اخبار داغ

وقتی کاسبی جایگزین طبابت می شود؛

معاینه بر ثانیه، واحد جدید پزشکی/ ویزیت گروهی بیماران نقض کننده منشور حقوق بیمار است

معاینه بر ثانیه، واحد جدید پزشکی/ ویزیت گروهی بیماران نقض کننده منشور حقوق بیمار است
این روزها پزشکان به بهانه شلوغی مطب ها اقدام به ویزیت همزمان چند نفر می کنند، این در حالی است که کمترین زمان در نظر گرفته شده برای معاینه بیمار 15 دقیقه می باشد؛ این سرعت معاینه که یکی از اساسی ترین علل ضریب بالا اشتباه است پزشکان را به ثبت رکورد جدید معاینه بر ثانیه رسانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ این روز ها کمتر مطبی را می توان یافت که صف طولانی بیماران در آن دیده نشود؛ این صف های طولانی انتظار گاهی تا نیمه های شب نیز ادامه می یابد. تعیین وقت های بدون برنامه و در نظر نگرفتن زمان قانونی برای ویزیت هر بیمار، یکی از اساسی ترین علل رخ دادن این مشکل است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

فاجعه آن زمان خود را نشان می دهد که این صف های طولانی منتظران تا اتاق پزشک نیز کشیده می شوند و شما باید در اتاق معاینه در حضور چشمان پرسشگر این حضار مشکل خود را برای پزشک شرح دهید. سرعت عمل پزشکان برای معاینه بیمار، علاوه بر اینکه جو کاسبی را بر مطب ها حاکم کرده، موجب افزایش ضریب خطای پزشکان نیز شده که نارضایتی همگان را بر انگیخته است.

,

عدم آگاهی بیماران از منشور حقوق بیمار در ایران، باعث شده تا پزشکان نهایت بهره را از شرایط موجود ببرند؛ یکی از اصل های این منشور که بر آن تاکید فراوانی شده ارائه خدمات سلامت بر پایه انصاف، صداقت، ادب و مهربانی است که باید در آن برتری منافع بیماری همواره در نظر گرفته شود که این اصل در نظام پزشکی کنونی ما به طور کامل نادیده انگاشته شده است.
بسیاری از بیماران باید این نکته را مد نظر قرار دهند که ویزیت گروهی یا فله ای بیماران نقض کننده اصل رازداری، حریم خصوصی و حق خلوت بیمار در این منشور است و آنان حق شکایت از ناقضان قانون را دارند.

,
,

, ,

ویزیت در اتاق انتظار!

, ویزیت در اتاق انتظار!, ویزیت در اتاق انتظار!,

فاطمه دادرس، یکی از شهروندان بندرعباسی در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به زمان طولانی انتظار در مطب پزشکان، اظهار کرد: پزشکان برای وقت بیمار احترامی قائل نیستند و در مطبی هفت بعد از ظهر نوبت داشتم و در 12 شب ویزیت شدم و این در حالی بود که اتاق انتظار هنوز مملو از بیمار بود. 

, هرمز,

این شهروند در ادامه افزود: با راهیابی به اتاق پزشک، انتظار اضطراب بر انگیز آغاز می شود، چرا که در اتاق پزشک دست کم هفت بیمار دیگر در نوبت هستند و به دقت به صحبت های پزشک و بیمار گوش می دهند. 

,

دادرس با تاکید بر تاثیر حضور سایر بیماران در اتاق بر کیفیت معاینه، خاطرنشان کرد: در چنین شرایط اضطراب برانگیزی که بیمار نگران مورد قضاوت قرار گرفتن است، از گفتن مشکلات اصلی و خصوصی پرهیز می کند.

,

بی احترامی به حقوق بیمار، امری عادی در مطب پزشکان

, بی احترامی به حقوق بیمار، امری عادی در مطب پزشکان, بی احترامی به حقوق بیمار، امری عادی در مطب پزشکان,

کلثوم قدسی نژاد، یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار هرمز با اشاره به اینکه چندی پیش فرزند بیمارش را برای درمان به بیمارستان کودکان برده بود، اظهار کرد: در بیمارستان کودکان به بهانه ازدحام جمعیت، اقدام به ویزیت گروهی بیماران می کنند و زمانی که مراجعه کنندگان اعتراض می کنند پاسخی جز زمانی برای ویزیت همگان نیست، دریافت نمی کنند.  

, هرمز,

, ,

این شهروند با تاکید بر تاثیر این شیوه بر روان کودک، تصریح کرد: تمرکز حضار بر روی فرزندم او را می ترساند و استرس از آمپول را برایش دو چندان می کند و من نیز برای حل این مشکل نوبت را به افراد حاضر در اتاق می دادم اما تا شخصی از اتاق معاینه خارج می شود منشی جایگزینی برای او در نظر می گیرد.

,

قدسی نژاد با بیان اینکه پزشکان به رکورد ویزیت بر ثانیه رسیده اند، گفت: پزشکان در پنج دقیقه، پنج نفر را معاینه می کنند و این سرعت عمل موجب شده که منشی آن ها همزمان به 10 نفر در یک ساعت به طور همزمان نوبت بدهد و همین مسئله بیماران را ساعت ها در مطب معطل می کند. 

,

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پزشکان یک ساهت پس از اولین نوبت دهی در مطب حاضر می شوند و گمان می کنند تنها وقت خودشان ارزشمند است و همچنین سرعت ویزیت آنان به ما اطمینان آن را نمی دهد که تشخیصی صحیح از مشکل ما داشته باشند. 

,

قانون شکنی ها را نادیده نگیرید

, قانون شکنی ها را نادیده نگیرید, قانون شکنی ها را نادیده نگیرید,

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره ویزیت گروهی بیماران در مراکز دولتی و بیمارستان های خصوصی، اظهار کرد: این موضوع اتفاق جدیدی نیست و از نظر ما تخلف محسوب می‌شود، در برخی موارد خصوصاً در بخش خصوصی که کمبود قابل توجه نداریم هم دیده می‌شود و ما از پزشکان درخواست داریم که چند نفر را هم زمان ویزیت نکنند. 

,

, ,

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه افزود: نظارت در این زمینه بر عهده نظام پزشکی است و واحدهای مربوط به علوم پزشکی نیز می تواند نظارت کند اما از خود مردم می خواهیم در زمانی که با این تخلفات رو به رو می شوند که به حریم خصوصی بیمار تعدی می شود بی تفاوت از کنار آن عبور نکنند و اهمیت مسئله را به پزشک گوشزد کنند.

,

حریرچی با تاکید بر زمان قانونی ویزیت بیماران توسط پزشک، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه دولت، متوسط زمان ویزیت بیمار توسط پزشک عمومی حداقل 15 دقیقه، برای پزشک متخصص حداقل 20 دقیقه، برای پزشک فوق‌تخصص حداقل 25 دقیقه و برای روانپزشک حداقل 30 دقیقه زمان ویزیت مشخص شده است. 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه