیم، نرخ تورم در دوره 5 ساله 100 درصد بوده است لذا نرخ دلار نیز طی این 5 سال باید متناسب با نرخ تورم افزایش یابد یعنی از 3 هزار و 500 تومان به حدود 7 هزار تومان برسد.

,

استاد اقتصاد دانشگاه سمنان تصریح کرد: اگر نرخ دلار در 5 سال گذشته متناسب با نرخ واقعی تورم افزایش می یافت شاهد جهش یکباره نرخ ارز در کشور نبودیم و افزایش نرخ ارز در چند روز به موضوعی در این ابعاد تبدیل نمی شد.

,

سعادت با بیان اینکه به دلیل پایین نگه داشتن نرخ ارز در 5 سال گذشته، این نرخ در مدت حدود 5 ماه به صورت یکباره افزایش یافت گفت: همانطور که عرض کردم مردم این تغییرات را با دوری تند مشاهده می کنند که هضم این موضوع برای مردم و فعالان اقتصادی کمی دشوار است.

,

وی با بیان اینکه اگر مسائل اقتصادی کشور را به صورت علمی تحلیل کنیم دلار بین 6 تا 7 هزار تومان خواهد بود گفت: نرخ ارز و تورم با یکدیگر رابطه ای مستقیم دارند و این موضوع ارتباط چندانی به تغییر دولتها ندارد.  

,

سیاست دلار 4200 تومانی در بلندمدت موثر نخواهد بود

, سیاست دلار 4200 تومانی در بلندمدت موثر نخواهد بود,

این تحلیلگر اقتصادی روند اقتصادی کشور در دهه های مختلف و ساختار اقتصادی ایران را عامل موثر بر نرخ ارز دانست و اظهار کرد: نباید انتظار داشته باشیم که مثلا تغییر رئیس کل بانک مرکزی یا برخی مدیران به تحولی شگرف در حوزه ارزی کشور منجر شود.

,

سعادت با تاکید بر اینکه بازارهای بورس و ارز بازارهای انتظارات هستند گفت: طبیعتا وقتی پیش بینی های عمومی از آینده اقتصاد چندان روشن نیست نباید انتظار داشت سرمایه های مردم و نقدینگی کشور به سمت بازار ارز و طلا میل پیدا نکند.

,

وی ادامه داد: سیاست دلار 4 هزار و 200 تومانی در بلندمدت کارایی نخواهد داشت و ممکن است در کوتاه مدت نیز پیامدهایی به دنبال داشته باشد.

,

ریال ایران کارایی خود را از دست داده است

, ریال ایران کارایی خود را از دست داده است,

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان با اشاره به روند کاهشی ارزش پول ملی تصریح کرد: متاسفانه برخی برآوردها نشان می دهد که پول ایران به پولی کم ارزش تبدیل شده است لذا معتقدم ریال موجود ایران، کارایی خود را از دست داده است و در آینده نزدیک باید به فکر واحد پولی جدید باشیم.

,

سعادت افزود: باید در آغاز قرن جدید یعنی از ابتدای سال 1400، ریاست بانک مرکزی را از بین باسوادترین و نیز مستقل ترین افراد انتخاب کنیم و اجازه دهیم موضوعات اقتصادی به صورت اقتصادی دنبال شوند.

,

وی با ابراز تاسف از اینکه پول ایران شکلی سرطانی به خود گرفته است گفت: مهمترین وظیفه بانک مرکزی در قرن پیش رو باید حفاظت و حراست از ارزش پول ملی باشد چراکه اگر حتی واحد پولی جدید با ساختار اقتصادی قبلی دنبال شود مجددا به شرایط کنونی بازخواهیم گشت.

,

باید با پدیده های اقتصادی به صورت علمی برخورد کنیم

, باید با پدیده های اقتصادی به صورت علمی برخورد کنیم,

این استاد دانشگاه ادامه داد: چنانچه در مدت باقی مانده تا آغاز قرن جدید شمسی، سالیانه 20 درصد تورم داشته باشیم نرخ ارز در پایان قرن فعلی به عدد بسیار بالایی خواهد رسید که پیامدهای سنگینی بر اقتصاد ایران درپی خواهد داشت.

,

سعادت خاطرنشان کرد: اگر با مسائل اقتصادی به صورت واقع بینانه برخورد نکنیم مشکلات حل نخواهند شد بلکه از زمانی به زمانی دیگر و از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده، لذا امیدوارم از قرنی به قرنی دیگری منتقل نشوند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه