اخبار داغ

امام جمعه موقت اصفهان در گفت و گو با دانا:

باید گریبان نجومی بگیران و غارتگران بیت المال را گرفت/ متخلفین به مردم معرفی شوند/ همه باید احیاگر امر به معروف و نهی از منکر باشند

باید گریبان نجومی بگیران و غارتگران بیت المال را گرفت/ متخلفین به مردم معرفی شوند/ همه باید احیاگر امر به معروف و نهی از منکر باشند
محمدتقی رهبر با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، گفت: همه آحاد مردم و دولت باید احیاگر این فریضه مهم باشند.
[

حجت الاسلام محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا ضمن تاکید بر لزوم و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: یکی از فرائض مهم و کاربردی دین اسلام امر به معروف و نهی از منکر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

حجت الاسلام رهبر در ادامه گفت: در برخی از روایات آمده است که بزرگترین فریضه امر به معروف و نهی از منکر است، به عنوان مثال امیرالمومنین(علیه السلام)در نهج البلاغه می فرمایند که "همه اعمال انسان در یک طرف و امر به معروف در طرف دیگر قرار دارد" که به این معناست که یک قطره در مقابل دریا است.

,

 

,

وی تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را از یاد برده و فراموش کرده ایم، این تکلیف هم بر عهده دولت و هم برای آحاد ملت شریف است که در این زمینه آحاد ملت با بجا آوردن نماز جماعت، نهی از منکر کردن و روزه گرفتن ایفای نقش می کنند.

,

 

,

امام جمعه موقت اصفهان بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر در قرآن کریم به عنوان یک تکلیف برای مسلمانان تعریف شده که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

,

 

,

حجت الاسلام رهبر گفت: قرآن کریم در این حوزه نیز برای دولت و حکومت هم صریحا می فرماید که کسانی که قدرت در دستشان است و در حاکمیت قرار گرفتند می بایست، نماز را به پا دارند، ذکات را احیا کنند و امر به معروف و نهی از منکر کنند تا حدود الهی اجرا شود.

,

 

,

وی پیروی از قرآن را وظیفه هر شخص مسلمان دانست و افزود: متاسفانه امروزه فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما به فراموشی سپرده شده است؛ امر به معروف و نهی از منکر قبل از هر چیز به نصیحت کردن، بیان روان و دلسوزی است و در آخر هم به برخورد تند منتهی می شود که مستلزم آن است که با افراد خاطی برخورد شود.

,

 

,

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: حکومت اسلامی باید یک سازمان امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد، این سازمان اسماً وجود دارد ولی عملا آقایان باید گزارشی ارائه کنند که در این راستا چه اقداماتی انجام شده است تا برای مردم روشن شود.

,

 

,

همه ما باید احیاگر امر به معروف باشیم

, همه ما باید احیاگر امر به معروف باشیم,

 

,

حجت الاسلام رهبر در این رابطه بیان داشت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر می بایست احیاء شود، احیاء آن هم مستلزم آن است که همگی احساس تکلیف کنند و همه مسلمانان برای ترویج معروف کمک کنند و با جوانان به زبان و روی خوش برخورد و موارد را گوش زد کرد؛ در نهایت زبان امر به معروف و نهی از منکر باید بیان مشفقانه و دافعانه باشد.

,

 

,

وی اضافه کرد: در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه و در برخورد با ربا خواری و گران فروشی و... باید دستگاه ها و سازمان هایی باشند تا ناظر بر موضوعات بوده و با منکرین برخورد مناسبی داشته باشند.

,

 

,

باید جلوی منکرات بزرگ را گرفت

, باید جلوی منکرات بزرگ را گرفت,

 

,

حجت الاسلام رهبر در ادامه تصریح کرد: یکی از نکات مهم مورد بحث این است؛ تا زمانی که با منکرات بزرگ برخورد جدی نشود، نمی توان جلوی منکرات کوچک را گرفت.

,

 

,

وی گفت: مثلا اگر در کشور رشوه، تبعیض و اختلاس صورت بگیرد باید گریبان شخصی که از بیت المال سوء استفاده کرده و غارت کرده را گرفت و آن شخص را به مردم معرفی کرد تا مردم ببینند و بدانند که نظام و حکومت با منکرات بزرگ و خلافکاری ها و رشوه ها برخورد میکند؛ با این وجود میتوان اعتماد مردم و ملت را نسبت به نظام و حکومت جلب کرد.

,

 

,

امام جمعه اصفهان افزود: در حال حاضر مشکل اصلی در مملکت ما مسائل مالی است، اگر مردم ببینند که با متخلفین بزرگ که حقوق نجومی می گیرند، طلاها را می برند و کسی که بیت المال را غارت میکند برخورد می شود نه با آنان که آفتابه دزد هستند، قطعا اعتماد مردم به نظام و حکومت جلب می شود؛ پس برای جلوگیری از منکرات باید به سراغ منکرات بزرگ رفت تا بر افکار عمومی تاثیر کند.

,

 

,

دعوت عملی بهتر از دعوت لسانی است

, دعوت عملی بهتر از دعوت لسانی است,

 

,

حجت الاسلام رهبر به احادیث و روایت اشاره کرد و گفت: امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرمایند: "کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ" با خیر و خوبی مردم را دعوت کنید نه با زبانتان؛ با این وجود اگر با زبان امر به معروف شود و عمل برخلاف آن باشد، آن امر به معروف دیگر اعتبار و ارزشی نخواهد داشت، به عبارت دیگر اگر شخصی آمر معروف و ناهی منکر شد باید خود شخص ابتدا به آن عمل کند و پیرو آن عمل باشد.

,

 

,

وی تصریح کرد: برخی منکرات در جامعه وجود دارد که باید به جنگ با آنان برخواست، از جمله آن می توان به استفاده از مواد مخدر، رشوه و بی بند و باری اشاره کرد که این ها ریشه در فرهنگ دارند که باید با فرهنگ سازی به این معضلات از طرق رسانه ها، فضای مجازی و... تذکر و به جنگ و مقابله با منکرات مذکور شتافت.

,

 

,

فضای مجازی بستر مناسبی برای فعالیت معنوی است

, فضای مجازی بستر مناسبی برای فعالیت معنوی است,

 

,

امام جمعه موقت اصفهان با پر اهمیت خواندن فضای مجازی در این حوزه گفت: فضای مجازی بستر گسترده ای است که در این خصوص میتوان از ظرفیت این فضا استفاده کرد.

,

 

,

حجت الاسلام رهبر افزود: در فضای مجازی باید به بیان احادیث و روایات ائمه معصومین علیهما السلام  با زبان شیرین و بیان زیبا و البته توجیه گر پرداخت و باید به دختران و پسران این موضوع را القا کرد که در درجه اول منفعت پاکدامنی و تقوا مورد توجه خود شما خواهد شد.

,

 

,

وی بیان داشت: برخی از هنرمندان نیز هستند که با کارهای گرافیکی و تصویری، روایات و احادیث را منتشر می کنند که از این طریق نیز میتوان در فضای مجاز آمر به معروف بود.

,

 

,

حجت الاسلام رهبر در پایان گفت: دشمنان ما در فضای مجازی به خوبی کار میکنند که متقابلا جوانان انقلابی و ارزشی ما می بایست با فعالیت در فضای مجازی و با راه اندازی تیم های قدرتمند و گردآوری کارشناسان خبره با بررسی های لازم راهکارهای خود را در این عرصه به جامعه انتقال دهند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه