اخبار داغ

رئیس مرکز علمی کاربردی شهرداری قم:

باید فضای دانش بنیان و کار آفرینی تقویت شود/ارتباط قوی علم و صنعت پایه گذار تحقق شعار سال خواهد بود

باید فضای دانش بنیان و کار آفرینی تقویت شود/ارتباط قوی علم و صنعت پایه گذار تحقق شعار سال خواهد بود
رئیس مرکز علمی کاربردی شهرداری قم تقویت فضای دانش بنیان و کار آفرینی را خواستار شد و گفت: ارتباط قوی علم و صنعت پایه گذار تحقق شعار سال خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی ملایی در گفتگو با قم فردا با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال حمایت از تولید ملی از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: در ابتدا باید به این مهم اشاره کنیم که بالای یک دهه است که مقام معظم رهبری بر روی اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و اقتصاد مقاومتی را تنها نسخه شفابخش اقتصاد کشور می دانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا,

مهمترین موتور محرک اقتصاد مقاومتی مردم هستند

,

وی افزود: اقتصاد مقاومتی یک الگوی بومی و علمی است که برآمده از فرهنگ انقلاب اسلامی است و متناسب با وضعیت امروز و فردای ما است.

,

ملایی بیان داشت: اگر تعریف اقتصاد مقاومتی را نگاه کنیم اولا یک الگو است که تاکید بر درون زا بودن آن دارد و نیروهای جوان و نخبه باید آن را با ظرفیت های خودشان محقق سازند.

,

وی افزود: رشد نهال اقتصاد مقاومتی متکی بر داخل و درون نظام است و مهمترین موتور محرک اقتصاد مقاومتی مردم هستند.

,

دانشگاه ها مطالبه گر باشند

,

رئیس مرکز علمی کاربردی شهرداری قم در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص نقش دانشگاه ها در  تحقق شعار سال تاکید کرد: مهمترین نقش دانشگاه ها در بخش مطالبه گری است دانشگاه ها باید مطالبه گری کنند به خصوص نسبت به شاخص ها و مولفه های اقتصاد مقاومتی که یکی از راهبردهای حمایت از کالای ایرانی است.

,

وی با بیان این که دانشجو باید متعهد و مطالبه گر باشد، ابراز داشت: دانشجویان باید در هر کدام از دستگاه ها و سازمان ها مطالبه گری کنند تا مدیران و مسئولان در این زمینه نه تنها خود را پاسخگو بدانند بلکه به آن عمل نیز بکنند.

,

وی ادامه داد: دانشگاه ها در بخش فرهنگ سازی و گفتمان سازی نقش اساسی می توانند ایفا کنند به این معنا که در بحث حمایت از کالای ایرانی و بحث اقتصاد مقاومتی جامعه را باورمند بکنند.

,

ملایی افزود: دانشجویان ، نخبگان و اساتید در باورسازی ، باورمند کردن، هویت سازی و گفتمان سازی بین مدیران نقش مهمی دارند.

,

کانال های ارتباطی بین علم و صنعت باید تقویت شود

,

وی بیان داشت: شناسایی موانع حمایت از کالای ایرانی یکی از وظایف دانشجویان است در واقع باید موانع شناسایی و رفع شود که لازمه آن حضور دانشجویان و مراکز پژوهشی در بین صنایع است.

,

رئیس مرکز علمی کاربردی شهرداری قم با بیان این که کانال های ارتباط بین علم و صنعت باید تقویت شود، خاطرنشان کرد: هیات های اندیشه ورز و اتاق های فکر مشترک باید ایجاد شود یعنی جامعه دانشگاه های ما باید هیات اندیشه ورز برای هر صنعتی داشته باشند به فرض قم صنعت سوهان، فرش ، کفش و .. باید هیات اندیشه ورز و اتاق فکر برای آن تشکیل شود.

,

فضای دانش بنیان و کار آفرینی تقویت شود

,

وی تقویت فضای دانش بنیان و کار آفرینی را مهم برشمرد و بیان داشت: کالای ایرانی فقط یک محصول نیست و می تواند محصول دانش بنیان نیز باشد یعنی دانشگاه های ما می توانند در تقویت فضای دانش بنیان و مهارت افزایی و جلوگیری از خام فروشی خیلی مفید واقع شده و گره ها را باز کنند.

,

ملایی ادامه داد: در این مسیر دانشگاه های ما باید اهتمام و  نگاه ویژه ای به راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان داشته باشند.

,

وی افزود:  ایجاد مراکز نوآوری و دفاتر کار آفرینی ، پارک های علمی فناوری، مراکز رشد و برگزاری مسابقات و استارت آپ ها با موضوع کار آفرینی و دانش بنیان باید در دستور کار قرار گیرد.

,

ملایی تصریح کرد: این اقدامات باعث می شود که از قشر تحصیل کرده و نخبه مشارکت بگیریم و  آن ها را در موفقیت کشور سهیم کنیم.

,

باید به دانشگاه ها اعتماد کنیم

,

وی با بیان این که سیاست گذاران باید خودشان به دانشگاه اعتماد بکنند، اظهار داشت: خود دانشجویان هم باید اعتماد به نفس داشته باشند و در مقابل کانون های علم و صنعت سازمان ها باید به مراکز علمی اعتماد بکنند.

,

رئیس مرکز علمی کاربردی شهرداری قم ادامه داد: در فضای دانشگاه ها باید نمایشگاه های تخصصی برگزار شود که بتوانیم تکنوژی های فعال را شناسایی کنیم این خیلی مهم است  در واقع تکنولوژی برتر خریدنی نیست.

,

وی ادامه داد: باید دانشگاه های ما باید با برگزاری این نمایشگاه ها سراغ دستیابی به تکنولوژی های برتر باشند و آن را در خدمت تولید ملی قرار دهند.

,

 رشته های دانشگاهی باید توسعه یابد

,

ملایی بیان داشت: باید یکی از شاخص های  حذف ، اضافه و ایجاد رشته های دانشگاهی بر اساس اقتصاد مقاومتی باشد، در واقع باید بازبینی در رشته های ما بر اساس اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی داشته باشیم.

,

وی حمایت از نخبگان را نیز مهم دانست و گفت: تجلیل از نخبگان و افتخار آفرینان باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد تا بتوانیم با اتکا به دانش این افراد در جهت حمایت از تولید ملی گام برداریم.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه