اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

گرانی ارز در اقتصاد ایران اغتشاش ایجاد کرده است/دولت با کنار کشیدن از شعار های تو خالی اقتصاد لیبرالیسم،مدیریت توزیع ارز را در دست بگیرد

گرانی ارز در اقتصاد ایران اغتشاش ایجاد کرده است/دولت با کنار کشیدن از شعار های تو خالی اقتصاد لیبرالیسم،مدیریت توزیع ارز را در دست بگیرد
کارشناس مسائل اقتصادی گفت:وقتی دولت توانایی حذف تقاضای بازار دلار و یورو را را ندارد باید از شعار های تو خالی اقتصاد لیبرالیسم کنار بکشد و مدیریت توزیع ارز را به دست بگیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالمجید شیخی در گفت و گو باراه آرمان  در رابطه با نوسانات بازار ارز و گرانی های اخیر آن اظهار کرد: گرانی های اخیر بازار ارز نتیجه عدم توانایی دولت در مدیریت بازار است و دولت در این حوادث نشان داد که بی میل نیست نرخ ارز افزایش پیدا کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان ,

کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه به اقدامات مخل آمیز دو وزیر دولت در بازار ارز اشاره کرد و گفت: ربیعی و آخوندی دو وزیری هستند که علامت گمراه کننده مخل بازار ارز را دادند و در واقع این دولت بر خلاف مصالح مملکت قدم بر می دارد.

,

شیخی تصریح کرد: عوامل مختلفی در افزایش نرخ ارز موثر بودند لذا وقتی دولت توانایی حذف تقاضای بازار دلار و یورو را را ندارد باید از شعار های تو خالی اقتصاد لیبرالیسم کنار بکشد و مدیریت توزیع ارز را به دست بگیرند.

,

وی عنوان کرد: دولت هیچ برنامه ای برای ثبت سفارش و برنامه ریزی برای تخصیص ارز کالاها و خدمات صادراتی در اقتصاد ندارد یعنی ما هر چه برای افزایش صادرات سرمایه گذاری می کنیم هیچ ثمره و بهره ای از این ارزی که باید به دست آید نمی بریم.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه به تاثیرات منفی نوسانات قیمت ارز بر اقتصاد ایران اشاره و خاطر نشان کرد: گرانی ارز یک اثر عام روانی دارد و در اقتصاد اغتشاش ایجاد می کند  چرا که اقتصاد ما به جای اینکه تولید محور باشد، تجارت محور شده است .

,

نرخ ارز پاشنه آشیل اقتصاد ایران است

,

شیخی تاکید کرد: نرخ ارز پاشنه آشیل اقتصاد ایران است و هر زمان نرخ آن بالا می رود تورم نیز افزایش می یابد و نوسانات شدید تر می شود که این مسئله می تواند یک جو روانی عمومی ایجاد کند و اقتصاد را بی ثبات کند.

,

وی ادامه داد: ارز در حال حاضرعامل کنترل اقتصاد ایران است و این مسئله یک سوء مدیریت عمومی را در کل عوامل اقتصادی ایجاد می کند.

,

این کارشناس مسائل اقتصادی افزایش نرخ ارز را عامل افزایش هزینه تولید در بازار حقیقی بیان کرد و افزود:  بخش عمده ای از هزینه  تولید کالاها ،هزینه های ارزی است که به صورت مستقیم هزینه  تولید را بالا می برد و به صورت غیر مستقیم باعث ایجاد موج گرانی در کالاهای دیگر شده و عرضه کننده را تحریک می کند برای کالای خود افزایش قیمت داشته باشد.

,

دولت به سمت حذف دلار و یورو از سبد تقاضای ارزی برود

,

شیخی در واکنش به اقدام  اخیر یکی از مدیران بانک مرکزی مبنی بر عدم  گشایش اعتبار به صورت دلاری، اظهار کرد: من خطاب به این مدیر می گویم که این کار را باید چهل سال پیش انجام می دادید، واکنش شما خیلی با تاخیر است و به نحوی در این نظام ارتباطی عقب مانده اید، این ثبت سفارش و گشایش اعتبار کمترین کاری است که دولت می توانست انجام دهد.

,

وی تصریح کرد: دولت از همان ابتدا باید به سمت حذف دلار و یورو از سبد تقاضای ارزی و کم کردن وابستگی ما به آن ها می رفت چرا که آمریکا از طریق تزریق دلار بر اقتصاد دنیا سلطه عام دارد لذا ما باید سراغ مبادلات پولی دو جانبه و چند جانبه برویم.

,

کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه در توصیه به دولت عنوان کرد: ما باید با کشورهای طرف تجارت خود مذاکره کنیم که با آن ها با پول خودمان معامله کنیم و گشایش ها کاملا ریالی شود و این گونه از زیر سلطه اقتصادی سلطه گران غرب و امپریالیسم های غرب بیرون می آئیم و اگر این کار را شروع کنیم ریال ما یک پول بین المللی می شود.

,

شیخی تاکید کرد: ایران از لحاظ حجم اقتصاد رتبه 18 دنیا را دارد و سالانه بیش از 100 میلیون دلار صادرات واردات ماست و بیش از 500 میلیارد دلار توتولید ناخالص ما رد سال است لذا به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی ایران در منطقه و در غرب آسیا و مهم ترین نقطه انرژی خیز دنیا یعنی خلیج فارس می توانیم یک کشور مهم شویم و به یک مرکز مبادله بزرگ اقتصادی در قاره آسیا تبدیل شویم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه