اخبار داغ

توسط دانشگاه محقق برگزار شد؛

کنگره بین المللی عرفان در کلام مولانا در اردبیل

کنگره بین المللی عرفان در کلام مولانا در اردبیل
دومین کنگره بین المللی عرفان در کلام مولانا با حضور اندیشمندان و مولوی شناسان برجسته کشور و میهمانانی از کشورهای ترکیه، قبرس و جمهوری اذربایجان در دانشگاه محقق اردبیلی اغاز به کار کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از ابصارخبر،  پیش از ظهر امروز دومین کنگره بین المللی عرفان در کلام مولانا با حضور اندیشمندان برجسته و مولوی پژوهانی از کشورهای ایران، ترکیه،قبرس و جمهوری آذربایجان و سخنرانی آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی به مدت 2 روز آغاز به کار کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ابصارخبر،,

علی بابایی دبیر علمی دومین کنگره بین المللی عرفان در کلام مولانا در ابتدای این همایش به تشریح جزئیات این کنگره علمی پرداخت و گفت:در کمتر از 50 روز، 100 مقاله علمی در رویکردهای مختلف به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که پس از بررسی های نهایی توسط هیات داوران در نهایت، 8 مقاله بصورت سخنرانی در این کنگره ارائه خواهد شد.

,

وی در ادامه سخنان خود به موضوعات کنگره علمی عرفان در کلام مولانا پرداخت و با بیان اینکه مقالات دریافتی غالبا رویکرد تطبیقی داشتند گفت: اغلب مقالات دریافتی در موضوع عشق، به رشته تحریر درآمده بودند.

,

دبیر علمی کنگره در پایان سخنان خود از چاپ و انتشار چکیده مقالات دومین کنگره خبر داد و گفت: علاوه بر کتاب، مجموعه مقالات این کنگره علمی در قالب یک مجموعه نرم افزار با قابلیت های جستجو در متون نیز تهیه و در اختیار پژوهشگران قرار گرفته است.

,

وی با بیان اینکه اصل مقالات تا پایان خردادماه بصورت یک کتاب چاپ و منتشر خواهد شد از پژوهشگران و نویسندگان در حوزه مولوی پژوهی نیز خواست تا بعد از برگزاری کنگره "عرفان در کلام مولانا" در طریق پایگاه اطلاع رسانی گفتمان حکمت ضمن حفظ ارتباط خود با مجموعه علمی کنگره، در جریان آخرین تحولات پژوهشی و رخدادهای علمی در این خصوص نیز قرارگیرند.

,

سخنرانی قدیر گلکاریان رئیس مرکز تحقیقات اوراسیا از کشور قبرس، غلامرضا اعوانی رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران و از چهره های ماندگار کشور، عدنان کارا اسماعیل اوغلو رئیس مرکز مولوی شناسی از ترکیه، مجتبی زروانی و قربان علمی از دانشگاه تهران از جمله سخنرانی‌های این کنگره علمی در طول برگزاری این همایش علمی در اردبیل خواهد بود.

,

مولوی متعلق به جهان اسلام است

, مولوی متعلق به جهان اسلام است,

 گودرز صادقی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در مراسم افتتاحیه دومین کنگره علمی عرفان در کلام مولانا که به مدت 2 روز در دانشگاه محقق اردبیلی در حال برگزاری است به تأثیر کلامی این عارف بزرگ جهان اسلام در اذهان مردم جهان اشاره کرد و گفت: انتخاب مثنوی معنوی مولانا بعنوان پرفروشترین کتاب سال در کشورهای مختلف جهان خود گویای نفوذ و تأثیر کلام این شاعر بزرگ ایران و جهان اسلام است.

,

وی به زندگانی مولانا و تأثیرش از شمس تبریزی پرداخت و گفت: با اینکه بیش از 800 سال از زمان مولانا می گذرد با اینحال سخنانش در قالب شعر  فراتر از زمان و جغرافیا و شرایط و مسائل سیاسی و اجتماعی در کشورهای مختلف جهان طنین انداز است.

,

صادقی تدریس اشعار این شاعر گرانقدر در کتب راهنمایی و دبیرستان ایران را یادآور شد و گفت: اشعار مولانا  به قدری متفن و قابل فهم است که حتی می توان از برخی اثار وی برای دانش آموزان نیز بهره گرفت.

,

وی در ادامه سخنان خود به آثار اندیشمندان بزرگ جهان اسلام در خصوص اثار مولانا اشاره کرد و گفت:به اذعان بسیاری از پژوهشگران و اندیشمندان به نام دنیا، اثار مولانا همچون پیامبران است به طوری که وی با زبان توده مردم با انها سخن گفته است.

,

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه، سخنان شیخ بهایی در خصوص مولانا را یادآور شده و افزود:طبق گفته شیخ بهایی، مثنوی معنوی مولوی قرآنی به لفظ پهلوی است.

,

وی به تشریح دسته بندی اشعار مولوی به لحاظ کیش پرداخت و گفت: وجود 60 الی 70 هزار بیت شعر به زبان فارسی، 1000بیت به زبان عربی و اشعاری به زبان ترکی خود مؤید این نکته است که مولوی فارغ از جغرافیای محل زندگی خود شاعری برای جهان اسلام است هرچند که همگان دوست دارند این شاعر بزرگ را به نوعی از ان خود دانسته و به کشور خود منتسب کنند.

,

صادقی با بیان اینکه مولوی ایرانی است،گفت: ترکیه به لحاظ اینکه مولوی در شهر قونیه این کشور زیسته و مدفن وی نیز در این شهر قرار دارد وی را منتسب به کشور ترکیه می دانند، تصریح کرد: مگر می شود خورشید و ستارگان و حتی اسمان را محصور به یک کشور دانست.

,

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در پایان سخنان خود به مکان اصلی مولوی اشاره کرد و گفت: هر کشوری و قومی که بتواند بهتر از وی، نام و آثارش بخصوص در حکمت، فلسفه و ادبیات مراقبت کند صاحب اصلی این شاعر پرآوازه جهان اسلام است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه