اخبار داغ

داور مصری در گفت‌وگویی عنوان کرد؛

تنوع شرکت‌کنندگان، امتیاز مرحله نیمه‌ نهایی مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان

تنوع شرکت‌کنندگان، امتیاز مرحله نیمه‌ نهایی مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان
محمد فهمی عبدالسید عصفور، داور مصری مسابقات بین‌المللی قرآن، حضور شرکت‌‌کنندگانی از ۱۰۰ کشور و رعایت متوسط احکام تجوید را از امتیازات مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اواخر اسفندماه سال جاری به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و با همکاری شبکه قرآن و معارف سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این مسابقات در استودیوی مبین سازمان قرآنی دانشگاهیان و نیز استودیوی شبکه قرآن و معارف سیما و در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن ضبط شد که در بخش قرائت رحیم خاکی، داور صوت و لحن و شیخ محمد فهمی عبدالسید عصفور، داور تجوید و وقف و ابتدا از کشور مصر حضور داشتند و در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز داوری‌ها برعهده معتز آقایی، داور برجسته کشورمان گذاشته شد.

,

برگزیدگان این مسابقات در مرحله نهایی یا حضوری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که از هفتم اردیبهشت‌ماه به مدت سه روز در مشهد مقدس برگزار می‌شود، حضور دارند که نمایندگان کشورمان در این رقابت‌ها مجتبی فرد فانی در رشته حفظ کل قرآن و مهدی غلام‌نژاد در رشته قرائت هستند.

,

مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان با حضور حدود ۱۰۰ شرکت‌کننده از ۵۰ کشور دنیا برگزار شد و این مسابقات از نهم فروردین‌ماه سال جاری به مدت ۱۰ شب در قالب برنامه «اسراء بین‌المللی» از شبکه قرآن و معارف پخش شد.

,

در همین راستا، ایکنا گفت‌وگویی با محمد فهمی عبدالسید عصفور، از اساتید و قاریان ممتاز مصر و داور این دوره از مسابقات انجام داده و نظر وی را درباره سطح شرکت‌کنندگان در این مسابقات و تنوع کشورهای شرکت‌کننده جویا شده است.

,

تنوع شرکت‌کنندگان

, تنوع شرکت‌کنندگان,

این داور مصری در ابتدا سطح کلی مسابقات را خوب ارزیابی کرد و گفت: حضور شرکت‌کنندگانی از کشورهای مختلف جهان در مرحله نیمه نهایی این مسابقات یکی از نکات مثبت آن بود.

,

وی در ارتباط با چگونگی ادای مخارج حروف و احکام تجویدی از سوی شرکت کنندگان گفت: برخی شرکت‌کنندگان مانند قاریان مصر و سوریه مخارج حروف را خیلی خوب ادا می‌کردند و در رعایت احکام و قواعد تجوید بسیار ماهرانه عمل کردند، اگرچه بیشتر شرکت‌کنندگان در این بخش متوسط بودند.

,

تأثیر زبان عربی

, تأثیر زبان عربی,

این قاری برجسته مصری در رابطه با تأثیر آموزش زبان عربی در ادای درست و صحیح مخارج حروف تصریح کرد: به طور کلی آموختن زبان عربی در چگونگی سخن گفتن و ادای جملات و عبارات موثر است، اما آموختن قرآن بدون یاد گرفتن زبان عربی هم امکان دارد. افرادی هستند که اصلا زبان عربی نمی‌دانند اما قرآن را به خوبی تلاوت می‌کنند.

,

ادای مخراج حروف در مرحله نیمه‌ نهایی مسابقات دانشجویان

, ادای مخراج حروف در مرحله نیمه‌ نهایی مسابقات دانشجویان,

وی در ادامه افزود: این ویژگی قرآن است که خداوند آموختن آن را بدون یادگیری زبان عربی نیز میسر کرده است و آموختن این زبان به هیچ عنوان شرط در یادگیری قرآن نیست، بلکه شما برای تلاوت خوب تنها باید به صوت مشایخ و اساتید قرآن گوش داده و از آنها تقلید کنید.

,

آموزش و راهنمایی

, آموزش و راهنمایی,

عصفور در ادامه این گفت‌وگو برگزاری مرحله نیمه نهایی مسابقات به صورت تلویزیونی و غیر حضوری را خوب ارزیابی کرد و اظهار کرد: هدف از برگزاری مسابقات تنها داوری و اعطای جوایز نیست، بلکه آموزش وراهنمایی یکی از اهداف برگزاری مسابقه است.

,

وی ادامه داد: باید بعد از برگزاری مسابقات، نشستی برگزار شده و درارتباط با اشتباهات شرکت‌کنندگان و چگونگی تصحیح این اشتباهات در آن نشست صحبت شود.

,

این داور مصری در ادامه پیشنهاد کرد: بهتر بود در مرحله نیمه نهایی این مسابقات، وقت بیشتری برای صحبت‌کردن درباره احکام تلاوت و توضیح اشتباهات شرکت‌کنندگان به داوران داده می‌شد، زیرا داوران در زمان یک دقیقه‌ای نمی‌توانستند همه نکات مربوط به تلاوت شرکت‌کننده را بیان کنند.

,

ادای مخراج حروف در مرحله نیمه‌ نهایی مسابقات دانشجویان

, ادای مخراج حروف در مرحله نیمه‌ نهایی مسابقات دانشجویان,

حضور بانوان

, حضور بانوان,

این استاد برجسته تجوید مصری در ارتباط با امکان حضور بانوان در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: زنان پرورش دهنده نسل‌ها هستند و لازم است با قرآن مانوس باشند، لذا هیچ منعی برای ورود بانوان به این رقابت‌های قرآنی وجود ندارد و با تشکیل یک کمیته داوری از بانوان قرآنی درمسابقات این امر ممکن است.

,

وی همچنین از حفظ احادیث پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) و اسناد این روایات و روایاتی که در ارتباط با یک سوره خاص نقل شده است، به عنوان بخش‌هایی که می‎تواند در سال‌های آینده به این مسابقات اضافه شود، نام برد و تصریح کرد: حضور طلاب علوم دینی در حوزه‎های علمیه و مراکز آموش علوم دینی در این مسابقات موجب می‌شود این مسابقات به صورت عمومی‌تر و کامل‌تر برگزار شود.

,

ادای مخراج حروف در مرحله نیمه‌ نهایی مسابقات دانشجویان

, ادای مخراج حروف در مرحله نیمه‌ نهایی مسابقات دانشجویان,

ابلاغ نکات مهم داوری و ملاحظات داوران به شرکت‌کنندگان و ارائه راه حل‎هایی برای تصحیح اشتباهات متسابقین در تلاوت پس از مسابقه از جمله پیشنهادهایی بود که این استاد مصری برای برگزاری مرحله نهایی این مسابقات مطرح کرد.

,

ادای مخراج حروف در مرحله نیمه‌ نهایی مسابقات دانشجویان

, ادای مخراج حروف در مرحله نیمه‌ نهایی مسابقات دانشجویان,

منبع: ایکنا

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه