اخبار داغ

نماینده ولی فقیه در استان؛

مولوی، مولود معارف اسلامی است

مولوی، مولود معارف اسلامی است
نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه مولوی مولود معارف اسلامی است،گفت:بدون اسلام پرورش انسان هایی در چنین جایگاه و مقام والایی ممکن نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  ابصارخبر،  آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل امروز در دومین کنگره بین المللی عرفان در کلام مولانا که با حضور اندیشمندان و پژوهشگران برجسته از کشورهای منطقه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد به بررسی ابعاد مختلف این شاعر برجسته جهان اسلام پرداخت و گفت:مرجعیت علمی بزرگترین امانت پیامبر در نزد مسلمانان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ابصارخبر,

وی با بیان اینکه بعد از پیامبر بزرگ اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت مرجعیت علمی  چه از لحاظ اخلاق، کلام و حتی عرفان در جهان اسلام رو به تعطیلی نهاده است،گفت:با تعطیلی مرجعیت علمی در جهان اسلام، هزاران گروه کلامی، فقهی و عرفانی در دوره تمدن اسلامی درست شده است.

,

آیت الله عاملی با بیان اینکه امروز جهان اسلام در هر سه عرصه متفرق شده است گفت: به همین جهت است که برای بسیاری از امت ها تشخیص راه درست، مشکل و سخت شده است.

,

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به عالمان و متفکران بزرگ جهان اسلام اشاره کرد و گفت: مولوی از جمله انسان هایی است که توانست با ارتقای خود در هر سه عرصه و پایه گذاری مکتب و نهضت اخلاقی و عرفانی و تربیتی باعث تحول عظیم در جهان شود بطوریکه امروز نیز اثار برجای مانده از وی همین تاثیر را در خوانندگاش دارد.

,

وی در ادامه سخنان خود به تبیین ویژگی های شخصیتی این متفکر بزرگ جهان اسلام پرداخت و گفت: مولوی مولود معارف اسلامی است بطوریکه مفاهیم قران کریم، احادیت ائمه معصومین، سیره انبیاءو تاریخ در نوشته های مولوی موج می زند.

,

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بدون معارف اسلامی پرورش چنین انسان های توانمندی ممکن نیست گفت: شاعران جز بیان درد و رنج و لذت و ستایش و مدح افراد چیزی در وجود ندارند خاطر نشان کرد: آثار مولوی مملو از ارزش های والای انسانی برگرفته از مفاهیم والای قرآنی و اسلام است.

,

وی وجود استاد خوب و فرهیخته را از مهمترین عوامل شکوفایی این عارف بزرگ برشمرد و گفت: شمس تبریزی آنچنان تأثیری بر این شخصیت والای جهان اسلام گذاشته است که خود نیز به ان معترف است و در اثارش از این استاد فرهیخته بارها به نیکی یاد کرده و معتقد است که سالک سبیل حق، بدون استاد فرهیخته راه به جایی نخواهد برد.

,

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود به منزلت شریعت در وجود مولوی نیز اشاره کرد و گفت: مولوی از شریعت به طریقت رسیده است به طوریکه بارها اذعان داشته که طهارت قلبی و پاکی قلب جز با طاعت حق مقدور نیست.

,

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به تبین جایگاه نماز از دیدگاه مولانا پرداخت و گفت: نماز در واقع حدیث درد فراق از خداوند متعال است بطوریکه در عین اینکه کانون لذت معنوی است اوج قدرت هم به شمار می رود.

,

وی افزود: نماز از انچنان لذت معنوی برخوردار است که سالک حق در ادای آن می ترسد نمازش به خاطر برخورداری از این همه لذت مورد قبول واقع نشود و همچنین امام علی (ع) نیز قدرت فوق العاده خود در فتح خیبر را برگرفته از انوار نماز عنوان کرده است.

,

نماینده ولی فقیه در استان به تبیین فلسفه رکوع و سجود در نماز نیز پرداخت و گفت:همچنان که جمال یوسف باعث بریده شدن دست ها شد جمال جلوه حق در نمازگذار نیز بی اراده، مومن را به رکوع و سجود در برابرش رهنمون می کند.

,

وی به سبک و مکتب مولانا نیز اشاره کرد و با بیان اینکه مولوی در مکتب خراسان به سرودن شعر پرداخته است به تبیین مکتب بغداد و خراسان پرداخت و گفت: در مکتب بغداد به غیر از زهد و خوف و عزلت چیزی نیست در حالیکه مکتب خراسان مملو از عشق است و چه عشقی بالاتر از عشق به خداوند.

,

این استاد حوزه و دانشگاه ریاضت و عمل را از خصوصیات بارز مولوی دانست و گفت: مولوی در مقام ریاضت به ربانی دست یافت که توسط ان توانست در ادبیات عرفان غوغا به پا کند.

,

وی زبان مولانا را زبان درد عنوان کرد و گفت: در مقام درد وضوی انسان با خون جگر است. و این زبان جذاب ترین زبان دنیا است چونکه مولوی سالهای متمادی سوخته است تا توانسته به این حد از کمال و توان زبان باز کند.

,

نماینده ولی فقیه در استان در پایان سخنان خود فنا و توحید را رمز ماندگاری مولانا عنوان کرد و گفت: هرکس که بتواند تشخص ها و تعلقات دنیوی را از خود بزداید بطوریکه مقرب بارگاه کبریایی شود می تواند امیدوار به دست یابی به چنین جایگاه و مقامی شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه