اخبار داغ

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان:

بازنگری در طرح" آمایش سرزمین" آغاز شده‌است

بازنگری در طرح" آمایش سرزمین" آغاز شده‌است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان گفت: بازنگری در طرح آمایش سرزمینی بر اساس تغییرات جمعیتی آغاز شده‌است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آمایش سرزمین یکی از آیتم‌های توسعه و پیشرفغت در هر جامعه محسوب می‌شود و در واقع یک استراتژی برای رسیدن به توسعه ای هرچه عادلانه‌تر و انسانی‌تر است که بر مبنای مطالعات جامع و علمی در محدوده مورد نظر صورت گرفته و بر اساس آن نقاط ضعف یا قوت جامعه مزبور مشخص شده و برنامه‌ریزی و راهبردهای آتی بر این مبنا صورت می‌گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 آمایش سرزمینی شامل تنظیم روابط و کنش های متقابل بین عوامل انسانی، اقتصادی و عوامل محیطی به منظور ایجاد سرزمینی مبتنی بر بهره گیری بهینه و پایدار از استعدادهای انسانی و محیطی می‌باشد به عبارت دیگر مطلوب ترین، عادلانه ترین و پایدارترین آرایشی که به سه مولفه مهم جمعیت، سرمایه و منابع طبیعی و محیطی در یک منطقه یا سرزمین داده می‌شود، برنامه آمایش سرزمین اطلاق می گردد.

,

از مهمترین خصوصیات آمایش سرزمین می توان به جامع نگری، کیفیت و سازماندهی فضای اشاره کرد و اهداف آن را در تعریف هرچه بهتر تعادل و توسعه خلاصه کرد.

,

امروزه یکی از شاخص ها و معیارهای توسعه یافتگی، میزان انطباق برنامه های اجرائی هر کشور با مبانی و مطالعات جامع آمایش سرزمین می‌باشد به همین علت این موضوع در هر استان و منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

,

از آنجا که مطالعه طرح آمایش سرزمینی باید بسیار عمیق و ژرف بوده و مبنای بسیاری از مطالعات منطقه‌ای قرار گیرد به سراغ مسئول ارشد تهیه و تدوین طرح آمایش سرزمینی در استان رفته و از وی جویا شدیم که بازنگری طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد و دارای چه شرایطی است.

,

بر همین اساس رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در گفتگو با خبرنگارنافع، با بیان اینکه آخرین مطالعه و بررسی در طرح آمایش سرزمینی همدان مربوط به سال 90 بوده‌است اظهار کرد: یکی از مواردی که در مطالعات آمایش سرزمینی ملاک قرار می‌گیرد آیتم "جمعیت" است ضمن اینکه جمعیت خود به عنوان یکی از معیارهای جامعه هدف است که بر مبنای آمایش سرزمینی برنامه‌ریزی برای آن صورت می‌گیرد.

, نافع,

وی تصریح کرد: جمعیت، یکی از مهمترین معیارهای توزیع عادلانه امکانات در جامعه است بر این اساس باید اطلاعات جمعیتی طرح آمایش به دقت مدنظر قرار گیرد به همین علت با توجه به اینکه آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 اتفاق افتاد لازم بود بازنگری در مطالعات آمایش استان صورت گیرد.

,

این مقام مسئول عنوان کرد: از اسفندماه سال قبل بازنگری در این طرح آغاز شده و پیش‌بینی می شود طی چند ماه آینده طرحی جامع با اطلاعات بروز جمعیت آماده و مبنای برنامه‌ریزی‌های استانی قرار گیرد.

,

وی با اشاره به واگذاری بازنگری در طرح به دانشگاه‌ها و هیئت‌های علمی گفت: از آنجا که طرح آمایش سرزمینی شناسایی منابع و تقسیم امکانات و جمعیت را مدنظر دارد تأثیر بسیاری را می‌توان بر مبنای این مطالعات در هدفمندی و افزایش سرمایه‌گذاری دریافت کرد بنابراین لازم است مطالعات و بازنگری علمی و دقیق باشد.

,

صیدایی تشریح کرد: البته این مسئله به این معنا نیست که تا پایان بازنگری طرح، امکان سرمایه‌گذاری در استان وجود ندارد چراکه استان از آمادگی لازم برای ایجاد نقاط سرمایه‌گذاری برخوردار است و در واقع بازنگری طرح آمایش برای تسهیل این شرایط کاربرد دارد.

,

وی در پاسخ به این سوال که بازنگری در طرح آمایش سرزمینی چقدر بر جذب اعتبارات سال‌جاری تأثیرگذار است گفت: طرح آمایش سرزمینی می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی بسیاری از دستگاه‌ها قرار گیرد اما لزوما نمی‌توان جذب اعتبارات را منوط به نتیجه این مطالعات دانست زیرا در شرایط عادی هر دستگاهی از نیازها و امکانات خود مطلع است و می‌تواند برنامه‌ریزی لازم را در جذب اعتبارات دستگاهی بر این مبنا مدنظر قرار دهد و نه مطالعات آمایش سرزمینی اگرچه این مطالعات می‌تواند به تشخیص نقاط ضعف و قوت محدوده فعالیت هر دستگاه مساعدت داشته باشد اما لزوما خود نمی‌تواند محور جذب اعتبارات قرار گیرد.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه