اخبار داغ

رئیس هیئت مدیره خانه صنایع دستی استان اصفهان:

ایجاد بازار فروش تأثیر زیادی بر رونق صنایع دستی می گذارد/ مسئولان از کم‌رونق شدن این صنعت جلوگیری کنند

ایجاد بازار فروش تأثیر زیادی بر رونق صنایع دستی می گذارد/ مسئولان از کم‌رونق شدن این صنعت جلوگیری کنند
رئیس هیئت مدیره خانه صنایع دستی استان اصفهان گفت: اقتصاد هنر یا همان بازار فروش آثار هنری یکی از دغدغه های مهم هنرمندان عرصه صنایع دستی است که با فراهم شدن عرصه فروش می توان تأثیر زیادی بر رونق کسب و کار در این حوزه گذاشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛اصفهان یکی از شهر‌های  شاخص در زمینه صنایع دستی است و وجود صنایع دستی بسیار مانند مینا‌کاری، خاتم‌کاری، معرق‌کاری، منبت‌کاری و قلم‌زنی اصفهان را به عنوان شهری مهم در حوزه صنایع دستی به تمام جهانیان معرفی می‌کند .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

این موضوع گویای وجود هنرمندانی با‌ذوق و خوش‌سلیقه در اصفهان است که با دستان خود صنایع دستی بسیاری را در اصفهان ایجاد می‌کنند و دکوراسیونی از صنایع دستی در اصفهان نهفته که این صنعت باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد تا برند شهر اصفهان پر‌رنگ‌تر از گذشته شود.

,

صنایع دستی به عنوان یک شغل در اصفهان محسوب شده و هنرمندان فعال در این عرصه هنر، صنایع دستی را به صورت تخصصی دنبال می‌کنند.

,

آمار‌های ارائه شده در زمینه میزان رشته‌های صنایع دستی شناخته شده در کشور حاکی از این است، که بیش از نیمی از این رشته‌ها در اصفهان وجود دارد و هنرمندان بزرگی در اصفهان در زمینه رشته‌های مختلف صنایع دستی فعال هستند.

,

به همین دلیل به سراغ محمدرضا اخلاقی، یکی از جوانان کارآفرین استان اصفهان که رئیس هیئت مدیره خانه صنایع دستی استان اصفهان است رفتیم تا با انگیزه و اهداف وی بیشتر آشنا شویم.

,

 

,

انگیزه و جرقه اولیه برای شروع این کاراز کجا شروع شد؟

, انگیزه و جرقه اولیه برای شروع این کاراز کجا شروع شد؟, انگیزه و جرقه اولیه برای شروع این کاراز کجا شروع شد؟,

با توجه به رشته تحصیلی ام در شرکت مجتمع فولاد چند سالی است که مشغول به کار هستم و بر حسب علاقه شخصی ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی را انتخاب کردم، در طول تحصیل گرایش به امور بازرگانی پیدا کردم و با چند تن از دوستان شرکتی را در مرداد سال 95 تاسیس کردیم.

,

با توجه به اینکه اکثر شرکت های بزرگ تولید کننده یک مدیر بازرگانی در چارت سازمانی برایشان تعریف شده است و این شخص مسئول پیگیری این امور است اما در شرکت های تولیدی کوچک به دلیل کمبود سرمایه داشتن مدیر بازرگانی در اولویت کاری محسوب نمی شود. بنابراین با شرکت های مجری در کار بازرگانی و صادرات که واسطه ای هستند با تولید کننده و مصرف کننده وظیفه بازاریابی برای فروش محصول را در داخل و خارج از کشوربرعهده دارند می سپارند و کار این شرکت هم همین است.

,

در جلسات اولیه با اعضای گروه شرکت به این نتیجه رسیدیم که علاوه بر کارهای بازرگانی برای توسعه کار باید خودمان نیز درعرصه تولید نیز فعالیت داشته باشیم، که با توجه به نیاز سنجی که انجام شد عرصه هنر و صنایع دستی را انتخاب کردیم.

,

از طرفی دیگر تقاضای مشتری های خارجی به صورت انبوه و زیاد بود اما تولید کننده های صنایع دستی ایرانی که اکثرا خانم ها هستند و کار با دست زمان بر است و حساسیت هایی که برای تولید و تامین کالای با کیفیت و مرغوب مدنظر است پاسخ گوی نیاز مشتری نبود.

,

بر همین اساس به این نتیجه رسیدیم که مجموعه جدیدی را در بهمن سال95 به ثبت برسانیم.

,

از فعالیت های خود در این مجموعه برایمان بگویید

, از فعالیت های خود در این مجموعه برایمان بگویید, از فعالیت های خود در این مجموعه برایمان بگویید,

ابتدای کار یک سری استراتژی و چارت اداری برای مجموعه تعریف کردیم  و برای توسعه کاری تمرکز بر چهارعرصه راهبردی را در اولویت قرار دادیم که شامل آموزش،تولید،فروش، رویداد  را در نظر گرفتیم.

,

برای هریک از چهار عرصه یک سری اهداف برنامه ریزی کردیم و با توجه به آشنایی و همکاری های قبلی که با کارشناسان مجموعه فرهنگی هنری فرشچیان اصفهان داشتیم توانستیم دفتر، کلاس های آموزشی، کارگاه عملی، و فروشگاه ملزومات کارهای صنایع دستی را در همین مجموعه برپا کنیم.

,

بعد از دو ماه که از ثبت مجموعه می گذشت و ما به طور مداوم مشغول برنامه ریزی و پیگیر امور ثبت و دریافت مجوز و تجهیز و استقرار در مکان بودیم در تاریخ 19 فروردین سال 96 به طور رسمی مجموعه فعالیت خویش را آغاز کرد.

,

با توجه به اینکه شروع کار به این بزرگی قطعا با مشکلاتی همراه است از کدام اشخاص و نهادها کمک گرفتید؟

, با توجه به اینکه شروع کار به این بزرگی قطعا با مشکلاتی همراه است از کدام اشخاص و نهادها کمک گرفتید؟, با توجه به اینکه شروع کار به این بزرگی قطعا با مشکلاتی همراه است از کدام اشخاص و نهادها کمک گرفتید؟,

یکی از مهم ترین اهدافی که از روز اول در استراتژی کاری تعریف کردیم این بود که به هیچ نهادی اتکا نکنیم و از ظرفیت و پتانسیل های خودمان استفاده کنیم، زیرا معتقد هستیم اگر آنچه که بنا می کنیم حتی کوچک و کم است اما پایدار است و متکی بر جایی نیست.

,

اگر کمک می گرفتیم قطعا با سرعت و توسعه بیشتری پیشرفت می کردیم اما پایداری مجموعه متکی به آن شخص یا نهاد می شد.

,

هم چنین نهادهایی که در عرصه صنایع دستی در استان اصفهان فعالیت می کنند آنقدر پویا نیستند که برای شروع کار بتوانیم از حمایت هایشان بهره مند شویم.

,

به نظر خودتان علت این استقبال چه چیزهایی بوده است؟

, به نظر خودتان علت این استقبال چه چیزهایی بوده است؟, به نظر خودتان علت این استقبال چه چیزهایی بوده است؟,

فضای سالم و با کیفیت آموزشی، حضور اساتید مجرب و با تجربه و خوش ذوق، فراهم شدن تسهیل در تهیه مواد و تجهیزات اولیه کار، قرار گرفتن محیط آموزشی در مرکز شهر، ارائه گواهی معتبر آموزشی با مجوز از وزارت ارشاد و مهم ترین عامل کسب و کار و فروش محصولات است که فرد می تواند پس از آموزش های لازم وارد بازار کار شود و خانه صنایع دستی فضای فروش را برایش تسهیل می کند.

,

در خصوص تسهیل در تهیه مواد اولیه در تمامی رشته های آموزشی که گفتید توضیح دهید.

, در خصوص تسهیل در تهیه مواد اولیه در تمامی رشته های آموزشی که گفتید توضیح دهید., در خصوص تسهیل در تهیه مواد اولیه در تمامی رشته های آموزشی که گفتید توضیح دهید.,

هدف اصلی خانه صنایع دستی آموزش نیست بلکه هدف رونق صنایع دستی است و نگاه ما به بخش آموزش به عنوان پایه و اساس کار است، در واقع ما اولین مجموعه هنری در کشور هستیم که توانسته ایم فروشگاه ملزومات صنایع دستی  را در کنار کلاس های آموزشی همزمان دایر کنیم.

,

وقتی هنرجویان ما وارد مراحل آموزش و بعد از مدتی تولید محصول می شوند نیاز به تهیه ملزومات اولیه که شامل ابزار و وسایل، تجهیزات، مواد اولیه، کتب و مقالات آموزشی و… دارند که برای تهیه هر کدام از گوشه گوشه شهر وقت و هزینه زیادی از آنها گرفته می شود.

,

بنابراین با دایر کردن این فروشگاه نیاز اولیه هنرجو را برطرف و فروشگاه عرضه صنایع دستی را دایر کردیم.

,

آیا فضایی را برای فروش محصولات هنرجویان فراهم کرده اید؟

, آیا فضایی را برای فروش محصولات هنرجویان فراهم کرده اید؟, آیا فضایی را برای فروش محصولات هنرجویان فراهم کرده اید؟,

هنرجویان پس از آموزش و تولید محصولات نیاز به بازار فروش دارند و امسال برنامه داریم که در قالب بازرچه های هفتگی در محوطه مجموعه فرهنگی فرشچیان اصفهان، فروشگاه عرضه محصولات هنری، فروشگاه اینترنتی و صادرات محصولات  محصولات هنرجویان را به معرض فروش بگذاریم.

,

با توجه به اینکه مجموعه شما یک ساله شده است هنوز با هیچ نهادی برای حمایت و تعامل کاری وارد گفتگو نشده اید؟

, با توجه به اینکه مجموعه شما یک ساله شده است هنوز با هیچ نهادی برای حمایت و تعامل کاری وارد گفتگو نشده اید؟, با توجه به اینکه مجموعه شما یک ساله شده است هنوز با هیچ نهادی برای حمایت و تعامل کاری وارد گفتگو نشده اید؟,

ما برای اینکه بتوانیم از کلیه ی ظرفیت های استان اصفهان بهره مند شویم، تشکل مردمی با حضور نخبگان اقتصادی استان تشکیل دادیم و هدفمان بهبود کسب و کار در استان اصفهان بود.

,

انجمنی را راه اندازی کردیم با عنوان« انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان استان اصفهان» که اعضای اصلی انجمن را از اقشار مرتبط با صنایع دستی انتخاب کردیم که نماینده هایی از جمله تجارت الکترونیک، صادرات، تولیدکنندگان، شرکت های دانش بنیان، پیش کسوتان و… از هر مجموعه حضور دارند و بنده به عنوان دبیر انجمن برحسب نظر نمایندگان انتخاب شدم.

,

بعد از تشکیل این انجمن سازمان هایی چون معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی استان اصفهان، اداره اتحادیه صنفی صنایع دستی استان اصفهان،اداره ارشاد استان اصفهان ،انجمن تولید کنندگان صادرکنندگان استان تهران ، صنایع دستی تهران، دانشگاه هنر استان اصفهان،مرکز تخصصی رشد هنر استان اصفهان ،اتاق بازرگانی استان اصفهان، سازمان صنعت معدن تجارت استان اصفهان، مرکز آموزش های بازرگانی ،شهرداری استان اصفهان، مجموعه فرهنگی هنری فرشچیان استان اصفهان، و شرکت آواتاج  وارد همکاری با خانه صنایع دستی استان اصفهان شدند.

,

برای جذب سرمایه گذار تا کنون چه کردید؟

, برای جذب سرمایه گذار تا کنون چه کردید؟, برای جذب سرمایه گذار تا کنون چه کردید؟,

به تازگی با یک مجموعه مذاکره کرده ایم.

,

برای فروش در بازار های بین الملل چه کرده اید؟

, برای فروش در بازار های بین الملل چه کرده اید؟, برای فروش در بازار های بین الملل چه کرده اید؟,

از طریق انجمن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان که در راستای بهبود توسعه کسب و کار تشکیل شده است امور بازاریابی در حال انجام است.

,

سخن پایانی:

, سخن پایانی:, سخن پایانی:,

طی سال‌های گذشته رونق صنایع دستی اصفهان کم شده است و افراد تمایلی به فعالیت در این صنعت ندارند و به این دلیل شاهد فراموش شدن تعدادی از صنایع دستی ارزشمند و فاخر اصفهان هستیم.

,

اما مسئولان امر و دست‌اندر‌کاران فعال در حوزه صنایع دستی باید با اتخاذ تدابیر مناسب از کم‌رونق شدن این صنعت جلوگیری کنند تا صنایع دستی اصفهان به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند زیرا هدف اصلی ما توسعه و رونق کسب و کار دراین حوزه و خلق آثار هنری جدید و کارآفرینی برای جوانان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه